www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Pin chucks
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej i (til sammen) alvidende trædrejer.

Jeg vil gerne prøve en pin chuck, men jeg har ingen, ved ikke hvad man skal købe. Eller skal man bare lave en selv?

Vejledninger, ideer, erfaringer.
Lidt at tygge på.
- Jeg vil gerne at den er alsidig - altså ikke "bare" en som kan køre fx 8mm emner. Så fleksibel.
- Jeg vil gerne hvis den havde morse 2 konus (MK2)
- Har ingen erfaring med sådan en fætter - gode råd til anvendelsen.
Erfaringer: Den spænder ikke godt nok?, den flækker emnet ved at vride det indefra? spar kræfterne - det er noget bøvl som ikke virker?

Jeg har naturligvis et design i hoved, men ville lige jeres erfaringer før jeg ringer til smeden.

Design ideen:
MK2 konus med M12 indvendig gevind, Fræset med en ræses til fastnøgle.
selve pins(ne) skal så være med M12 gevind og en 2-3mm flage(fræset til fastnøgle). Resten af Pin skal "bare" laves så den passer.
Man kan så have mange Pins ståindene (lange korte tykke, tynde som så kan skrues på MK2 konus.
I mine tanker ser jeg en kasse med pins og tilhørende split samt en MK2 konus.

Lad endelig høre.
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Lyder spændende, jeg har dog ingen erfaring selv. Giv gerne besked, hvad Smeden skal have for at lave det.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Mogens ,

tag et kig hos http://www.sminge.dk og check de der Wicmac chucks, som bliver leveret med den nok så berømte pin til chucken.

(Jeg har en VM 100 hvor pindeskruen er lige til at spænde i, og den bruges tit og ofte)

Den metode du beskriver er ikke helt sikker. Der skal være et "bryst" som du kan spænde træet op imod. D.v.s at indsatsen som skal sættes i din MK2 skal laves specielt til formålet.

Et andet - potentielt problem med "kun" at bruge en konus som styr er, at der kan være en gevaldig ubalance indtil emnet er drejet rundt, og det kan få konussen til at slippe, medmindre man har pinolen imod hele tiden.

God fornøjelse ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
"Pinden" som Bjørn omtaler er altså et gevindstykke. Jeg borer et 8 mm hul i træt, ca. 45 mm dybt. Jeg har haft rådrejet emner på ø50 og h30, godt nok med pinolen imod. Stykker der er mindre, eller i balance er slet ingen problem. Skruehullet bores i den invendig side af skålen. Min erfaring er at destø større diameter kæber der anvendes, desto bedre holder den emnet. I Vicmarc 120 chucken anvender jeg ø120 mm kæber til at holde skruen samt som anlægsflade.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen

Jeg tror at i misforstår mig. Jeg bruger en skrue og jeg kender til pin jaws, men det er en pin chuck jeg gerne vil kigge på. Se evt. den ham her bruger: http://www.youtube.com/watch?v=Wi-YHHVj ... ure=relmfu

Vi ses
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Axminster har en

http://www.axminster.co.uk/axminster-ax ... prod23009/

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nåååååååå----. det kunne du da bare have sagt.

Kig lige grundigt på hvordan hans er lavet:

1: MK2 konusen SPÆNDES ind i akslen,
2: Omløberen virker som brøst hvor dette er ønsket,
3: Pinden bør forsynes med et pinolhul i enden så du kan holde pinolen imod, som han også viser på den første video,
4: Konus og pin bør slibes/drejes sammen, samler du dem ved hjælp af et gevind, er der stor risiko for at der opstår ubalance
5: Denne opspændingsmetode er almindelig anvendt. jeg har tit set den brugt i Østrig hvor man drejer enorme mængder balustre og div Alpen sovenirs. Et hul i enden, hurtig at sætte op, hurtig at skifte igen, og det er den lille spændepin som slides, ikke den styrende. Efterhånden som fladen bliver slidt, files den bare op igen, og spændepinden tilpasses den nye dybde.

De typer jeg har set er alle lavet i ET stykke. jeg har aldrig set konus og pin delt/samlet ved hjælp af et gevind (Det burde kunne virke ok, men mon ikke det bliver lidt for komplisret- og dyrt at sikre de fine tolerancer som vil være krævet for at sikre mod ubalance)

spånbunke

Hej
Det er det der på dansk hedder barkpatron og kan købes hos Promat: http://www.promat.dk/images/pdf/promat_katalog.pdf se side 16.

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen igen

Jeg takker mange gange for informationerne i har givet mig. Den barkpatron er ikke lige det jeg kigger efter. Det skal være mere fleksibelt. Så jeg har tegnet lidt.

Drejebænk til adaptor:
Der er to metoder A) MK2 og B) M33 - jeg har tegnet begge. Selv tror jeg at MK2 vil være nemmest at lege med - kommentar?

Adaptor til dorn:
Jeg har tegnet 2 eksempel dorn'er C) 10mmØ og 50 MM lang og D) 8mmØ og 90mm lang. Begge med pinol hul i enden. Dog mangler der lige en ned fræsning eller et hul til at afmonter dornen med. Begge dorn'er bruger en 2mm Ø pin.

Mht om det løber lige.... jeg tror at inde for de tol. vi bruger bliver det ikke et problem jeg tænker på at vi jo rask væk skifter imellem klo og medbringer uden problemer - men lad høre... erfaringer?

Kom endelig med kommentar og indput - jeg vil snakke med smeden i løbet af pinsen og måske have en prototype klar i næste uge (som der kan høstet erfaringer fra).

Som sagt alle kommentar er meget velkommen.

Vi ses
Mogens

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
De virker meget lange! Dem jeg har set er sjælden over 40-50 mm i indstiksdybde... Prøve at søg på pin chuck, der kommer lidt billeder frem:)

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

spånbunke
Brugeravatar

Hej Igen

Yeps de er lange og tynde, men de er også tegnet som eksempel.

Nå men jeg har snakket med smeden (han er faktisk værktøjsmager - men smeden!) i dag og han mener helt bestemt at man bør bruge M33 gevind metoden. Han mener også at med et styr på dorn'erne - så skulle det komme til at løbe helt lige (1/100 mm). Dog kunne der være problemer med at få centreret dorn og dens M12 gevind - han havde en ide som han lige skal prøve af...

Jeg er nu helt sikker på at jeg får lavet en med lidt forskellige dorn'er til. Erfaring følger.

Vi ses
Mogens
Ps. Kommentar til design, anvendelse ol. er stadig meget velkommen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Se, nu begynder det at ligne noget. Laver du et styr(f.eks 45 grader) på dornen, styrer gevindet 100% i forhold til M33 gevindstykket (Hvor det samme styr også er lavet)

Da M33 gevindstykket også kan laves med et styr (går jeg ud fra) centrerer det hele som om det var "en enhed", og så svarer det ganske godt til dem jeg har set i brug rundt omkring i verden.

Dog skal det lige nævnes, som også Alan peger på, at du nok skal være gevaldig forsigtig med for lange pinde, specielt hvis de også bliver tynde.

Hvad lange og tynde er kan jeg ikke pege direkte på, men de mål Alan indikerer passer ganske godt, og, så er opstillingen også ganske stiv og robust.

Jeg så engang en sådan opstilling anvendt på en klods på ca. 30-35 kg. Hullet var (hvis jeg husker rigtigt 30 mm) og pindens længde ca. 65 mm. Klodsen var ca 55 cm i diameter, og dybden i forhold til brystet ca. 50 cm. Indtil klodsen var drejet i balance var pinolen sat imod, men efterfølgende blev hele den udvendige side færdiggjort uden anden "hold" end pinden (Vådt træ).

spånbunke
Brugeravatar

Hej der

Vinklet styr imellem dorn og adaptor - god ide!

Længde - enig. Men jeg forventer at der bliver lavet flere forskellige dorn'er alt efter jobbet.

Jeg laver da også en 25mm Ø på 40 mm lang til større emner. Jeg havde nu primært mindre ting (penne, propper, o.) i tankerne.

Jeg tegner igen og sætter fremstillingen af en prototype igang.

Mange tak for jeres indput.

Vi ses
Mogens

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Kemi-Hinge skrev:
Vinklet styr imellem dorn og adaptor - god ide!

Gå efter 60 grader, det passer med gevindet, og er let at lave sammen med det, hvis du altså fastholder, at der skal være løse pinde.

Stigningen på en MK2 konus er 0,025 mm pr. løbende mm i længden.
http://www.laymar-crafts.co.uk/info5.htm har målene på en anden måde.

Smeden sætter nu nok bare en MK2 konus i bænken, og stiller fortsætterslæden parallelt med den :)

Der er hverken det store arbejde eller materialeforbrug i konussen, så hvis jeg var dig, ville jeg gå efter en serie med MK2 og stang i et stykke. Det er langt mere praktisk i brug, at du bare sætter den rigtige konus med pind i bænken og så kører.
Til større dimensioner kan du så lave en konus med 20mm udvendigt gevind og løse toppe med hul i enden. De løse toppe behøver ikke at være hærdede, det er jo ikke til produktion af tusindvis af emner.
Du kan bestille meterstål i enhver afdeling af Sanistål, og afhente det en dag eller to senere. 20mm meterstål (kan hærdes med vandkøling) koster i omegnen af 500 kr for en 2 m lang stang. (Resten af stangen kan du jo så sælge til mig eller en anden, som også gerne vil lege med metal, MK2 osv.)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg blev inspireret og lavede et par her i formiddags, de virker! Den lille er18mm og spændes i en patron der er ikke brug for pinolstøtte. Den store er mk 3 og den er 15mm. Den kan udskiftes. Jeg syntes at det virker bedst med to pins (bor) og der skal helt sikkert laves flere til patron.
Mvh Morten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Morten

Super fedt!!! Du har helt klart fanget ideen - det var lige den fleksibilitet jeg er på jagt efter.

Lige lidt opklarende sp.
Hvilken teknik bruger du til at holde selve dornen fast i konus'en?
Hvad mener du med 2 pins? ligger du to ned i rillen før du "slider" træet på?
Hvad mener du med patron - er det din MK3? Er det din spændklo?

Forresten lidt forrivende "den lille" 18mm og "den store" 15mm (jeg ved godt hvad du mener).

Som nævnt - super fedt at du har tage ideen op.
Mogens

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Mogens
Jeg bruger en lille "låseskrue" i den tykke del af konus til at fastholde dornen, den kan anes som en mørk plet på billedet.
Ja jeg bruger to pins, inden jeg slider træet på.
Min patron er en trebakket spændepatron, som på en metaldrejebænk (jeg har to der fulgte med en af mine trædrejebænke). Jeg har dog også prøvet at spænde den op i både wicmarc 120 og 100. Her er det vigtigt, at diameter er tæt på minimum for standardbakkerne.
Jeg kan bedst lide den uden konus, da den ikke skal bruge medhold fra pinolen.
Jeg kan godt forstå din forvirring omkring størrelsesforhold :D .

Ps; tak for ideen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]