www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: roskilde
4 timer ved drejebænken, det kom der to ting ud af.
Den ene ting ligner et æggebæger til et strudseæg, det gik meget godt, fik drejet nogenlunde jævnt inden i. Sørme svært.
Men den anden ting, et stykke guldregn, der skulle blive en skål, var helt umulig. Fik drejet ydersiden nogenlund pæn, vendte den og satte den i spændpatron. Kunne ikke dreje dvs. jeg kunne slet ikke komme ind i træet. Startede ind ved centrum og alt hakkede og smuttede fra mig, fik slået det ud af akse flere gange. Rettede op igen og forsøgte mig videre, men tilsidst fløj stykket helt ud af spændpatronen og ramte vindueskarmen. Så jeg bestemte mig for at slutte, enten må mit drejerør ikke være tilstrækkelig skarpt, eller jeg bruger det forkerte. Det er 13 mm i tykkelsen, sådan et alm. u-rør lidt spidset til. Eller holder det forkert.
Så jeg sætter mig bare ned nu og kigger videre i bøgerne.

vh Tine
:)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Tine Buch skrev:
Men den anden ting, et stykke guldregn, der skulle blive en skål, var helt umulig. Fik drejet ydersiden nogenlund pæn, vendte den og satte den i spændpatron. Kunne ikke dreje dvs. jeg kunne slet ikke komme ind i træet. Startede ind ved centrum og alt hakkede og smuttede fra mig, fik slået det ud af akse flere gange. Rettede op igen og forsøgte mig videre, men tilsidst fløj stykket helt ud af spændpatronen og ramte vindueskarmen. Så jeg bestemte mig for at slutte, enten må mit drejerør ikke være tilstrækkelig skarpt, eller jeg bruger det forkerte. Det er 13 mm i tykkelsen, sådan et alm. u-rør lidt spidset til. Eller holder det forkert.
Så jeg sætter mig bare ned nu og kigger videre i bøgerne.

vh Tine
:)

Noget tyder på du ikke har vendt jernet rigtigt. Læsning er godt, men det er ved bænken man lærer teknikkerne. Så op på hesten igen.

Når du vil dreje fra midten og ind mod dig selv. Så bruger du den del af æggen der vender nedad. Ikke bruge spidsen som var det en skraber.
Det er lettere skrevet end gjort, men prøv-prøv og øve-øve. Vi har alle stået i den samme situation.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hej Tine, Det er ikke så usædvanligt at det er svært at komme i gang fra midten. Det går alt for langsomt der inde med den lille diameter, så jernet hugger ind i fibrene og får i stedet for at skære. Det er værst hvis træet er vådt.

Du kan begynde lidt længere udefra. Du kan også bruge en skraber helt inde i midten. Sørg for at din tap til patronen er lang nok, så du kan holde rigtigt fast i den, men den må ikke bunde i patronen. Skarpe jern og højere hastighed hjælper også.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Ikke for at spille smart, men mangler I ikke at vide om det er en skål drejet i endetræs eller tværdrejning,Tine bakser med, før I kommer med teknik-råd?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
stig det ligner begge dele...

jeg ved ikke lige hvad keg skulle komme med af gode råd. men jeg har da et link til nogen tegninger af hvordan jernet kan lægges mod emnet. Du skal ha det til at skære i træet, lidt ligesom en høvl ville gøre det, så ikke noget med at spidsen kommer i træet...

http://www.turningtools.co.uk/wtintro/wtintro.html

brian har nogen simple tegninger der er ret gode.

Og bare bliv ved :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger
Brugeravatar

Den flyvende skål var endetræ, altså endedrejet, nå, jeg havde lige en pjækkedag igår. Går op og kigger lidt på drejebænken igen.
vh Tine

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har lånt Tine Richard Raffans. "Turning wood" og "Turning Bowls", så hun er i gode hænder.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

helt sikkert.. han er cool... jeg har en af hans dvd film...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger
Brugeravatar

Hej Rasmus.
Hvad er der på den DVD mon?
Jeg har drejet lidt, et par småskåle, går bedre med den invendige, men jeg flænser træet meget.
Min flade spændpartron har sat sig fuldstændig fast og er ikke til at rokke :?
Så lige nu står det stille, så jeg må ud og hente lidt hjælp, nget med fingerkræfter.
vh Tine

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Når jeg drejer i endetræ bore jeg et hul på 12 mm i den dybte jeg skal,
det forhindre mig at dreje bunden ud af en skål, så er det også nemmere
for jernet at få fat i træet når man drejer fra midt og udefter.
Det sker også at der smutter en kloda gennem værkstedet, så bliver den
spændt op igen .

Jeg har lige drejet et bæger i birk , 25 cm høj og 10 cm i diameter,
den røg af bænken et par gange, skulle nok have en brille at stytte sig til
men sådan en har jeg ikke.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

dvd indeholder lidt blandet af hvor han drejer flere små ting. det er af ældre dato men der er ok information at hente på den... kan self. lånes :-)

hehe hvad for en bænk var det du havde ? kan den låse spindlen, (stykket med gevind) for så kan en pappegøjetang eller sådan en som bruges til at tage oliefiltre af med til at skrue uhyret af med..

Ny bruger
Brugeravatar

Hej Rasmus
Min drejebænk er en Axminster, lille bitte sag, sikkert den mindste. Nej den kan ikke låses, men nu kommer den mand jeg købte maskinen af og kigger på det. Der er lys forude og jeg vil gerne låne den DVD. Hmm... kan du sende den?
vh Tine

Ny bruger
Brugeravatar

Det med at bore et hul det må jeg lige prøve. For at sige det som det er , så har jeg faktisk ikke en skraber. Så jeg er nødt til at bruge u-røret. Men nu øver jeg mig i noget som ikke bliver så dybt, det kan jeg bedre magte.
vh Tine

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

finder vi lige ud af... ellers bliver det vel bare næste gang jeg eller en anden kommer forbi roskilde...

men brug youtube !! der ligger masser af gode hvis du søger på woodturning. specielt jet har en lang række gode videoer

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Tine

Det Sker da også at min Patron sætter sig, det er en lille Nova patron jeg har så et dask med en trækølle klare sagen, jeg har en læderskive bag patronen så der ikke sker sammenrivning mellem patron og anlæger på akslen. lidt WD 40 før du skruer patronen på, ville også hjælpe.

Mh Erik LJ

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Tine.

Håber du får det skruet fra hinanden igen, uden alt for meget bøvl.

Jeg har smurt både planskiver, Vicmarc patronen og gevindet på bænken med lidt kobberfedt.
Desuden sørger jeg altid for at spænde planskive eller patron rigtigt hårdt med håndkraft,
inden jeg starter bænken.
Hvis der er et lille slip/mellemrum og bænken startes, banker tingene sammen og er næsten ikke til at
skrue fra hinanden. Jeg har selv gjort det, og måtte virkelig tæve en planskive fra... det bliver den ikke specielt pæn af.

Steffens ide med at bore et hul ind i en skål er ganske god. Jeg har brugt det nogle gange på tyndere ting,
men brug et bor uden spids. Jeg plejer at måle op på boret, og sætte et stykke malertape/isolerbånd omkring, så passer
dyben normalt, så man bare lige skal dreje og pudse rent i bunden.

spånbunke

hej jeg er også nybegynder skal ud og se på drejebænk om nogle dage.
er der nogle der kan anbefale noget???
jeg regner med at må bruge ca. 18-20.000 kr

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jamen jamen velkommen til :-)

18-20 stykker alt i alt... det får du MEGET bænk og værktøj for ...
Hvad har du plads til og hvad drømmer du om at lave ? er det penne smykker mindre skåle og den slags eller er der en monster skåldrejer i maven på dig ?

men huskelisten er vel noget ala:
1 bænk
1 4 kæbet centrer patron Teknatool/sorby/vicmarc/oneway/psi baracuda til en mindre bænk

Jern i en rimelig kvali HSS hamlet eller crown eller noget i den stil.
1 stikstål
1 10mm u rør (gerne også et 13 mm)
1 mejsel
1 spindel jern

et slibe system enten 1 bænksliber med et anlæg til at slibe med (wolverine+varigrind fra oneway) (eller bygge dette selv) eller en vådsliber med holdere til Eks Tormek med en TTS100+svd185+svs50

hjælper gerne med at skaffe noget rabat hist og pist på det du skal bruge

så kommer alt det andet du mangler når du igen er tæt på at have lidt penge i lommen :-)

hjælper gerne med at se om ikke vi kan fikse noget rabat til dig et eller andet sted...

men kom med lidt mere info om hvad du har lyst til og tænk over i forhold til bænk osv

spånbunke

hej var hos froholdt idag. der var ikke nogle hjemme. så jeg tog vider til promat.
der var godt nok travlt men jeg fik set et par maskiner bla. en promat type 250-300 tk den er godt nok fin jeg så også på en 300-300 tk rigtig fin men nok for dyr til mig.
hvad siger i er en promat er det noget noget? eller skal jeg køre til froholdt igen?
jeg har også ringet til ham fra trædrejerbutikken men jeg ved ikke rigtig med de kina maskiner er der nogle der har prøvet dem?
nå men jeg skal også prøve at ringe til ham fra sminge.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Der er en masse skriveri om kineserne her på siden - søg og du skal finde, men med dit budget, så ville jeg nok ikke tage sådan en. Promat er glimrende bænke, og det er muligt at gøre en god handel. Som Rasmus siger, så kommer det an på hvad du skal bruge den til. De to bænke du nævner er til skåle. Hvis du skal dreje skåle, så kan det anbefales med en bænk med trinløs, og i hvertfald 1,5 hk motor - hvis du vil dreje spindeldrejning, så kan du få en 100-800 R4, der er udmærket til spindeldrejning, og så er kravet til motoren knapt så stort, men det er nok ikke sådan en du skal have, når det er de andre du har kigget på.

Det Froholdt har, som Michael ikke har er Jet. Hvis du kunne være interesseret i sådan en, så kan det godt betale sig, at kigge ud til Froholdt, men promatbænkene er ikke billigere med mindre du kan købe en brugt. Hvis du kan det, så kan du til gengæld sikkert få den med diverse udstyr. Jeg tror han udskifter hver 3. år, og jeg vil ikke udelukke, at det er i år..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Per Froholt er på messe i Fredericia i disse dage. Hvis du har tid var det måske en ide at tage forbi der. Tempa udstiller der også.

Hobby og Håndarbejde.
Fredericia Messecenter d. 24-26. oktober 2008

http://www.dmh.dk/ContentId/1415/Default.aspx

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg var et smut derovre, det er ok der er forskelligt... men der er godt nok mange symaskineting :-)

spånbunke

Hej jeg var en tur på messe idag i fredericia. og der var han ham froholdt frisk gammel mand sikker han kunne fortælle om jet. han fortrækker meget jet frem for promat. så nu ved jeg ikke hvad jeg skal vælge?? nå men jeg må tænke lidt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Nogen kan lide moderen, nogen datteren - det er så at sige umuligt at anbefale den en maskine frem for den anden. I sidste ende er det jo dig selv som best ved hvad du ønsker at bruge bænken til fremover - store skåle, små æsker, tallerkener, fade og de utallige andre ting man kan lave på en trædrejebænk, så uanset hvad andre syntes er best, er der nok generel enighed om at både de store Jet maskiner og de tilsvarende Promat maskiner er i den gode kvalitetsende, og koster kr. derefter, men så er du jo også sikker på at få en fremtidssikker maskine du kan have glæde af mange år fremover.

Det jeg godt kan lide ved Promatmaskinerne frem for mange andre er, at de er bygget her i riget, og at producenten ligger " lige rundt om hjørnet" hvis man lige skal bruge en stump eller noget specielt man lige har gået rundt og opfundet. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]