hej,
Det er helt klart anbefalesværdigt at finde et roligt hjørne og så bande godt og grundigt for at få stumperne "ud af håret".
vedr. forskellige jern til udhulning i endetræ:
Jeg foretrækker selv (som du) et 12-13 mm rør, men sliber det med en temmelig lang "negl" og en markeret "spids" på neglen så jeg (tror jeg) har kontrol med spånen.
Æg-vinklen er slebet til under 45 grader, og lannet er sat godt under centrum så jeg kan regulere spånen med skærevinklen. Det er nu temmeligt sjældent at jernet hugger i, og hvis det endelig gør det, bliver hugget sjældent så dybt at træet springer.
Til den sidste afpusdning bruger jeg et skrabejern, også med en meget stejl vinkel, så jeg kan styre både kurve og spån relativt jævnt.
Hvis kurven er meget stejl, og overgangen fra endetræ til at skære på tværs af fiberne er meget markeret, bruger jeg en skraber som er slebet med en runding på spidsen (radius ca. 2 mm). hermed bliver det muligt at holde en jævn belastning på jernet - også selv om skæret ligger ret langt fra lannet (mere end 5 cm).
Er der andre som vil beskrive deres erfaringer med denne form for drejning - det håber jeg