www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
En bore pinoldok modellen med et stort håndtag til at skyde pinolen frem med søges. jeg har fået pris på en helt ny og det var ikke så interessant. men ligger du inde med sådan en fætter i en brugt gammel udgave er jeg interesseret. (er i gang med at bore en mulliard klodser til forskellige projekter... )

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Du vil nok være bedre tjent med en billig maskinskruestik fra HN (http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5419&Grp=&n=10) på en søjleboremaskine. Her får du hold på klodsen og stop på dybden. Er dine klodser over 110 mm brede så spænd en hjemmelavet vinkel fast på boreplanet og hold den fast med håndkraft.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

desværre erling det er ikke lige det. eks er jeg ved at producere blanks til vinpropper. de skal skrubbes hurtigt runde og let konkave i enden der skal bores et 1,5 cm dybt hul til dyvlen. det skal ikke tage mere end 30 sekunder at lave sådan en maks. men med alm pinol dok med håndhjul tager det en evighed. samme med forberedelse af nogen emner for en kunde de skal også spændes og bores et hul.

eller når jeg laver kuglepenne samme model der er sådan en fætter meget hurtigere.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer

Er hullet 10mm eller større kan du med fordel starte med hullet, og sætte emnet på en umbracobolt hvor hovedet er skåret af og enden er slebet som en medbringer.
Lang bolt, en ring til at give afstand til bunden af klopatronen så du kommer fri af kæberne og en afstand fra ringen til spidsen, der passer med hullets dybde når klodsen er banket fast på tænderne. Drejes med pinolen på. Afsluttes uden pinol med afdrejning af enden.
Sæt evt. to møtrikker spændt kontra på bolten, så de støtter mod kæberne, så undgår du at stangen rykker sig, når du banker en ny klods på.

Er hullet over 16 mm behøver stangen ikke at være hærdet, den skal bare slibes i enden med takker som en medbringer. Her kan skøjtejern eller en almindelig stålbolt fint bruges gennem en træklods af ask, der er drejet ned til korrekt diameter og længde.
Sæt evt. en almindelig borepatron i spindlen i stedet for klopatronen, så kan du lettere komme til i venstre side af klodsen.
Jeg har drejet mange sokler til pokaler på den måde (for mange år siden), det kan gå ganske rapt.

Jeg ved ikke, hvor stort et hul der skal bores i/gennem en pen - den leg har jeg stadig til gode.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

klods, rundes, konkaves i enden, hul bores, dyvel med lim bankes i, gribes i små klør i patronen, pinolstøtte på vinprop drejes, kork limes på dyvel.

det er fremgangsmåden til mine vinpropper.

den anden metode kan ikke bruges i dette tilfælde ville tage for lang tid og ville ende et forkert sted. men jeg tror da jeg napper den til et andet projekt hvor den ville passe helt perfekt...

håbløs træ krammer

Rasmus skrev:
klods, rundes, konkaves i enden, hul bores, dyvel med lim bankes i, gribes i små klør i patronen, pinolstøtte på vinprop drejes, kork limes på dyvel.

Og det jeg foreslår er
1. Klods bores i søjleboremaskine med dybdestop og et par pinde i vinkel spændt på bordet, så der ikke skal måles op.
2. Bankes på tap/medbringeren der sidder fast i bænken under arbejdet, og drejes helt færdig med pinol under det grove arbejde, uden under afslutningen af toppen.
3. Dyvel og prop limes fast. Hullet er jo udgangspunktet for det hele, så det sidder allerede lige og i centrum.

Hvis du på skift skal bore og bruge pinol i bænken har du da en del mere arbejde.

Jeg går ud fra, at proppen passer i størrelse og har hul i centrum, er det forkert?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

proppen passer. men i din version mangler den lette bue i bunden af proppen.

og både pinol og bor er rigtigt. men jeg laver jo en stak af gangen, har eks lige forberedt 200 propper med hul og let bue. så er det bare at tage en kasse frem og rive propper af når lageret er ved at være tømt.

med din metode bliver der lidt ekstra arbejde omkring at save og forberede klodser de skal jo så være ens i mål for at det virker med boremaskinen. desuden vil der være delen med at banke dyvel i den færdige prop hvor nogen af dem helt sikkert vil knække..

men til mine fulgehuse bruger jeg den metode. har dog ikke en nøgle men bruger et par helt små kæber til at holde kroppen af huset...

tog lidt tid på det i går ca 40 sekunder pr styk til de ligger i kassen dyvler var knap 45 minutter for alle 200 inc at save dyvler og pakke propperne tilbage i kasserne. men jeg har også lavet en storm p med en boremaskine nogen stropper en tvinge og en gummi pudseskive sat til pinoldokken :)

håbløs træ krammer

Rasmus skrev:
... men jeg har også lavet en storm p

Storm P beskrev aldrig sine opfindelser, han sendte tegningen.
Kan du ikke sende et billede?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jo skal jeg gøre næste gang den kommer på :) jeg har pakket den sammen. Men jeg har også en aftale med en makker der er maskiningeniør om vi vist skal lave en rigtig løsning :)

håbløs træ krammer

Rasmus skrev:
jo skal jeg gøre næste gang den kommer på :) jeg har pakket den sammen. Men jeg har også en aftale med en makker der er maskiningeniør om vi vist skal lave en rigtig løsning :)

Den må du da også meget gerne sende et billede ind af ;)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Var det nemmeste ikke, at bruge et bor med dybdestop, og med håndkraft skubbe pinoldokken frem og tilbage.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har boret en del huller på Ramatør. Der findes næppe noget bedre til det formål, som Rasmus skal bruge den til. Faktisk har jeg tit ønsket at min bænk havde det system.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]