www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 20:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: 4593 Eskebjerg
Hej alle,

Jeg er faldet for dette håndværk og har netop drejet mit første brugbare emne.

Jeg har arvet en gammel drejebænk fra '89 og lidt tools... og må indrømme, at dette er noget som er sjovt, men kræver øvelse.

Kritik er self. velkomne, men værd gerne en smule søde... når nu at det er første emne, som jeg har drejet :)

Træet er fundet i brændebunken og ligner Eg.

mvh Dan

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Taarbæk/Klampenborg
Hej Dan. Det ser da fint ud. Jeg har selv drejet en del eg og det revner også for et godt ord ligesom dit. Et godt råd er at dreje et stykke ned under centrum af stammen, da det er fra centrum de fleste sprækker dannes.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Hej Dan og velkommen til.

Det er ikke så tosset af en uøvet. Der er lidt med formen og nogle drejespor indvendigt blandt andet, men fint nok.
Min, og sikkert mange andres, bedste anbefaling vil nok være at ofre et begynderkursus på dig selv. De forløber ofte over en weekend.
Jeg kan godt anbefale Jørgen Nordskov i Grevinge i Odsherred, det er jo i overkommelig afstand fra dig:
http://www.drej-i-trae.dk/

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

lille spån

Jeg siger mange tak for jeres kritik og ros.

Det er modtaget og jeg har efterfølgende lavet et par stykker mere og de er blevet meget pænere.

En af dem havde desværre nogle tørre revner og gik i stykker og ramte mig i hovedet, så jeg lærte at kigge efter den slags også. Så har den revner, skal jeg ikke dreje i den :)

Jeg læste en post her på siden omkring sandpapir og måtte da tage dette op og brugte 6 forskellige kornstørrelser og må sige at jeg kunne nemt se en forbedring i finish.

Nedenstående er drejet i Kirsebær.
(Jeg lavede dette for at øve mig. Kender ikke jeres Censurering herinde, men så må i slette den)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Er det damen eller dildoen du mener der skal censureres ????

lille spån

hehe, ja... godt spørgsmål :)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Dan.

Det ville være urimeligt, hvis du her på dette forum kunne fremvise en fejlfri skål, som den første ting du har drejer. Vi er nogle stykker, der har øvet os i mange år og vi er kommet et skridt videre, men at kunne dreje en perfekt skål hver gang?
En skål skal ofte opfylde tre ting/betingelser.
1. Den skal være funktionel. Din er funktionel, velegnet til fredagsslik eller lignende.
2. Designet skal være tiltalende, den skal have en form, som er en fryd for øjet. Her halter din skål lidt efter, den mangler kontinuerlige kurver. Næste gang du drejer en skål, skal du prøve, at lave en kontinuertlig kurve fra fod til kant. Du vil da få et helt andet udtryk. Der skal være overensstemmelse mellem den indre og ydre form, og så skal den være lige tyk hele vejen fra rand til fod. Disse ting kan jeg ikke vurdere på din skål.
3. Efterbehandlingen skal være i orden. Der må ikke være synlige dreje eller slibespor. Typisk starter jeg selv med korn 100 eller 120 derefter 150, 180, 240,320 og slutter af med korn 400. Slibe rundeller på en boremaskine er meget effektive.

Lad være med at fortvivle din skål er mindst lige så vellykket, som den første jeg drejede.

Der er to måder du kan lære at dreje på. den bedste er at stå bag ved din drejebænk med emner på bænken, og viljen til at ville. Den anden er at se, hvordan andre gør.

Just, go ahead.

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]