www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 12:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Haslev
Hej alle

Har lige haft svigermekanikken på besøg, så derfor havde jeg jo en oplagt mulighed for at teste shear-scraping, som jeg blev anbefalet at prøve for at minimere ridser ved for hård slibning. Synes selv det blev bedre end sidst. Det blev til en lille sukkerskål i noget "halløj-træ" som jeg fandt i sløjdlokalet. Det har en meget speciel og krydret duft. Nogen, der ved hvilken sort det er?
Skålen har ikke fået andet behandling end lidt bivoks. (Den fra Trip Trap - ikke det voks jeg fik fra england, der lugtede af sømand. Det er røget retur :D)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Den skål er du sluppet helt fint fra.
Du skal ikke være bange for at slibe og pudse, men når du engang når til at lave flere detaljer, skal du passe på
at du ikke får detaljerne pudset i stykker.
På billedet ser det ud som om der er lidt oprivninger i bunden, eller den ikke er pudset færdig.
Træsort... ja???

spånbunke
Brugeravatar

Tak Kaj

Du har ret. Bunden blev pudset lige lovligt hurtigt - Det kunne godt have været gjort bedre.
Er glad for at du siger at man ikke skal være bange for at pudse. Jeg skal måske bare forstå det sådan, at selve drejearbejdet skal være lavet ordentligt, så man ikke behøves at slibe så voldsomt, som jeg havde gjort på den sidste skål jeg lagde her på forumet.

Tak for kritik.
Håber nogen har et bud på træsorten.

/Olé

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Træet ligner Hickory (En Canadisk/Nord Amerikansk nåletræsart)- og du er egenligt sluppet pænt fra overfladen. Hickory kan være særdles drilsk af få en pæn drejet overflade på, og ja, du har pudset gevaldigt på den. Prøv næste gang af bruge skrabeteknikkerne mere, og sørg specielt for at dine skarbejern er rigtig skarpe.

Bivox er nok heller ikke optimal til sådan en trsort. Du har sikkert set at voxen fordeles/indtrænger meget ujævnt, og at den er meget svær at pollere pænt op. Glansen vil nok også falde over tid.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

lille spån

Må jeg komme med et bud? Jeg tror, at det er redwood, det har i hvert fald en lidt aromatisk duft. Men inden jeg er helt sikker, så vil jeg spørge Olé, om hvad han fortælle om vægtfylden på træet, redwood har ellers en vægtfylde så lav som 0,35-0,5?

Det eneste hickory jeg har lugtet til, var nogle gamle økseskafter jeg har banket fri fra hovedet, og det har kun lugtet af gammel håndsved.

Hilsen

Torben

spånbunke
Brugeravatar

Til Torben > Ved ikke hvad vægtfylden er, men træet er i hvert fald MEGET let, og har som sagt en krydret duft - lidt hen ad peber eller noget i den stil.

Til BjoernA > Du skriver at jeg har pudset gevaldigt på den. Mener du på denne her skål, eller den lyse skål i bøg? For jeg synes ikke at jeg har pudset så meget på denne her hickory/redwood.
Er stadig helt ny i trædrejning og ved ærlig talt ikke om jeg sliber/pudser for meget. :oops:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Og hvorfor må man ikke pudse meget, BjørnA?
Hvis det er fordi man får runde kanter, jamen så kan vel bare sige at det var sådan jeg ville have den!
For indvandrere er det prestige at deres koner er buttede (fede). Vi andre kan måske godt lide en slank langbenet godte. Men er det ikke et spørgsmål om smag og behag?
Eller ser I noget som jeg ikke ser?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Man må pudse alt det man vil og lyster, og jeg ved s-- ikke hvor mange gange jeg har pudset-pudset pudset og pudset, og det drejede emne er bare blevet værre og være i overfladen. Problemet er jo sådan set enkelt:

1: man pudser og pudser, og bruger en masse pudsebånd/sandpapir, og en mindre formue,
2: På meget homogene og hårde træsorter kan man såmænd bare pudse løs, men:
3: På lette træsorter, og træsorter med stor vægtfyldeforskel mellem sommer og vinterve bliver pudsningen let et "marreridt", og derfor er argumentet;

Det er bedre at lære sig at dreje og bruge div jern rigtigt, og også at lære sig at slibe jernene rigtigt - og det er, som sagt tidligere et større job, og, man kan sjældent redde et "dårligt" drejeresultat ved at pudse/slibe.

Hickory skålen ser rigtig fin ud, og det kan da være at fotoet snyder lidt, men hvis du føler efter tror jeg at du kan føle forskellen mellem sommerved og vinterved, og hvis du kan føle den forskel, er det pudsningen som jo alt for let tager det lette ved, ikk.

jeg har selv i mange år været alt for dårlig til at få lært at skrabe/slibe ordentligt, men det er godt på vej efterhånden, og mit forbrug af sandpapir er redueret med omkring 90%. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg synes, at din skål har god balance mellem godstykkelse og resten af skålen.
Jeg er glad for en vis godstykkelse, tit 1 - 1,5 cm på en skål med 25 cm i diameter.
Kurveforløbet fra bund til kant ser udmærket ud, der er ingen knæk.
Proportionerne mellem højde, kant- og bunddiameter er der ikke noget at sige til, udmærket.

Jeg har på det seneste lært at bruge sanding sealer, og metoden er god til at slippe af med oprevet træ; der er, som du selv har set, lidt oprifter i bunden af skålen. Hvis du ikke har prøvet at bruge sanding sealer, så prøv.
Jeg kan regne ud, at du har en fornuftig måde at spænde op på til at gøre bunden færdig, så hvis du havde lyst, kunne du give bunden en tur til.

Om pudsning - jeg har nok verdensrekorden i at pudse rigeligt - jeg lavede for år tilbage en bøgeskål, hvor der blev 4 mm forskel på godstykkelsen i side- og endetræ, da endetræet er hårdere. Der er du slet ikke henne med din skål.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jens har jo helt ret : brug en sandingsealer EFTER at emnet er gjort færdigt (Læs skrabet med et rigtigt skarpslebet jern). Så behøver man næsten kun en let slibning/pudsning med startkorn 220, og kun for at skære de sidste rejste fibre ordentligt inden færdig olie/voxbehandling.

spånbunke
Brugeravatar

Tak for kommentarerne - er glad for at i har tid og lyst til at skrive et par linjer. :D
Jeg må prøve med noget sanding sealer - har set at der ligger lidt opskrifter herinde. Så det er vist bare at komme i gang.

/Ole

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]