www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Kan I give mig et råd om hvordan en bænk stilles bedst op?- Mit værkstedsgulv er cement, sten brosten osv. Mest cement! (huset er fra 1820) Jeg har rettet gulvet op med klinker, men det er ikke 100procent lige. Min Kramper drejebænk vejer 215kg og kører stabilt, indtil jeg spænder store emner op i den. Jeg har forsøgt at skrue den i gulvet med lange karmskruer, men så vibrerer bænken. Jeg overvejer noget med gummidæmpning. Erfaringer eller ideer er velkomne!.

Ps. Jeg kan ikke støbe gulvet om, da det vil give for lidt loftshøjde-og hele huset rystede da jeg forsøgt at bryde gulvet.

Mvh Morten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
tja... jeg har min stående løst (endnu) på træklodsr for at få den højt nok op. desuden har jeg leget lidt med noget vibrationsdæmpende gummi me effekten er ikke som jeg havde ønsket.. jeg ender nok med at bolte nogen 4X4 bjælker fast i gulvet og bænken fast i dem. Men lige er meget meget vigtigt.. jo mere lige den står jo mindre vrid er der i den og jo nemmere slipper du af med vibrationerne

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundslund, en landsby i Østjylland
Jeg har også et gammelt hus - fra 1895 - og min drejebænk står i kælderen, hvor jeg havde samme problem med at cementgulvet er skævt. Jeg har løst problemet med et sæt maskinsko.
Jeg undersøgte markedet for manskinsko og fandt ud af, at KJ Værktøj som har afdelinger i flere byer, er det billigste sted at købe - og kvaliteten er OK.

Der er noget ved alting, men det er ikke alting der er noget ved!

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Maskinsko, plus nogle sandsække til at gi bænken lidt mere tyngde langt ned vil nok hjælpe.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg har 5X5" træbjælkerboltet fast i gulvet, og bænken er boltet fast i træet.
For mig virker det fint. Træet bevirker at bænken ikke står og hamrer mod betongulvet.
Nu er det kun bænken i sig selv der kan vride sig en smule, hvis der kommer for meget fart på de tunge klodser.
Noget af det kan selvfølgelig afhjælpes ved at give bænken noget mere stivhed, og eller noget mere vægt i form af sand eller andet.

PS. Gundtoft, læser du ikke dine PB'er eller mail? :D

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg tror at jeg prøver med maskinsko- burde 215 kg ikke være nok, når bænken mere eller mindre er en stor støbejernsvange?. ellers vil jeg fylde hulrummet i vangen med sand.
Tak for den sædvanelige hurtige respons og gode ideer.

ps. Nu har jeg fundet ud af hvad pb er- jeg er ikke en ørn til computere, nærmere en pc analfabet.

Mvh Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]