www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 10:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 124 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg har med stor interesse læst på Ron Kents web om stabilisering af træ med sæbe, desværre kan man ikke købe den samme sæbe i DK som han bruger (Kirkland dishliquid). Jeg har i stedet købt 5 liter W5 (præcisering følger) i Lidel der skulle have tilsvarende egenskaber. Når jeg har testet det, følger jeg lige op på det evt. med lidt flere billeder og måske kan jeg lokke min kommende viv (som er bioanalytikker) til at forklare den kemiske reaktion i grove træk.

Tak til Rasmus for en god drivvåd birkestump der har stået i hans have.

:D
Anders Petersen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg glæder mig til at høre mere om hvordan det er endt med sæbe experimentet, og hvorfor det er smart i forhold til vådt træ

Rasmus (bofh)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jaaa, så har jeg haft min skål i sæbe.... første gang. Det var en MEGET våd omgang at stå og dreje i det. Farven på træet havede ændret sig helt fantastisk. :o
Skålen har desværre ikke været tilstrækkeligt grovdrejet, så sæben var ikke trængt tilstrækkeligt ind. Så nu ligger det i sæbeblandingen igen.

Jeg havede lagt et stykke nødetræ der var stort set hvidt med ned i sæbeblandingen. Sikke en farveændring rød og sort i blandede nuancer. Desværre tror jeg ikke at den sæbe jeg har valgt kan trænge tilstrækkeligt ind i nødetræet. Jeg har lavet snurretoppen færdig men der er kommet en lille fin revne. :( jeg prøver snart igen med en anden type sæbe.

Med venlig hilsen

Anders Petersen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ok jeg skal nok have det forklaret igen jeg har ikke rigtig forsket i det. Du stopper træet i sæbe for at forhindre at det revner og/eller slår sig mens det tørrere ?? hvordan med at få overfladebehandling på det færdige produkt? hvad med slibning er det kun til grovdrejning og efterfølgende tørring eller??????

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hej Ras.

Det er det jeg forsker lidt i, i første omgang grovdrejer man, så stopper man det i sæbe blanding, så drejer man det færdigt og så skal det tøre i ? antal dage/timer måske slet ikke??. Pudsning er lidt mere besværlig da træet er meget fedtet efter det har været i sæben, så det hænger i sandpapiret. Poleringen er noget nemmere netop pga. at træet er mere fedtet. Det er hvad jeg ved indtil videre, jeg skal nok fortælle mere når jeg er kommet lidt længere med at forske i processen.

Med venlig hilsen

Anders Petersen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ok jeg ser frem til at der kommer mere :-) men det betyder vel også noget med hvad man laver... og at det ændre på farven i træet ret meget....

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det ændre meget på farven, men jeg ser det som en positiv ting, det er kun til det bedre. Det afhænger selvfølgelig af hvad man går efter.

Med venlig hilsen

Anders Petersen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ja for det er ikke så underholdende hvis det er det rene lyse look man går efter

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Anders.

Hvordan er det så gået med dit store "Opvaskemiddelorgie"?

Jeg glæder mig til at set resultatet... Hvad med at prøve sæbespåner til at stabilisere... det er et gammelt kendt middel, brugt på trægulve, så de ikke tørre ud. Jeg tror selv jeg vil forsøge mig med det engang.

Venlig hilsen
Kaj

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg er da blevet lidt klogere. Sæben jeg har brugt har ikke haft den helt store effekt som stabillisering, men det har givet nogle flotte farver i træet. Jeg er ved at læse lidt på kemien bag ved den sæbe de har brugt i USA, det lader til at den sæbe de har brugt muligvis indeholder sulfo (rigtig sulfo) som har været forbudt i DK siden 70´erne som opvaske-/vaskemiddel.
Så jeg har læst videre på forskellig oplysninger jeg har kunnet finde om Biokemisk stabillisering af træ.
I går talte jeg med en arkæorolog som kunne fortælle om nationalmusets kæmpestore stabiliseringskar der er ca. 50 m. lang. De stabilisere uden tryk så det tager selvfølgelig meget lang tid og det gider vi jo ikke vente på :D . Jeg har en mistanke om at de sæber vi kan købe i dag ogsa sæbespåner eller brunsæbe eller lign. ikke yder de egenskaber der er behov for.

Det hele handler om fugtstabilliteten, men hvordan kommer man ind til fugten i træet??? Det er der jeg mener at sulfo har nogen af de egenskaber som er krævet for komme ind i træet, efterlade sine stoffer og måske fortrænge vandet eller fortrænge den luft der hvis det er tør stabilisering det drejersig om.

Jeg arbejder videre med det, når jeg har et fornuftigt resultat skriver jeg det selvfølgelig.

Også det teoretiske:

Det der er behov for at ske, har jeg søgt meget på og jeg fandt følgende på nettet. Det er dog ikke lige sulfo de kigger på. Men baggrunden i deres forskning er med og forklare udfordringen. Det er lidt tørt læsestof.

Biokemisk stabilisering af træ
Baggrund

Et af de største problemer for anvendelsen af træ som materiale, er dets evne til at optage og afgive vand med efterfølgende kvældning eller krympning. Træ anvendt til f.eks konstruktionsformål eller vådrum vil derfor være underlagt en række begrænsninger grundet den lave fugtstabilitet. Ydermere medfører optagelsen af vand også, at der kan etableres vækstbetingelser for mikroorganismer i træet, typisk svampe, hvilket resulterer i nedbrydning og reduceret holdbarhed.

Fugtstabiliteten kan forbedres ved overfladebehandling, varmebehandling eller en gennemgribende kemisk modifikation f. eks med edikkesyreanhydrid. Det drejer sig dog i alle tilfælde om behandlinger der enten er kostbare eller forringer træets styrkemæssige egenskaber. Til at begrænse problemer med mikrobiel nedbrydning anvendes i udstrakt grad trykimprægneret træ, men de mest effektive midler (kobber, crom og arsen) er i dag reguleret i form af forbud eller udfasning. Der er derfor et meget udtalt behov fra industrien for at finde nye effektive metoder til fugtstabilisering og reduceret mikrobiologisk nedbrydning af træ.

Problemerne med lav fugtstabilitet og mikrobiel nedbrydning er tæt forbundet til cellevæggens kemiske og fysiske opbygning. Det høje indhold af hydroxylgrupper og let nedbrydelige carbohydrater gør, at træ grundlæggende kan binde vand og nedbrydes mikrobielt. Denne ansøgning søger at løse problemerne af en helt ny vej kaldet biokemisk stabilisering. De samme biokemiske processer som er ansvarlige for cellevæggens struktur, kan anvendes til at modificere samme ændres således at bindingen af vand reduceres.
Under bio-syntesen og bio-nedbrydningen af træ spiller oxidative enzymer bedre kendt som oxidoreductaser, en vigtig rolle idet de er ansvarlige for henholdsvis indlejringen og fjernelsen af lignin i cellevæggen (Kirk & Farrel 1987, Higuchi 1990, Archibald et al. 1997). Den mekanisme som enzymerne arbejder ved er via en oxidation af aromatiske forbindelser (lignin- eller lignan-enheder), hvorved der dannes uparrede elektroner (frie radikaler). Afhængigt af reaktionsbetingelserne in vivo kan de uparrede elektroner danne eller bryde covalente bindinger d.v.s opbygge eller nedbryde cellevæggen. Lignende reaktioner kan simuleres in vitro hvilket åbner for en lang række muligheder til at modificere cellevæggens struktur

Igennem det sidste tiår er oxidoreductaser blevet kommercielt tilgængelige i store mængder, hvilket muliggør udviklingen af nye bioteknologisk baserede applikationer indenfor træ-baserede materialer. Anvendelsen af oxidoreductaser på massivt træ kan f. eks være indenfor overfladebehandling, forbehandling af chips til sene-re forarbejdning i papirindustrien, anti-mikrobielle effekter samt krydsbinding og stabilisering af cellevæg-gen. (Archibald et al.1997, Scott et al. 1998, Jacobs et al. 2000, Felby & Hansen 1998)

Det koncept som der ønskes at undersøge er anvendelsen af oxidoreductaser til oxidation og efterfølgende stabilisering af massivt træ. Det oxiderede træ kan krydsbindes internt i cellevæggen, eller det kan kombineres med andre forbindelser f. eks lignosulfonater fra papirindustrien hvorved disse bindes i cellevæggens kaviteter og lumen.

Krydsbinding i selve cellevæggen dækker velkendte områder indenfor anvendelsen af polymerer i træ men i modsætning til tidligere, er basis for dette koncept anvendelsen af et enzym som oxidant. Det unikke ved en sådan teknologi er som nævnt, at den anvender de samme reaktioner som er del af bio-syntesen af lignin til at modificere massivt træ for øget fugtstabilitet og reduceret biologisk nedbrydelighed (Felby & Hansen 2000). Sammenlignet med konventionelle teknikker har biokemisk stabilisering flere fordele, da enzym katalyserede processer er specifikke og kun har få eller ingen negative miljøpåvirkninger. Konceptet er eftervist og patenteret, men er til dato kun blevet undersøgt fra et begrenset applikationsmæssigt sigte (Felby & Hansen 1998). Det skal understreges, at teknologien kun er blevet udviklet på et meget foreløbigt niveau og langt mere fundamentalt arbejde er påkrævet.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

meget meget spændende!! jeg glæder mig til at høre hvordan det ender.... Jeg vil selv lege kemi, men i en anden retning. Jeg har brugt tid på at læse på en US side om hvordan man bruger DNA til at stabilisere med. Så snart jeg har forsøgt processen skal jeg nok smide et skriv om det. Men sæbemodellen ville være mere super, da den er billigere og meget mindre brandfarlig.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

:evil: :evil: :evil: Jeg har lavet hul i min skål :evil: :evil: :evil:

For tynd i bunden, øv øv øv øv

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Jeg lader resterne stå i varmen, og holder øje med om den slår revner. :shock:
Den havde umiddelbart ikke slåed sig eller lavet revner

Har lagt en ny skål i en anden slags sæbe. :idea: Vi ser hvad der sker.

Med venlig hilsen

Anders Petersen

moderator
Brugeravatar

Hej Anders.

Afhængigt af træet du arbejder med... prøv med en lille skål i et eller andet vådt.

Det er et gammelt kneb for at undgå udtørring af trægulve. Har selv prøvet det med fyrretræ.

Opskrift: Drej skålen groft... du ved cirka, tykkelsen på materialet udgør ca 10% af skålens diameter. Når du er færdig, dypper du skålen i ca. 70-80 grader varmt sæbevand, der er lavet af en 1 dl. sæbespåner til 1 l. varmt vand. Opløs gerne sæbespånerne i kogende vand. Lad skålen trække ca. 10 minutter og pak den ind i aviser og lad den stå til dagen efter. Gentag dette hver 24 timer, 7 gange. Træet bliver noget snasket på ydersiden, men det er lige meget.
Den 8. dag, vasker du skålen med sæbevand af ca. 1/8 dl. sæbespåner og en liter varmt vand, så du får alt sæbesnasket af. Tør skålen med en klud... pak den ind i aviser.
Den 9. dag drejer du skålen færdig... dypper den 10 minutter i den fede sæbeblanding, og pakker den ind i aviser.
Efter et par måneder kan du lave finnish på skålen... og polere den i det naturlige fedt der er i sæben, som træet har suget til sig.

Brug i øvrigt aldrig brun sæbe på træ, det være sig gulve eller andet. Det har så høj en Ph værdi at det udtører træet for alt hvad der hedder naturlige olie/fedtstoffer.
Har set et egeparketgulv der var temmelig dyrt, der var fuldstændig ødelagt efter 1 år.

Venlig hilsen
Kaj

PS. Husk at hælde sæbevandet ud mens det er varmt... ellers bliver det som gelé.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Yes, Kaj, :D :D det er den helt rigtige retning.
Tak for opskriften, det vil jeg også have prøvet af.
og jaaa hvorfor ikke prøve det i en trykkoger?!!?
Bare for at se om der er en forskel i tidsforbruget

Det jeg søger er den hurtigeste proces og selvfølgelig at vi alle ikke skal smide så meget træ ud fordi det revner osv.

Ron Kent´s sæbebehandling har gjort han kunne dreje et emne færdig efter kun 4 timer i hans sæbe (som ikke kan købes i DK :( )

Jeg tror, at grunden til at man ofte har stor succes med fyrretræ/grantræ er at cellestrukturen er mere løs end f.eks eg eller nød eller lign. derved kan de stoffer der skal gennem cellemembranen i træet nemmere komme igennem og efterlade sit fedtprodukt der fortrænger noget af vandet og holder på resten. Lidt simpelt forklaret dog.
Det jeg er på jagt efter er en sæber eller XXX der nedbryder(svækker) cellemembranen, fortrænger vandet og genskaber cellemembranen igen på korteste tid muligt.

Måske det ikke lykkedes i hårde træsorter, det er jeg begyndt at tvivle på. Men jeg har det rigtig skægt med at prøve det af.

Hvis der er andre der prøver derude så kom med jeres erfaringer. Det kan også være i har prøvet andre ting end sæbe, bare kom med jeres erfaringer.

Med venlig hilsen

Anders Petersen

moderator
Brugeravatar

Hej Anders.

Faktisk lukker man fyrretræ op i de øverste lag med en tynd opløsning af lud.

Men det der faktisk sker, er at det naturlige fedt i SÆBESPÅNER, forhindrer at træet tørrer ud.
Det er et gammel kneb. Sæbespånerne trænger temmelig dybt ind, og lader træet tørre langsomt ud.

Jeg kunne selv finde på at afslutte med at koge en færdig skål i sæbevandet, og forme det kogte træ. Så skal man måske slibe bunden, men hvad pokker.

Venlig hilsen
Kaj

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Anders Petersen skrev:
Yes, Kaj, :D :D det er den helt rigtige retning.
Tak for opskriften, det vil jeg også have prøvet af.
og jaaa hvorfor ikke prøve det i en trykkoger?!!?
Bare for at se om der er en forskel i tidsforbruget

Det jeg søger er den hurtigeste proces og selvfølgelig at vi alle ikke skal smide så meget træ ud fordi det revner osv.

Ron Kent´s sæbebehandling har gjort han kunne dreje et emne færdig efter kun 4 timer i hans sæbe (som ikke kan købes i DK :( )

Jeg tror, at grunden til at man ofte har stor succes med fyrretræ/grantræ er at cellestrukturen er mere løs end f.eks eg eller nød eller lign. derved kan de stoffer der skal gennem cellemembranen i træet nemmere komme igennem og efterlade sit fedtprodukt der fortrænger noget af vandet og holder på resten. Lidt simpelt forklaret dog.
Det jeg er på jagt efter er en sæber eller XXX der nedbryder(svækker) cellemembranen, fortrænger vandet og genskaber cellemembranen igen på korteste tid muligt.

Måske det ikke lykkedes i hårde træsorter, det er jeg begyndt at tvivle på. Men jeg har det rigtig skægt med at prøve det af.

Hvis der er andre der prøver derude så kom med jeres erfaringer. Det kan også være i har prøvet andre ting end sæbe, bare kom med jeres erfaringer.

Med venlig hilsen

Anders Petersen

Hej Anders.
Jeg har med stor interesse læst "tråden" om stabilisering af træ. Det er, for utålmodige trædrejere som os, vigtigt at kunne spænde træet op i bænken før skovarbejderen har holdt fyraften. ;)
Prøv at læse her hvad Steven Russell får ud af at koge træet. http://www.woodturningvideosplus.com/bo ... -wood.html Det er spændende læsning, og jeg må sige at han har gjort noget ud af sine forsøg. Jeg har selv forsøgt lidt med at tørre træ i microbølgeovn. Det kan gøres med forsigtighed og i flere omgange. Prøv at veje træet mellem "microbehandlingerne", så kan du følge med i hvor langt du er nået. Jeg bruger som regel en fugtighedsmåler når jeg er på jagt i trælageret eller bruger microen. fugtighedsmålere fåes på tilbud til omkring en hund med jævne mellemrum. Pas på!!!! Træet kan pludselig blive MEGET varmt i microen og en anden ting: Fruen i huset kan blive frygtelig vred :!: :shock: hører gerne fra dig eller andre med erfaringer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
På AAW's sympoisium i Pasadena 2003 så jeg en demonstration af Dale Larson fra Oregon. Dale arbejder meget i Pacific Madrone (Arbutus Menziiesi) som revner for et godt ord.

Han har et stort kogekar stående fuldt af vand, og efterhånden som han drejer emnerne op, smider han dem i vandet, så de ikke sprækker. Når karret er fuldt, fyrer han op under det, lader det koge i ca. 6 timer og lader emnerne blive i vandet til de er kølet af.
Metoden virker på al slags træ, husk bare at karret ikke må være af jern, da jernioner og garvesyre ikke er gode venner.
Medmindre man ønsker violette skåle, selvfølgelig!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
På AAW's sympoisium i Pasadena 2003

Velkommen til forumet Stig.

Det var ellers noget af en gloat :-) et AAW symposium, det gad jeg ellers meget gerne deltage på.

Jeg har længe gået og puslet med at ville prøve sprit metoden. Har du nogen erfaringer med den ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg aner intet om spritmetoden, beklager.
Jeg er personligt ikke tilhænger af alle de kneb til at nedsætte tørretiden. Jeg har intet at bruge dem til.
Når jeg grovdrejer, hvilket fortrinsvis er om vinteren, hvor luftfugtigheden er høj, drejer jeg emnerne op og coater endetræet med et af de mange paraffinopslemninger, der findes på markedet.
Så sætter jeg emnerne i et koldt, fugtigt rum indtil de har slået sig. Derefter ryger de på loftet sommeren over og så regner jeg dem for tørre.
Jeg har lavet langt over 1000 emner på den måde, og min spildprocent er nede på ca 5.
Så for mig vil sæbe, papirsposer, nedgravning i sand etc. være spild af tid.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det kan du faktisk have delvist ret i. Men ind i mellem kan man tage teknikkerne til overvejelse hvis man eks har fået fat i noget meget specielt træ man meget nødigt vil iste i tørringsprocessen.

Jeg smider sprit metoden på når jeg har leget med den

moderator
Brugeravatar

Hej.

Og så er der jo det, at den ene eller anden behandling til at forhindre for hurtig udtørring,
kan give træet nogle andre karakteristika.

Er man utålmodig med at få træet tørret, og man ikke hverken har plads eller mulighed for
at opbevare større mængder rådrejede skåle, må man jo ty til andre midler.

Det kan nu også være meget sjovt at følge med i hvordan træet kan opføre/udvikle sig
under den ene eller anden proces.

Venlig hilsen
Kaj

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg insisterer på at holde en fornuftig timeløn, når jeg arbejder ved drejebænken.
Derfor er det begrænset, hvor meget tid, jeg kan bruge på hvert emne og da jeg via mit hovederhverv har ubegrænset adgang til træ, kan det bedre betale sig for mig at miste et grovdrejet emne i ny og næ pga. revner etc. end at fedte for meget rundt med tørringsmetoder.
Som sagt mister jeg ca 5%, det kan jeg godt leve med.
Jeg er selvstændig skoventreprenør med speciale i fældning af problemtræer, herunder topkapning. Mit team fælder vel ca 5000 træer i "drejestørrelse" om året.

moderator
Brugeravatar

Hej Stig.

Ja, jeg kan ikke tillade mig at holde en timeløn ved bænken, det er ren og skær hobby.

Det er heldigt for dig at du har adgang til alt det træ, men så heldige er det ikke alle der er.
Og jeg vil nu stadig påstå at der kan udvikle sig andre ting i en lang eller kort kunstig tørreproces,
som nogen gerne vil bøvle rundt med.

Enhver sin lyst... hedder det vist.

Venlig hilsen
Kaj

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
NEMLI' KAJ :!:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:

Det er heldigt for dig at du har adgang til alt det træ, men så heldige er det ikke alle der er.

Det må vi prøve at råde bod på.
Jeg starter en ny thread, kalder den: træ-socialisme.........et eller andet skal den jo hedde!

moderator
Brugeravatar

Hej...

Det var da en udmærket ide!

Skal vi dele... eller?

Jeg tror nu selv jeg har mere end rigeligt træ til de næste mange år.
Og uanset om jeg har, vil jeg eksperimentere med stabilisering af træ.

Venlig hilsen
Kaj

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg kan heller ikke holde en fornuftig timeløn ved drejebænken,
Når jeg får et stykke træ hjem lægger jeg det i læskur og smør enderne med voks,
jeg har også en del i min garage, når jeg skal bruge et stykke træ kommer kædesaven frem,
resten bliver lagt tilbage.
jeg har den aftale med vores gartner på arbejdspladsen, når de skal beskære eller fælde træer
får jeg et ring om hvad de er i gang med, og så står jeg der.
på den konto har jeg fået en del guldregn, hvidtjørn, og andre træsorter i en længde
af ca 2 meter , det kan lige ligge i min bil.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Apropo's Ron Kent og sæbe, så kom jeg lige i dag i tanke om et tidligere sæbeexperiment.
For en 10-12 år siden Læste jeg en artikel af Ron Kent. På det tidspunkt havde han ikke opdaget alle de efter hans udsagn fantastiske sider ved sæbe endnu, men brugte det udelukkende til at gøre vådslibning lettere.
Jeg lavede dengang en serie skåle og små fade i vådt ege og kirsebærtræ, træsorter med et stort tangentialsvind.
Hvis man vælger et fejlfrit (uden knaster) stammestykke, deler det på midten og sætter det op i bænken, så midten på stammen er NØJAGTIG ud for midten på den kommende skål,kan man lave tynde skåle på en høj fod, som når de tørrer op får den skønneste båd-form.
Problemet er at de skal slibes færdige mens de er våde.
Når man har opnået den bedste overflade, man kan fra jernet ( shearscraping!!) tager man en opvaskebalje med ca. 2/3 vand og 1/3 opvaskemiddel og en svamp.
Så pladrer man skålen ind i det og sliber den, hver gang papiret bliver fyldt op,rengør man det i baljen og pladrer mere væske på skålen. Så fremdeles gennem alle kornstørrelser.
Derefter tørres skålen ved ret god varme, ideen er jo, at den skal slå sig mest muligt.
Det er et græsseligt svineri, sæbevand overalt, så det kan godt betale sig at lave en ordentlig stak skåle med det samme.
Det virker nok bedst, hvis man bruger slibelærred, og husk at bunden skal være hul, ellers revner den.
Desværre har jeg ikke et eksemplar stående, jeg kan vise frem, håber vejledningen er til at forstå alligevel.
Ellers sig til, så laver jeg en prøveskål.

moderator
Brugeravatar

Hej Stig.

Sjovt nok du skriver det.

Skærtorsdag skal jeg med min nabo i skoven... han har en kæmpeeg der er delvist væltet,
men stadig i vækst. Den nederste del af stammen, siger han, er ca. 6 m. og minimum 70 cm Ø og fuldstændig ensartet og glat... alt det ovenover er knudret og grenet. Jeg har fået hele det nederste stykke, så må vi se om traileren kan bære det.

Hvis ikke jeg kommer til at dreje i det her i påsken, må de forsegles og gemmes et eller andet sted.

Venlig hilsen
Kaj.

moderator
Brugeravatar

Hej.

Tror Rasmus har glemt det med alkohol til tørring/stabilisering af træ.
Jeg fandt den her side tilfældigt... http://www.woodcentral.com/cgi-bin/read ... _473.shtml

Hvis der er nogen der kan bruge ideen så er det jo fint.

Venlig hilsen
Kaj

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 124 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]