www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 10:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg har lavet mig et fejlkøb.. jeg har købt et Robert Sorby Sizing tool, og det passer slet ikke til mig og min drejestil... derfor sælger jeg det igen.

det har været brugt 4-5 gange, ellers HELT NYT. nypris er 399 + moms.. jeg sælger den for 380 inc moms.

send mig en mail eller pb eller her i tråden. Først til mølle
Vedhæftet fil:
sorby-sizing-tool-action_l.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Lad for guds skyld være med at sælge det.
Det vil du komme til at fortryde bitterligt, når du skal dreje mange emner med et præcist endemål. Balustre f,eks.
Lad mig lære dig at bruge det i stedet for.
Det første, du skal gøre, er at ændre slibningen totalt. Faktisk burde du skifte det åndssvage stikstål, der sidder på, ud med en bedan. Den funker meget bedre.
Men prøv i første omgang med en omslibning.
Jeg poster et billede, når min computerreparatør har været her.
Han kommer om 10 min. og smider nogle flere ram i dyret.

Sjov nok ville jeg have spurgt dig, om du havde sådant et jern, og ellers anbefalet dig at købe det. Det er uundværligt for den professionelle drejer.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ok jeg venter ! og vil da glæde mig til at se hvordan den skal tæmmes.. for lige nu flår den meget mere end den skærer.. jeg er nået til at skal have denne her .. http://www.petergalbertchairmaker.com/caliper.html

den er fandme smart det kan jeg da se.. men så er salget lukket beklager de herre og damer..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Dammit - så kan jeg ikke købe det! :twisted:

Men jeg har nu også mit at se til - nu mine maskiner er ankommet.
Og jeg har fået hentet min Jonsered kædesav hos service. Det er godt nok en stor fætter. Skal se om jeg kan få arrangeret en form for minisavværk med den som motor.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Gunnar, se på ; http://www.logosol.se
de har savværker og måske nogle ideer du kan brug.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Start med at slibe den sådan her. Det giver dig en spidsere ægvinkel og flytter æggen opad i forhold til anlægspunktet på bagsiden.
Det sidste er det vigtigste.
Når du så bruger den, laver du diameteren på emnet ca 2 millimeter større end slutdiameter, med et stikstål, en bedan eller en mejsel. Et beading tool virker fortræffeligt, det bruger jeg selv.
Så griber du dit sizing tool, sætter det på emnet, mens du holder det imod dig selv. Den vil gerne søge ind i træet, så der skal ligesom trækkes imod.
Du er nødt til at lave en "jernbredde" af gangen, den kan ikke slides ned af emnet.

Hvis ikke du kan finde ud af det, så kom forbi. Jeg har selv lært at bruge det af Johannes Rieber for mange år siden. Han mente også, det var uundværligt i serieproduktion.

Det kan være, du skal flytte den her beskrivelse et andet sted hen, end køb&salg.
Så er der måske andre, der kan få glæde af den.

Ikke for at være fræk, Rasmus.
( Jo, lidt måske!!)
Men hvordan lærte du egentlig at bruge en mejsel, hvis du smider et stykke værktøj ud efter 4-5 kiksede forsøg?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Gunnar Langemark skrev:
Og jeg har fået hentet min Jonsered kædesav hos service. Det er godt nok en stor fætter. Skal se om jeg kan få arrangeret en form for minisavværk med den som motor.

Hvor stor er den, sådan rent kubikmæssigt?
Efter min mening er det halsløs gerning at lege savværk med mindre end 90 kubik.
Nå der fik jeg vist afsporet tråden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg ser på den slibning.. den lingner en Bedan slibning.. prøver..

Jeg kommer forbi hvis det er :)

tja jeg syntes bare at kunne se at den næsten altid vil komme til at flå mere end skære som er muligt med et alm stikstål... Men jeg kan godt se metoden som du beskirver den.. Jeg arbejder med det og ser ....

Mejsel.. hvordan.. det er da meget nemt. jeg læste mig til at den var meget svær at bruge, men kunne give super resultater. jeg fik at vide den ikke var god til andet end at grave rødder op med.. så det var nok typisk trodsbarnrasmus det sparkede ind ,)

jeg gir den et slag næste gang jeg skal lave balustre..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tja Stig. Så er den jo ikke stor nok - for den er kun på 71ccm. Det er en 2171. Mon den helt taber pusten? Og så var det i øvrigt mig der afsporede...

Og ja - det er faktisk et af de dér fra Logosol jeg har kig på. Bare et simpelt et til at skære lidt planker. Så kan jeg siden fortsætte med at køre dem igennem båndsaven og afretter/tykkelseshøvlen.

Og Logosol har solgt deres "big mill" system med en 66ccm sav i en pakke - så vidt jeg husker. -

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du kan hjælpe den "lille" sav ved at sætte et mindre drivhjul på.
Desuden skal kæden slibes på en bestemt måde, men det kan vi diskutere, når det bliver aktuelt.
66 kubik lyder som en spøjs størrelse sav, det er vel ikke en Stihl 066, du mener?
Det er nemlig en 90 kubikker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er mig der husker forkert. De sælger den faktisk med en Stihl MS361 som har 59 kubik.
Så vidt jeg forstår skal den have et drivhjul der passer til sværd - og så skal den slibes til 5grader. Det er absolut ikke noget jeg har forstand på, og jeg tror heller ikke det bliver aktuelt før tidligst i efteråret.
Nu har jeg jo set billederne af dig og dine "drenge" med flere meter lange sværd. Jeg tror dog ikke jeg har mod på helt alene at kaste mig ud i så store forhold - før jeg er nogenlunde hjemmevant med 71 kubik og måske et 28" sværd. For godt nok er jeg stor - men jeg er også lidt forsigtig med slige sager.
Tænk på at jeg har skiftet fra 15-20 år som indendørs skærmamøbe til et mere aktivt liv - så der er en del at indhente.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]