www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 21:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: oprifter
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har bevist ikke lagt denne skål ind under galleri vise frem kritik, fordi jeg ikke er så stolt af den.Jeg har et problem som nogen måske kan hjælpe mig med.Det er kun min anden barkkant skål.Jeg har det problem at jeg får nogle nasty oprifter ude på vingerne. Og jeg er helt sikker på at mine jern er 100% skarpe.Jeg ved ikke om det er vibrationer eller sådan noget.og de er næsten håbløse at pudse væk derude i spidserne.Er der nogen der har en ide til hvordan jeg undgår det? :oops:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Titel: Re: oprifter
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
den slags udrifter er jo typiske på frønnet træ, og hullerne kommer jo ved at træ - nærmest bliver revet fri.

Der er flere måder at reducerer de vibrationer som sædvanligvis forårsager disse udrivninger (her forudsætter jeg så at træet så ikke er så frønnet at det "falder fra hinanden)

1: Brug flere gange saningsealer på ydersiden, og sørg for at pudse helt i bund mellem hver gang,
1.1 Sørg for at træet mættes så godt - og ikke mindst dybt for hver påføring.
2: Når du så kan se at træet er totalt mættet udvendigt, pudser du overfladen færdig OG påfører den type vox/olie du ønsker at bruge. det er vigtigt at træet er færdigbehandlet udvendigt, sådan at forstå at man, ved at gøre dette opnår en vis reduktion i vibrationerne som senere vil være medvirkende til at "rive" træ ud indvendigt. (på frisk træ er problemet ikke så stort, men på tørt og frønnet træ kan det være næsten umuligt at undgå.
3: man kan også reducerer vibrationerne ved at sætte f.eks gaffertape rundt om skålen udvendigt, så tæt på vingen som muligt. det reducerer vibrationerne.
4: Extremt skarpt skåljern (U-jern f.eks), og så bruge shearscraping - og - kun skrabe med årene. Er der modvækst i træet (f.eks trykved) kan det være særdeles besværligt at få rent, men FE-hår spåner - og skarpe øre burde kunne hjælpe til at undgå problemet.
5: Når du er kommet dertil at vægtykkelsen er som du ønsker, påfører du igen flere gange sandingsealer, som, med mellemliggende pudsning, forstærker træstrukturen - forhåbentlig nok til at disse udrivninger ikke opstår.

6: Når du så kan se at træet er total fyldt op med sandingsealer, er det tid til at tage de sidste spåner - efter at der er påført et sidste lag sandingsealer.
6.1 tag en meget fin spån, og lyt til træet så du kan stoppe hvis du hører vibrationerne komme (så e sletspånen stadig for grov).
6.2 Puds færdigt og slutbehandling med den type olie/vox du anvender.

God fornøjelse

(der er sikkert mange andre metode, men det er nogenlunde sådan jeg gør det - og det lykkedes ikke altid :(

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
den slags oprifter er noget vi nybegyndere står med ret så ofte :cry: , så dejligt med noget input på området!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Der er sgu ikke meget at tilføje til det, bjørn har sagt.

Hvis træ bliver ved at rive op, så slib jernet. Sker det stadig, så slib igen.

Hvis det ikke hjælper, kan det nogengange hjælpe at pladre træet til med den olie, man har tænkt sig at overfladebehandle med.

Den vil fylde træet, så fibrene bliver tykke og "står i spænd" mod hinanden. Samtidig bliver de blødere ( a' la vådt træ) og dermed lettere at skære.

Det er et fandens svineri, men det virker ( som regel!).

håbløs træ krammer
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Der er sgu ikke meget at tilføje til det, bjørn har sagt.

Hvis træ bliver ved at rive op, så slib jernet. Sker det stadig, så slib igen.

Hvis det ikke hjælper, kan det nogengange hjælpe at pladre træet til med den olie, man har tænkt sig at overfladebehandle med.

Den vil fylde træet, så fibrene bliver tykke og "står i spænd" mod hinanden. Samtidig bliver de blødere ( a' la vådt træ) og dermed lettere at skære.

Det er et fandens svineri, men det virker ( som regel!).

Stig er ikke just stor fan af at bruge sanding sealer, men sandingsealer har nu alligevel nogle fordele.

!. Sealeren tørrer/hærder og sviner ikke, (Støver dog en masse ved pudsning, brug suger/maske)
2: sanding sealeren er meget bedre at pudse på en olie/vox (uanset type)
3: opløsningsmidlerne i en god sanding sealer "befugter" træets fibre særdeles effektivt, og hjælper stærkt med til at bringe "lakken" ind i fibernes kerne, hvor der så sker en "svellning" så de, som Stig skriver, blivere tykkere og dermed trykker på hinanden, så vibrationer lettere optages.
4: Når træet er behandlet med sanding sealer, opnår man også en mere stabil struktur i træet- når man vel at mærke pudser omhyggeligt "i bund", og, MAN BØR UNDGÅR AT PUDSE MED FOR FINT PAPIR.
Træets overflade SKAL fremstå MAT mens man mellemsliber, fremkommer de "polering/glans" er man faktisk ved at forsejle træets overflade, OG, man øger spændingerne i træet, således at vibrationer lettere opstår.
4.1 Man skal sjældent mellemslibe med finere end korn 200-240. Det er først når man er tilfreds med overfladen at man skaber den endelige pudsning ved at pudse med f.eks korn 240 (den ene vej) korn 280 (den anden vej) korn 400 den ene vej) --- og så videre - indtil man er tilfreds.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

WHAT????

Hvem faen var det lige, der introducerede sandingsealer på det her forum? ( smiley!!)

Det var bare et forsøg på at komme med en alternativ behandling, sandingsealer er og vil altid være " first choice" til behandling inden slibning, men her er tale om oprifter fra jernet.

At forsøge bortslibning af dem, er symptombehandling.

Det er bedre at finde en måde at skære rent på, og der kan oliemætning ( eller mætning med sulfovand) hjælpe.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

helt enig med dig Stig, godt med en reaktion. ;) ;) det glæder mig at sanding sealer kan ses som "first choise"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Vil det sige at I faktisk giver en gang sandingsealer inden I overhovedet rør den med sandpapir. Jeg giver sealer mellem hver sandpapir. :o

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Det er korrekt.... Jeg bruger gerne en billige sprøjtelak som sandingsealer, ca 25 kr for 400 gram. Ellers en gang fortyndet gulvlak virker også fint.

Forsegle, og dreje, så er der mindre slibning

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Sprit/shellak er vel også fint at bruge inden sidste drejning?

Gosh en tråd med guldkorn :)

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Som stig skriver, kan man få ganske gode resultater med div. olietyper, dog er det min erfaring at man skal bruge HÆRDENDE olier, og selvom Linolie er hærdende, er den type ikke egnet til at forsejle træ hvor man efterfølgende ønsker at lave en fin overflade.

Ligesledes er det også min erfaring at sulfovand, Shellac og andre "vandholdige" typer nok ikke er det bedste, simpelthen fordi vand får fibrene til at "svelle op". Når så vandet efterfølgende fordamper igen bliver fibrene "tyggegummiagtige" og svære at skære af.

Fortyndet gulvlak (oliebaseret) som Alan skriver er et ganske godt alternativ, idet de fleste oliebaserede kan fortyndes med celluosefortynder. Indholdet af celluosefortynder bevirker at fibrene "mættes" med lakken, og dermed bliver "stive", og meget lettere at skære af.

Man skal dog, lige kigge lidt på forskellen mellem at skrære fibrene af med et jern, og at pudse fibrene/overfladen efterfølgende.

Skæring med et skarpt jern fjerner alt løst, og hvis man lærer sig "kunsten" at shearscrape - og tage meget fine fe-hårsspåner, bliver det bare så meget lettere at pudse færdigt efterfølgende.

Shearscraping/mejsel kan (meget generelt) resulterer i en overflade svarende til ca. korn 340-400 på egnede træsoter (Bøg, Ask, Elm, Birk, frugttræ etc)

Ved pudsning bør man forsøge at lade pudsepapiret gøre arbejdet, UDEN at trykke hårdt. trykker man for hårdt mod træet, opstår der en ret voldsom gnidningsmodstand, og man "limer" pudsestøv fast imellem pudsekornene.

En pænt pudset overflade vil altid fremstå MAT. Den efterfølgende finpudsning/polering har kun til formål at sikre at det store arbejde man allerede har udført, også resulterer i en flot og hommogen overflade.

Skriv om jeres erfaringer og gode ideer, det der med pudsning osv. er jo et enormt emne ;) ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Du har allerede fået masser af gode ideer.
En enkelt tilføjelse der kan forhindre vibrationer:
Når du drejer indersiden, så lav 2 cm af gangen og behold tykkelsen længere inde.
Drej de 2 cm færdig - evt shear scraping hvis nødvendigt.
Lav dernæst de næste 2 cm færdig osv.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bjørn, Du misforstår mig, tror jeg nok.

Når jeg snakker om at væde træet med olie eller sulfovand , mener jeg ikke at man skal vente til det er tørt/hærdet med at dreje videre.

Tværtom, pladr det godt ind, så fibrene kvæller og tag så ultrafine spåner med et skarpt jern, så skal du se løjer.

Jeg tror iøvrigt nok vi to er helt enige om at linolie ikke har noget at gøre indenfor trædrejning.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej stig,

Fin forklaring, som jeg tror mange kan have stor glæde af. Personligt prøvede jeg metoden for længe siden, og må da inrømme, at da regnvejret havde trukket væk - så var resultatet slet ikke så dårligt endda. :) :) :) det tog dog rimeligt lang tid at få træet tørt igen, men den afsluttende pudsning var let og lige til at gå til.

(Jeg har sikkert brugt for meget vand - der skulle næsten regnfrakke til, måske skulle man prøve igen på et tidspunkt)

Det der med at bruge olie, er noget jeg efterhånden gør tit. jeg bruger H-olien til at kvelle fibrene, men forskellen er at jeg lader olien trække ind i ca. 20-30 min, inden jeg skærer videre. derved opnår jeg at olien stiger tilstrækkelig i viskositet til at blive i træet - og ikke går "i kredsløb" helt så meget som vand har tendens til at gøre.

Ulempen er at der går ret meget olie til at "mætte" de mange "sultne" fibre. :(

Linolie : Bør slet ikke findes på skønne drejede emner - efter min ringe mening :x

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]