www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 22:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Brille
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg har nogle inlinerhjul med lejer i, som jeg vil bruge til at lave en brille. Er der nogen der har nogle rigtig gode tegninger. Eller kan henvise til noget inspiration. :? :?
Jeg vil gerne have lavet en der er så stabil så muligt (uden at den skal spændes fast i loftet og gulvet) :D :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Titel: Re: Brille
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ja da, du kan kigge på Google :-) ellers prøv at tjekke den fra OneWay jeg vil godt skrive under på at den er lækker (skal jeg jo sige eftersom jeg har købt den)

Så du kan røre rage på den i næste weekend når i kommer

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Anders Petersen skrev:
Jeg har nogle inlinerhjul med lejer i, som jeg vil bruge til at lave en brille. Er der nogen der har nogle rigtig gode tegninger. Eller kan henvise til noget inspiration. :? :?
Jeg vil gerne have lavet en der er så stabil så muligt (uden at den skal spændes fast i loftet og gulvet) :D :D :D

Hej Anders,

Så skal du lave den af metal. Denne her er der ikke mange ben i, hvis du kan svejse og kan låne en skærebrænder.

Se her.

Hilsen Henning

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej anders.
Fin ide med at bruge inlinerhjul. Se url som henviser til trædrejerbutikken.
En simpel udgave, men det ser ud til at virke.

http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=productsMore&iProduct=814&sName=Universal-Brille-LSR2

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

woodturnerbenner: fint, den tror jeg at jeg helt sikkert jeg vil lave til de små ting.

Henning-Vester: Den er for fed den brille, hvad med den runde del er den købt færdig? Resten kan jeg nok godt finde ud af at lave med svejsninger osv. takker

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Anders!
Jeg faldt over en brille da jeg surfede på nettet, men nu kan jeg selvfølgeligt ikke umiddelbart finde den igen. Jeg kan lave en skitse efter hukommelsen i morgen, den kræver ikke at man kan svejse. Den ligner en brille til metaldrejning, men den er lavet af tykt krydsfiner, buen er åben over et stykke så emnet kan bringes på plads, der er 3 hjul anbragt på lister af krydsfiner, listerne fordeler sig med 1 fra oven og de 2 andre 120 gr. forskudt, hver liste var styret af 2 bolte på linie, så hjulene ikke blev forskudt.
Der kan evt. findes inspiration på flg. sites:
http://www.woodcraft.com/search/search. ... ery=steady
http://www.woodturningonline.com/Turnin ... d_Hot.html
det er helt nede i bunden af siden, den med 3 hjul har været inspiration til den jeg ikke kan finde
Og endelig: http://www.kenswoodgifts.com/files/2043 ... teady1.jpg
Hilsen erling_j

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hammer godt Erling, god inspiration. Jeg vil meget gerne se din skitse når du har fået griflet den ned. ;)

Ny bruger

Geografisk sted: Nyborg
Her et link til en ret nem brille der kan laves uden svejseværk mm.
http://www.hdv.net/tips/Making%20a%20Steady%20Rest.htm
Hilsen Jørgen

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Birkerød
Det er ikke min ! Det er et billede jeg har fundet på nettet. Min er af træ og var mit første indlæg, som der ikke var særlig interesse for. Jeg har et par billeder mere. Di er i træ og er gode nok. En brille bruges meget sjældent, kun når timg er over 200 mm og hvem har det!

hilsen Henning Vester

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Anders !
Hermed den lovede skitse af en brille efter hukommelsen, det ser ud til, at den er i familie med den som Henning-Vester viser, men man hugger jo fra hinanden, det hedder vel "bliver inspireret af hinanden" ;) .
Skitsen taler forhåbentlig for sig selv, dimensionerne må du selv bestemme, du kender selv din bænk, Materialet var krydsfiner, tykkelsen kan jeg ikke huske, jeg ville ikke gå under 16 mm, træklodsen i bunden har jeg valgt fordi det er bedre at skrue i, der skal jo være en slids til bolt på den anden led, der bør vel også være et styr til at sikre, at brillen er nogenlunde under centerlinien for emnet.
Det var lidt af et problem, at lave skitsen, jeg kunne ikke finde mit gode tegnebestik :cry: , og mit tegnebræt er stillet på lofter :| , derfor kvadreret papir.
Nu har du noget at vælge imellem.
Hilsen
Erling_J
P.S. Så glemte jeg at vedhæfte tegningen, den kommer forhåbentlig her.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Erling_j

Tusind tak for skitsen, jegglæder mig tal at komme igang med brillen.

Til alle.
Tak for jeres indspark ind til vidre. Jeg sætter nogle billeder ind når jeg har lavet den første brille.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Jeg kom i et kort øjeblik i tvivl og troede jeg var kommet ind på et eller andet optiker forum... :D
Kunne man få en forklaring for dummies om hvad sådan en "brille" går ud på? hvad gør den?

Hilsen Kathe

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Kathe:
Det er såmænd til at stabilisere et emne som er i vibration. Hvis et emne kommer i vibration så er det svært at trække en jævn spån af.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
lidt mere kød på forklaringen. Hvis du eks vil lave en lang pebberkværn. eller en stok eller noget andet langt. så kan du sætte emnet i vibration så de pisker rundt og vrider og slå sig. med en brille (Spindel Steady) . spidel støtte. kan man dæmpe det. Den kan også bruges til at dæmpe flexning i større skåle.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Ser man det - det vil altså sige at det er sådan en jeg skal have når jeg engang begynder at dreje strikkepinde? ;)
Hilsen Kathe

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeps Kathe.
Det er det... især hvis du skal dreje lange strikkepinde.
Der giver dog også andre muligheder.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Nu skal jeg lige ride en tur på kæphesten igen.
Hvis man gider bruge tid på at lære teknikken med at støtte emnet med et par fingre, mens man drejer det, kan man lave lange slanke emner uden spiralmønster.
Det kræver at man finder lige den hastighed, som passer til emnet, hvilket selvfølgelig er lettest på en bænk med trinløs hastighed. Det er en af de almindeligste fejl at tro at flere omdrjninger giver mindre flex.
Lidt vaseline eller lign. på fingerspidserne kan hjælpe mod svedne fingre.
Jeg har drejet 100 vis af tynde balustre, stole og bordben uden nogensinde at have brugt en brille.
Der er selvfølgelig opgaver, hvor den er på sin plads at bruge såsom gennemboring af lange emner, men i de fleste tilfælde er det at springe over hvor gærdet er lavest.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Godt råd med vaselinen på fingrene Stig, men lige et spørgsmål til det. Skal man ikke have overfladebehandlet inden vaselinen, hvis den ikke skal trække ned i træet?
Har du også et råd til hvordan man stabiliserer en skål på en lignende måde? Her tænker jeg på våde skåle, der har en tendens til at kaste sig inden de er drejet færdige, hvis man er lidt for længe om det og meget tynde skåle, der ekstremt nemt bliver ujævne i tykkelsen.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Jeg vil nu alligevel råde til at bruge en brille eller anden form for fast støtte, hvis Kathe vil
dreje lange tynde strikkepinde.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Nogle af de 'briller' der kan købes eller som man selv laver med inlinerhjul kan ikke bruges til strikkepinde!!
Hjulene er for store med det resultat at pinden alligevel kommer i vibrationer. Der er et alt for stort hulrum mellem hjulene.
Her skal man ikke bruge en brille - man skal bruge en lup :D :D
Man skal sikre sig at hjulene kan samles så meget at der bliver et meget lille hul i midten.
F.eks.:
http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... ame=Brille

Jeg er hverken gift eller forlovet med trædrejerbutikken, men han har nogle gange de små ting der gør trædrejerlivet lettere.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Senest rettet af BjørnB 09 okt 2008, 19:37, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Kaj, vent til Du får dine Raffan bøger og se hvad han kalder blærestokke. Showoff sticks.
Det er alenlange helt tynde pinde med krummelurer på, han drejer for sjov og øvelse. Vel og mærke uden brille.
Støt jernet med tommelen og lad pege og langfinger glide på bagsiden af emnet, med samme pres på emnet som jernet har.

Peter, det er ikke meningen, at der skal kager af vaseline på fingrene, bare et tyndt lag.
Når jeg drejer tynde skåle, støtter jeg ydersiden af skålen med venstre hånds pege og langfingre mens tommel, ring og lillefinger styrer jernet. Det er kun nødvendigt med støtte på det første stykke, når først man er 5-10 cm nede i skålen, flaprer den ikke længere.
Hvis først en våd skål har kastet sig, er løbet kørt. Så kan Du ikke redde den med en brille,heller.
Det gælder om at være hurtig og huske at lægge en plastikpose over emnet, hver gang man holder pause.
Den første og eneste gang jeg har drejet i hjortetakstræ på over 30 cm i dia, ville jeg lave tynde våddrejede barkkantskåle i fuld stamme tykkelse for at udnytte træets diameter mest muligt.
Det skidt blev så skævt så hurtigt, at jeg røg gennem siden på de første 4 skåle. Så fik jeg lært teknikken og reddede de næste 7.

moderator
Brugeravatar

Hej Stig.

Jeg glæder mig meget til læse de bøger af Raffan.

Jeg ved godt det kan lade sig gøre. Jeg drejede nogle tynde pinde til hårpynt, og brugte teknikken med
at støtte på den modsatte side. Det gik rigtigt fint.
Trods det tror jeg at Kathe vil have glæde af brillen eller en anden form for støtte til strikkepindene.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]