www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Det er vist ikke særlig originalt at efterlyse de to nævnte træsorter - der var én, der sagde til mig, at har man rigelige mængder af dem, har man mange venner :-)

Jeg leder efter ret små dimensioner - de færdige emner skal være mellem 20 og 30 cm lange og diameter 2-4 cm. De skal bruges til "Tippers", en slags trommestik til brug på den irske håndtromme Bodhran og valget af træsorter har noget med vægten at gøre: Jo tungere træ, jo bedre.
Lige nu bruger jeg købte udgaver i Snakewood og Ibenholt men kunne godt tænke mig at prøve at lave dem selv i noget lokalt træ. Har kigget sultent på stammerne i svigerfars buksbom-hæk. De er *næsten* store nok, men der bliver noget af et hul ind til naboen ;-)

Er der nogen af de ærede forum-medlemmer, der kender til mulige leverandører på denne side af Hamburg? Eller nogen, der måtte have frisk buksbom på vej på længere sigt?

Jeg ville også være mægtig glad for et bud på den sikrest mulige måde at tørre frisk buksbom på. Voks/paraffin på enderne? Og...? Evt. lang tørretid er for mig helt OK.

Hvad moseeg angår, kan det så overhovedet holde? En tipper får meget færre tæv end en heavy metal-trommeslagers trommestikker, men... ?

På forhånd tak for mulige tips og råd,
VH,
Lars

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Moseeg er slet ikke egnet til "trommestikker", selv om det "kun" er til en Irsk Brodhan (De forstår jo at håndtere tingene med "følelse").

Buskbom er rigtig godt, men det tager laaaaaang tid at få det tørret godt nok, og det vil da være synd at bruge meget små dimminsioner, hvor kernen er med i midten.

Prøv at kigge dig omkring efter noget "Jerntræ" f. eks Ipe', eller Jatoba, som er meget populært i træindustrien nu om dage.

(Hvis det kniber har jeg lidt liggende (Tørret) som du gerne må hente u/b.)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

[quote="BjoernA"

Buskbom er rigtig godt, men det tager laaaaaang tid at få det tørret godt nok, og det vil da være synd at bruge meget små dimminsioner, hvor kernen er med i midten.
[klip]
[/quote]

Tak for svaret og for tilbuddet, vil gerne kigge forbi næste gang jeg skal til Falster, men det behøver altså ikke være gratis :-) Det med Jerntræ har også strejfet mig - det skulle jo være usædvanlig svært at tage livet af.

Du skriver, at det er synd at bruge Buksbom/kernen. Jeg er ikke helt med på hvorfor?
VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis du bruger et stykke træ hvor hele kernen er med, risikeer du at det danner revner ud fra kernen - uanset hvor godt træet er tørret.

Der bedste er om du kan skære kernen helt væk så du har "rent" træ til at lave stikken ud fra.

PS: Der er godt nok nogle extra få KM fra Sydsjælland til Falster - tage et kig på landkortet ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Hvis du bruger et stykke træ hvor hele kernen er med, risikeer du at det danner revner ud fra kernen - uanset hvor godt træet er tørret.

Der bedste er om du kan skære kernen helt væk så du har "rent" træ til at lave stikken ud fra.

PS: Der er godt nok nogle extra få KM fra Sydsjælland til Falster - tage et kig på landkortet ;) ;)

OK, så er jeg vist med - og det forøger jo unægtelig kravene til dimensioner på Buksbom en hel del. Tak for tålmodigheden, der er godt nok meget, jeg skal have skåret ud i pap...

Og jo, jeg har nogenlunde rede på geografien - har pløjet Vordingborg-egnen med næsen som soldat i starten af 70-erne. Men det en helt overkommelig afstikker på vejen fra Fyn mod Falster, så med mindre du ombestemmer dig, så risikerer du stadig at få en e-mail en dag og et spørgsmål om du er hjemme :-)
VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

En soldat med næsen i kortet, det kan da ikke blive bedre. Hvis du finder tid- og lyst, ligger træet klar hvis din vej falder forbi. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hvis kravet til træ for din tipper er tungt, hårdt og smidigt, har jeg nok noget 10 år gammelt Robinie liggende. Det er hårdt som bare fanden, men ikke sprødt som eg.
Hvis du er på vej fra Fyn til falster via Broen, så er Sandved ikke meget af en afstikker.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Agerbundsen skrev:
Hvis kravet til træ for din tipper er tungt, hårdt og smidigt, har jeg nok noget 10 år gammelt Robinie liggende. Det er hårdt som bare fanden, men ikke sprødt som eg.
Hvis du er på vej fra Fyn til falster via Broen, så er Sandved ikke meget af en afstikker.

Åh ja. det kunne selvfølgelig også være en mulighed. Kender kun Robinie på rod, men hvis veddet både er hårdt, tungt OG fleksibelt, så lyder det som en oplagt kandidat.

Problemet ved at være nybegynder er bl.a. at man i virkeligheden ikke ved, hverken hvad man skal spørge om eller hvad man leder efter.

Godt, der ligger en længere pensionisttilværelse forude og venter :-)

Tak for invitationen. Jeg føler mig som lidt af en grib, men jeg vil meget gerne benytte mig af tilbuddet, så parkerer jeg Vor Frue hos svigerne og hærger Sydsjælland imens.

VH,
Lars

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Hej Lars,

jeg har både moseeg, Ipe, ege og andet godt liggende i mindre dimensioner, så når du engang passerer disse kanter er du velkommen at kigge forbi og hente lidt.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Alan Christoffersen skrev:
Hej Lars,

jeg har både moseeg, Ipe, ege og andet godt liggende i mindre dimensioner, så når du engang passerer disse kanter er du velkommen at kigge forbi og hente lidt.

Alan

Flinke folk, dér i det Sydsjællandske. Har skumle planer om at sætte fruen i familiepleje på Falster snarest muligt og så trille lidt nordpå og benytte mig af venligheden :-)
Og jeg som egentlig tænkte, at jeg var den eneste, der kiggede computer her i ferietiden.

På gensyn,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Lars,

Kom med et forslag som både fruen og svigertingene har sagt god for (Vigtigt) - så finder du helt sikkert en del Sydsjællandske trænisser som også syntes det vil være hyggeligt at træffes. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]