www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 16:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Jeg var forbi Torben (Tjmanden) forleden. Og jeg tror ikke jeg afslører nogen hemmeligheder ved at fortælle at han også er til billedskæring og smedning. Det er jeg også selv - selvom jeg er begynder i det hele. Og så var det jeg tænkte om nogle af jer har det på samme måde.

Jeg er i færd med at bygge et "drømmeværksted" op. Jeg skal kunne lave træarbejde - centreret omkring drejning og billedskæring, samt rammebygning (konen maler). Jeg bygger også et skur til smedjen. Det bliver KANON. Og det hele er et led i at lægge mit liv om fra fedladen nørd bag computerskærmen (jeg har arbejdet med computermedier i mange år - senest som selvstændig rådgiver) - til en mere glad mand med "sunde interesser".

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Tja jeg er selv på vej den vej... Har arbejdet 40-80 timer om ugen siden jeg var 18 med primært IT. var så lykkelig at få en fyreseddel sidste forår, det blev springet til først at være konsulent i en periode, nu har min hjerneblødning udviklet sig til at jeg vil leve af det jeg kan lave i værkstedet (samt tjene på mit handelstalent) Hvad jeg laver er mest det der kan sælges lige nu. Men jeg husker at lave ting bare for min egen skyld, ting jeg ikke aner om har nogen værdi for andre (men det har de for mig)

jeg glæder mig til at se projektet med bygning af værksted og det hele.. ville godt lære at smede sådan gammeldags smedning men det ligger nok mange år ude i tiden... Jeg træner stadig i trædrejning jo...

Ellers har jeg været aktiv i Scenebygger branchen i en helt del år, både som prof, og som frivillig... Jeg har været fast på grøn koncert siden 94 så det er da blevet til nogen stykker....

lige nu i værkstedet står den på opsavning af moseeg, vådt teak, grovdrejning til den store guldmedalje... samt at pakke og sende bestillinger på pennetræ til diverse rare mennesker...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jammen jeg kan da supplere med hvad jeg ellers har gang i.
Min kone og jeg er netop flyttet og jeg skal også til at bygge nyt værksted op. Denne gang tror jeg at det bliver suppleret med en ny drejebænk engang i løbet af sommeren.
Jeg er så heldig at råde over halvdelen af en dobbeltgarage. Min halvdel vil jeg så dele op i 2, et beskidt område, og et mere rent område. Dertil kommer der et tørreloft over hele dobbelt garagen som også dels skal bruges til opmagasinering af julepynt og diverse og dels skal bruges til rådrejede emner. Derudover kommer spånsug og kompressor også på loftet. (poserne fra spånsuget regner jeg med at jeg vil lade hænge ned i værkstedet så jeg kan skifte dem nedefra.
Derudover er jeg ved at etablere et skur udvendigt til alt hvad der ikke har med værkstedet at gøre. Så er jeg også ved at lave nyt trælager i skyggen på bagsiden af garagen og et nyt brændeskur langs den anden side af garagen.

Ind imellem lægger jeg også haven om og fikser div. inde i huset...... og nå ja, så skal jeg jo også passe mit arbejde og min kone. :D

Til dagligt sidder jeg som sur bygherre for Videnskabsministeriet og vedligeholder et par millioner m² bygninger, primært i det jyske.

Jeg regner derfor ikke med at få drejet ret meget før engang sidst i juli eller august. Desværre.... :( men så har jeg også nogle rigtig lækre forhold at boldre mig i :D :D :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg kan også lide at lave andet end drejearbejde- idag skal jeg lave beslag til et nyt smedejernshegn i min "smedie"- jeg har 10m2 med en stor ambolt, feltesse, pladesaks og et lille billigt svejseanlæg samt en lille metaldrejebænk- her smeder jeg også drejekroge og jeg har lavet et par knive (begynderstadie).
I mit træværksted (ca.45m2) har jeg en engelsk rundsav i god kvalitet, en ældre båndsav (skærehøjde 30cm), en maskinhøvl, støvsuger, en skivepudser, vådsliber, tre bænkslibere monteret med forskellige sten og kludeskiver og to søjleboremaskiner. Selvfølgelig er der også plads til kramper drejebænken og ramatøren.
Jeg laver det nødvendige til vedligehold af mit stråtækkede bindingsværkshus fra 1820- senest en ny bagdør, jeg forbereder mig til mit arbejde som sløjdlærer med modeller af alt imellem himmel og jord (eks "dampbåd", poleret kokosnød til smykker eller en simpel træsamling). Generelt syntes jeg at det er dejligt selv at lave det man mangler- om det er et nyt lamineret fangstnet, en olielampe af messing eller en motorsav der ikke starter, kommer ud på et.

Det jeg er dårligst til i værkstedet: oprydning og huske høreværn/beskyttelsesbrille- dumt!!!.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Gundtoft

Jeg ser du har gang i lidt af hvert. Dejligt.

Nu snakker du også "simple samlinger" jeg har mine lærebøger om tømreruddannelse endnu og de indeholder nogle fantastiske tegninger med samlinger som dengang da mor kunne lave mad. Idag er det far der får Michelinstjerner. Hvorfor????

Men jeg vil gerne dele mine tegninger med gud og hvermand + hvem der ellers kan være interesseret.

I øvrigt var det hyggeligt at snakke og have besøg af Langemark og høre hans tanker og ideer. His a coming man- det er jeg sikker på.
Mængden af ideer, værktøj og maskiner bliver først værdifuldt når vi begynder at bruge det. Klø på, så sker der noget. Nogen gange kan man være heldig at der også sker noget godt, og så er lykken gjort.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer

Hej tjamand-
Et godt værksted og gode ideer fører ganske korrekt først til noget godt, når man bruger værktøjet. Jeg vil dog gerne indrømme, at jeg har stor glæde ud af at udtænke diverse projekter, hvoraf de fleste aldrig bliver til noget. Når man mangler tid eller penge, til at lave alt hvad man gerne vil, så er tanken alligevel bedre end ingenting. Jeg har udtænkt alt fra store upraktiske blider (kastemaskiner fra middelalderen) til en udestue (selvom jeg ikke kan lide at sidde i en). Nysgerrighed og fantasi kaster forhåbentlig alligevel enkelte projekter af sig, som bliver til noget.

Alle tegninger er spændende- ren brændstof til fantasien og samtidig lærerige.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Tja, en udestue er nu heller ikke det jeg helst vil opholde mig i ... men ...

Jeg har i en del år gået og leget med ideen om at lave et kombineret drivhus/havepavilion med ni (9) sider. Altså et ulige polygon.
Ideen er at siderne skal kunne åbnes, så man kan side derinde og nyde de sene sommeraftener eller de tidlige forårsdage.
Ude langs siderne kan der være plads til de sædvanlige tomater og agurker.
Det skal selvfølgelig være isoleret så jeg kan sætte oliventræ og andre ikke frostsikre planter derind om vinteren.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej

Det er igtigt spændende at læse om alle de forskellige hobbies som der her fortælles om, og jeg er selv en af slagsen som "roder" med mange forskellige ting - mange forskellige materialer, og sammen med mange forkellige mennesker som alle har deres eget udtryk i de hobbies de holder af.

En lille tanke til rasmus: Kunne det tænkes du også ville syntes at der kunne laves en "overskrift" hvor forumdeltagerene kunne vise, diskutere andre - måske ikke direkte relaterede hobbies, som f. billedskærring, smedning, knive etc.
der er jo mange som kombinere drejning med andre ting, og kreativiteten fejler jo ingen tin, vel ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
BjoernA skrev:
hej

Det er rigtigt spændende at læse om alle de forskellige hobbies som der her fortælles om, og jeg er selv en af slagsen som "roder" med mange forskellige ting - mange forskellige materialer, og sammen med mange forkellige mennesker som alle har deres eget udtryk i de hobbies de holder af.

En lille tanke til Rasmus (og alle andre): Kunne det tænkes du/I også ville syntes at der kunne laves en "overskrift" hvor forumdeltagerene kunne vise, diskutere andre - måske ikke direkte relaterede hobbies, som f. billedskærring, smedning, knive etc.
Der er jo mange som kombinere drejning med andre ting, og kreativiteten fejler jo ingen ting, vel ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Go' ide at lave sådan en tråd, for mon ikke vi allesamen går og nørkler med andre ting end netop drejning. Hvis ikke, så kender jeg (træ)drejefolket dårligt.
Selv har jeg også i tidens løb haft fat i flere ting. En overgang var det børstenbinding, som jeg havde stor glæde af, men som sløjdlærer kommer man jo uvægerligt omkring mange forskellige ting.
Jeg læser med stor fornøjelse om, hvad I andre går og pusler med.
Der er forøvrigt nogen usikkerhed om mine værkstedfaciliteter i fremtiden, da vi er under forberedelse til flytning, så hvad der bliver af muligheder kan man ikke vide, da vi ikke har fundet en ny bolig endnu.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Det er et par uger siden jeg sidst havde gang i drejebænken. Da var det nye skafter i ask til et par murhamre. Ellers er markarbejdet ved at være afsluttet, vårsæden er kommet op, vintersæden har fået den sidste gødning (gylle), dog mangler jeg at pløje ti ha. for mine naboer, hvori der skal såes gulerødder. Weekendens konfirmation er overstået, og i dag er jeg ved at lægge tagsten på mit nye hus.
Jeg har også stor glæde ved at anlægge køkkenhave, den er heller ikke tilsået endnu.
Ellers er trælagret fyldt op til videre forarbejdning til efteråret. Det sidste stykke var en kævle udgået elm med en diameter på godt en meters penge.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg er også lige gået igang med at få lavet mit dobbel carport om til træværksted. Har fået gravet ud og støbt gulv med varme i. Den bliver på ca. 35 m2, med masser af lys. Invendig loft og væg i birk finer der skal lakeres et par gange. Sidder faktisk midt i at færdiggør tegninger til el-installationerne. Det har været noget af et puslespil at få placeret makinerne.

Der bliver:
Vicmarc VL300 med forlængerbord og udvendig konsol.
Vicmarc VL100
Båndsav (25-30 cm skærehøjde)
2-3 slibe maskiner + Tormek
Et helt nyt Lurem C260 kombimaskine med afretter/tykkelseshøvl, Rundav, fræser og langhulsbor.
Afkorter
Stor båndpudser
Hegner rundsliber
Søjle boremaskine
Gram 4 kW spånsuger med filter system. (Ventilatoren udenfor)
Kompressor (udenfor)
Brændeovn

Så jeg ved hvad min fritid kommer til at gå med de næste måneder når jeg ikke tager ud på vandet i min sejlbåd :D

Jeg har en hel del egetræ i 2" planker som har ligget i 3-4 år som skal skæres op og anvendes til skuffe fronter. Har tænkt mig selv at bygge alle skabe og skuffer.

Jeg har lige bestilt nyt og spændende legetøj i USA, den hedder Router Boss, som er en videreudvikling af den engelsk Woodrat.

See her:http://www.thecraftsmangallery.com/Merchant2/merchant.mvc?page=W/CTGY/M
og her: http://www.woodrat.com

Se videoen her: http://www.woodrat.com/dvd.html

Der bliver noget at sætte sig ind i, som altid er sjovt og spændende.

Mit gamle træværksted ligger nogle 100 meter fra hvor jeg bor, og skal i løbet af vinteren indrettes til metal værksted med drejebænk, ambolt, svejsegrej osv. som idag er lidt spredt omkring.

Midt andet eller er det tredje hobby er design af tur katamaraner, jeg har næsten afsluttet et projekt som jeg har brugt et par år på, en 49 fods/15 m langturs båd med et specielt rig og indretning, så jeg må se at komme igang med at lave en hjemmeside, og se om jeg kan sælge et par stykker eller 3.

Ja, og det der arbejde tager sgu alt for meget af min fritid, men ikke så meget som tidligere, nu kan jeg holde det ned på de 35-45 timer om ugen (for det mest)

Jeg har drejet i ca. 8-9 år, men nu er tiden kommet til at lære mig selv noget mere om snedkeri, jeg kunne godt tænke mig at komme til at lave lidt møbler og andet sjovt, hvor drejning er for mig det ren afslapning der ikke kræver en masse planlægning og tegninger inden man går igang.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvor er det dejligt at høre fra jer. Det er skønt at se hvordan vi faktisk har en hel del mere tilfælles end blot det at dreje. Der må være noget om det tjmanden sagde: krage søger mage...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg vil i øvrigt meget meget gerne høre mere om din Router Boss når du får den. Den har jeg også haft kig på - ligesom jeg har haft kig på et incra system.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Gunnar Langemark skrev:
Jeg vil i øvrigt meget meget gerne høre mere om din Router Boss når du får den. Den har jeg også haft kig på - ligesom jeg har haft kig på et incra system.

Jeg overvejer også et "router table" med Incra skinner, samt løftesystem fra Woodpecker.

Der går nok et par måneder inden jeg er klar til at lege med det, mere hvis vejret er godt.... Jeg skal nok sige til når det er sat op og afprøvet.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Na Gunnar, så er du hjem igen, må vi så høre, hvordan gik dine tur til England :lol: :lol: :lol:
komme med nogen oplysninger :ugeek: pfh TAK

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Alan Chr.: Hvis du har brug for et routertable, så er der en konstruktion fra Norm Abrams som jeg byggede for mange år siden. Det har virket fint og har plads til alt muligt. Hvis du vil se det er du velkommen, bare send mig en mail først. Jeg er i nærheden af Fuglebjerg, så ikke så langt fra Vordingborg.

I al almindelighed, så har jeg for meget arbejde til at bruge den tid i værkstedet jeg ellers gerne ville. Det var meninger´n at trappe af for nogle år siden, men det blev til 70 timers uger, som dog heldigvis er blevet lidt mindre under denne såkaldte finanskrise. Min kontrakt løber ud om et år, så der bliver nok mere tid i 2010, selvom min største kunde vil have at jeg bliver ved. Det kommer an på aktiemarkedet om det bliver nødvendigt eller ej.

Der er båden om sommeren - en Sparkman & Stevens 3/4 tonner for dem der forstår sådan noget. Bygget i 1983 til en konstruktion fra 1077. Typisk S&S 35 fod ocean racer - sejler godt og har ingen nykker eller alle de ting som damerne vil have i en båd nutildags.

Værkstedet er på ca. 100 brugbare m2, så der er plasds til bilen også. De fleste store maskiner er fra Nordamerica, General 260200 drejebænk med 3 hp motor på frekvensomformer, Agazzani 500 båndsav, Delta 14" båndsave med riser kit, Delta 10" 3hp Unisaw, Delta DC-380 15" tykkelseshøvl, Delta DJ-20 afretterhøvl og wn Makita 12" kap-geringssav plus alt det løse. Der er installeret en transformator til at lave 120 Volt strøm til de elektriske maskiner, som har brug for det.

For to år siden lagde vi nyt tag på værkstedet, og der er planer om et nyt isoleret loft i kælderen.

Jeg har lavet lidt møbler, hovedsageligt borde, drejer til husbehov og som gaver og til adspredelse, men ikke til salg. Det passer ikke til mig. Jeg har løbende lavet en del træarbejde til båden og har også selv bygget en slæbejolle til både årer og sejl. Det var nok det mest tilfredsstillende træarbejde jeg nogensinde har lavet. Den er strip-built over en skabelon med 100 10 mm thuja lister på hver side, limet og kantsømmet. Spanter og andet træ i båden er Robinia, masten er 5100 mm høj, hul og limet af gran, bommen er også gran og hul, med en "fishmouth" kunstruktion. Da den 2700 mm lange bom var færdig vejede den under 1 kg før der blev sat beslag og skinne på.

Der bliver løbende arbejdet på at få haven i en stand, hvor der skal så lidt til som muligt for at den er brugbar og præsentabel. 10 tons skærver og jeg ved ikke hvor mange kantsten på terrassen for at afgrænse bede. Nye planter er valgt som enten stedsegrønne bunddækker eller nogle der blomstrer uden særlig vedligeholdelse.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jeg er uddanet maskinsnedker i et stort bygningsfitma i kbh.
jeg flyttede til Vordingborg i 1967 og fortsatte min lære tid i et
mindre bygningsfirma, der ud over har jeg arbejdet for 2 møbelsnedker, 2 bådebygger og
en køkkenfabrik . fra 1981 til jeg gik på efterløn, 27 år ,har jeg arbejdet som syghysportør på Oringe i Vordingborg et psykiatist hospital,
der havde jeg et vikariat på 3 måneder i en terapi afdeling, tegning , maling og træarbejde.
Jeg har altid beskæftiget mig med træ i min fritid af en eller ansen slaks,
hjulpet venner og bekendte med at vedligeholdelse af deres ejendomme,
har været med til at sætte en del udestuer op, fra fredag aften til søndag.
Jeg har drejet en del, men det er først de sidste 4 - 5 år jeg har fordybet mig i trædrejningen,
nu hvor jeg er på efterløn har jeg fået mere tid til det.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jo der kommer lidt om Englandsturen - jeg skal lige skrive og lave lidt billeder.
Det var en god tur og jeg blev klogere - Axminster er bedre end Record fx.

Agerbundsen: Har du tænkt på at bygge en Guillemot kajak - strip build?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

"Agerbundsen: Har du tænkt på at bygge en Guillemot kajak - strip build?"

Nej jeg har ikke så megen interesse i noget så ustabilt som en kajak. Det er vandet heromkring for koldt til. jeg har dog sammen med min datter byf´gget hende an havkajak, som skulle have været krydsfiner, men vi lavede det om til tynde divinycell plader, med et lag glasfiber på hver side. Den var 5 m lang og vejede 8 kg færdig.

Swift, som jollen hedder efter konstruktøren, Gordon Swift, er en ret kompliceret skrogfacon bygget på en meget enkel skabelon. Det tog 250 timer, 4000 små bronze søm, nogle thuja planker, Ureaformaldehyd lim, lidt glasfiber og epoxy plus Robinia til agterspejl, tofter, knæ og spanter plus gran til årer og spær. Den var fin at have med da jeg sejlede i Maine, hvor man altid ligger for anker eller ved bøje, men her er der ikke så meget at bruge den til, da vi for det meste kommer til en havn.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Næhh - jeg er heller ikke så begejstret for kajakker på den måde - men hold k... hvor er de smukke det dér Guillemot...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er et par billeder af Swift. De er fra før digitalkameraer var almindelige.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Der er sjovt at se billeder af sejlskibe på et trædrejerforum, tøhø.

Her på Østfyn er det forår med tilhørende (dejligt) havearbejde.
Og hvad jeg ellers måtte have af tiloverstid, lægger min kone beslag på: Den yngste skal konfirmeres på søndag.
Så der er nul værksted til mig.
Den står på gloende pæle; I er gamle nok til at vide, hvordan kvinder på sidst i 40'erne har det.

(Klynk)

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hvis du tro at det bliver bedre med årene --- glem det--- det ældre de bliver, bliver de mere stresset og det mere de kan find på :roll: :roll: :roll: klynk klynk
Men de bedste ønsker her fra at A) du overliver og B) i har en super dage på søndag

PS: er dette unormal at man ikke få løv at bruge mindste 12 timer om dagen i værksted :?: :twisted: :twisted: :twisted: " alle de andre i klassen har fået lov " :D :D :oops:

håbløs træ krammer

Jeg håber også, at I der har konfirmationsmodne børn nyder dagen- jeg nøjes med at undervise dem, hvilket er komplet umuligt for tiden- det vil sige, at jeg kan få pigerne til at skrive en historieopgave om konfirmationskjoler igennem tiden og begge køn til at regne i matematik, hvis de må regne på fordelene ved at købe en bærbar hos leasy, contra kontant hos electronic world- hvad giver mest i overskud til at brænde af på latterligt dyrt tøj blå mandag.
Er det ikke normalt at bruge 12 timer dagligt i værkstedet??? nåe nej, jeg bruger også tid på at sejle (lille lm24), nyde naturen når jeg leder efter stenaldersten (nørdet og sjælden hobby), Fiske (for lidt), Drikke en weekendøl med kammeraterne (når deres koner giver dem lov) eller slappe af med en god bog.
-Hov, glemte jeg at skrive, at jeg er singel og uden børn?!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Altså!!!!
Nu er mit værksted oven i købet blevet inddraget som pulterkammer til de møbler vi ikke kan have i stuerne på grund af at hele hjemmet er omarrangeret til konfirmationsfestlokaler.
Kan det blive værre?

Græd og venlig hilsen Jens

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg føler med dig !!! mit værksted er blevet fyldt op med træ.. MUhahahahahah der ligger knuder og planker og klodser overalt snart... Nu håber jeg bare på at jeg snart får lov til at inddrage udestuen så bliver jeg rigtig glad...

Mit nyistandsatte tørre rum = Fyldt op med skåle og fade.....

MANGLER DESPERART PLADS.. men pyt..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Rasmus - du behøver vel heller ikke at samle træ sammen til 30 års trædrejning på en gang :!: :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

næ... men hvis man nu kan hvorfor så ikke... desuden skulle det jeg har nu gerne være færdigt og solgt inden et år..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

RASMUS---Husk at fortælle om dine fjerne lager på Sj. :twisted: :twisted: :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]