helt sikkert jeg kan
Du tager en passende klods. 12-13 cm lang. mærker den op hvor den skal skæres over. samt sætter et par pile på så du kan se hvor snittet er lavet og dermed få de to stykker til at passe sammen igen når penne skal samles.
Bor hul i stykkerne.
nu limer du rør i. Hvis du bruger sekund lim skal du kradse rørene op først med noget sanpapir.
Hvis du som jeg og peter bruger 2 komponent er det ikke nødvendigt.
Når limen er tør skal du have trimmet træet ned til røret, enten med en Barrel trimmer eller på en puseskive. Hvis du bruger puseskive skal du være meget opmærksom på at du ikke laver røret skævt. det er ok at du line kommer ned til messingen men ikke for meget for så bliver den for kort når den skal samles.
du har nu 2 firkantede klodser med et messingrør i hver af dem.
Du tager din Mandrel og bøsninger samler som på den tegning der er fra psi (den har du sikkert fået med) og drejer penne ned meget tæt på bøsningens tykkelse, men efterlad en lille smule så der er lidt at pudse af. Puds nu penne med snadpapir til minimum 600. og start med så fint som du syntes, jeg prøver at komme til med 240-320-400-600 og mine får som regel også 800-1000-1200. Stop mellem hver kornstørrelse og puds med årene med bænken slukket.
så skal penne have noget overfladebehandling.
Jeg bruger gerne friction polish, eller du kan bruge lak. Evt Superglue overfladebahandling.
tag nu penne af mandrellen. vær opmærkson på at du ikke får rodet for meget rundt med den det skal jo være så de 2 stykker passer rigtigt sammen. Jeg plejer at bruge en piberenser til lige at stikke rørene ind over så er man sikker på hvad for en stump der skal hvor hen.
Nu samler du pennen, jeg bruger en lyntvinge hvor plastikdupperne er taget af, du kan også bruge en høvlbænk.
når du presser mekanismen i anbefaler jeg at du stopper flere gange og tjekker at den kommer lang nok ud men at den stadi kan skrues retur.
det var lige en hurtig udgave af det. Hvis du har lyst er du meget velkommen til at komme for i odense så kan vi lave et par stykker sammen, det er som regel nemmere at gøre det når der er nogen med der har prøvet det før...