phnpen skrev:
Du mener ikke, at wivaen kan klare det?
Jeg står i et ret voldsomt dilemma.. jeg aftalte med Leif for knap et halvt år siden, at han skulle sætte bænken til side til mig, og jeg har spurgt på prisen på anlægget. Han siger, at den bænk fint kan klare mosten, og han har trods alt også drejet en hel del på Wiva efter hånden, og aldrig sat den i stå.. jeg tror ikke jeg kan sætte den i stå, hvis han ikke kan..
Derudover regner jeg med at have tjent bænken hjem efter jul, og hvis det er tilfældet, så er jeg ret godt tilfreds
Ydermere får jeg 2 års garanti.. det får jeg ikke, hvis jeg køber brugt..
Nej, der plejer vel ikke at blive givet garanti på brugte maskiner, men du kunne jo tage til Djævleøen og kigge på den.
jeg vil tro at hovedakslen er lavet af slebet- og hærdet stål, at aksellejerne er "enorme" i forhold til Vivaen´s - og ikke mindst at den er så tung at den (næsten) kan blive stående uden alt for mange bolte i gulvet.
Alt andet lige, må den være lettere at rette op end Vivaen, give langt færre vibrationer da den gennemgående er lavet af støbegods, og hvis man syntes vil en gang grøn hattelak få den til at se helt ny ud igem - og det vil den nok blive ved med de næste 100 år.
Hvis man ikke lige ødelægger støbegodset, er der jo meget lidt som kan betegnes som "sliddele" på maskinen:
1 stk motor,
2 stk lejer,
1 stk kilerem,
1 stk motorværn,
1 stk start/stop.
jeg vil ikke bytte min mere end 30 år gamle Myford ML8 ud med en af de moderne "plademaskiner", "profilrammemaskiner" etc.
jeg vil have støbegods og stivhed i konstruktionen - og det har Union maskinen i rigt mål.
Det eneste "minus" jeg kan se er at den er bygget i US Inches- og det gør div anskaffleser af Chucks noget dyrere, samt hvis man skal have lavet sig nogle nye planskiver etc, skal man have gevindet lavet til maskinen.
PS: jeg har tendens til at tro at hvis man målte vangerne op på den gamle maskine, ville man sandsynligvis ikke kunne konstatere et slid som havde nogen betydning.