www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 14:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Hej!
Det skal nok passe, at du har -eller har set - penne, som er tyndere, dem har jeg også nogle af, men jeg synes, at de er gode at holde ved, når de er lidt tykkere, men der er selvfølgelig delte meninger om det såvel som så meget andet -vi er jo nu engang forskellige.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Så fik jeg tid til at afprøve min nye 1100 bænk( ja jeg ved godt at den ikke er verdens bedste).
Jeg havde også købt et Robert Sorby multijern som skulle prøves.
Desværre er alt det træ jeg har liggende - revnet, så jeg regnede ikke med at lave andet end drejeøvelser, da det er 2 år siden jeg sidst har drejet en skål. Jeg havde heller ikke nogen centrer patron til bænken, så skålen er drejet med en vinpropdorn. For at kunne dreje hullet i bunden væk, lavede jeg en træpatron der passede stramt ind i skålen.
Nu er det så op til Jer at give mig et skud for boven. :lol:
Her er så et par billeder:
Vedhæftet fil:
IMG_1851.JPG

Størrelse på skål H:8, Ø:14, Akacietræ.
attachment=2]IMG_1852.JPG[/attachment]
Vedhæftet fil:
IMG_1849.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Bjørn B.

Fin skål du har fået lavet der... jeg kan rigtigt godt lide den kant du har lavet øverst,
selvom den i mine øjne måske skulle have været en smule tyndere. Det får skålen til at virke en smule "tung."

Er spændt på dine erfaringer med Sorby jernet. Men det skal nok være i en anden tråd. :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej BjørnB

Den er du sluppet godt fra - ret monumental godt nok, men fine detaljer. :) :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja den er en tyksak. Min søn sagde at den var god til at smide nøgler i. :lol:
Jeg syntes at Akacie træet var meget hårdt at dreje i, jeg måtte slibe mit U-jern 3 gange. Er jeg en kylling eller har I oplevet det samme?

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn B.

Ægte akacie eller robine (falsk akacie)?
Robinie kan også være hårdt ved værktøjet, især når det er tørt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Både ægte og falsk akasie er meget hårdt ved værktøjerne, så det undre ikke at du må slibe ret meget.

Du oplevede sikkert også at det var ret krævende at få skålen pudset/sletdrejet ordentligt - specielt over endetræet :?:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg synes helt klart du er en kæmpe kylling ;) Ej spøg til side.. det er en fin skål.. noget tung. Per Froholdt har i sin første bog skrevet hans mening om, hvor tyk en skål skal være (2 eller 3 mm - kan ikke helt huske det + dia(mm)/100, så en skål på 300 mm i diameter skal være 5 mm tyk) det er jeg egentlig enig med ham i til en vis grænse. Men jeg ved hvor svært det er. Jeg synes det er et godt udgangspunkt. Jeg ved godt, at det er træls, at smadre den ene skål efter den anden, men jeg må indrømme, at jeg er begyndt at arbejde med en maxtykkelse på 5 mm, hvis man ser bort fra bunden. Det fungerer ganske udmærket, og efterhånden er der faktisk ikke så meget, der går i stykker, men hold fast hvor har jeg smadret mange skåle i mit utrættelige forsøg på at lave tynde skåle.

For lige at komme til bage til din skål, så synes jeg den har en fin glød, og et flot silkemat finish. Kanten kan jeg også godt lide og i betragtning af, at du ikke har haft nogen spændepatron, så synes jeg da egentlig også det er ret fint..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for kommentarerne, jeg må se at lave dem tyndere fremover :mrgreen:

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Bjørn B

Jeg synes din skål er meget flot. monomental og original. jeg mangler endnu en forklaring på hvorfor en skål skal være så tynd at den ligner plastik.

MH Eril LJ

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn og Erik.

Jeg er absolut heller ikke tilhænger af at skåle altid skal være så tynde... endnu mindre tilhænger er jeg af at bruge en fast opskrift... som den Froholdt anbefaler.
Jeg lader træet og mit humør af gøre hvad skålen skal ende med.
Hvis det er rigtigt flot træ, er der ingen grund til at dreje det hele væk.

Holder stadig på at kanten er en smule tung... men skålen er flot og har en fin form.

moderator
Brugeravatar

Har selv en lille skål i valnød med lidt ekstra kant.
Vedhæftet fil:
Valnød_04.jpg

Kritik er velkommen. Beklager at der ikke er billede af bunden.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den kant gør at den er go' at holde i. Flot arbejde - som altid.

Skal en skål være tyk eller tyndvægget?
Mon ikke det er noget af det samme som malerkunst. Nogle maler 2 skæve streger på et lærred med en prik lidt forskudt for midten. Andre maler billeder så man skulle tro at det var et fotografi. Begge dele siges at være kunst. :?
Så om skålvæggene skal være tykke eller tynde må vel være et spørgsmål om smag. :lol:
At jeg så sagtens kan være enig med Jer i at skålen jeg lavede var rustik. Men som jeg skrev, så var det 2 år siden at jeg sidst havde drejet en skål, samtidig var træet forbistret hårdt at dreje i, så viola - blev det til det, det blev til. :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er mig en fryd at se, hvordan flere og flere er begyndt at lave lidt pynt og kantdetaljeringer, istedet for at satse på de samme kedelige(men nemme at maskinpudse) former.
De der evindelige halvrunde skåle bliver lidt kedelige i længden.
Desuden er de for nemme at lave, hvor er udfordringen henne.
Næh, at lave en skål næsten færdig og så have modet til at satse med en fin detalje, hvor man ødelægger hele arbejdet, hvis man kvajer sig, Det er drejekunst!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj, her er lidt kritik: Der er tydelige streger både på kanten og i bunden af din skål, Har du prøvet at reversere bænken når du pudser?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Hej Bjørn og Erik.

Jeg er absolut heller ikke tilhænger af at skåle altid skal være så tynde... endnu mindre tilhænger er jeg af at bruge en fast opskrift... som den Froholdt anbefaler.
Jeg lader træet og mit humør af gøre hvad skålen skal ende med.
Hvis det er rigtigt flot træ, er der ingen grund til at dreje det hele væk.

Holder stadig på at kanten er en smule tung... men skålen er flot og har en fin form.

Selvfølgelig er det meget forskelligt fra skål til skål, men jeg personligt har bare et eller andet med tynde skåle, og jeg elsker virkelig folks ansigtsudtryk, når de løfter en skål (parart til at den er tungere end forventet) og så er den lige ved at flyve fra dem. Jeg tror det er det jeg sælger på. Det virker i hvert fald sådan, når jeg er ude på markeder, og der er mange, der kommenterer det - positivt. Jeg har kun drejet 4 skåle på over 7mm tror jeg. De to er med barkkant, den tredje er den første jeg lavede og den sidste - ja den ved jeg egentlig ikke om jeg har lavet ;) Men det er jo en smagssag, og jeg har altid sat lidt af en ære i, at lave det så tynd som muligt med chance for, at det gik galt.
Og nej jeg har faktisk aldrig rigtig brugt den formel af Froholdts, for jeg kan heller ikke lide brugen af formler for hvordan tingene skal være. Jeg tager også tingene lidt som de kommer, og hvis de ikke kan bære, at blive "tynde nok" så bliver de ikke altid til noget.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Hej Stig.

Jeps... dem på kanten fik jeg lavet da jeg pudsede skålen færdig i bunden, fordi jeg var lidt doven og ikke fik sat den ordentligt fast i træpatronen. Plejer lige at bruge lidt papir til at beskytte, men så blev den for stram... så dovenskaben ødelagde skålens kant en smule.
Dem i bunden :oops: :oops: :oops: Så jeg først da jeg fik den ud i noget ordentligt lys.
Jeg har for lidt lyst i mit værksted til "sort" arbejde.
Altså en række dårlige undskyldninger... man kan ikke være lige heldig hver gang.

Det med detaljerne er efter den opfordring du, Stig, kom med i Oddense. Alle de glatte sider er noget der kan klares på en CNC bænk... men de små detaljer viser at det er hånddrejet. Du har/havde ret. Og engang imellem går det grueligt galt.
Jeg ville lave en indvendig stukket/rullet kant på en lille skål, og skulle lige rense med mejslen. SKÅL I KREDSLØB I VÆRKSTEDET - I MANGE SMÅ STYKKER.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er nogle eksempler på hvordan jeg detaljerer skåle. Jeg ved godt at man ikke bør bruge en benzintønde som underlag, men nu er jeg skoventreprenør og ikke fotograf, så bær over med mig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er lidt flere, forhåbentlig kan det inspirere lidt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er så et eksempel på at detaljerne har overmandet drejeren, og er på vej til at erobre verdensherredømmet.
Lille æske i Zebrano med ibenholt finial. Der blev jeg lidt vel kreativ, men den var sjov at lave!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

dejligt at se andet end standard "byggrødsskåle". jeg tilslutter mig 100% Stigs oplevelse af kurver/kanter/spændende forløb - og sådan kunne man blive ved. Det morsomste (for mig) er jo netop den frihed man har som "fri håndværker" at kunne lave tingene lige efter hovedet - præcist når man har lyst og er faldet i staver ved drejebænken. ;) :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg var i Vejle i går til vejle by night, og jeg snakkede med en hel del forskellige mennesker. Der faldt rigtig mange kommentarere om, at mine skåle var dejlig tynde i forhold til mange andres skåle. Jeg fik virkelig positiv respons. Jeg fik tilmed det indtryk, at rigtig mange synes de fleste drejeres produkter er klodsede, og at træ skal være let.. Nu ved jeg godt, at de mennesker jeg mødte i Vejle ikke var hele folkets mening, men jeg synes alligevel det giver stof til eftertanke..

moderator
Brugeravatar

Hej.

Stig der er noget at lade sig inspirere af. Flotte ting som sædvanligt.
Og du har ret, der kan godt gå for meget pynteri i det.

Peter... jeg har lige være udsat for det modsatte... Drejede nogle små skåle af guldregn,
to sæt til salt og peber. Dem der købte dem, sagde det var dejligt der var træ og tyngde i dem.
Faktisk tror jeg det har noget med formen på skålen at gøre... nogle former kræver at skålen er tynd,
andre at der er lidt mere gods i skålen.
Smag og behag er heldigvis forskellig...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det har du måske ret i.. Men så passer mine former bare ikke til skåle med særlig meget tyngde.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Nå så prøver jeg at stik snuden frem :oops: 30 cm br 18 høj
acacia behandlet med vindrue kerne olie :lol: :lol:
mvh JoeP.
ups det bliver IKKE bedre at vis det samme billede 2x sorry men jeg har ikke fundet ud af hvordan men fjerner den en :oops: :oops: :oops:
Vedhæftet fil:
P1010141.JPG[/attachmentP1010142.JPG

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
jeg prøver igen,pigion æble træ 22 x 26 cm
mvh JoeP.
Vedhæftet fil:
P1010132.JPG
Vedhæftet fil:
P1010131.JPG

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
begge dele meget meget lækre.. jeg kan godt lide den i æble, kan der ikke komme et par større billeder af den ??

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Skønne former, dejligt at kigge på. :) :) :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
flote skåle den i æbel ser ritig spænde ud . hilsen allan

Hej.
Det sku være så sundt med lidt frugt,eller kunstig befrugtning kan man vel også kalde det :D
Et æble i Elm, stilk og blomst Valnød højde med stilk 18cm ø 14cm.
Em
Vedhæftet fil:
æble mega.jpg

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]