www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: 4230 Skælskør
Hej alle

Jeg er blevet ejer af en dejlig Ramaør, det betyder at jeg vil have solgt min gamle kineserbænk :). Det er en fin funktionel drejebænk med to * to remhjul(to gear). En god begyndermaskine eller en maskine der kan bruges til et andet projekt :lol: prisen er 500 kr.

Mvh Jeppe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hej Jeppe.
Jeg har også en Ramatør bænk og har lige fået en Frikvensomformer sat på ,og du drømmer ikke om hvor godt det er,så ved man hvad det vil sige ikke at have så man kan nedsætte farten, jeg kan køre fra o til 50 hertz,men det er godt nok lidt dyrt men dejligt. kommer du omkring Risskov så kom ind og prøv hvordan det kører.

MVH. Hans. :o

spånbunke

:D Det er ønske nummer 1 på ønskesedlen :lol: Jeg ked af det men jeg kommer ikke lige i de områder :( Hvor meget koster det :? :roll:

Mvh Jeppe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jeppe, jeg har ikke rigtig styr på den færdige pris men Frikvensomformeren købte jeg brugt til 900- kr. men så skulle den døbes om til det jeg skulle bruge den første regning beløb sig til 1800 kr, og så kommer der måske en lille regning fordi montøren måtte herud for at få det til at køre ,det skal siges at den omformer jeg har købt er rigelig stor den havde trukket tre eller flere anlæg på en gang så de skulle afmonteres,derefter skulle sikkerhedssystemet fra Ramatøren også afmonteres for at få bænken til at køre , så det er ikke så lige en sag,men jeg er nu rigtig glad for mit anlæg det kører fremragende. MVH Hans. ;)

spånbunke

Hvad er det for en frekvensomformer (evt. link)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg har sådan en Omron til 1 x 240 V - 1KW motor.

ud over frekvensomformeren skal du også bruge:

3 faset motor, monteringskasse, potentiometer, frem-stop-bak omskifter.

Og husk lige at du skal bruge en autoriseret el.gut til det praktiske

http://www.dba.dk/frekvensomformer-omron-0/id-78920224/

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Nu du er inde at kigge på DBA, så er der sørme vist én, der vil købe din kinøjser!

VH,
Lars

spånbunke

Ja jeg har snakket med ham (eller en anden?) og han kommer og køber/henter den i morgen.

Bjørn: Er du nu sikker på at denne frekvensomformer passer/kan installeres funktionsdygtigt på Ramatøren? :)

Mvh Jeppe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Den burde kunne virke uden problemer. Det vigtigste er at du lige checker motoren. DEN SKAL VÆRE 3 faset (3 x 380/400 v, 50 Hz).

Der sidder et typeskilt på den motor som er moteret på Ramatøren, og hvis hukommelsen ikke svigter for meget var de fleste Ramtører udstyret til at køre 3 x 380 V, men spørgsmålet er nok nærmere om motoren er stor nok. Standardmotoren på de 3 - fasede maskiner var typisk 0,5 kW, men du vil nok få mest glæde af en moderne 1,0 kW motor - som ved 1 x 240 V vil kunne yde ca 0,75 kW.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeppe: Har du 3 faser i dit værksted? Hvis ja, kan du jo bare gå efter en omformer til det.
I øvrigt står der en Ramatør med en masse herligt tilbehør i Røhmersgade, så hvis/når trojkaen inviterer til møde igen vil jeg anbefale dig at tage turen til Kbh.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis du har lyst til en tur til Rømersgade hyggetræf, kan du da bare følges med Jesper Agerbundsen og mig. Vi hygger os gevaldigt med en tur med "Mimreekspressen" hvor jeg tager fra Vordingborg og Jesper kommer til på Næstved station.

Vi hører nok fra Rømersgadejuntaen inden så længe, så finder vi ud af et eller andet. ;)

(Jeg har ikke checket DSB køreplan endnu, men der afgår nok et tog fra Vordingborg ca 15-15.30, og dermed fra Næstved ca. 20 min senere)

spånbunke

Jeg er ked af at sige det men hvis i kigger min profil efter (fødsels årstal) så kan i nok se at der lidt problemer. :(

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jepp3307 skrev:
Jeg er ked af at sige det men hvis i kigger min profil efter (fødsels årstal) så kan i nok se at der lidt problemer. :(

Der er ingen problemer, så hvis du kan rejse med et par trædrejernisser er der helt sikkert plads i "Mimreekspressen" - både til og fra København ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jepp. min omformer er en Danfoss vlt. 5000 serien, det er en mega stor Frekvensomformer,den har vist trukket 5 forskellige fyr,men jeg har fået den stillet så den passer til min Ramatør, og jeg vil sige dig at der er en himmel til forskel , nu går den helt ned i det lave gear så den næsten står stille og så op til fuld speed lynhurtigt ved at dreje på knappen , det er alletiders den går helt forrygende,. Men der er lige et punkt hvor din Ramatør skAL LAVES om det er den børnesikring der skal det køres udenom, men det er ikke noget problem MVH-- Hans ;) ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ps. Min er en 1 hk motor.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
hobbyhans skrev:
den børnesikring der skal det køres udenom

Jeg tror du mener faldstrømsafbryderen. Det er korrekt, at den ikke kan holde kontakten ved lave frekvenser. I stedet er der formodentlig en mulighed for at slå frekvensomformeren fra - det er der i hvert fald på en Danfoss.

Jens: Inden du kan få det helt rigtige råd skal du gøre to ting.
For det første skal du tage et billede af den plade, der sidder på maskinens motor. Send billedet ind eller skriv teksterne af.
For det andet skal du finde ud af, om der er eller kan laves et stik med tre faser der hvor bænken skal bruges.

BjørnA har kun en fase ud i sit værksted, derfor har han en løsning, som laver den ene fase om til tre - noget der udnytter motoren dårligere, som han selv skrev, men som til gengæld sparer en elektriker. Mange af de maskiner med variabel hastighed man kan købe idag har samme løsning.
Jeg og mange andre har maskiner med en 3-faset motor og et stik med tre faser i værkstedet. Vi har så en frekvensomformer til at variere hastigheden og ændre omløbsretningen.
En mellemløsning er en trefaset motor med en afbryder/omskifter, der kan vende strømmen. Vippet den ene vej får den motoren til at køre frem, den anden vej til at køre baglæns. Den løsning er ikke kostbar, den kan laves uden ændringer i det elektriske anlæg og den virker fint.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]