Tusind tak for indlæg indtil vidre.
Per:
Vicmarc er for dyrt for min pengepung - selvom det nok er den står øverst på ønskelisten.
Joo man har vel svungen en klump eller to

- og jeg har prøvet Vicmarc (Yam yam) Onway (Den helt store) Promat, Ramatør, Jet (flere), MC-bænke i flere formater.
Brormand: Jeg falder umiddelbart også for vægten og pinolhøjden. Mennnn
Record Power Maxi-2
Record Power er ikke dem med det bedste ry - jeg har hørt at de har fået tilbagekaldt en stor del af deres egne bænke. Men den ser umiddelbart super ud. Jeg har ikke kunnet finde ret meget om motoren andet at det er en 2 hestes. Det er lidt irreterende at der ikke findes bedre specifikationer på motoren.
Nova DVR XP
Den tiltaler mig rigtig meget, det eneste jeg ummiddelbart ser som et minus er Pinolhøjden over vangen og vægten. Vægetn kan jeg jo selv tilføje - jeg kan jo dreje motoren ud hvis det skulle være. Jeg noget forfalden til den motor - de har virklig gjort sig umage med den.
Her er hvad der står inde på teknatool:
Intelligent Control
Easy to operate, the NOVA DVR XP is the only SMART lathe on the market, using Adaptive Control™ Software. The intelligent computerised control assists you with your turning, for instance, measuring the weight of the workpiece and adjusting the performance accordingly, the ability to sense faults in the set up and advise, sense safety issues such as chisel dig ins and spindle lock, and instantly shuts down power to the spindle. Oversat (ikke direkte men så det er så forståligt så muligt):
Nem at andvende, Nova DVR XP er den eneste "Smart" bænk på markedet med brugertilpasset computerstyret control. Den intelligente computerstyret control assisterer dig med trædrejningen ved at øjblikkeligt at måle vægten på træement og justere ydelsen derefter. Den har evnen til at mærke sikkerhedsproblemer såsom mejslet der hugger i eller spindellås er sat til så slukker den øjeblikkeligt for strømmen.
Og her en noget mere uddybende pdf-fil om motoren, den er på engelsk.
http://www.teknatool.com/products/Lathe ... l%2007.pdfPå Youtube ligger der tonsvis af filmklip af folk der bruger novaen - her er et af Steve Paoli som har taget overdelen af og monteret på sit hjemmebyggede understel - han kan i hvertfald dreje nogen store emner - så mon ikke bænken godt kan.
http://www.youtube.com/watch?v=ydDQQQww1AA