BjørnB skrev:
Hvad så med Creusen bænkslibere der der 150 mm Ø og kører med kun 1425 O/min.?
Jeg kender den ikke, men det lyder jo nærmest som et forsøg på at gøre bænksliberen mindre agressiv mht. varme. Jeg har ikke sådan en på ønskesedlen, men har til gengæld både en 2800 o.min bænksliber og en Tormak vådsliber.
Jeg var i tvivl om, om der var tale om en hurtigtgående bænksliber eller en vådsliber, derfor skrev jeg ikke om den anden side af sagen, nemlig sikkerheden ved overhovedet at bruge maskinen.
En hurtigtgående sten, der revner, går af en eller anden grund altid i tre stykker. Stenen man arbejder med må derfor aldrig blive så lille, så en trediedel af den kan ryge ud gennem hullet i afskærmningen.
Ved at sætte en 150 mm sten på en maskine der er afskærmet til en 200 mm sten er man formodentlig fra start under minimumsstørrelsen.
Og det fører så lige til det sidste lille tip. Man skifter altid en slibesten sidst på dagen, og lader maskinen køre nogle timer i et tomt lokale. Er der fejl i stenen kan man så tilkalde en murer eller glarmester, men det er jo også en del sjovere end en ambulance eller bedemand. Klarer stenen de første timer, så holder den til den er slidt ned.
(Er man i tvivl om risikoen, kan et besøg på udstillingen for arbejderbeskyttelse være en god ide - her har de sådanne sten liggende med fotos af de ødelagte døre og vægge.)