www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 21:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hue ha, nu går det fremad i værkstedet - der er ryddet op og smidt ud så drejebænken kan få en ordentlig plads, det skal vi kigge på i weekenden. Vi har et par støbte maskinben den skal monteres på, det nye værktøjsskab jeg fik for en slik hos Linå er hentet og klar til at hænge op.

Ved ikke rigtig med udsugning...det skal der selvfølgelig være, men lige nu er det uoverskueligt. Vores værksted er gammelt, lavloftet og uisoleret, faktisk skal det rages ned - men først når vi har et alternativ. Indtil da må det fungere som det bedst kan.
Faktisk har jeg overvejet at købe en mandskabsvogn og indrette, har set sådan en med isolering, rørføring og el til 7000 - det får man sgu ikke mange byggematerialer for ellers...nå,men det er ikke lige nu.
Når tid kommer har jeg ellers en RIGTIG udsugningsmotor, fra et prof guldsmedeværksted, en af dem der er nødt til at være udendørs eller på loftet for at man kan holde ud at være der!

Nå, men det jeg egentlig ville høre om er, jeg har et projekt med en deadline, nemlig at min søn bliver 30 til nytår, og jeg har endnu ikke fået ham afsat - så der skal selvfølgelig en peberkværn til. Ikke en rædsel af big baller eller olietønder eller anden smagløs pjank, men en kvalivareting hånddrejet af mor hinsjæl'.... sønnemand er nemlig en gudsbenådet fritidskok, så det vil blive værdsæt efter fortjeneste!

Nu ved jeg jo at man kan købe nogle sæt med indmaden til sådan en svend, fint nok - det jeg ikke har kunnet finde ud af er hvilken størrelse bor man skal købe til at bore det gennemgående hul med???
Jeg kan jo godt regne ud at jeg nok skal lave et par (eller 20) øvemodeller før det lykkes - har tænkt måske at stavlime noget lækkertræ til emnet, vi har en kassefuld knivskæftetræ liggende der kan bruges.
Så jeg vil have købt boret og i gang snart...

Sluttelig, jeg ved ikke om I kender Grønning hårdttræ i Stilling mellem Århus og Skanderborg?
Skrev lige til dem i går, har købt knivtræ der for år tilbage, de har et hjørne med spændende stumper til drejere og knivbyggere. I hvert fald dengang til rimelige priser, ved ikke hvordan det ligger nu, men vi er velkomne, de har det stadig. Hverdage åben til 16, fredag til 13.

Hilsen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Holta helt op :-) lyder spændende med værksted.. og den med mandaskabvogn var ikke helt dårlig..

Nå pebberkværn. Nu er jeg IKKE nogen ekspert(den jeg forsøgte mig med uden noget er jge ikke tilfreds med) meng der er lidt forskelligt.
jeg ved det den metode jeg blev anbefalet krævede et 24 et 7 og et 40 mener jeg det var . til at bore reccess med til mekanismen.

Men mon ikke vi kan lokke nogen af dem der har lavet sådan en fætter 100 gange til at lave en lille fotoserie..

Jeg vil dog sige at en af de ting jeg fnadt ud af er at det er en god i de at lave en fortællepind(storystick) en stump træ med mål og afmærkninger af hvor de enkelte ting skal være.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Kathe, nu ved jeg godt at det traditionelt er en peberkværn, man giver ved den lejlighed, men hvad med at lave et matchende salt og peber-sæt.
Hvis Du laver det i f.eks. eg eller robinie og så giver peberkværnen en gang salmiak, får du et sæt, som tydeligvis er lavet af det samme træ, men med farven til forskel.
Jeg har en del blokke til netop det, som er skåret for år tilbage,så de er brugstørre.
Du kan godt få et par, når Du har fået teknikken på plads.
En anden mulighed er at lave sættet i sortkærne ask, sådan at saltkværnen er hvid med en sort stribe i den ene side og peberkværnen sort med en hvid stribe, men lavet sådan at man, når de står side om side, kan se at de er fra det samme træ.
Sådan et par klodser kan jeg også levere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg glemte: Craft i USA sælger kværnsæt med matcende sæt af bor. Det gør livet så dejlig nemt!

Bjerg af spåner
Brugeravatar

hej igen,

Jo, det skal da være et sæt, helt klart, mindre kan da ikke gøre det!
Det med træ der har forskellig farve i hver side lyder rigtig godt, så kan enhver se det ikke lige kommer fra ikea....
Men, jeg skal nu lige først øve mig.
Det der Craft, hvad/hvor er det? har kigget men ikke fundet noget sted med sæt hvor boret er med...

I øvrigt mener jeg at have kigget i en bog at de brede/flade udskæringer til selve kværnen kan man dreje ind fra enden, hvis ikke man har et bor der passer - så det er kun boret til det hul der går helt igennem, der er nødvendigt.
Næste problem bliver så hvordan hulen man får sådan et gjort fast på drejebænken.... :? Må vist have en demonstration....

Nå, skal se om jeg kan overbevise min bedre halvdel om nødvendigheden af at få splittet de elmeknuder vi har haft liggende nogle år.....det må da være passende beskæftigelse sådan en halvgrå lørdag eftermiddag, ikke? :D
HIlsen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Jeg har indkøbt nogle "Crush-Grind" keramiske kværnværker. De kræver udboringer på hhv. 38 og 42 mm.
Med en brille!!!! og en borepatron i pinolen kan man bore fri i de rigtige mål med et sæt hulsave fra onkel Harald.
Det er ihvert fald billigere end Drehstube Neckarsteinach´s specielle bor til 205.- Euro.
Når hulboret har boret kanterne fri er det lettere at skrælle det indvendige bort.
Et Crush-Grind værk er dansk, men sælges i DK kun i kasser med 10.000 stk, så jeg har måttet købe fra udlandet. Pris ca 90,00kr.
Jeg har nogle til overs, så hvis behov så skriv på: bic@mailme.dk
Hilsen Birger

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Kan nogen anbefale en bog om emnet, eller links, så man kunne se processen og blive en smule klogere måske? jeg har svært ved at fatte hvordan en borepatron skal kunne sættes på min gule taiwaneser, men den er vist også lidt sær...

hilsen Kathe

Ny bruger

Geografisk sted: Nyborg
Hej
ja her er et par link med en beskrivelse, det er godt nok på engelsk og mål i tommer, men lidt grublen og tilpasning til den aktuelle kværn - indmad så skulle det nok kunne lede dig på vej. Så få fat i indmaden og brug målene herfra, så ender det nok med at du pludselig står med pepersvendens lyksalighed.
http://www.woodturns.com/articles/proje ... /index.htm
http://www.newwoodworker.com/turning/trnppml.html
http://www.woodturner.org/products/aw/peppermill.pdf
Held og lykke
Jørgen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Hej Kathe

Hvis du går ind på http://www.youtube.com og søger på "Classic Pepper Mill" så får du simpelthen en gennemgang fra a til å. Det er dog på engelsk men ellers kan du se processen meget tydeligt i alle detaljer. Held og lykke. ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Kathe.

Jeg har en del guldregn der er mere end 25 år gammelt og tørt.
Du kan få nogle stykker af det, til at dreje salt og peberkar til din søn.

Jeg har selv drejet små salt og peberkar af noget af det. Guldregn bliver meget smukt med en smule damp fra 3 db salmiak.
Så kan du jo vælge forskelligt design til salt og peber... og lade den ene del ryge med salmiak.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Kathe:
Jeg har tidligere spurgt til fremstilling af kværne, der kom en masse gode råd frem. Du kan se videre her:
viewtopic.php?f=7&t=180 :D

Jeg har lige set vidoerne på You Tube, det havde været perfekt hvis de var nummererede eller lå i rækkefølge :mrgreen: - det er måske bare mig der ikke er så garvet i at kigge på You Tube.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Du nævnte Grønning træ i Stilling.
Det er bestemt et besøg værd.
De sælger hårdt træ - også til private.
De har tit nogle rester liggende i f.eks. kirsebær, ask, bøg og andet alm hårdt træ.
Man kan også købe en enkelt planke til normal pris.
Desuden har de forskellige eksotiske træstykker. Det er desværre heller ikke billigt her!
Men som sagt et besøg værd.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Kathe.
jeg linker til trædrejerbutikken.dk http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=productsMore&iProduct=508&sName=Tegning-til-Salt-&-Peber-kvcrn Han har lidt tegninger og mål til at ligge til fri udprintning. De handler mest om mål og form og ikke så meget om opspænding.

Senest rettet af Bent Karlsen 19 okt 2008, 19:45, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kathe L skrev:
Kan nogen anbefale en bog om emnet, eller links, så man kunne se processen og blive en smule klogere måske? jeg har svært ved at fatte hvordan en borepatron skal kunne sættes på min gule taiwaneser, men den er vist også lidt sær...

hilsen Kathe

Hej Kathe.
Der er flere måder at bore i træ på i en drejebænk. Jeg foretrækker i de fleste tilfælde at montere borepatronen i pinolen, således at boret står stille og træet kører rundt. Så kan jeg stå lige så stille og køre ind og ud med boret og passe på at træet og boret ikke bliver for varmt, og hullet ikke bliver for dybt. Træet monterer jeg i min patron og støtter hvis det er muligt med "brillen" - boret giver også en vis støtte. Jeg plejer at bore på en lav hastighed af hensyn til temperaturen på både træ og bor.
Har du mon en aksel til din borepatron der kan gå på din penol ?? Hvis ikke kan prøve at se på trædrejerbutikken.dk - skriv borepatron i søgefeltet i øverste højre hjørne. Læg mærke til om du skal bruge Mk.1 eller Mk.2 dorn. Det betyder på lidt mere dansk om din dorn ( eller aksel ) har den ene eller den anden koniske form. Det kan du sikkert se i den brugsvejledning der var med din bænk da du købte den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Nu kan problemet være, at man muligvis ikke kan montere en borepatron på en harald nyborg bænk og den spændepatron man kan få til bænken er mildt sagt svær at få til at køre lige.. har haft en, og man skal dreje hver enkelt jaw på plads.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Bent,
Nu er min drejebænk en gul taiwaneser, købt på loppemarked - den har slet ikke noget hul i akslen til at isætte koniske dorne, der er blot udvendigt gevind. Pinolen er en dimmer med et kugleleje der sidder fastmonteret på en gevind aksel, den kan ikke tages af, så der kan ikke sættes borepatron eller andet på her.
Hm - det var vist alligevel ikke så godt et køb jeg gjorde...
Vi har en harald nyborg model stående, den vil jeg have fundet frem i morgen og se om den kan reddes, den er vist lidt rusten....

Hvor er'et da godt med sådan et forum og en masse mennesker der gider lære fra sig!

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kathe.
Hmm, ja - så har du et lille problem hvis du gerne vil lidt mere med din lyst til trædrejning end blot at lave runde pinde ;) Det kan være at du skal ud til AJ-engros i Tørring for at se hvad han har at byde på. Så vidt jeg kan se er han nok den nærmeste forhandler i dit pastorat. Og husk nu: det er en hobby, så det må gerne koste lidt penge :) Tørringmanden har de forskellige maskiner udstillet så man kan se og føle på sagerne.
Du kan se hvad han har og hvad det koster her http://www.ajengros.dk/shop/ prøv at skrive "drejebænk" i søgefeltet, og læg mærke til at du kan "tænde og slukke" for momsen nederst på siden
God vind.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Hvis din kreativitet skal blomstre udi trædrejning, kræver det noget mere grej en hvad en en bænk fra Onkel Harald kan tilsmile dig. Der vil en kineser ala model MC 900 eller bedre MC 1100 kunne klare opgaven langt af vejen.
Husk på at godt grej giver også en større lyst til at arbejde med tingene.
________
Hatmand

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Bent og Hatmand,

Jamen der er da ingen tvivl om at jeg skal have noget andet og bedre, det skal der dog lige spares sammen til først.
For mig var det vigtigt at kunne prøve uden at skulle ud i de store investeringer - også for at lære noget mere om hvad jeg har brug for til det jeg vil lave.
Et sted skal man jo starte, ikke? ;)

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kathe.
Inden du kaster dig ud i det helt store forbrug af 1000kr. lapper kunne du måske overveje at bruge nogle vinteraftener på en husflidsskole. Der kan du prøve drejebænke og møde ligesindede. Det er ganske hyggeligt og kan udløse mange gode stunder med kaffe og hjemmebagt mens der tales om hvordan store træer omdannes til små træting og uanede mængder af spåner ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kathe,

Det der med at ønske sig fine/dyre maskiner som bare kan det hele, kender vi nok alle sammen - så forslaget med at kigge ind hos den lokale husflidsforening, hvor der næsten med garanti står en trædrejebænk eller to som man kan prøve menge ting på, og samtidigt hygge sig med andre (+ kaffe og evt. kage) er en rigtig god ide. Du ved jo at jeg har en tilsvarrende maskine som din, og selv om man ikke kan sætte en borepatron på pinoldokken, har den været til stor fornøjelse for mig i mange år.

Penge kan man altid komme af med, og måske kunne det være en ide for dig at kigge lidt på den maskine eljensen nu har til salg. Mon ikke en sådan maskine vil dække en stor del af dine ønsker i lang tid.

Omvendt er det jo rart at se at trædrejningen har "fænget", men det er jo også sjovt og spændende at "lege" med. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Bent,
Det ved jeg godt - mit problem er diverse handicap der gør det svært for mig at komme hjemmefra, i særdeleshed om aftenen hvor sligt foregår.
Sidste vinter forsøgte jeg mig i Randers Husflid, kender jo nogen af de gamle der (det var mig der i sin tid startede Randers Husflidsforening), men jeg kunne ikke holde til det.
Så jeg er nødt til at have sagerne herhjemme, så jeg kan gå ud og nørkle når der er ork til det....og så er det jo så fint med et forum hvor man kan spørge når som helst!

Hilsen Kathe

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]