www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 11:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg købte for 2 år siden en Bosch accu hækkeklipper. Har kørt fantastisk. Men nu har den fået nykker. Stopper oftere og oftere. Kan så komme igang igen ved at presse det bevægelige blad mod en fast genstand. Herved drejer rotoren på motoren. Har jeg ret i min antagelse at der er gået en bevikling?
Eller hvorfor startede problemet i det små, og har nu vokset sig større?

På forhånd tak for hjælp!

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Kan det ikke være kullene der er slidt op?
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nix, der er ikke kul i en 14,4 v. motor. Højst sandsynlig kobber/messing slæbere. Men alt andet lige, så er det jo nok en ny motor.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der er jo nok alligevel et eller andet som danner forbindelse fra rotoren til noget stationært. Om det er kul eller metal er jo ligegyldigt når der som du beskriver det, ikke kan dannes kontakt, og, uden kontakt mellem rotoren og statoren, tja, så kører motoren ikke rundt.

Der er nok også en god chance for at der ligger en masse "skidt" rundt omkring rotoren, og det det er nok også sandsynligt at fjederene som holder trykket mod rotoren er blevet noget slappe. Så alt i alt, en god rengøring og et par nye kul vil med stor sandsynlighed hjælpe gevaldigt.

God fornøjelse. (Har selv det selv samme problem med min el-motorsav. Kullene var slidt op, og jeg har ikke kunne finde nogle nye, og McCullok i USA som har lavet saven gider ikke svare på mine nødråb. :? )

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har haft samme problem med min 14.4v bosch boremaskine- den havde kul men trængte bare til en rengøring. Mon ikke en accuklipper også har kul`?
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Bjørn.
Er du god til at smøre din hækkeklippers knive når du bruger den? Jeg arbejder til dagligt med reperation af skov og havemaskiner, og får af og til hækkeklippere ind til reperation hvor knivene nærmest er "brændt sammen" p.gra. bladsaft som er tørret ind til "Vor Herres superlim" p.gra. friktionsvarmen der opstår mellem knivene. Når jeg klipper hæk smører jeg meget jævnligt mine knive med petrolium med lidt motorolie blandet i.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nå nu har jeg haft klipperen skilt ad. Renset motoren, smurt med kontaktsmøremiddel. Den er død når den står et bestemt sted.
Løsning: Jeg har bestilt en ny motor hos Lange Jørgensen, pris ca. 175,- + moms.
Vedhæftet fil:
IMG_2256.JPG

Tak for Jeres forslag - og Bent jo jeg passer på mit værktøj. En spraydåse med smøremiddel er altid indenfor rækkevidde når jeg bruger hækkeklipperen.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Bjørn, det er altså en universalmotor med kommutator. Det er ikke unormalt at slid på kommutatoren lægger sig som ledende støv mellem de individuelle metaldele på kommutatoren. Det danner så en kortslutning mellem de enkelte vindinger. Det er disse kortslutniger du skal rense væk.

Om det er kul eller noget andet der forbinder strømmen til kommutatoren er lige meget, men en rensning ved at skrabe møg ud mellem kommutator forbindelserne plejer at hjælpe.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Da det ikke er muligt at åbne motoren på nogen måder, og da det ikke var nok at gennemskylle motoren med rensemiddel, så vil jeg ikke bruge flere kræfter på det. Ellers tak for det sidste tip. En ny motor kommer på mandag. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]