www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 11:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Nr. Alslev
SVT's åbne arkiv (SVT er svenskernes DR) er der bl.a. en godt 15 minutters lang film fra 1932. Den starter med at navet drejes ud og ...

Citat:
Vagnmakeri på Söder (utan ljud) 1932

I gården Sankt Paulsgatan 26 i hörnet av Timmermansgatan på Södermalm i Stockholm fanns ännu 1932 bland andra hantverk en vagnmakeriverkstad. Där gjorde Stockholms stadsmuseum denna film, som visar tillverkningen av ett hjul och skaklar efter äldre metoder.

God fornøjelse

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
:o :o :o Hold da kæft de ku deres håndværk den gang. Selv om teknikkerene og værktøjet er blevet bedre, er det meget imponerene at se på.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Fine sager - tak for et godt link :!: :!:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
spendne at se hvor lidt de skal til ;) men det er jo ikke sikert at vi i vores tids alle kan lave det :?:
hilsen allan

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Meldgård

Tak for linket, det rene nostalgi. Jeg er født og opvokset i en lille flække på Mors, vel omkring 15 huse hvoraf ca, halvdelen var små håndværker virksomheder, her iblandt en karetmager og en smed, vi børn fik lov til at være på værkstederne så læng vi opførte os ordentlig, det jeg nok husker bedst er nok karetmageren. blot lugten af Asktræ og Eg, jeg mener at navene blev lavet af Eg, de havde ofte store revner,men blev så klemt sammen af jernringe som smeden på den anden side af vejen lagde på, egerne var Asketræ, de havde en spec drejebænk der kunne dreje dem ovale, når hjulet var færdig, blev det trillet over vejen til smeden som så lagde jernringen på, et stykke spec. arbejde der krævede stor nøagtighed, ringen måtte ikke vær for løst eller stram, ringen blev varmet op i essen til en temperatur der ikke brædte træet, men samtidig udvidede ringen så den kunne gå på hjulet, hvis ringen blev for stram kunne hjulet blive skæv.
VH
eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Eljensen,

Navene var normalt lavet af elmetræ forde det var stærks og stadigvæk smidigt of ikke til at flække.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Halløjsa eljensen - har du fortalt din historie nogen steder? Det lyder som en kanongod historie. Jeg har læst lidt håndværkshistorie, men troede at det meste traditionelle håndværk var væk allerede i 20'erne - og så gammel er du trods alt næppe.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Langemark

Du må huske på at krigen satte en stopper for udviklingen, næsten ingen traktore og de der var drevet med Gen gas, det meste markarbejde blev udført med heste. og transporten med heste og gammedags hestevogne helt af træ dog med jernbeslag og jernringe på træhjul,
få år efter krig kom der traktor ( Marcalhjælpen) og de gamle hestvogne blev udskiftet med vogne med gummihjul. Omtalte karetmageværksted blev til karosseriværksted.

VH
eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Ja - jeg ved jo godt at krigen fik en del udvikling til at gå i stå, og at landbruget først for alvor blev motordrevet i halvtredserne - men jeg har ikke før fattet at det betød at man lavede hestevogne med træhjul også i fyrrerne. Men selvfølgelig - selv cyklerne fik jo træklodser på fælgene efterhånden som gummi blev en mangelvare.
Det er dejligt at nogle mennesker stadig kan huske de gamle håndværk. Jeg er begyndt at interessere mig for dem - efter jeg har påbegyndt en omlægning af mit liv fra at være bedrevidende konsulent i hokuspokus-branchen til at være lidt mere alsidig og livskunstner.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Det er ren nostalgi det her. Jeg er opvokset ved landbruget på min fædrene gård, hvor jeg var indtil 1962.
Min far kunne ikke overtales til at købe en traktor, så vi kørte med heste og hvad det indebar f. eks havde vi længe vogne med træhjul. Det meget markarbejde bag hestene gav en god kondi, som jeg har glæde af stadigvæk. Jeg husker også de små værksteder og forretniger fra landsbyen. Der er vist kun en lille købmand og måske en smedie tilbage.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]