www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 20:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 26 jul 2015, 16:51, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Mon jeg er den eneste, som undrer mig over, at en internet trædrejningsguru ikke kan dreje en simpel æske, så bund og låg passer sammen?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 4160 Herlufmagle
Nu har jeg læst 6 indlæg lagt op af Bjørn A.
Alle 6 er besvaret af dig Stig Bredsgaard de 5 af dem med få min. mellemrum, der er kun kritik og intet konstruktivt i dine indlæg Stig, Det ligner ganske enkelt kritik som kun er skrevet i ren chikane hvilket er ret kedeligt at læse, det kan godt være at du underskriver dig som en "idiot med en sav<"<
Men det bør vel ikke automatisk give dig ret til at skrive indlæg kun for at chikanere Bjørn A.

Jeg har aldrig set noget du har drejet men du lyder som en helt fantastisk dygtig person i trædrejning og ikke er "en glad pensionist, som skraber i træ med skruetrækkere" Som du selv har beskrevet folk" Hvorfor i alverden kommer du så ikke med nogle brugbare konstruktive forslag til hvordan tingene kunne gøres bedre ? Men det ved du måske ikke selv ?
Kan du ikke også vise en del af de mesterværker som du har drejet, så man kan se hvordan tingene skal gøres ?
Jeg vil da ihvertifalde mægtig gerne lære noget af det du tilsyneladende kan :)

Ja jeg undrer mig bare at meget ofte når Bjørn A. Lægger noget op eller svarer på noget på en konstruktiv måde, så kommer du næsten altid med svar der grænser til ren chikane..
Det er ofte temmelig kedeligt at læse din måde at svare folk på ihvertifalde for en ny drejer som mig som INTET lærer af det, Måske du bør tænke lidt over det og der er jo nok også en god grund til at flere og flere lægger deres ting ud i div. Forum på Facebook, hvor der faktisk bliver givet kritik og ikke kun "Likes" ;)

Jeg er ikke sart og kalder selv en spade for en spade og vil også helst have det sådan, Men skal jeg kritisere noget andre har lavet så gør jeg det helst med en mulig løsning til hvordan de kan gøre det bedre ;)

Rigtig god aften til jer alle også dig Stig ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestamager
Jeg har, ligesom Robin, undret mig over Stig's adskillige indlæg på Bjørn's arbejde.
Kan ikke helt gennemskue, om det er gammelt fjendskab som er antændt tidligere end min karriere her på Forum,
men på mig virker Stig's udfald helt utilstedelige og uforskammede, eller osse kan jeg bare ikke gennemskue mandens humor.
Hvis indlæggene er skrevet med et glimt i øjet, kan jeg ikke få øje på det.
Som jeg opfatter det, kan du ikke være din opførsel bekendt, Stig.
Som Stampes mor sagde til Stampe i den store Disney klassiker "Bambi" "hvis du ikke har noget pænt at sige om andre, så lad være med at sige noget."

/Kim

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Jeg ser det nu som at der er to parter i den sag.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Robin,Der ligger massevis af ting, jeg har lavet på forum.
Det er næppe min skyld at du ikke kan finde ud af at kigge bagud i galleriet.
Jeg mener iøvrigt aldrig at jeg har omtalt mine ting som, "mesterværker", men du er da meget velkommen til at finde nogen af dem frem og så fejlfinde på dem.
Det kan vi sikkert få en masse sjov ud af.

Jeg blev træt af den selvbestaltede trædrejningguru fra Ørslev
Den gode Hr. Andersen ved ifølge Hr. Andersens selvforståelse alt om alt. Vi andre begrænser os som regel til at udtale os om ting, vi rent faktisk ved noget om.

Hvis du går tilbage i de indlæg, hvor Hr. Andersen og jeg har været oppe at toppes gennem årene, vil du se, at det som regel bunder i, at han siger noget vrøvl, og så, når jeg konfronterer ham med det, snakker i cirkler, skifter emne og laver alle mulige andre krumspring for at undgå at indrømme at han har taget fejl.

Det har det sidste års tid været min private hobby at prøve at få oraklet til bare en enkelt gang, at indrømme at det ikke er altvidende.
Indtil nu er det ikke lykkedes.

Hvis du læser den tråd, du citerer fra, vil du se, at jeg kommenterer en skål, hvorefter Hr. Andersen fyrer denne svada af: "Jeg kan ikke lade være med at undre mig en lille smule. Det virker som om en overflade på drejede ting absolut skal være totalt glat (Som en barne---) alternativt ligne noget som er belagt med et tyndt lag plast. Træet - og dets forskelligheder må ikke komme frem, modvækst må ikke fremstå en lille smule "uldent", evt oprifter må ikke ses overhovedet, men en overflade må gerne være "pudset til døde". Det rustikke "look" som trædrejningen var før i tiden (Da det var håndværk) ses næsten aldrig mere, folk kæmper en "vild" kamp for at frembringe overflader som var det "støbt" i polyester og epoxy."

Underforstået, fordi jeg, i modsætning til ham selv, kan dreje rent er jeg en plastikworshipper.

Det rigtige håndværk har et rustikt look.

Så kommer denne her:" Man bør jo ikke helt glemme at pudsning er en relativ ny opfindelse. I "gamle dage" kunne trædrejere frembringe de smukkeste overflader på et stykke træ, og det endda medmeget simple midler som håndsmedede jern, langsomme omdrejninger, måske endda kun drejning "den ene vej" osv. jeg har set så mange - meget simple drejemetoder rundt omkring i verden, men det var helt sikkert: Håndværket var i orden, og pudsepapir/lærred det var der s-- ikke brug for/råd til."

Som så ofte med Hr. Andersen, modsiger denne post det, han lige har sagt i den første post.

Nu er håndværket pludselig at frembringe de smukkeste overflader.

At diskutere med Hr. Andersen er som at prøve at holde fast på en ål.

Jeg blev træt af at gramse på ålen, og besluttede istedet at give den et rap over næsen.

Derfor mine kommentarer til Hr. Andersens frembringelser.

Jeg ville have meget nemmere ved at acceptere oraklets mange, mange udtalelser i " Bare slib et gammelt stemmejern og skrab jer frem, det virker beder end alle disse nymodens drejejern" afdelingen, hvis han rent faktisk selv var i stand til at dreje et stykke træ rent, endsige lave en skarp detaljering.

Kald det chikane hvis du vil. Jeg har bare brugt fløjlshandsker på den herre i mange år, nu er det slut.

Hvis mine indlæg generer dig, er der en meget nem løsning.
Lad være at læse dem!

Der er en fin "Ignorer" funktion på forum.

Hvad mine manglende konstruktive forslag angår, så har jeg været med her siden forum startede.
Jeg har lavet 100 af indlæg der omhandler metodik og materialer.
Det kan sgu ikke være meningen jeg skal blive ved at gentage mig selv, bare fordi folk ikke kan finde ud af at bruge søgefunktionen, når de gerne vil vide noget.

Selv god aften.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
I et forsøg på - om ikke at "mægle" eller skabe større forståelse for nyere forummedlemmers opfattelse af det, der kan opfattes som en hanekamp, vil jeg bare nævne, at jeg har fået mere konstruktiv kritik fra Stig, og at mine tilbageblik i tidligere indlæg fra før jeg selv blev medlem har bragt mig større inspiration i den "kunstneriske" afdeling ved at se Stigs drejede ting end Bjørns mere "Almindelige".
At jeg så også er betydelig mere enig med Stig end med Bjørn i valg af processer/teknik og værktøjs alg, gør det måske lettere for mig "at vælge side", men alt i alt føler jeg mig glimrende underholdt ved de herres meningsudvekslinger (hvor Stig -igen efter min mening - har fat i den lange ende mht kritikken af cirkelargumentation og alvidenhed)
Skrevet mest i et forsøg på at bidrage til forståelsen for nyere medlemmer.
Nils Frederiksen
www.nf-woodcraft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hr. Bredsgaard: Må jeg underdanigst foreslå at de aktivere "ignorer" knappen så de slipper ud af Deres misbrug ved at betragte mig som hobby, og så De slipper for den åndelige belastning det må være at skulle bruge tid og resurser på sådan en som mig.

Denne knap virker ligeså godt i forhold til undertegnede, som enhver anden her på forum, og enhver er velkommen til at bruge den.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tjaa Stig din måde at svare på kommer jo ikke bag på mig ;)

Jeg og andre kan jo godt se du ikke bryder dig om Bjørn A. Og dine kommentarer til ham er jo ligesom med til at ødelægge den gode stemning og tone her på Forummet, som jeg kan forstå på Admin At det er en vigtig ting at holde her inde, så kan du jo bare holde dig væk fra Bjørn A`s indlæg og kommentarer når nu hans indlæg genere og irriterer dig..

Som du selv så godt skriver så:
"Hvis mine indlæg generer dig, er der en meget nem løsning.
Lad være at læse dem!
Der er en fin "Ignorer" funktion på forum"

Det bør du måske selv tage til efterretning, så DU ikke ødelægger den gode stemning og tone, Det er jo bare et forslag som du selv er kommet med ;)

Nu har jeg så sagt min mening om det og gider ikke kommenterer det yderligere...

Rigtig god dag til jer alle og husk at et smile det gør dagen og livet lettere ;)

spånbunke

Geografisk sted: Horsens
TAK Robin! endelig en der siger noget! Jeg er efterhånden ved at opgive dette forum for hold nu kæft det er til at brække sig over, og som ny i drejning kommer jeg aldrig til at ligge noget op her! jeg bruger FB mere og mere der er masser af gode grupper og sider og der kan man får kritik og råd om hvordan man undgå at lave samme fejl igen!

tror der er nogle der skal prøve at tænke lidt over hvad Glenn Lucas siger! Hvis resultatet er folt kan det jo være ligegyldig hvordan man er nået der til!!!

VH Karsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Karsten - vil du være mere specifik omkring, hvad du er træt af.

Jeg er en af dem der en gang imellem kommenterer, og også kommer med forslag til forbedringer - så jeg er meget interesseret i at høre, hvordan vi kan gøre det bedre ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Til Karsten og Robin: har I ikke læst (eller forstået) mit indlæg ?

spånbunke

Geografisk sted: Horsens
Jo Nils jeg har læst dit indlæg men fordi du skriver et indlæg for det ikke mig til at ændre mening det stig har gang i er sku ikke fedt!!

Toben K. jeg er ikke træt af den måde du gør det på men hvis man bare vil pege finger og ikke hjælpe så skal man lade være!

VH Karsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Karsten, hvem er det lige, jeg har peget fingre af, udover Hr. Andersen?

Er det fordi jeg fortæller Kai, som jeg har skrevet med her i lang tid og egentlig føler, jeg kender godt, at han har en oprift, at du får brækfornemmelser og ondt i røven?.

Personlig får jeg kvalme af alle de intetsigende, "Neeeeej, hvor er den flot" kommentarer, der minder om noget mor siger til lille Peter, når han har lavet en perleplade i børnehaven.

Min stribe af , skal jeg gerne indrømme, noget ondsindede, kommentarer til Hr. Andersens arbejder havde en baggrund.

Jeg blev såmænd bare træt af den gang "Kejserens nye klæder" der foregik, hvor Hr. Andersen poster den ene ting efter den anden, som repræsentation for hans selvopfundne måde at dreje og overfladebehandle træ på.

" Se, man behøver bare at give det en tur med korn 100 og en slibepad".

Alle undlader høfligt at nævne, at " Han jo ikke har noget tøj på" eller med andre ord, at overfladerne er fulde af ridser og drejefejl.

Jeg har svært ved at se det " konstruktive" i at lede newbies ind i en selvopfunden drejereligion, blot for at kunne føle sig som apostel.

Der er jo nok en grund til at største delen af verdens drejere bruger drejejern istedet for omslebne file og stemmejern og rent faktisk bruger slibepapir i mange kornstørrelser.

Robin, "Jeg og andre kan jo godt se du ikke bryder dig om Bjørn A. Og dine kommentarer til ham er jo ligesom med til at ødelægge den gode stemning og tone her på Forummet, som jeg kan forstå på Admin At det er en vigtig ting at holde her inde, så kan du jo bare holde dig væk fra Bjørn A`s indlæg og kommentarer når nu hans indlæg genere og irriterer dig.." må jo gælde begge vegne, ikke.
Hvis du gider læse den tråd, du citerede fra fra starten, så er det Hr. Andersen, som lige syntes at han skulle latterliggøre mig med sin plastikoverfladekommentar, som han så iøvrigt i vanlig fin stil fik vendt 180 grader næste gang han skrev.
Jeg vil tro, at hvis du læser de tråde, hvor vi har været oppe at diskutere, vil du se, at vi er ca. lige gode om at starte. Jeg er bare lidt bedre til at slutte fordi jeg kun udtaler mig om ting, jeg ved noget om, og derfor ikke har brug for alskens krumspring for at skjule, når jeg tager fejl.

Men helt ærligt, hvis konsensus er, at jeg, ved at pukke på en selvbestaltet drejeguru, ødelægger forum for resten af medlemmerne, så skal jeg da gerne fremover afholde mig fra at deltage.
Konsensus kræver bare lidt mere end at 2 medlemmer brokker sig.

Desuden, hvis jeg må citere dit tidligere indlæg: " Jeg har aldrig set noget du har drejet men du lyder som en helt fantastisk dygtig person i trædrejning " så er det her lidt løgn, ikke?

Hvordan har du ellers kunne skrive : " Like it ;)
Kan rigtig godt lide at den er så kraftig og "Simpel" Formet uden alt for meget udsmykning i form af div. buer og riller osv. Man ser på denne måde de smukke naturlige tegninger og birds eye ;)
Men jeg ville nok have skåret 1 cm. - 2 cm. Af messing stangen så skærmen kommer lidt længere ned."

Clairvoyance, måske?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg er grundlæggende ligeglad med hvem der har ret- men Stig, et offentligt forum skulle nødigt udvikle sig til mudderkastning, da mange så vil afholde sig fra indlæg, af "angst" for din skarpe pen.
Du er uden tvivl yderst aktiv, kompetent og hjælpsom- det kan nye medlemmer bare ikke se, når chikane åbenbart kan blive en hobby.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Stig - vi har jo aldrig mødtes, men vi har jo begge fulgt hinanden her på forum i en del år efterhånden.
Jeg vil sige, at hvis jeg får kritik af dig, så respekterer jeg det fuldt ud, fordi jeg ved, du har noget at have det i.
Hvis jeg, hvad der er sket en sjælden gang, får ros af dig, ja så er jeg sgu' pavestolt.
Jeg vil så godt tilslutte mig, at hvis man er ny herinde, så kan det nok virke lidt overvældende af og til, men som du skriver, så er dig og Bjørn nok sådan cirka lige gode om det.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Stig jeg indrømmer at jeg havde glemt den lampe og eneste jeg har set fra din hånd, nok glemt den pga. Så meget negativt fra dig havde overskygget den..
Nu er vi jo ikke kun to der syntes du er for meget, læs div indlæg igen.
Men som sagt før så ignorer dog BjørnA. Og lad være med at kommentere hans indlæg når de generer dig.. Det er sku for lavt når en Så dygtig og bedrevidende mand som dig, chikanerer en persons ting uden at gøre det konstruktivt.. Men hvis chikane er blevet en hobby. Tjaa så har jeg virkelig ikke mere at sige til dig...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

"Det har det sidste års tid været min private hobby at prøve at få oraklet til bare en enkelt gang, at indrømme at det ikke er altvidende.
Indtil nu er det ikke lykkedes."

Siden hvornår er det blevet til chikane.?

Prøv at læse: viewtopic.php?f=7&t=5032&p=47473&hilit=v%C3%A6gt+af+t%C3%B8rt+tr%C3%A6#p47473 Andersen skriver noget vrøvl, jeg korrigerer ham og prøver som sædvanlig forgæves, at få ham til at indrømme det, hvor er chikanen i det.

Eller her: viewtopic.php?f=12&t=5564&p=51280&hilit=hydrogencyanid#p51280, hvor er chikanen i det. Er det chikane fordi Andersen konstant skifter emne for ikke at blive fanget i sit eget vrøvl, og jeg prøver at fastholde ham på, hvad han har sagt.?

Man kan selvfølgelig også bare vælge helt at forsvinde fra tråden, så slipper man for at indrømme at man tog fejl: viewtopic.php?f=9&t=6182&p=56790&hilit=skibslak#p56790 Hvor var lige chikanen i det.?

håbløs træ krammer

Stig du skriver selv, at du er kommet med en stribe ondsindede indlæg.Det er i min verden det samme som chikane (eller mobning).

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lige hvad den stribe indlæg angår, passer det meget godt.

Jeg så dem nu mere som en slags, drengen som råber, "han har jo ikke noget tøj på" indlæg, men jeg skal ærligt indrømme, at jeg var i ondt lune, da jeg lavede dem.

håbløs træ krammer

Det kan jo ske for os alle ( det onde lune ) jeg læser dagligt forum, og sætter pris på en hyggelig tone.
Fortsat god dag til alle.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Hej Stig
Håber du fortsætter med dine positive og negativ kommentarer,
det er for mig som nybegynder meget lærende,
det er jo sine fejl man skal lære af.
Som min læremester sagde, om igen.
Det var vel derfor man gik i lære, for at kunne håndtere sit håndværk.
Kritik kan være velment og læreridt.

Ps. En del af valdnøden fra Dyrlægen ligger til tørre, resten går i min søns pejs.

Mvh. John

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Hej Stig.
Jeg vil nødig undvære dine kommentarer om de forskellige emner der bliver lagt op her på forum. Som forholdsvis nybegynde har jeg lært en del af dine kommentarer til emnerne, om det er ros eller ris. Men jeg mangler somme tider ved ris, hvad der kunne være gjort for at have undgået fejlen.
Det er ikke altid jeg forstår hvad de forskellige ord der bruges betyder, men så må jeg selvfølgelig spørge.
Hvad der er mellem dig og BjørnA vil jeg ikke blande mig i og kommentere på.
Kan i alle have en fortsat god sommer.

Glad bruger af Axminster 1628

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Hedensted
Hej

Et lille pip herfra
Jeg har været med nu i nogle år og fulgt forum jeg har haft meget glæde af den ros og kritik der bliver delt herinde.
Jeg har brugt Bjørns olier og viden om disse
jeg har lyttet til Stigs viden om drejeteknikker og prøvet at efterleve dem i værkstedet
Jeg har ladet mig inspirere af alle på min vej
Jeg sorterer selv hvilke ting der skal være en del af mit liv

Jo flere der puster jo større bliver bålet lad dem selv udleve deres forskelligheder og nøjes så med at udnytte deres viden.

Ha en rigtig god sommer allesammen
VH Peter

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vær rar at stoppe al denne polemik. jeg gider simpelthen ikke at være, hverken "guru" , "Moppet midtpunkt" eller på anden måde involveret i noget som jo, basalt set, er frivilligt, og burde være et hyggeligt sted hvor hobbyfolk udvekslede ideer, tanker, oplevelser etc.

Jeg har været med her på forum siden april 2008, og har igennem årene oplevet mange som med god vilje, mod og viden, forsøgte at bidrage, og nu er mange af dem væk igen. Og det er nu også jeg. Mobning på frivillig basis er ikke lige min kop the.

Aller er velkomne til at tage kontakt via PB eller e-mail, men jeg lægger ikke mere ind på forum fremover.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
hvad så stig, har du det godt nu ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mener du fordi Hr. Andersen vælger at spille martyr?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Dejligt at komme tilbage til "det kølige Norden" fra "det varme Ægæiske Hav" og mærke at også her i Norden kan bølgerne gå højt. Med den udviste stædighed, kritiske sans og kompetente udtalelser er der håb for at vort gamle Forum stadig kan medvirke til at udvikle teknikken, formgivningen og æstetikken i vores dejlige hobby..
Dette Forum har i høj grad været med til at udvikle kompetancerne og det sociale netværk for hundredvis af Drejere.
Det bliver det ved med.
Fortsat god sommer.
Bjarne
P.s.: Mærkelig overskrift på denne tråd.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Bjarne. Du kan ikke tage på ferie, uden at sikre adgang til forum.
Inden BA slettede sit første indlæg, gav overskriften mere mening.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg tror vi skal lade denne tråd få lov at sove lige så stille ind.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]