www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 17:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
i forbindelse med BjørnB´s indlæg har jeg tænkt mig at vi kunne prøve at komme med kritik på den skål, (som personlig jeg er kæde af) så hold jer ikke tilbage :evil: :o ;) mål 25 x 25 cm 4 mm tykke
Vedhæftet fil:
P1030349-001.JPG
Vedhæftet fil:
P1030351.JPG
Vedhæftet fil:
P1030352.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Senest rettet af joe-pearson 06 maj 2012, 13:36, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Joe, Formen ligner en natpotte - uden hank.

I almindelighed, det er altid risikabelt at dreje "lukkede" former - hvor åbningen er mindre en den største diameter. De har en tendens til at blive kedelige og tunge, med mindre der er en eller anden tydelig grund til formen, og at der er en "spændende" kurve.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Kirke Såby
Kære Joe

Personligt er jeg helt vild med træet og dets aftegninger. Det er bla. det som gør at jeg synes træarbejde, og nu trædrejning, er så fascinerende, når et stykke træ bliver "åbnet" og diverse årer, struktur osv. viser sig. :)

Formen - smag kan man jo altid diskutere. Hvor stor er skålen? og hvor tyk er den i godset?

Med min ringe erfaring udi trædrejning, synes jeg netop at formen ofte kommer af sig selv, når man står ved bænken og klodsen snurrer (har dog indtil videre "kun" drejet i diverse brændeknuder og dermed ikke haft en "reel" blank i bænken)

Som min elskede viv sagde da hun så den: den går ind under kategorien, der er altid plads til en elefant mere :D

mvh Mogens

Mogens Hartmann

Nu står der også Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Dejligt træ det kan der jo ikke diskutteres.

Hvis du havde lavet en mere overbevisende lukket form og fjernet kanten tror jeg den havde været bedre. Hullets diameter skulle måske så bare have været 1/3 del af hvad det er nu. I bund og grund så bare noget mere hollowform!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Kan det passe Joe at den indvendige kant på billede nr to ikke er ens hele vejen rundt eller er det fotoet der snyder. Ellers et dejligt stykke træ. :)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Joe!
Jeg kan ikke finde fem fejl, men jeg har nogle kommentarer til skålen.
Formen er kedelig, den minder lidt om en jydepotte, men så vidt jeg husker var disse nærmere ved kuglefacon.
Du skriver, at skålen er 25x25 cm, men jeg får højden til at være 2/3 af diameteren, hvis diameteren blev mindsket, ville skålen nok blive mere harmonisk.
Kanten ville jeg give nogle blødere rundinger, større radius.
Udførelsen er, så vidt jeg kan se, O.K. bortset fra, at jeg mener at kunne se manglende pudsning på øverste, udvendige del, omkring 3 cm fra kanten, men det kan være reflekser.
Skålen ligner ikke dem du normalt viser, er det en provokation, eller hvad er historien bag den?
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vi er enig, formen stinker, kanten er forkert og i stykker, pudsning er ikke OK og bund er bar ikke OK, den er ikke pudset ordenlig og der er rep. med messing pulver efter penolen.
Det er ikke mente som en provokation men et ønske at der var nogen som ikke "altid skriver" der vil a) kik en ekstra x og B) prøve at komme med en kritik.
Jeg er ikke bang for at indrømme at jeg har udlagt et fantastik stykke træ, men hvis midt dumhed kunne laves om til noget som kunne hjælpe andre til ikke at begå samme fejle, som i bund var at forsøg at få 2 skål ud af rundelen inden jeg hade den udvendig side formet efter hensigt.
Vedhæftet fil:
P1030379-001.JPG
den lavet jeg i efter middag og er nok nærmere den form jeg søgt. (kirsebær)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Joe.
Vi behøver jo ikke komme med kritik, det klarer du jo flot selv!
Du er jo teknisk meget dygtig, så der er virkelig mulighed for flotte ting, som du også har vist mange gange.
Måske et "lille tip": prøv ved skålene at undgå at lægge den største diameter i midten af kurven.
Det giver ofte større kraft til kurven hvis den største diameter ligger ca 1/3 fra top eller bund.
Dette gælder selvfølgelig ikke altid, men er en overvejelse værd.
Forøvrigt er jeg enig med dig i dit indlæg om kritik.
Jeg vil også gerne høre lidt mere end "den er flot".
Hvorfor er den flot eller ikke flot. Hvad giver den styrke? Hvad duer ikke. osv.
Man kan godt have en mening, selv om man er nybegynder.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej igen, Joe.

Jeg kan ikke rigtigt se hvilken form du stræber efter. Den sidste minder mig om en "spittoon" - som man ser i gamle Western film i baren - som folk kan spytte i.

Har du en tanke om et formål med skålen? Jeg kan ikke rigtigt se havd den passer til - og som en kunstskulptur duer den vist ikke. Ligesom den anden er den tung af udseende og lukket i formen.

PS: har du Raffan's bog "Turned-Bowl Design" - hvis ikke må du godt låne den af mig. jeg skal alligevel til Roskilde i dag eller i morgen for at hente nogle bremseklodser, så jeg kunne tage den med.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Pisspot, spittoon, jeg må indrøm Jesper din ord forråde fejler ingenting :D :D og med den størst respekt for hr. Raffans klog ord om form mm i baghoved (jeg har læst bogen som jeg har lånt af Stig, men tak for tilbudet) skålen er lavet til et specielt formål, som pynt på et skrivebord til at hold diverse pen mm. og er taget i brug et sted i Københavstrup. (EXPORT)

Til alle i andre som har kommet med indlægge tak, det er lidt skuffende at der er ikke ret mange flere som vi "gammel" ikke kender som er kommet med noget så der kunne komme en dialoge i gang, nå vi må prøve en anden gang ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Penne og blyanter paser den nok fint til - alt efter dimensionerne.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Farven er helt forkert, for mange sorte streger, formen er for rundt, kanten er brakket af.

Den vil stå fint hjem ved mig ;)

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg kan godt lide, at den ligner en hjelm fra tegneserien basserne ;) jeg syntes ikke at åbningen må blive mindre, da de flotte tegninger indeni så bliver sværere at se, derimod ville jeg dreje kanten bort så det indre bliver endnu mere synligt. Generelt syntes jeg kritik er svært, da smag er så forskelligt.Eksempelvis kan jeg ikke nær så godt lide din skål nr 2, uden dog at kunne sige hvorfor- jeg ved simpelthen hvad jeg kan lide/ikke lide. Måske er det derfor mange afholder sig fra kritik? Undertegnede inklusiv!
Mvh. Morten

Ps. Måske kan jeg ikke lide skål 2 fordi man ikke skal spise kirsebær med de store :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Tja - jeg forstår slet ikke kritikken . . . jo måske den mere tekniske omkring pudsning osv

Hvis det er en natpotte . . . så er det godt nok den flotteste natpotte i hele kongeriget . . . ja vi kan nok roligt tage Norge og Sverige med for den sags skyld.

Øhh - jeg kan godt lide din skål :D

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Joe,

Prøv at kigge på "the Golden Ratio - phi" på nettet, de fleste ting vi mennesker kan blive enig om er flot, er opbygget omkring forholdet 1:1,618 - både kurver og lige linier....

Dette gælde f.eks også f.eks den største diameter : højden på skåle som dem du viser. Der er masser af spændende læsning og billeder til inspiration at finde.

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]