www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 15:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
hallo Joe-Pearson
Det ser meget fint ud det du går og laver. Jeg kan godt lide de "åbne" former, selv om de kan være lidt farlige at lave.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
"Jager Pokal" :lol: :lol: :lol:
1 liter øl og i bund en voksen snaps (eller ???)
under udskæring af en elm stam for 14 dage siden møde jeg noget bly, og ja der vare også en 4" søm :twisted: i midten som vare med til den sort farve.
Kritik af formen kan i god spare ---- kuglene bestemt !!
mvh JoeP.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
syret... det ser faktisk rigtig godt ud med de blyhagl...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Joe.

Spændende ting du drejer.
Den skål med vingerne (akacie) ser ud som om det var en udfordring.
Det er i alle tilfælde en form, hvor man rigtigt kan få nogen slag over fingrene,
hvis ikke man er forsigtig.

EM - Æbler skulle være sundt... det du har drejet ser godt ud, og har en flot form og overflade.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

nå så skal man tilbage og drej ufarlig ting, 3 dage væk fra drejbænken --- DET bliver man syg af, :cry: en lille fætter på ca 15 x 20 i noget meget død elm behandlet med vindrue kerneolie ;) :P :oops: hej JoeP.
Vedhæftet fil:
P1010086.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

lækkert stykke træ, men hvis jeg skal sige noget ud fra billedet ser det ud som om bunden er noget tung i det. men det kan være foto der snyder.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
joe-pearson skrev:
nå så skal man tilbage og drej ufarlig ting[/attachment]

Hvad mener du lige med det? en finger placeret forkert, og den ryger af.. den type skål vil jeg da ikke mene er ufarlig.. Med mindre man godt kan lide at få lavet fingrene til mos.. ;)

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

et par finger "mashers" :roll: (de er der stagdigt alle sammen) men jeg har kunne drejet i ca 6 m's så der er chance endnu :twisted: :twisted: :twisted: men som Stig skiver der skal udfordring til :lol: :lol: nr. 1 og 2 er vild kirsebær og den sidste er Lind
Vedhæftet fil:
P1010045-1.JPG
Vedhæftet fil:
P1010166-1.JPG
Vedhæftet fil:
P1010168.JPG
Vedhæftet fil:
P1010170-1.JPG

Senest rettet af joe-pearson 05 sep 2008, 22:25, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej alle
Rasmus ved r. dine helt korrekt bemærkning må jeg si i forsvare at når man drejer i meget død træ med masser af orm i :geek: er det "klogt" at der er noget sund træ at hold fast i når man spænder op ellers skal man ha hurtig reflekser når den kommer farende :twisted: :twisted:
jeg har også bemærket at det er kommet kommentar /div. vejledning om at tage ordenlig billede :oops: :oops: :oops: men jeg har ikke fundet nogen kurser som dækker det emne i Roskilde :lol: :lol: :oops:
mvh JoeP

moderator
Brugeravatar

Hej Joe.

Det er imponerende stykker træ du drejer i... og nogle af de former og træstykker du arbejder med
giver en naturlig respekt og gør at man holder godt øje med hvad det man laver og ikke stopper fingrene derind hvor de bliver til mos/mash. Jeg har selv noget gammelt elmetræ til at stå, og jeg tror du har givet mig inspiration til at kaste mig ud i nogle vovede forsøg en af dagene. Jeg håber drejebænken bliver stående på gulvet, uden at hoppe efter mig i værkstedet. :D :D :D :D

Med hensyn til billeder, så er det ikke så svært. Når jeg kommer i gang med opsætning til at lave billeder
skal jeg nok lave en opskrift her på forum, og du er altid velkommen til at spørge.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
joe-pearson skrev:
et par finger "mashers" :roll: (de er der stagdigt alle sammen) men jeg har kunne drejet i ca 6 m's så der er chance endnu :twisted: :twisted: :twisted: men som Stig skiver der skal udfordring til :lol: :lol: nr. 1 og 2 er vild kirsebær og den sidste er Lind

Rigtig flot arbejde Joe!! Den øverste er jeg noget betaget af.

Ja, udfordringer det er sådan noget der rykker, det giver glæden ved at arbejde med træet.
_________
Hatmand

moderator
Brugeravatar

Hej Joe.

Den øverste skål du har med er utrolig flot. De andre er også flotte, men lige den :D :D :D :D

Er det billedet der snyder, eller har den slået/kastet sig lidt på den ene side?
Det ser ud som om du har temmelig meget styr på de store knuder.

Du har selv efterspugt kurser med at lave fotos... Æh... vaskemaskinen er måske ikke den bedste baggrund
for de smukke skåle du har lavet/fotograferet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Du har selv efterspugt kurser med at lave fotos... Æh... vaskemaskinen er måske ikke den bedste baggrund
for de smukke skåle du har lavet/fotograferet.

Det er en meget avanceret vaskemaskine, der både kan printe scanne og kopiere ;) Jeg kunne ikke lade være.. men du har ganske ret Kaj :D

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Jamen min vaskemaskine kan tage Sverige,- den har Skåneprogram!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

jeg har fået et stort stykke af et Egespant, som blev fundet på stranden ved Maderne ved Præstø fjord for ca. 30 år side. Siden da har spandtet været opbevaret indendørs, og er idag fint og tørt.

Selve spandtet ser ud til at have været ca 2, 5 - 3 m langt, hvilket kunne indikere at båden det stammer fra var ca. 4- 5 m bredt, og derfor måske op til 12-14 m langt - og måske derfor også 2 mastet.

Spandtet blev blæst op på stranden af en lokal storm, og har sandsynligvis ligget i Østersøens mudderbund, iltfrit i mange år. Et gæt kunne være at træet er et sted mellem 200-400 år gammelt.

Der er tydelige spor af sandslibning på enden af spandtet, men man kan se hvor gamle 4-kantede nagler har siddet, og man kan også se hvor der har været dyvlet andet træ til spandtet.

Egetræet ligner næsten Moseeg, og den sorte farve er næsten ligeså "dyb" som i Moseegen, men uden den "grønlige" tone Moseeg mange gange har.

jeg har drejet et par lysestager som kun er behandlet med linolie og en gang voks. Kritik modtages gerne. ;)

Ærgerligt at træet ikke selv kan fortælle sin historie. :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
det ser ud til at være et spændende stykke træ , og stagerne har en smuk glød.
pas godt på træet, jeg kommer en dag og henter det , altså et stykke af det . :roll:

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har lige lavet denne lille skål i elm i dag. Kritik modtages gerne.
Vedhæftet fil:
P9260187.jpg

Vedhæftet fil:
P9260187-1.jpg

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bjørn, jeg har selv prøvet at dreje i sådan noget træ. En spant fra et svensk skib fra 1200etellerandet. Jeg lavede ( sjovt nok) et sæt lysestager til alle på det frivillige dykkerhold som havde hjulpet Nationalmuseet med at hæve vraget.
Jeg lavede dem, så der stod en bid af overfladen med træets oprindelige overflade (ikke barkkant, men rurkant) og includerede naglehullerne i stagerne.
Alt sammen for at understrege, hvor træet kom fra.
I øvrigt var det fuldt af sand, rigtig godt for jernene.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Bjørn: et vildt flot stykke træ og ting med en historie er meget mere interessante... og som steffen siger pas godt på det :-) jeg tager også gerne et stykke af dine hænder så det ikke skal ligge og fylde hehe

Peter: meget lækker, jeg kan rigtig godt li formen, specielt hvis den holder formen rundt på indersiden også... lækker og god finish...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej BjørnA.
Det er et meget fint stykke træ du har fået fat i der. Det der med historien sætter lige den sidste lille prik over iet.
Jeg fik for at par år siden noget teaktræ forærende. Teaktræ er i sig selv ikke noget særligt - man kan finde alle de aflagte teaktræsmøbler på loppemarkeder man vil og få mange fine ting ud af det. Men mit teaktræ har en fortid som dæksplanker på kongeskibet, og der er mennesker der vil give mere end 200,- får en kuglepen lavet af royalt pindebrænde -og det har jeg fået mange fine og nye værktøjer for. Hvis du kunne finde ud af lidt mere historie om dit skibstømmer vil du kunne få en rigtig god pris for dine varer når du sælger dem til de rigtige kunder.
Nu ved jeg godt at det hele ikke skal gøres op i penge når det er en hobby, men jeg syntes det er lidt sjovere at hente værktøjspengene i værkstedet end at hente dem i husholdningstegnebogen ;)
Skriv og fortæl hvis du finder ud af mere om dit træ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus formen holder på indersiden, men jeg vil da godtnok have et jern til at komme derind med, for det jeg har er da bare for bøvlet.. Der må være et jern til simpelt at komme derind på.. Jeg har et billede.. Det er godtnok ikke særlig godt, men gad ikke bruge en masse tid på redigering..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Helt ærligt Peter, så bør Du kunne lave en så enkel og lav skål med 2 alm. bowlgouges slebet i
Ca. 45 og 75 grader. Jeg ved godt, Du er toolfreak, men der er ingen grund til at rode med specialjern til en så let opgave.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Stig, den med 45° fra kanten og ned til bunden, med håndtaget godt og vel på den modsatte side af bænken som du står, og den med 75° omkring og på bunden?
Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Peter skrev:men jeg vil da godtnok have et jern til at komme derind med, for det jeg har er da bare for bøvlet.. Der må være et jern til simpelt at komme derind på..

Hej Peter.
Jeg har et Sorbyjern med en dråbeformet platte og 2 tappe - den ene afrundet og den anden kantet i sin form. Man kan stille dem i alle vinkler og de kan bruges udvendingt og indvendigt og er nemme at bruge. Trædrejerbutikken har en kopi se:http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=productsMore&iProduct=306&sName=Universalt-Dreje-skrabe-jern-Eget-produkt Det kunne være at det var noget i den stil du efterlyser.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Peter: jeg har faktisk det jern fra trædrejerbutikken, og det er faktisk godt. Det er en rimlig kopi af en HOLLOWMASTER. Selvom man godt kan gøre en skål færdig på en gang på Stigs måde, så er der nogen os der nogen gange "kommer til" at lade jernene bide i når vi trækker jernet ud. Det sker desværre også for mig nogen gange, fordi jeg er for uopmærksom og i det tilfælde er det nu rart med Hollowmaster. Man kommer nemt ind i krogene i en skål med snæver åbning og man kan nemmere styre de tynde lag, og finish er rimlig god.

Det er selvfølgelig meget religion i det med værktøjetet til den enkelte opgave, nu er vi ude i at der er flere forskellige gode metoder med forskellige jern, så jeg synes at det er den enkelte opgave jeg står med der afgøre hvad jeg bruger af jern.
Den fine skål du har lavet ville jeg nok også lave med 2 bowlgouges som Stig skriver og så sørge for at skubbe anlægget så godt ind så muligt hele tiden så der ikke kommer vibrationer i jernet. Men der skal ikke være mange besværligheder i skålen før jeg vil skifte til min Hollowmaster.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det jeg mener, er at hvis man først begynder at bruge specialjern til hollowforms til en så åben form, er man seriøst ude på det skråplan, som hedder: "Jeg vil hellere, som en god toolfreak, købe et specialjern, end bruge tiden på at lære at gøre det på den gammeldags måde.

Og til Jens, lige præcis, bortset fra at jeg godt kan finde på at bruge 75 gr. jernet til at "komme om hjørnet med"

Når man ser på de ting, folk viser frem på husflidsmesser o. lign. er det at "komme om hjørnet" den ting, der kikser for de fleste. Mestendels fordi folk er for nærige til at købe et u- jern til at slibe med stor vinkel.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
fik lavet er par skåle her i weekenden.

drejet i thuja diameter 21 cm højde 9 cm
pudset med 220 og behandlet med linolie.

træer har en behagelig duft.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Helt ærligt Peter, så bør Du kunne lave en så enkel og lav skål med 2 alm. bowlgouges slebet i
Ca. 45 og 75 grader. Jeg ved godt, Du er toolfreak, men der er ingen grund til at rode med specialjern til en så let opgave.

Mit jern gik på kanten af skålen i den anden side, så jeg kunne ikke komme skarpt nok ind. Deri lå mit problem. Om det så bare er mig, der skal lære, at skære på en anden måde vil jeg ikke udelukke, men jeg kunne ikke komme mere direkte ind. Men det kan da godt være, at jeg bare skal have nogle flere jern, og så slibe dem med underlige vinkler, men det bliver ikke før efter jul, for jeg tror da nok jeg har brugt de penge jeg skal bruge i år på drejeudstyr. :o

stig bredsgaard skrev:
Og til Jens, lige præcis, bortset fra at jeg godt kan finde på at bruge 75 gr. jernet til at "komme om hjørnet med"

Hvis du skal det, så skal du jo nærmest have jernet lige på for at kunne kommer rundt ikke?

Men hvis du ikke mener, at det er noget problem, så vil jeg da gå i gang med at øve mig lidt mere - når jeg får tid. Jeg har mindst 15 stykker æbletræ jeg skal have rådrejet og et hav af lektier - alt sammen inden træet revner og jeg har spildt en masse fint træ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Peter, med den eller de rigtige slibninger er det ikke svært at lave en skål, som den på billedet.
Med normale u-jern ville jeg bruge 2 jern med forskellig slibning og så skifte, når jeg ikke kunne holde fasen på træet mere.
Med det v-jern slebet efter Ellsworth metoden,jeg normalt bruger, kan jeg dreje indersiden ren i en gennemkørsel ved at rotere jernet undervejs.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg bliver nødt til at se dig dreje en dag, for ærlig talt, så fatter jeg det ikke ;) Men som sagt, så vil jeg prøve igen og igen og igen.. det må jo gå godt før eller siden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]