www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 10:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 58 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: København.S
Jeg har en Union Graduate til salg der er en del tilbehør og maskinen er brugt men i god stand.
Vedhæftet foto er af en ny maskine, og jeg ved ikke hvor gammel denne maskine er men den er intakt og virker, men man kan godt se at den har været brugt, maskinen står adskilt da jeg ikke har plads til den for nuværende
pris 5.000 Solgt

Landsdel: København.S

Centre height 150mm
Centre distance 1066mm

Max dia inboard 300mm
outboard 495mm
Spindle thread inboard (R/h) 1.5" x 6 tpi.
outboard (L/h) 1.5" x 6 tpi.
Spindle taper Nr. 3MT.
Tailstock taper Nr. 2MT.
Spindle speeds (4) 425,790
1330,2250rpm
Motor power 1 hp (.75kw)
Net weight (762 centres) 228 kg
Overall dim's (762 centres) 1550x400x
1150mm

Senest rettet af Arne Wolfsberg 02 jun 2008, 18:55, rettet i alt 8 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Ser rigtig godt du..

Bare for at være krævende, har du så nogle tekniske specifikationer? Det kan gøre den nemmere at sælge.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er en rigtig god bænk, Peter.
Efter min mening bedre end den vivamac, du har forelsket dig i.
Der er firmaer i UK, som laver frekvensomformere til dem: http://www.haydockconverters.co.uk
Et kit til en Union graduate med 1 hp motor koster 348£

Ny bruger

Værsgo her er alle data

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tror du det? Jeg synes den er lige kort nok over vangen - også outboard.. Tror du virkelig den er så god? jeg har aldrig hørt om det mærke før.. Er det kendt?

Jeg må indrømme, at den ser mere stabil ud end WivaMacen ja.. men den kan ikke dreje dokken, og outboard er 50 cm.. Hvad skal jeg gøre med det der er større?

Kan den planskive, der sidder på den anden side (outboard) tages af, og er det M33 gevind og MK2 dorn i pinol og medbringer? Kan godt se der står noget om det, men fatter det ikke rigtigt..

På den anden side, så er det en bænk, der koster under det halve af hvad jeg ellers skal give, og det burde give mig råd til en frekvensomformer og et par gode jern i stedet.. Og jeg kan altid skifte den ud med noget endnu større..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvor gammel er den?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Må jeg spørge hvorfor du sælger?

Ny bruger

Jeg arbejder ikke med det mere, købte den fordi ja du ved det sidder i blodet når man først har prøvet det, men det blev aldrig til noget. jeg arbejdede meget med det tilbage i 80serne.
Arne

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Velkommen til arne... ærgeligt at høre du stopper... holder du helt op eller nedskalere du bare ?

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger

Det er lang tid siden at jeg stoppede, havde bare en drøm om at komme igang igen, men det blev
ikke til noget.

Arne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

phnpen skrev:
. Tror du virkelig den er så god? jeg har aldrig hørt om det mærke før.. Er det kendt?

..

Det er nok en af de mest kendte bænke i verden, Bare ikke i lille Danmark. Det var den bænk, som i rigtig mange år satte standarden for drejebænke. Rigtig mange af de engelske drejere er startet på sådan en, og mange af dem bruger den endnu. Der er mindst et firma i England, som køber dem op brugte, og nyrenoverer dem med videresalg for øje.
Prøv at lave noget internet research.Hvis du googler union graduate lathe, kommer der en del info.

Du har fuldstændig ret i at der er for lidt plads over vangerne, hvis det er store fade og skåle man drømmer om.Mange af de gamle bænke havde ikke så stor pinolhøjde, se bare Ramatør'en.
Det er mere en bænk til spindeldrejning end til skåldrejning.
Når jeg sagde at den var bedre end Vivamac'en tænkte jeg mere på udførelse og materialer end andvendelse.

Hej Arne
Må man spørge hvilken landsdel bor du i :?: :?:
MVH EM

Ny bruger

København.S

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg er helt vild med store skåle, og jeg går med en drøm om, virkelig at komme til at lave store skåle, og jeg har et par stammer liggende, der bare venter på en kæmpe stor bænk.. Jeg er umiddelbart ikke i tvivl om kvaliteten af bænken - slet ikke, og jeg ville sikkert kunne købe den, bruge den i 5 år, og sælge den til samme pris, men jeg er bare bange for, at jeg fortryder, fordi jeg ikke får de samme muligheder. Jeg kan også godt se, at den er meget mere stabil, men jeg drejer faktisk overhovedet ikke spindeldrejning, og i bund og grund interesserer det mig heller ikke (dog med undtagelse af kuglepenne, men dem har jeg min lille Axminster til..

Stig - Mener du i øvrigt ikke, at WivaMac er en udmærket bænk? Jeg går da med den opfattelse, at jeg stadig har den bænk om 20 år, hvis jeg bare passer nogenlunde på den..

Senest rettet af phnpen 30 maj 2008, 10:16, rettet i alt 1 gang.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Arne.

Velkommen på forum.
Trist at høre du aldrig kom i gang med drejeriet igen. Har du slet ikke overvejet at forsøge dig igen.
Håber du i det mindste har mulighed for at lege med andre former for træarbejde.

Selv om den godt nok ikke giver mulighed for de helt store skåle, ser det ud til at være en rigtig fin maskine.
Jeg vil overveje om det måske kunne være bænk nr. 2, så jeg ikke skal slås med drengene om de
ene jeg har. Det var godt nok først til efteråret jeg ville investere i den, men :D :D :D
I givet fald hører du nærmere fra mig.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Man kan altid prikke til læsset... hvad med at få en mindre til at hygge lege med.. lave små ting saltkar, kuglepenne vinpropper lysestager mindre skåle....??

Jeg ville nok købe bænken hvis ikke jeg lige havde købt den store jet

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har en ide Rasmus..

Jeg køber den her, og så bytter vi :P :P

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det var vel nok en god ide... eller .... NÆPPE.. hvis jeg havde plads var den kommet hjem til mig og bo det er sikkert..

Men desværre er der ikke plads til flere maskiner hvis jeg selv skal kunne komme ind af døren

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Peter, det eneste jeg har imod Vivamac'en er, at den jeg stod ved en dags tid var vildt underpowered.
Jeg kunne sætte den i stå med en 10 mm spindlegouge. Det har jeg bare slet ikke tålmodighed til.
Ellers virkede det som en god bænk.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

var det en 230 V eller var der overgang i ledninen? Jeg har ikke oplevet den slags ting, og jeg er ellers ret god til at stoppe maskiner, der kan stoppes.. Jeg har en underlig drejeteknik, der gør mig i stand til at stoppe min kineser bare jeg kommer i nærheden af den.. Den har kun en 1 HP motor, og det er jo ikke overvældene, men det er jo ikke mindre end Unionen.. Dog er jeg heller ikke selv en person med tålmodighed til særlig meget, men det er blevet bedre med tiden..

Hej Peter
Hvis ikke den allerede er solgt så burde du købe Union Graduate longbeden den slår Wivaen med med flere banelængder i stabilitet,at du ikke lige kan dreje en skål på Ø 50 ville jeg ikke lade være afgørende, skåle i den størelse er ikke særligt anvendelige og du skal vel vidre med en eller anden form for uddannelse så de næste år fremover siger min erfaring (Har selv tre
Børn/Voksne der studere) mig at du ikke konmmer til at tilbringe vildt megen tid ved en drejebænk så vendt dog til du kommer videre frem i livet med at fyre de store summer af på en drejebænk.Og for øvrigt er en Wiva ikke lige den mest egnede til skåle i de dimentioner stellet er jo kun bygget i RHS profiler, når man vil dreje store emner kræver det også store drejebænke ellers er det ikke nogen fornøjelse og det er vel det det skal være at man kan stå og snurre ved en maskine der bare står. Hvis det er en af dine højeste ønsker at prøve kræfter med store emner så kan du sikkert saktens få lov at låne lidt tid hos en af dem der har grejet i orden (jeg har hørt at der er en der hedder Rasmus der har en bænk stående som kun drejer kuglepenne der vendes i lim :D :D ) det kunne da være at du kan få lov at vise ham hvad en sådan maskine kan :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du mener ikke, at wivaen kan klare det?

Jeg står i et ret voldsomt dilemma.. jeg aftalte med Leif for knap et halvt år siden, at han skulle sætte bænken til side til mig, og jeg har spurgt på prisen på anlægget. Han siger, at den bænk fint kan klare mosten, og han har trods alt også drejet en hel del på Wiva efter hånden, og aldrig sat den i stå.. jeg tror ikke jeg kan sætte den i stå, hvis han ikke kan..

Derudover regner jeg med at have tjent bænken hjem efter jul, og hvis det er tilfældet, så er jeg ret godt tilfreds

Ydermere får jeg 2 års garanti.. det får jeg ikke, hvis jeg køber brugt..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
phnpen skrev:
Du mener ikke, at wivaen kan klare det?

Jeg står i et ret voldsomt dilemma.. jeg aftalte med Leif for knap et halvt år siden, at han skulle sætte bænken til side til mig, og jeg har spurgt på prisen på anlægget. Han siger, at den bænk fint kan klare mosten, og han har trods alt også drejet en hel del på Wiva efter hånden, og aldrig sat den i stå.. jeg tror ikke jeg kan sætte den i stå, hvis han ikke kan..

Derudover regner jeg med at have tjent bænken hjem efter jul, og hvis det er tilfældet, så er jeg ret godt tilfreds

Ydermere får jeg 2 års garanti.. det får jeg ikke, hvis jeg køber brugt..

Nej, der plejer vel ikke at blive givet garanti på brugte maskiner, men du kunne jo tage til Djævleøen og kigge på den.

jeg vil tro at hovedakslen er lavet af slebet- og hærdet stål, at aksellejerne er "enorme" i forhold til Vivaen´s - og ikke mindst at den er så tung at den (næsten) kan blive stående uden alt for mange bolte i gulvet.

Alt andet lige, må den være lettere at rette op end Vivaen, give langt færre vibrationer da den gennemgående er lavet af støbegods, og hvis man syntes vil en gang grøn hattelak få den til at se helt ny ud igem - og det vil den nok blive ved med de næste 100 år.

Hvis man ikke lige ødelægger støbegodset, er der jo meget lidt som kan betegnes som "sliddele" på maskinen:
1 stk motor,
2 stk lejer,
1 stk kilerem,
1 stk motorværn,
1 stk start/stop.

jeg vil ikke bytte min mere end 30 år gamle Myford ML8 ud med en af de moderne "plademaskiner", "profilrammemaskiner" etc.
jeg vil have støbegods og stivhed i konstruktionen - og det har Union maskinen i rigt mål.

Det eneste "minus" jeg kan se er at den er bygget i US Inches- og det gør div anskaffleser af Chucks noget dyrere, samt hvis man skal have lavet sig nogle nye planskiver etc, skal man have gevindet lavet til maskinen.

PS: jeg har tendens til at tro at hvis man målte vangerne op på den gamle maskine, ville man sandsynligvis ikke kunne konstatere et slid som havde nogen betydning. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Hej med jer. Det er rigtigt at det er en gammel maskine men den er ikke til at slide op og alle stumper kan fås i England, jeg har et link til eksportøren, http://www.woodturninglathes.co.uk/ der får man simpelhen en komplet tilbehørsliste linet op med part nr og alt der skal til at bestille online, og vangerne de er nydelige. Det er en meget rubust maskine. Arne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er det M33 gevind, der sidder på begge sider af dokken?

Jeg bliver mere og mere interesseret.. Jeg begynder så småt at indse, at det er nemmere at tjene sådan en bænk til 8000 incl transport og frekvensomformer (for sådan en må jeg have, og den kan vel ikke fås for meget under 2000 kr) er nemmere at tjene hjem end en wiva til 13000, fordi jeg absolut vil kunne dreje skåle på en meter i dia.. Jeg ville umiddelbart ikke være i stand til at dreje større skåle på rasmus' pennemonster, da den også kun har 25 cm over vangen, men det er selvfølgelig også i et meget begrænset omfang, at man kan lave så store skåle..

Jeg vil se, om jeg ikke kan få lov til virkelig at presse Wiva'en på torsdag.. må lige snakke med leif og min far.. hvis jeg på nogen måde kan sætte wivaen i stå med et stykke tørt ask på 34 cm i dia, så er den for lille, og så tror jeg meget hurtigt jeg bliver meget interesseret i den Union Graduate.. På den anden side, så tror jeg absolut ikke jeg kan blive træt af den bænk, hvis jeg ikke fysisk er i stand til at sætte den i stå..

Hvordan ser det ud? holder den værdien de næste 10 år også? eller stiger den, hvis jeg gejler den op med frekvensomformer og sådan??

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

DrejersC... Hmmm tør du true den store hvide.. hihi men lige nu har du ret... den har ikke svunget noget større... ikke at lysten ikke har været der, men jeg kæmper en brav kamp for at få muget ud så båndsaven kan komme helt ind i værkstedet.. (må indrømme jeg var på gulvet af grin overkommentaren)

Peter : se der tager du fejl i flere ombæringer. Den har 28 CM over vangerne. Og den har et hoved der kan flyttes, hvis jeg flytter den til enden af vangen er det kun afstanden til gulvet der sætter begrænsningen. Med en STOR motor beregnet til kontinuerlig drift med store emner og en egenvæg på knap 700 pund kan jeg smide en punto op i den og vride den rund :-) Jeg finder lige linket til NickCook han drejer et Kaffebord fra EN klods!! og det er ikke et kaffe bord til en person...

http://www.woodworkingchannel.com/dolph ... ibrary.php

så går du ind underfanebladet Miscellaneous og finde den der hedder nick cook woodturner.

I øvrigt et godt site der er MASSER af gode videoer. Bla under AAW og under Americanwoodshop. der er en fyr der har knudelager der får stigs samlig til at ligne en kuglepenneproduktion.. eks en knude der nok kun kan flyttes med en lastbil og en stor kran......

Men peter hvis det skal være skal du (og alle andre) være MERE end velkommen til at komme og lege med det hvide uhyre.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

25 eller 28 over vangen.. det er vidst ikke der de saftige detaljer kommer frem.. summa sumarum er, at så længe du ikke kan få et fast anlæg i enden, så kan du stadig ikke udnytte, at du har plads ned til gulvet..

Hej. Angåendee gevindet på en Union Graduate longbed er det en lille sag at ændre til m33
man laver et adapterstykke (Gevindbøsning) med et indvendigt gevind dre passer til Union Graduate og et udvendigt m33 adapterstykket sidder fast på bænken og man kan skifte redskab uden problemer.En frekvensomformer kan let findes brugt til ca. 600. kr og et par håndbajere til en (sort) elmand så køre det bare.
EM

Et såørdsmål til dig Arne har du haft bænken fra ny.
MVH EM

Ny bruger

Nej jeg har købt den brugt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 58 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]