www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 14:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 19  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Den er flot Steffen, hvad med at fortælle deltagerene lidt mere om hvordan du laver den - sådan lidt i stil med "man tager, med højre håds tommel- og pegefinger" ;) ;) ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Skal have lavet en mere, så kan jeg lægge billeder ind af arbejdsgangen,

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Pokker til lim du har, Steffen. Flot resultat.
Det med at rive træ sammen har jeg set engang, da jeg i mine unge dage gik på husflidskole. Jeg tror, at læreren rev et par stykker sammen til mig. Jeg var dybt imponeret.
Jeg tror, at jeg den vinter lavede et flueskab og en trappestige til min mor. Det vil vist ingen tænke på at lave i dag. :roll:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej her lidt proper 3i platan 4 ielm og et fad i elm ca ø28
allan

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
her er en skål eller kruke i elm det er et styke fra stig. hilsen allan

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Allan Klosmager.

Dit fad af elm ser rigtigt godt ud.
Vinpropperne... der kunne lidt mere detaljering måske være på sin plads. Lav nogle detaljer som vi snakkede med Stig om i Oddense. Noget der ikke kan laves på en CNC bænk. Af de propper jeg har lavet, er det dem med skarpe detaljer der har været mest populære.
Din krukke/skål i dit sidste indlæg, ser ud som om den mangler noget sandpapir på ydersiden. Ellers er formen rigtig flot.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Nu fik jeg endelig tid til at fotografere nogle af mine ting jeg har fået lavet i julen. En af de ting jeg har fået lavet er denne skål i æbletræ. Den matte finish skyldes mit valg af vindruekerneolie. Hvad synes i?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Et meget smukt stykke træ, der har fået en flot behandling.
Hvis jeg skulle komme med en lille kommentar - og det må man jo godt på denne tråd - skulle det være at jeg synes siden er lidt for lige. Hvis du får den til at svinge lidt mere ind i bunden, vil fladen den står på blive mindre og det ville give den et lettere og dermed mere elegant udseende. Man kan altid diskutere om der skal fod på eller ej, men en lille markeret kant på en 4-5mm, der viser hvor foden begynder, kan nogen gange have en god virkning. Lidt i stil med klodsmagers elmeskål lidt højere oppe. Der mangler lige et billede fra siden, så man kan se fodens virkning.
Eller se eventuelt Stigs skål på side 14 i denne tråd.
Men en flot skål.
Er den til salat, anden brug eller pynt? Det har jo stor betydning for finish'en.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg går ud fra, at det var mig du skrev til Bjarne. Det er en skål jeg har besluttet mig at beholde, og jeg regner med, at den skal bruges, når jeg flytter hjemmefra. Derfor er bunden også så stor som den er. Jeg synes det er mere elegant, hvis man ikke kan se hvad der er bund, og hvad der ikke er. Problemet med at få den til at svinge ind i bunden er, at den ikke er mere end 5 mm tyk på tykkeste punkt overhovedet. Tykkelsen ned ad siden er omkring 3 mm tyk. Det er simpelt hen ikke muligt at gøre den mindre, hvis det ikke skal være en lampeskærm. Jeg fikser lige et billede af bunden.. Det bliver ikke lige så godt som de andre, for jeg har pillet min fotoopstilling ned. Billedet kommer snarest.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det tog ikke så lang tid..
Og så lige en lille rettelse til ovenstående. den buer ca. 5 mm ind på midten. det er bare en jævn bue den har, så man ser det ikke. Det må så betyde, at den er ca. 8 mm på den kant den står på.
Den vejer i øvrigt ca. 320 gram

håbløs træ krammer
Brugeravatar

phnpen :

En ganske nydelig skål , efter min mening er siderne også for stegle,du kan lide skålen
som den er , sådan skal det også være.

jeg har forsøgt på at lave tynde sider, men det går galt , er min hastighed for lav
ca 1500 omd.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Peter, på dit sidste billede ser det ud som om kanten er skæv. Er det fotoet, der snyder, eller har skålen slået sig?
Nydelig finish, men jeg er enig med de foregående talere om at formen er lidt bundtung.

moderator
Brugeravatar

Hej Peter.

En fin skål og din finisih ser fin ud, men efter min smag ser den en smule tung ud i bunden.
Smag og behag er heldigvis forskellig. Specilet tyndt drejede skåle synes jeg skal svæve lidt på en fin fod.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej peter,

Det er en flot skål, med nogle dejlige tegninger i træet. Det bliver jo spændende at se hvor meget den ændre form hen ad vejen. Æbletræ har det jo med at "bevæge sig" ret så kraftigt.

Hvad er træets fugtighed???? (den færdige skål)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Seffen

Et er rigtig flotte ting du laver,man kan se at du er gammel træmand, en jernmand som jeg kan ikke rigtig fin de ud af lime så det ikke kan ses, høvler du i hånden eller har du en afretter?
Jeg glæder mig til at se mere.

Venlig hilsen
eljensen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Peter

Flot skål og prima træ, er den drejet i frisk træ?, du undgår måske den revner når du drejer den så tynd, håber for dig at den holder.

Venlig hilsen
eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Steffen hvor hurtigt du skal køre afhænger af hvor hurtigt du kan køre uden den ryster. Det kan aldrig betale sig at køre stærkt bare for at køre stærkt, hvis bænken er ved at løbe af med dig. Jeg kan ikke huske hvor hurtigt jeg kørte, men jeg kører altid så hurtigt, som jeg overhovedet kan komme afsted med uden vibrationer, men det er ikke hastigheden, der gør at den kan blive så tynd som den er. når man når ind omkring bunden og kun har 3-5 mm begynder enhver skål Ø over 30 cm at slå sig mere eller mindre i kanten. Det er vigtigt, at man tænker over det inden man drejer det sidste stykke af til bunden og får den slebet inden. Jeg kører sjældent hurtigere end 1500 med skåle på over 30 cm dia - det ryster for meget, og 1500 er en god hastighed.

Hvis man kigger rent fysisk teoretisk på det, så vil der være en hastighed, hvor der absolut ingen svingninger er. Hvis man kan finde dette punkt, så kan man fordoble hastigheden uden der overhovedet kommer rystelser, og så kan man fordoble den igen.. Dette virker dog kun i praksis til en vis grænse, men det er nok mere fordi det skal være så pinligt nøjagtigt, For svingningerne er jo bølger.

Måske skulle bunden have været noget mindre ja, men sagen er den, at jeg rådrejede den i september eller oktober, fordi jeg ikke kunne få et acceptabelt finish på de helt våde skåle. Til jul manglede jeg akut skåle til et marked. Jeg lavede den derfor med det samme også selvom jeg vidste at den ville slå sig, men jeg blesluttede da den var færdig ikke at tage den med på markedet alligevel.

Jeg laver stort set alle mine skåle tynde, men en skål på en meget lille bund er ikke særlig god som salatskål, og derfor er jeg begyndt på lidt større bunde. Denne er meget stor - indrømmet, men jeg så kernen i bunden og tænkte, at det ikke skulle gå til spilde.

Den er en smule skæv, men det er ikke så galt, som det kunne have været.

Skålen er drejet i midten af december, og den har stået inde på mit værelse siden, så fugtigheden er stort set lig nul. Den kan ikke blive mere tør, og vil ikke slå sig mere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Peter
Det med din fysik...
Fænomenet med vibrationer bunder i begrebet resonans.
Så er det sådan, at hvis et system - skålen på din drejebænk - har resonans ved X Hz, så har den også ved ethvert helt tal gange X Hz, f.eks 100 - 200 - 300 ... 1000 - 1100 o.s.v.
(Tænk dig for sjov, at du med den samme skål havde fundet ud af at der ikke var resonans ved 150 Hz. Kan du følge mig?)
Konsekvensen er, at man øger risikoen for vibrationer, når man øger hastigheden.
Hvilket man ikke skal have drejet længe for at have erfaret i praksis.

Venlig hilsen Jens

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Bare for at køre den hel ud på larstyndskidsmark.

Hvis du ingen vibrationer/resonans har ved f.eks. 1000 omdrejninger og så fjerner en lille spån, har du ændret resonansen og kan nu pludselig godt have vibration/resonans ved 1000 omdrejninger. Så teori og praksis er tit langt fra hinanden.
Min erfaring siger mig at for høje omdrejninger øger faren for vibrationer og jeg vælger derfor at sænke min hastighed lidt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nemlig Jens. Jeg gad bare ikke reddegøre for det, og man vil aldrig kunne se, om den svinger i fase med en lambda på 50Hz eller 100hz ;)
Og som Quebec siger, så falder hastigheden så snart man tager en spån, og så har man rystelserne. I øvrigt Quebec så er vibrationerne der når der ikke er resonans. Resonansen betder, at bænken svinger i fase, og dermed kan vibrationerne ikke mærkes.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

eljensen:
Alt er skåret på båndsav og pudset til bagefter. der er en billedserie på vej.
En amskinhøvl/ afretter har jeg ikke. men vil gerne have en.

Peter og i andre:
tak for jeres svar, da jeg ikke er god til den tekniske beregning
retter jeg meg efter mine føleorganer, jeg byder ikke maskiner op til dans,
hvis det kan ungåes.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Nåmen så er vi jo enige om et godt råd til Steffen, som skrev:

Citat:
jeg har forsøgt på at lave tynde sider, men det går galt , er min hastighed for lav ca 1500 omd.

Rådet er så: sæt hastigheden ned, hvis der kommer vibrationer.

Vibrationer er da et problem, når man drejer skåle, men langsdrejning af lange, tynde emner giver meget mere bøvl, synes jeg.
Jeg skulle engang lave et saftstativ til husholdningen hér. 32 x 48 cm og 1 cm i tykkelse.
Bøgetræ opfører sig som gummibånd, når det bliver tyndt nok.
Når jeg drejer langt og spinkelt, holder jeg altid en finger bag emnet og giver modtryk til mejslen. Det tager de værste vibrationer.

Vedhæftet fil:
Saftstativ 1.jpg

Vedhæftet fil:
Saftstativ 2.JPG

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har lavet en skål, som jeg synes, I skal se.
Jeg har limet stave af forkellige træsorter sammen, derefter tykkelseshøvlet det, hvorefter det er savet ud med stiksav på skrå, og ringene er så stablet og limet. Bunden tildannede jeg med et spændestykke til kloen, inden den blev limet på. Så behøvede jeg kun én opspænding. Spændestykket har jeg så fjernet til sidst.
Behandlet med parafinolie, 3E og voks.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jens Reinholdt skrev:
Når jeg drejer langt og spinkelt, holder jeg altid en finger bag emnet og giver modtryk til mejslen. Det tager de værste vibrationer.

Venlig hilsen Jens

Samme metode kan bruges på skåle. Hold et par fingre mod ydersiden og brug tommelen til at støtte jernet med, så kommer der ro på.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Den er sku flot Kaj S. Jeg kan godt lide kreativiteten med farve sammensætningen i træsorterne.
Lækkert ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Kaj.
Jeg synes det er fantastisk at der er nogen der "leger" med mulighederne indenfor trædrejningen.
Det du laver kræver omhyggeligt forarbejde og præcision. Du mestrer sammenlimningerne.
For at sådan et arbejde falder heldigt ud skal limningerne være præcise og det er dine.
Og så ser det ud til at din finish er meget flot. (Det kan være svært at se på et billede, man skal helst have det i hånden!)
Når du nu mestrer teknikken så godt, så pas på det ikke bliver for "uroligt" i mønstret
Flot skål.
Bjarne
p.s. Nu er der 18 sider med mange, mange fremvisninger. De der har været med på forummet længe kan vel finde rundt, men for nye må det være svært. Kunne der ikke startes en ny Galleriafdeling, hvor hver fremvist genstand fik sin egen tråd?
Tænk på hvordan det ser ud om et år. Så vil der være 100 sider eller mere.
Med venlig hilsen
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj S
Din lim kan da også lave sjove ting
flot skålm. med et særpræet mønster.
Når man laver sådan et stykke arbejde, går tiden bare der udaf.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Fik lige drejet en skål i kokkuspalme.
Det er meget skørt at dreje i, da fiberne går hele vejen i gennem træet
springer det nar man drejer over enderne,
det giver ingen spåner, men meget støv/ pulver.
det er så porøst at man kan tage et stykke træ på 130 X 45 mm og flæk/knække i hånden
på langs.
for at holde styr på fiberne, limede jeg en tynd finer på begge sider
af træet før jeg begyndte at dreje i det, under drejningen penslede jeg med
meget tyndt lim indvendig,startede maskinen på ca 1500 omd,
den tynde lim blev slynget ud i poerne og kom ud på ydersiden af skålen.

Diameter 12 cm Højde 8 cm og væggen er 10 mm
behandlet med kinaolie.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Steffen,

prøv at pollere den om ca. 14 dage - 3 uger når kinaolien er hærdet igennem, så skal du bare se dybde og glans som vil noget. :)

moderator
Brugeravatar

Kaj S. Sikke en tålmodighed med at lime, og et flot resultat du har fået ud af din anstrengelser.

Jens... flot stativ du har lavet til saftposen. Jeg tror jeg skal have lavet et.
Her i huset ender det altid med at posen hænger i en snor, og en krog i loftet.

Steffen. Utroligt du har fået noget ud af palmetræet. Jeg kan huske da jeg boede i Argentina, at vi skar et par palmer op
der var væltet i en storm. Det var utroligt trævlet, og folk gad ikke engang bruge det til brænde.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]