www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 15:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Reverse
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har fået et stort stykke ahorn på min nova dvr xp. Den er blevet så stor at jeg var nødt til at dreje motoren ud til siden (Jeg har ingen udenbordsanlæg) Så var problemet, at mit anlæg ikke kunne nå. Så derfor prøvede jeg at køre forsigtig baglænds 100 omdr i min og så flytte anlægget om på den anden side (se billede). Jeg låste selvfølgelig planskiven med pinolskruen. Og det kører også fint, omend langsomt.Men nu er jeg kommet i tvivl om at den reverse funktion egentlig kun er til pudsningen. Det vil jo ikke være så rart hvis sådan en klump, pludselig ryger af gevindet. Er der andre der drejer baglæns

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Titel: Re: Reverse
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej niels Erik,

Kig engang på min gode gamle englænder, som blev ombygget til at kunne køre i "begge ender".

Vangerne er bygget så jeg valgfrit kan kører begge veje, og også drejer begge veje, og det gør jeg ofte. De sidste Elmefade jeg har vist er drejet både forlæns og baglæns, og efterhånden som de blev "rene" kom hastigheden op på ca. 1500 o/min for et fad på ca 28 cm i diameter - begge veje.

På den "gamle" forside kører jeg ofte op til 2800 o/min - begge veje når der skal poleres.

viewtopic.php?f=6&t=10&start=270

Jeg har frekvensomformer så bænken kører fra 10 o/min til 3000 o/min - begge veje. Patronen er sikret med pinolskruer i begge adaptorer (1" x 8 foran, og 7/16" x 8 på "bagsiden") og det kører fint.

Det der med at dreje baglæns som du viser, er faktisk ret vanedannende, for mig er det blevet standard nå jeg drejer noget "stort" på "bagsiden" af bænken.

God fornøjelse ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Niels Erik skrev:
Er der andre der drejer baglæns

Jeg gør. Det er lettere at se indersiden, hvis toppen af skålen buer indad.
Det er under start, at skiven kan ryge af, men starter du langsomt, vil det ikke ske. Hugger stålet i, kan det måske også rykke planskiven løs.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Tak for oplysningerne. Jeg var lige ved at tro at det var mig der var ved at bevæge mig ud på tynd is. :oops:

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Det er en meget gode ide, når man bliver lidt sikkert i at drej, at man lære at kunne brug begge hænder, og hvis maskine kan også at dreje i begge retninger, MEN sikkerhed, først og frem for alt :twisted:

håbløs træ krammer

Niels Erik skrev:
Tak for oplysningerne. Jeg var lige ved at tro at det var mig der var ved at bevæge mig ud på tynd is. :oops:

Det er du også på vej til!
Efter at jeg havde skrevet satte jeg en lille bitte skål op på en patron med store (ca 30 cm) alu-plader på, for lige at ordne bunden.
Skålen vejer ingenting, men det gør de store plader.
Eftersom de spænder med nogle plast-bøsninger, så spænder de selv sagt ikke så hårdt, og da jeg bakkede gik de faktisk lidt løs. Patronen sad godt fast, men den var ikke strammet længere.
Havde det været en stor skål, var den sikkert stået af.
Jeg har (endnu) ikke en blid 10 o./min start på min lille MC900, det laveste gear er noget hurtigere, så er du forsigtig, kan det fint gå på din bænk.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

ErlingSj skrev:
Niels Erik skrev:
Jeg har (endnu) ikke en blid 10 o./min start på min lille MC900, det laveste gear er noget hurtigere, så er du forsigtig, kan det fint gå på din bænk.

Det er lige præcist derfor at en frekvensomformer er "enhver trædrejers drøm", og for mig er det netop den sikkerhed som betyder at jeg altid kan følge med i hvordan balancen/træet opfører sig ved acceleration når jeg starter bænken.

Via frekvensomformeren kan jeg jo så sætte bænken - så gelinde igang, og så stille og roligt sætte farten op indtil f. ubalance for rystelserne til at begynde. Så sætter man bare farten lidt ned igen, og så kan man - men nogenlunde ro i sindet, begynde at rådreje - for så, efterhånden som emnet kommer i balance, at sætte farten op.

Det skal også lige nævnes at deceleration (når bænken stoppes) er lige så problematisk som accelerationen (opstarten). Stopper bænken for hurtigt, kan der opstå problemer. Min frekvensomformer er indstillet til at stoptiden svarer til opstartstiden , i mit tilfælde = 5 sek. Det vil igen sige at omformeren automatisk reducerer motorens strøm/moment/frekvens fra den indstillde værdi ( 10 o/min - 5 sek > drejefart > - 5 sek 0 o/min

Frekvensomformeren betyder jo også at man kan pudse meget mere effektivt ved at indstille farten så man kan følge med i at pudsestøv frigives fra pudseområdet, og man undgår at pudsestøv ophobes mellem papir og træ.

;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Kan der sættes frekvens omformer på alle drejebænke?

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I princippet ja, men man bør være opmærksom på om maskinen kører med 1 x 240 V elle 3 x 380/400V.

En trefaset frekvensomformer koster "en bondegård", og det kan være en fordel at bytte motoren ud til 1 x 240 V sammen med en 1-faset frekvensomformer ( 1 x 240V)

Jeg syntes det er nogle af de bedste penge jeg har ofret på hobbyens alter, min bænk kørte oprindeligt på 3 x 380/400V. Nu kører den på 1 x 240V.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Amager København
Hvis jeg har forstået det rigtigt er en frekvensomformer og en variotrafo ikke det samme?
Jeg har nemlig en variotrafo fra Lübcke (1x240V) den ændre ikke på hastigheden på min bænk den ændre spændingen,
Jeg kan kun sige det virker ikke

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Variotrafo og frekvensomformer har ikke meget med hinanden at gøre. Varioen kan kun ændre spændingen, og det ændrer ikke hastigheden. De bruges ofte på serviceværksteder, hvor man ved test af elektrisk udstyr skruer langsomt op for spændingen.
Frekvensomformerens hovedformål er at ændre frekvensen, som så ændrer skiftehastigheden på magnetfeltet i motoren, og dermed omdrejningshastigheden. De fleste omformere kan regulere frekvensen fra 0-120Hz, dvs. fra 0-2,4 gange normalhastigheden. Nogle omformere kan køre helt op til 1000Hz = 20 gange normalhastighed. Vær dog opmærksom på, at ikke alle motorer kan holde til at køre så hurtigt.
Frekvensomformeren kan også ændre spænding, drejningsmoment, strøm og ikke mindst acceleration og nedbremsning, som er det der får klodsen til at blive på bænken.
Jeg vil altid foretrække en tre-faset motor på drejebænken. Det gælder også med frekvensomformer. Drejningsmomentet ved lave omdrejninger er bare så meget større, min kan bruges ned til 5Hz.
Frekvensomformere til tre-fasede motorer fås med enten en-faset 230V eller tre-faset 400V, så du kan sagtens køre en tre-faset motor (op til 2HK), uden at have tre faser på værkstedet.
Brugte frekvensomformere til tre-fasede motorer fås fra ca. 500,-

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer

Finn Guldbaek skrev:
Finn

Hvor - åh sig dog HVOR?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Min bænk kører på 220 volt enkelt fase indgang med en Square D frekvensomformer og en 2 HK trefaset motor. Den var oprindeligt bestemt til 60 Hertz indgang, men var meget nem at omprogrammere til 50 Hertz.

Efter 10 år, ingen problemer.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
ErlingSj skrev:
Finn Guldbaek skrev:
Finn

Hvor - åh sig dog HVOR?

jeg har selv købt i den blå avis, til mellem 500,- og 600,- :)
og de kører fint ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Er det sådan en bandit???

http://www.dba.dk/andet-frekvensomforme ... -71677343/

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Husk lig på at en frekvensomformer skal passe til motorstørrelsen. Så man skal nok regne med at prisen er noget højere.

Man skal også være opmærksom på om frekvensomformeren kan arbejde sammen med de moderne HFI-relæer som sidder i de fleste installationer.

Jeg forsøgte med en 3 faset frekvensomformer på 1 kW som jeg fik foræret, men det viste sig at den lavede "for meget støj" som HFI relæet ikke kunne finde ud af.

Løsningen var så at der skulle bruges ca. 1500 kr extra til et FI relæ, som skulle sættes ind før husets HFI relæ, og inden man så sig om, kostede det en mindre formue. Så resultatet blev at jeg stadig bruger min 1 x 240V (3 x 240V)frekvensomformer, som da jeg købte den for ca 6 år siden, kostede lige knap 2000 kr, incl. et styreskab og div start/stop og extern hastighedsregulering.

Så, alt i alt, se jer godt for inden man køber en brugt frekvensomformer på internettet. Man skal som minimum sikre sig at den kan bruges i den installation som nu engang findes.

håbløs træ krammer

Problemet med at HFI relæet slår fra, skyldes normalt ikke støj, men lækstrøm i netstøjfilteret. Jeg har et stort filter liggende, som jeg ikke kan bruge, fordi lækstrømmen er 11,3mA.
Det bedste køb på DBA er denne: http://www.dba.dk/frekvensomformer-danf ... -71645425/
Hvis ikke jeg havde to frekvensomformere i forvejen, havde jeg købt den. Den kan køre 0-1000Hz med motor op til 2,2KW = 3HK.

Finn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den 3-fasede frekvensomformer jeg har er på 1kW, danfoss VLT serie 3000 (3002)

Jeg har indkøbt alle kabler, afbrydere, omskiftere, potentimetre etc, for så efterfølgende at få fortalt at vor elinstallations skulle laves om, med et FI relæ i fødekablet til VLTéren.??

Nu fortæller du at det er et spørgsmål "lækstrøm i netværksfilteret" ????????, Vil det sige at jeg evt. kan installere denne 3-fased frekvensomformer, og få den til at virke korrekt hvis der indsættes et filter ??????? - eller skal jeg bare glemme det igen ??????

håbløs træ krammer

Bjørn: For at få en lavere lækstrøm skal netstøjfilteret ombygges eller helt fjernes, jeg skal prøve st finde ud af, hvordan Danfoss har lavet filteret i VLT-3002.

Finn

håbløs træ krammer

Finn Guldbaek skrev:
Det bedste køb på DBA er denne: http://www.dba.dk/frekvensomformer-danf ... -71645425/
Finn

Jeg havde set både den, og den martin_r foreslår. Den sidste er kun til een fase, men har ikke kræfter til en 0.55 kW motor som min.
Den du foreslår er til en trefaset motor. Kan man nøjes med at bruge en af faserne, og kan en motor med kondensator overhovedet køre med sådan en omformer?
Jeg har ikke lyst til at skifte en iøvrigt meget passende motor ud med en trefaset, men den gamle bænk jeg er ved at genopbygge kører med tre faser, så det ville slå to fluer med et smæk, hvis omformeren kan lave strøm til det hele - en maskine af gangen selv sagt, jeg har kun to hænder.

håbløs træ krammer

BjoernA skrev:
... vor elinstallations skulle laves om, med et FI relæ i fødekablet til VLTéren.??

Dit værksted er i en selvst. bygning. Der må gå et enkelt kabel fra tavlen og ud til den bygning.
Hvis du i tavlen sætter et FI relæ, trækker derfra ned til sikringsgruppen på værkstedet, så har du løst problemet.
I værkstedet hvor kablet kommer ind, kan du så opsætte et HFI relæ til lys og stikkontakter.
Det kan laves til noget nær anskaffelsesprisen på stumperne.

håbløs træ krammer

Erling: Man kan ikke bruge en tre-faset frekvensomformer til en en-faset motor.

Du har ganske ret med hensyn til FI-relæ, man skal bare huske at montere FI-relæet ved siden af HFI-relæet i hovedtavlen, ikke efter. Jeg har selv forberedt min installation til at gøre dette, så det sker nok en dag.

Finn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]