www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 aug 2026, 06:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der har jo, utallige gange - og det holder jo nok (heldigvis) aldrig op, været gode diskutioner om produkter, metoder, behandlinger af drejede træemner.

Jeg har, i et stykke tid, gået og leget med at bruge Hvid vaselineolie (Borup Kemi), specielt til lyse træsorter (Ask, Bøg etc), og har samtidigt prøvet at undgå så meget pudsning som muligt.

Asketræsskålen på vedlagte fotos er sletdrejet med et 10 mm u-jern, pudset med korn 280, skrabet let med en Zieklinge og endelgt "polleret" med en 3M "sandingpad" korn ca. korn 280.

Vaselineolien er kun påført en gang, og umiddelbart tørret af mens skålen sad i bænken.

Glansen bliver særdeles jævn og fin, og farveskiftet i træet er meget beskedent. Vaselineolie misfarver ikke træet, og gulner meget lidt, og, er ikke følsom for sollys (UV-belastning, som jo er et problem for linolien)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Til gengæld hærder den ikke op.
Det synes jeg er et problem.
Hvis man alligevel vil bruge ikke hærdende olier, så kan man ligeså godt bruge alm. motorolie 10-40.
Så skal skålen ikke have olie igen før om 15.000 km.

Spøg til side, jeg ville have påført olien efter første slibning, for at få fibrene rejst inden skrabning med ziehklinge.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har helt ret Stig, det er jo best at sørge for at alle fiber er væk inden endelig behandling, men formålet her var at se hvad der faktisk skete med en sådan - ikke hærdende olietype, og jeg syntes egentlig at det ser ud til:

1: Olien giver en meget stor grad af "fyldighed", selv ved kun en påføring,
2: farveskiftet/befugtningen er særdeles moderat, og gulningen er minimal. Tiden må vise hvad der sker med sollys etc.
3: Selv om olien ikke hærder, føles overfladen helt tør, og man kan ikke "sætte fingre" på den, glansen er stabil,
4: Hvid vaselineolie har mærkning 0-1 (ved forstøvning/olietåge), og er ellers ikke mærkningspligtig.
5: Man undgår opløsningsmidler, da Vaselineolien har en meget lav viscositet som gør både befugtning og fordeleing nem.

Jeg er så småt igang med en 20 cm askeskål mere, skåret af samme planke, og den vil blive behandlet med olie i 2 omgange, før og efter pudsning/Zieklinge/skraber. Det bliver lidt spændende at se om der er væsentlig forskel.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jeg har lavet et forsøg med hvid vasselineolie,
jeg har varmet det op og smæltet voks i,

jeg har drejet en klods i guldregn, og behandlet den med olie rent
og olie med voks, den med voks giver en mere glat overflade.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Polering forsvinder.

I et optimistisk øjeblik har jeg sagt, at når jeg kan løbe langrend på ski, kan jeg også stå på vandski! (Det sidste har jeg aldrig prøvet.) Dette udsagn blev jeg konfronteret med en meget varm juli sommeraften. Jeg snupper din fine kuglepen, så har du betalt vandskituren, for jeg har både våddragt, vandski og båd!! Det blev sagt af en ca. 35 årig ung mand. Jeg er selv kun 67.
Forleden mødte jeg atter den unge mand. Han viste mig kuglepennen, og det var ikke en pæn og velpoleret kuglepen længere. Porerne havde rejst sig og det lækre glatte var væk. Hvad er der sket?? Min teori er, at den unge mand har svedt så meget, at skjorten har været drivvåd, og det salte sved har ødelagt poleringen. Jeg bruger Mylands polering.
Er der nogen i dette kloge forum, som kan fortælle hvad jeg gør for at undgå lignende uheld??
(Jeg har vandskituren til gode endnu. Ikke på grund af kuglepennen.)
Svend Aage Sørensen

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Svend Aage.

Polering og overfladebehandling er en svær fætter, hvis det skal holde i mange år.
Polering med et voksprodukt holder ikke længe, hvis det bliver udsat for både det ene og det andet.
Jeg så en der behandlede penne med superlim, andre bruger lak. Det er nok noget mere holdbart end voks i den ene eller anden form.
I øjeblikket pusler jeg lidt med lak, fordi jeg har fået en forespørgsel på nogle drejede bakker til at stille vinflasker i.
Kravet er at træet ikke må kunne suge vin og dermed blive pletet. Der er bare ikke al lak der kan modstå syren i vinen,
så indtil nu virker en vandbasseret gulvlak som det rigtige, men det må tiden vise. Det har bare problemer med at få den rigtige glans.
Nu har jeg aldrig selv drejet penne, men for mig vil det rigtige være lakering, da pennene bliver udsat for fugt og alt muligt bare ved almindeligt brug i hænderne.

Held og lykke med vandskituren ... husk at slippe snoren hvis du falder :D :D :D

Ny bruger

Geografisk sted: Hørsholm
Ja du skal bruge shellawax, den flydede til små emner. den hærder med det samme og trænger ind i træet, de næste 3 uger foregår en hærdningsproces som gør emnet praktisk taget vandtæt men du kan bruge pennen straks efter påføring.

Du kan læse meget mere her; http://knifeforlife.dk/index.php/1228473
Der er introtilbud lige nu, se link længere nede.

http://www.knifeforlife.dk
Forhandler af Shellawax, EEE - Ultra Shine og japanske køkkenknive

Husk mit introtilbud til jer gælder stadig på http://knifeforlife.dk/index.php/1271090

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Forleden mødte jeg atter den unge mand. Han viste mig kuglepennen, og det var ikke en pæn og velpoleret kuglepen længere. Porerne havde rejst sig og det lækre glatte var væk. Hvad er der sket??

Hej,

Tænk lidt på hvad man egenligt ønsker at opnå ved at pudse/lakkere/pollere træ, som i sin natur er et "åbent" og flexibelt materiale - og ikke mindst "levende" med indhold af varierende mængder/typer olier/mineraler/og en masse andre opløselige elementer- som er opløselige i både alkohol, vand og opløsningsmidler.

Hvad sker der rent faktisk når man bearbejder træ:

1: Man tørrer træet = der fjernes en væsentlig del af træets rumfang/vægt,
2: mange flygtige elementer fjernes samtidigt (incl. vand),
3: man skærer træfiberene over på kryds og tværs,
4: man pudser og VARMER, og dermed tilfører/roder man også rundt mad fugtbalancen - og ikke mindst med det kemisk bundne vand i træet,
5: man tilfører en olie/lak/vox etc, som IKKE er istand til at lukke træets porer 100%, hvorfor diverse salte/mineraler/fugt/bakterier/svampesporer igen kan trænge ind i de åbne mikroskopiske kanaler i fiberene,
6: mange af de olier/voxer/lakker som vi anvender er opløselige i enten vand/syrer/alkaliske midler osv., og derfor er f.eksglans ruhed, slidtage etc. noget som bare sker.
7: Der findes reelt ikke en overfladebehandling som kan opnå en tæthed som fe.s Kaj efterlyser, med mindre man coater træet totalt med f.eks epoxy eller en anden type 100% lukket plast.
8: man må derfor vurderer hvad det drejede emne skal bruges til, og man må også erkende at der altid vil skulle foretages en "vedligeholdelse" af emnet hen ad vejen.
9: diskutionen om f.esk at behandle en pen med sekundlim , er reelt kun en "delløsning", man får lukket en del af de fibre som altid vil "stikke igennem" efter pudsning, og de er ligesom "sugerør" i en flaske - der er åbent hele vejen ned til bunden, og dermed til hele trævolumet.
10: Ønsker man at minimere problemet, må man søge at anvende træsorter som ikke er imprægnerbare. Prøv f.eks at dreje en pen i kernefyr me'd masser af harpiks i veddet. Så er det let at se at der nok ikke er ret meget som hæfter til en pudset overflade, men der trænger til gængæld heller ikke ret meget igennem overfladen som så kan "beskadige" pennen hen ad vejen.
Nu kan jo nok ikke påstå at meget harpiksholdigt træ er ideelt til en smuk og glandfuld overflade, så man ender altid op med et compromis.

Tænk på , når man f.eks drejer en salatskål. Den må jo have mange en god gang olie til at vedligeholde træet over tid, ellers trænger der vand - og dermed bakterier/svamp ind i træet,

Ovenstående er bare en kort gang overskrifter, der findes jo nok ligeså mange erfaringer som meninger, så kom med jeres erfaringer. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Cyanoacrylat og linolie.
Rasmus ved hvordan, mener jeg.

moderator
Brugeravatar

Stig, håber der kommer en forklaring ... Cyanoacrylat og linolie???
Hvad skal det bruges til?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
kuglepenne overfladebehandling..
CA lim og BLO (kogt lindolie)
så kan man lave en ultra slidstær og helt komplet tæt overflade... stig har en af dem jeg har lavet.

Processen tager noget ekstra tid men resultatet kan være en glasblank overflade der kan holde til det meste..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Rasmus, hvordan laver du blandingen?

Det kan være det virker til bakker til flasker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus skrev:
kuglepenne overfladebehandling..
CA lim og BLO (kogt lindolie)
så kan man lave en ultra slidstær og helt komplet tæt overflade... stig har en af dem jeg har lavet.

Processen tager noget ekstra tid men resultatet kan være en glasblank overflade der kan holde til det meste..

Må jeg foreslå at man er særdeles forsigtig med anvendelsen af CA lim som nogen bruger som "forsejler" på pennene mens de roterer på bænken.

Der er behov for en særdeles effektiv udsugning, da der dannes luftbårne partikler som har en særdeles høj limeffekt på slimhinderne og huden, og det er næsten umuligt at undgå at disse partikler flyver frit i rummet når man pollerer CA-limen ind til træets overflade.

Teknisk skal man også være meget forsigtig, specielt hvis man vælger at blande f.eks linolie og CA-lim. Olien indeholder små mængder vand, som reagerer delvist med CA-limen, hvorfor der opstår "klumper (kemisk set) som ikke limer fast, men "bare" virker som porrefyldende stof, som så "limes ind i træet når linolien oxiderer/hærder - og det er ikke en holdbar overflade i det lange løb.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

du har ret i det er med fuld knald på udluftningen. Hvad jeg ikke er enig med dig i er at det ikke er en holdbar overfaldebehandling. du finder ikke noget der er til at tumle, påføre polere, som er så hårdt som CA lim/BLO.. intet varer evigt. men jeg garantere dig at den stadig skinner når belægningen på metallet er slidt helt igennem.

den med de små bobler holder heller ikke for de to ting skal ikke blandes som sådan. man påfører 1 lag ca og med det samme efter påføres BLO som benyttes som accelerator/udjævner. det giver ikke nogen problemer med bolbler mikro eller andre..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Tak for alle tipsene.
Men hvor køber man disse dele: CA og BLO. Og er det navnene på produkterne eller forkortelser?
Svend Aage

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

CA = Cyanoacrylate = sekundlim, superlim
BLO = Boiled Linseed Oil = Kogt lindolie

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus skrev:
du har ret i det er med fuld knald på udluftningen. Hvad jeg ikke er enig med dig i er at det ikke er en holdbar overfaldebehandling. du finder ikke noget der er til at tumle, påføre polere, som er så hårdt som CA lim/BLO.. intet varer evigt. men jeg garantere dig at den stadig skinner når belægningen på metallet er slidt helt igennem.

den med de små bobler holder heller ikke for de to ting skal ikke blandes som sådan. man påfører 1 lag ca og med det samme efter påføres BLO som benyttes som accelerator/udjævner. det giver ikke nogen problemer med bolbler mikro eller andre..

hej Rasmus,

Helt fint med mig, jeg prøver bare at understrege at CA (sekundlim) er særdeles sundhedsskadelig, og at, hvis man får bare en lille smugle ned i luftvejene/lungerne/næsens slimhinder, så har man påført sig en "skade for livet" - og det er s-- ikke en af dem som flyver.

Der kræves mere end almindelig udsugning. De svævende CA-limpatrikler en MEGET små, og jeg er ikke sikker på at almindelige masker er gode nok til at undgå dem, men det er der forhåbentlig nogen der ved mere om end jeg.

vedr. overfladens holdbarhed: Tja, nogen kan lide moderen, andre datteren, og hvis man ønsker en holdbar overflade kan man jo bruge en god alkydlak på vandbasis. Den kan man dog lettere beskytte sig imod, og hvis man lukker træet med en alkyd baseret lak, får man en endnu bedere - og ikke mindst slidstærk overflade - med varig glans, hvis man bruger Stigs system med en god Danish Oil, påført 2 gange med en god pudsning af alkydoverfladen inden olien påføres.

Som jeg forstår den type Stig anvender, indeholder den også et "tørremiddel", og det sikre samtidigt også overfladens hårdhed og glans.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det er rigtigt at der skal en hissig maske til.. og jeg bruger selv sådan en fætter når jeg gør det sammen med en suger der tager hvad der flagre rundt af ca lim.. men det er jo sådan set lige før man kan klare sig med at holde vejret i de ca 30 sekunder den kan være aktiv..

Jeg ved ikke med lak jeg har ikke prøvet det på penne. Fordelen ved CA er at det er til at lave helt færdig i en arbejdsgang som ikke tager lang tørre tid med mellemslibninger osv...

Jeg har ikke prøvet DO men det kunne da være en mulighed.. jeg bruger primært en Frictions Polish eller en hjemmelavet. Som er PolyUtheren Lak med Sprit og lidt BLO i for at få det til at glide.. det fungere fint til smykker og rimeligt til penne..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]