www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 16:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg har forstået fra her og der, at nogle af de grundlæggende egenskaber med H-olie ideen ikke altid finder anvendelse, og at man derfor evt. kan bruge noget væsentligt billigere, eller noget som passer bedre til man nu engang har i tankerne.

Måske er mine egne ambitioner for høje, i forhold til hvad mange syntes de har brug for, så derfor har jeg taget en "ældre" udviklingsstreng op igen.

jeg har lagt recepten for den modificerede Canaubervox/Vaselineolie - Celluosefortynder ind på :http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=2048

Hvis man evt ønsker at opnå et godt resultat med en stabil glans, og er villig til at acceptere lidt ændrede påførings - og tidsbehov, kan følgende recept anvendes med fordel:

1: lav en Vaselineolie/canaubervox blanding (8 dele canaubervox i 92 dele vaslineolie i vandbad)

2: Medens opløsningen stadig er flydende, tilsættes 10 dele Celluosefortynder (SØRG FOR UDLUFTNING), og der rørres grundigt i den flydende vox.

3: Umiddelbart tilsættes 30 dele HIII-olie, og der omrørres grundigt. Det er vigtigt at man skynder sig, da voxen stadig skal være fyldende mens man blander det hele sammen.

4: Hæld den flydende vox på en tæt beholder, og lad den køle af til stuetemperatur.

5: Voxen vil stadig være flydende (nærmest som en lidt tyk brun sovs), og skal omrørres grundigt næste dag, hvorefter den er klar til brug.

6: HUSK: DENNE VOXFORMULERING ER GRUNDLÆGGENDE EGNET TIL PÅFØRING MENS EMNET ROTERER I BÆNKEN.

7: Påfør voxen ved lave omdrejninger, og hold øje med at HELE overfladen dækkes jævnt.
- Sæt derefter omdr. så højt op du kan, og poler med en tør og ren klud (eller det udemærkede poler stof som man kan købe hos Biltema .( Det er virkeligt effektivt, og man kommer ikke op at skændes med fruen når hendes klude har det med at forsvinde :oops: )

8: Poler til håndvarm - men vær opmærksom på at HIII-olien stadig er "aktiv" - og flydende, hvorfor man bør stoppe bænken i ca. 10- 15 minutter indtil HIII-olien har trukket ind i træet, og man kan se at overfladen ikke ser "våd" ud længere.

9: Efter de ca. 10-15 minutters ventetid, startes bænken igen på høje omdrejninger, og man gentager poleringen.

10: Stop bænken når der ikke ses "tågestreger" mere, men at glansen er høj - og jævn.

11: Ser man enkelte "matte" områder i træet , gentages påføringsrutinen som beskrevet ovenfor, og på enkelte træsorter (Hovedsageligt div Gran, Fyr og andre olieholdige træsorter) kan en ekstar behandling være nødvendig når overfladen er totalt udhærdet (min. 24 timer, helst længere).

12: Ønskes en meget høj glans, kan man påføre en gang (eller flere) H-olie efetr ca. 1 uges tid. Dette gøres uden for drejebænken, og man behøver kun at påføre olie, aftørre efter ca 15-20 minutter, og lade den udhædre i ca. 24 timer.

Egestykket på fotoet er pudset tmed korn 100, korn 240, korn 400 samt en hurtig omgang med den grønne Pdd, og påført 1 x modificret vox efter recepten ovenfor.

God fornøjelse, og hvis nogen gerne vil lege med, husk at delagtiggøre os andre med jeres erfaringer. :D :D :D

OBS: Har man problemer med opløsningsmidler, eller ingen mulighed for at sikre god udluftning, bør man ikke gå igang med ovenstående

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Bjørn_A !
Hvad er Hlll-olie for noget?
Jeg har søgt på HIII-olie, og på Hlll-olie (lille l som i lima), for at se om det var undgået min opmærksomhed, men fik i begge tilfælde svaret at det findes ikke.
Hilsen Erling_j

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Tror, det skal forståes som 3. generation af Bjørns H-olie - et projekt under stadig udvikling.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
HIII-olien er den som I begge har - så god fornøjelse, og jeg glæder mig til at høre om jeres erfaringen hen ad vejen. ;) ;) ;)

HII-olien blev til en "tankestreg" da jeg fandt ud af at kombinere tingene på en anden måde :?: , så det ender nok med at den nuværende HIII recept bliver brugt fremover, da det jo viste sig at HIII-olien har de egenskaber som jeg gerne ville se,som,ud over at kombinerer H-olien og HPen-oliens egenskaber, også viste sig at være særdeles nyttig i polervoxsammenhæng til recepten i denne streng, såvel som i den "simple" Canaubervox/Parrafinolie recept som der også ligger recept til her på forum.

Nu har jeg arbejdet med vox/H-olie formuleringen i et par måneder, og er egenlig temmelig overrasket over hvor høj transperans der opnås, samtidigt med at glansen etableres hurtigt, men også bliver konstant meget hurtigt.

Det ses ret godt på fotoet af Egestykket ovenfor, glansen OG gløden er særdeles jævn lige fra det helt mørke kernetræ over knude/knastfarverne til sappen.

1.5.2011:

Har lige prøvet at påføre egestykket en gang vox mere. overfladen er blevet pudset med korn 400, selv om den ikke var fuldt udhærdet, og har så fået en påføring mere, og er poleret med ca. 1700 o/Min. friktionen faldt næsten øjeblikkeligt, og "polertågerne" var væk på ca. 30 sek, hvorefter der ikke var spor af vox tilbage på polerkluden, og glansen er nu tæt på "plastik/Spejlklar".

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]