www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 08:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: Re: CA finish
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej
Udtrykket kemi/kemikalier er jo så vidt favnende at det nærmest er umuligt at få et overblik over hvad man kan bruge på/med træ. Personligt går jeg bare "lidt i baglås" når kemi/Kulbrinter/biozider/fungizider etc. får tendens til at blive taget som en selvfølge - det er jo netop på den måde tingene kan blive ubehagelige/lidt farlige eller værre endnu.

Man kan jo også sige at vand kan være et meget farligt kemikalie - man kan s-- drukne i det, og helt tosset bliver det jo når alcohol % i vand bliver for høj, ja, så er risikoen for at falde ud over kajkanten og drukne jo latent, specielt hvis man har stået og drejet og indsnuset en masse acetonedampe, for dem bliver man komplet tosset af - meget hurtigt. :(

Og sådan kunne man blive ved, men rådet er vel altid : Hvad med at sætte sig grundigt ind i risici/begrænsninger i de stoffer/materialer man ønsker at anvende - og udelukke dem som er skadelige mest muligt, og så forøvrigt altid tage sine forholdsregler. (Sådan taler en skolelærer - ikke fordi jeg nogensinde har været skolelærer, men alligevel :mrgreen: )

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Nu bjørn er inde på det, så kan jeg altså ikke lade være.. jeg synes det er så god humor, men det vakte kæmpe røre i USA, da der var nogen, der valgte at tage pis på pressen.. Det er en mega fed og kreativ joke, og der gik længe inden der var nogen, der opdagede hvad det egentlig var de sagde.. Det fortæller lidt om den mediestyrede verden vi lever i..

Det er taget fra http://www.dhmo.skrivunder.dk/

Du har et valg for din fremtid - Forbyd dihydrogen-monooxid i dag!

Dihydrogen-monooxid er et af de farligste kemikalier i verden. Det kan derfor stå hen i det uvisse hvorfor, at kemikaliet til dato ikke har fået et total forbud. Heldigvis har den øgede teknologi og forskning medvirket til realiseringen af, præcist hvor farligt og højst skadeligt dette stof er og hvilke fatale konsekvenser dette kemikalie vil medføre, såfremt der ikke handles hurtigt og konsekvent.
Stoffet i sig selv er smags-, farve og lugtfrit, og virker for det blotte øje harmløst, men dræber alligevel tusindvis af mennesker hvert år. Kemikaliet bruges flittigt af industrien fx i landbruget, som sprøjter meget store mængder af dette kemikalie ud på deres marker, for at få et unaturligt stort udbytte.
Kemikaliet er i sig selv skadeligt for mennesker:

•Inhalering- selv meget små doser
dihydrogen-monooxid i lungerne er nok til at slå ihjel.

•Længerevarende udsættelse for stoffet i fast form kan medføre alvorlige vævsskader.

•Udsættelse for stoffet i gasform kan medføre alvorlige forbrændinger.

•Indtagelse i større mængder kan bl.a. medføre opkastning og andre ubehagelige bivirkninger.

Det er bare nogle af de uhyggelige egenskaber dihydrogen-monooxid giver os hver ENESTE dag, men det stopper ikke her!
Der bliver i medierne skabt et kæmpe fokus på ord som CO2-udslip, drivhuseffekten, klimaforandringer, og vi kan da også konkludere og se, at der opstår kæmpe naturkatastrofer som følge af klimaforandringerne – noget som dihydrogen-monooxid står med den store skyld for.

Vi har set hvordan Tsunamier destruerer alt, vi har set hvordan dihydrogen-monooxid slår tusinder og atter tusinder ihjel, gør folk hjemløse og lader dem stå alene uden deres nærmeste.
Problemstillingen og det moralske og uetiske bliver yderligere trukket op, når ondsindede personer forsøger at lokke udvidende folk verden over til at købe dette stof, blandet med andre stoffer i en salgstale om lykke, grønne skole og velvære. Men virkeligheden viser sig at være en ganske anden.

Der er ingen tid at spilde, hvis DU ligesom os ønsker en bedre verden, der må og SKAL simpelthen gøres noget nu!

Hjælp miljøet og skriv under på denne underskriftsindsamling. Underskrifterne vil blive sendt til Miljø- og Energiministeriet, så de kan få syn for sagen.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bare for at være på tværs: Burde det ikke hedde Dihydrogen-monoxid?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Næh ... dihydrogen-monooxid er vist ret vandfast;) ... hvis man ville gøre det lidt mere folkeligt, kan man fjerne mono, men så lyder det ikke så imponerende;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jo det burde være dihydrogenmonoxid, men det kan skrives på begge måder mener jeg.. Men alt andet lige, så er det da en god joke..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Ikke fordi jeg skal i gang med en større afhandling om olier og deres fordele/forbandelser.

Det er ganske rigtigt at vindruekerneolie er udtrukket af kernerne med kemi af den ene og anden art,
ligesom mange andre madolier. Så vidt jeg husker tåler vindruekerneolie ikke stærk opvarmning.

Extra Jomfru olie, eller jomfruolier er generelt presset ud af kerner. Noget kan være koldpresset andet presset med hjælp af varme. Herefter kommer den lidt mindre rare del. Nogle gange bruges der kemi, for at vaske den sidste olie ud af de knuste kerner, og den kemi der er meget flygtig, inddampes derefter og efterlader den resterende olie.

Jeg ved ikke om I kan huske at der for nogle måneder siden var en eksplosion på Oliefabrikken på Århus havn. Det var sådan en tank med kemi/opløsningsmiddel der eksploderede og krævede et dødsoffer.

Om behandlingen efterlader restprodukter af kemi/opløsningsmidler ved jeg ikke, men det skulle da være mærkeligt at det hele forsvinder.

Jeg er vild med at forsøge alternativer, og har lige købt en flaske valnøddeolie som Stig anbefaler til overfladebehandling, for at forsøge mig på en salatskål.

Er der stemning for at vi samler den tråd, og den anden "Bivoksbalsam" i en tråd? Det bliver lidt rodet at skrive om de samme ting flere steder

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
God plan at samle dem kaj. gør det endelig for min skyld.

Til emnet. jeg ved godt det er noget mystisk. men tænk lige over der er nogen der er meget alergiske over for valnødder... så bare man siger at skålene er behandlet med valnød er det ok..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Hej Rasser.

Ja, der er nøddealergikere og alle mulige andre former for alergier.

Kan være man skal til at mærke sit arbejde med behandlingsform også...

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har brugt små visitkort med emne type træ behandlet med og en dato

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej.

Koldpressede olier - narvnet taler næsten for sig selv, betyder at div. kerner/frugter er mekanisk presset for olieindholdet.
Den koldpressede olie bliver normalt kun filtreret, men der findes typer på markedet som har fået tilsat fungicid (Atamontyper - men også stærkere kemiske typer).

Kigger man på f.eks valnødolie (koldpresset) vil den normalt ikke være videreforarbejdet, ligeså med råpresset linolie, vindruekerne olie etc.

De "rafinerede" olier er i mange tilfælde "extraheret" med ren bensin og høj damptemperatur, og der findes altid små rester af bensinen (måske også BENZEN, og det er gevaldigt giftigt i lidt større mængder).

Det er bla. derfor at man ikke anbefaler brug af rafinerede olier til træ som kommer i kontakt med madvare.

Når man vil købe div. olietyper, er det altid en SÆRDELES god ide at læse produktets SIKKERHEDSDATABLAD inden man bruger det.

MHT til koldpressede olier skal man også være opmærksom på at de kan "harske" d.v.s oxidere (reagere med ilt og danne fedtsyre i olien. Det er ikke så godt da det i mange tilfælde betyder bedre grobund for bakterier som lever af disse fedtsyre/emmulsion af fedtsyre og vand i olien, og de bakterier kan man så overføre til skålen utilsigtet - og så er der nogen som får en gan "Roskildesyge" med på vejen. :oops:

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn A.

Der er lige en hage ved noget af det... madolier er der ikke noget sikkerhedsdatablad på. Og jeg peger igen... databladene giver ingen indikation på afgivelse af stoffer når de er gennemhærdede.

Vindruekerneolie er mig bekendt ikke koldpresset. Har lige haft kontakt til et familiemedlem der har arbejdet
det meste af sit liv på Oliemøllen i Århus. Han havde aldrig hørt om koldpresset vindruekerneolie.
Ret mig venligst hvis han eller jeg er galt på den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Nå Kaj, der kom du mig i forkøbet. Jeg har heller ikke hørt om at madoliefabrikanter som sælger gennem Netto/Irma/Coop/og andre, skal stille med et datablad på forlangende.
Jeg synes ikke jeg i dette forum har set koldpresset rapsolie, det er dog en af de billigste madolier der fås. Lille Danmark producerer det i rå mængder. Hvis det så også er økologisk, ka' man så få det bedre?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Hej Bjørn A.

Der er lige en hage ved noget af det... madolier er der ikke noget sikkerhedsdatablad på. Og jeg peger igen... databladene giver ingen indikation på afgivelse af stoffer når de er gennemhærdede.

Vindruekerneolie er mig bekendt ikke koldpresset. Har lige haft kontakt til et familiemedlem der har arbejdet
det meste af sit liv på Oliemøllen i Århus. Han havde aldrig hørt om koldpresset vindruekerneolie.
Ret mig venligst hvis han eller jeg er galt på den.

hej,

Mig bekendt er de såkaldte "Jomfruolier" næsten uanset hvilken type alle koldpressede. Oliemøllen i Århus er jo en stor industriproducent af - specielt palmeolie, men også mange andre industrielle olier - til utallige formål fra sæbe til ---------------??.

Netop koldpresning betyder, at olien som udvindes at f. eks vindruekerner/oliven (sten)/ linser valnødkerner osv. , ikke ændres kemisk ved anden påvirkning (Varme, kemikalier, extraktionsbensin etc) - og dermed er den udvundne olie - i langt de fleste tilfælde meget stabile olier som har en "indbygget" resistens mod svampe/bakterieangreb, sålænge de opbevares i tæt tillukket emballage.

Rapsolien som udvindes i Danmark, er tit og ofte udvundet ved presning alene (Den flotte gyldne kvalitet som anvendes til madlavning/Magarine, hvorimod den grumsede udseende - brunlige rapsolie som efterhånden indgår i bioethanol, udvindes ved extraktion (f. eks med benzin).

Så vidt jeg ved er det samme fremgangsmåde man bruger ved olieudvinding fra Hørfrø etc.

Måske husker man den Olivenoliekatastrofe som skete i Spanien for en del år siden, hvor ren olivenolie var blevet blandet med olivenolie som var udvundet ved hjælp af extraktion. Det medførte at en del mennesker midstede synet - og mange blev meget syge før myndighedderne fik det standset. - men billigt var det jo :cry:

De koldpressede olietyper er sædvanligvis en del dyrere end de industrielt fremstillede.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Både rapsolie og linolie fremstilles ved koldpresning. Jeg købte indtil for et par år siden al min linolie hos en fyr, som havde købt et lille svensk presseanlæg og selv dyrkede hørren.
Desværre lukkede han butikken , så nu køber jeg det i 25l dunke igennem Wolf linolie.
Alle mine udbygninger af træ er "malet" med en blanding af linolie og oxidsort. Det holder utroligt godt, og kan sprøjtes på, så arbejdet er minimalt.

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn A.

Jeg har til dato ikke kunnet finde koldpresset vindruekerneolie.
Hvis du kan vise mig en flaske eller dunk med det, overgiver jeg mig gerne.

Oliemøllen har i mange år lavet olie af alle mulige og umulige planter og deres frø. Fedt og olier til industri og madlavning -
fritureolie, vegetabilsk kædesavsolie, olier/fedt til margarine og beslægtede produkter... You name, they tried it!
Jeg tror det har temmelig meget styr på det de laver.

Så vidt jeg husker, skal olie Hørolie behandles med et eller andet, før de kan bruges til madlavning, for at fjerne et
eller andet stof det indeholder. Ellers er det rapsolien... kan ikke huske det.

I øvrigt er margarine oprindeligt et produkt basseret på teknisk fedt - altså fedt der er udvundet fra døde dyr.
Derfor klistrede barndommens mellemmadder altid fast i ganen... adrrrrrrrrrrr. :twisted: :twisted:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnB skrev:
Jeg synes ikke jeg i dette forum har set koldpresset rapsolie, det er dog en af de billigste madolier der fås. Lille Danmark producerer det i rå mængder. Hvis det så også er økologisk, ka' man så få det bedre?

Ja det har du ret i, men det er meget gult, og det farver træet.. Derudover bliver det så vidt jeg ved nemt harsk.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jo vist er det gult, men meget træ er ovre i den nuance eller mørkt. Vi har et fad vi bruger til bøffer, det får altid en gang rapsolie og jeg synes da ikke det lugter harskt. Det kan der selvfølgelig være et par grunde til: 1) Det overskydende olie tørres af. 2) Vi spiser bøf så tit at det ikke når at blive harsk. :lol:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

moderator
Brugeravatar

Hej Bjørn B

Og et lille glas vin til... synes jeg at jeg kan se på dit billede :D :D :D

"Der skal altid være plads til en bøf," sagde min gamle bedstefar.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg er ret imponeret af alle de forskellige ting I bruger til jeres produkter.
Selv bruger jeg parafinolie, evt. ismeltet lidt voks (bivoks,carnaubavoks). Derudover voks - bivoks og carnaubavoks, som er smeltet sammen..

Mvh
Kaj

håbløs træ krammer
Brugeravatar

kajesor skrev:
Jeg er ret imponeret af alle de forskellige ting I bruger til jeres produkter.
Selv bruger jeg parafinolie, evt. ismeltet lidt voks (bivoks,carnaubavoks). Derudover voks - bivoks og carnaubavoks, som er smeltet sammen..

Mvh
Kaj

Hej Kaj

Tag et kig på denne guts hjemmeside. han har gjort olie/blandinger til næsten en praktisk form for videnskab. jeg har selv haft stor fornøjelse ud af at bruge hans grundrecepter til at lave noget som jeg syntes er sjov.

F.eks har jeg prøvet at udskifte div. olier med forskellige % valnødolie for at se hvor hård den hærdede olieoverflade bliver, og der kan man komme langt.

http://home13.inet.tele.dk/brunojo/tra/page7.htm

God fornøjelse ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I øvrigt er margarine oprindeligt et produkt basseret på teknisk fedt - altså fedt der er udvundet fra døde dyr.
Derfor klistrede barndommens mellemmadder altid fast i ganen... adrrrrrrrrrrr. :twisted: :twisted:[/quote]

hej Kaj,

jeg var ansat i Superfos Blåkilde tilbage i 1970érne, og har lavet rigtig mange ton industrifedt, også et stort antal tankvognfulde som blev leveret til oliemøllen i Århus.

Mig bekendt blev/bliver industrifedt ikke anvendt til fødevare til mennesker - men, hunde, katte, køer etc. spiser jo jævnligt af "familien" iform af animalsk fedt/Kød-benmel. Men det er jo nok off-tread, så det glemmer vi. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]