www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 03:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
he he ... det mere spændende er så at se hvornår/hvordan planerne bliver til virkelighed ... .. .

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Uha ja... men nu skal jeg lige have styr på den sidste store indvestering inden jeg laver flere :-) bænk pudser og sav på en gang kan godt mærkes...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Jeps, sådan noget tærer på reserverne ... jeg tror bare man skal dreje sig ud af det, det er jo derfor det hele er indkøbt ... og så længe man drejer, kan man jo ikke synde med Dankortet;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det har du ret i.. Jeg tager muligvis en vacuumdims med hjem i containeren, for det vi skal have hjem fra PSI er for dyrt i fragt Rasmus. Så kan det jo være, at du skal have en med?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det har du helt sikkert ret i .... men jeg kæmper et ulige slag lige nu med at få bygget værkstedet om, for hvis jeg ikke har det klart inden båndsaven kommer er jeg på sikideren... den skal jeg jo have plads til også.......

Peter : Ja det kunne nemt være, hvornår skal jeg sige til/fra på det, er det fra PSI du bestiller eller hvordan ender det for hvis der er andre mulighedere er der en del ting jeg godt vil have med :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den tager vi lige på PB, for det bliver lidt for off topic

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Peter, enhver som kan finde ud af at bruge en drejebænk, kan også finde ud af at sætte vacuumanlægget op.
Ellers kan jeg nemt forklare det for dig.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hehe lyder som en nem operation :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Okay.. jamen så må vi lige tage det op til den tid, hvis jeg ikke kan finde ud af det.. Jeg har lige et par spørgsmål.
Er der brugsanvisning med?
Skal det være en kraftig støvsuger man bruger?
Laver man en form for planskive, som man sætter skålen på, og så suger man luften ud, strammer en skrue, så luften ikke kommer ind igen og så sætter man bare gang i dyret eller hvad?
Og til sidst centrerer den selv eller skal man gøre gøre noget specielt for at få den til at centrere?
Mange spørgsmål på en gang, men jeg har ikke en kæft forstand på vacuum udover at det lyder fedt, effektivt og hurtigt..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Man laver en planskive med gummibelægning.Den kan være ligeså stor, som der er plads over vangerne. Fidusen ved det her set-up er bl.a. at man kan vende lige så store skåle, som man kan dreje på bænken. På med skålen, vacuum til og dreje bund af. Der skal være tændt for sugeren under hele operationen.
Man skal centrere skålen. Jeg laver altid en prik i midten af mine skåle, netop til det. Så holder man den på plads med pinolen, sætter sug på og fjerner pinolen. Dvs. jeg fjerner først pinolen til sidst, når bunden er næsten drejet væk. Jeg er en utålmodig fyr, og på den måde kan man tage en meget grovere spån, uden "flyver den af" paranoia.
Kraftig støvsuger, det ved jeg ikke, som tidligere skrevet, bruger jeg en Nilfisk af ældre dato.
Den virker fint.
Man kan også bruge en masse penge på at købe en vacuumpumpe, det var måske noget for et par "gearfreaks" som dig og Rasmus.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hvis man skulle få brug for en vacuumpatron, så har, som Stig ganske rigtigt siger, Pachard Woodworks en til $56.95. Det er ca. 300 kr.
Så skal man bare have en Nielfisk, en planskive og lidt gummi.
Kunne en eller anden ikke få f.eks. Carsten Normann til at importere sådan én?
Mens vi venter, må vi bruge de gamle metoder. De dur jo også fint.

Venlig hilsen Jens

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Yep det virker :-) ellers skal man bare lave ting der er tunge nok til at de ikke kan vendes om heheheheh skåle i 3 meter i diameter.

Men 300 er jo ikke alvereden

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hov stig ..... kender du ikke reglerne ??????????

He who dies with the most tools win ??

lidt er jeg nok.. har altid haft det sådan at tingene skulle undersøges ordentligt inden jeg kaster mig ud i noget, og når jeg gør skal det være i ORDEN... jeg laver massere af små billige køb af bras... men jeg vil nok igen for at refferere til reglerne...

Hellere græde hårdt og meget men kun en gang i stedet for at græde lidt hver dag... i ref til at købe legetøj...

Men tilbate OT.

ja jeg har nu luret på de her smarte systemer med pumpe og det hele, men den fidus til 300 ser godt nok smart ud ... tror jeg starter der...

Hej.
Hvis man ikke syntes at en støvsuger er fin/god nok som vacumpumpe kan man forsøge at få fingre i en vacumpumpe fra en malkemaskine, efterhånden som køerne er forsvundet fra de fleste gårde hænger der i hundredvis af vacumpumper rundt omkring som bare får lov at ruste op.Den roterende gennemføring i enden af røret kan man dreje i feks. et stykke Azobe med to eller tre lukkede kuglelejer sat mod hinanden vil man opnå fuld tæthed. Azobe er så hårdt at man kan stikke riller til låseringe så man undgår at lejerne flytter sig. Så et vacum anlæg til opspænding burde kunne laves for et par hundrede kroner med lidt genbrug og fingersnilde.
Em

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hmm det var ikke nogen dårlig ide.... jeg vil på staldjagt :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg holder mig til den billige.. Jeg skal ikke i gang med at eksperimentere med den slags "am Moment"

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hmm hvis du får dem hjem tag en med til mig... så kommer den forkromede sikkert senere for mit vedkommende.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

skal jeg nok..

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Sådan lidt i forlængelse af hvad der er skrevet andre steder, om billige kineserbænke og deres dårligdomme.

Det er jo heller ikke nødvendigvis de store dyre forkromede løsninger der er de bedste. Mange gange er en simpel billig løsning den bedste, fordi det er til at få til at fungere. Og det man drejer bliver heller ikke nødvendigvis bedre
af at alt værktøjet er det dyreste der findes.

Der var en gang en klog mand der sagde: "Man bliver ikke nødvendigvis en bedre pianist, fordi man har et Steinway flygel" :D :D :D :D

Tror selv jeg vil kigge på sådan en billig vacum fætter, det virker meget rimelig i pris. Og en gammel støvsuger kan sagtens lave de vacum der skal til.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

nemmerlig... og til den pris de skal koste er det til at styre. hvis du snakker med Peter kan han nok lokkes til at få en med til dig også

moderator
Brugeravatar

Ja, gerne hvis Peter gider have ulejligheden med det.

Drejers Corner, jeg har slettet det ene af dine dobbelt indlæg...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det kan jeg godt, men jeg håber ikke det er noget der haster.. jeg har ingen ide om hvornår den kommer.. jeg har heller ingen ide om hvornår jeg hører noget fra PSI.. er der nogen, der har et godt alternativ til pen-kitis i stedet for PSI? Jeg er i gang med at undersøge markedet, men kan nok spare en del tid, hvis der er en, der kender et sted, hvor de har bedre indsatser end PSI..

Hej
Angående vacumopspænding kan jeg oplyse at Michael Promat fremstiller rotordelen til Vacumopspænding som kan monteres direkte på bagenden af motordokkens aksel og tilpasses til de enkelte drejebænkemodeller uanset mærke, man bruger så den hule aksel som rør i kan selv indhente pris men det lød til at en 300-400 kr var lejet.
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis I bruger støvsuger, så husk at der skal slippe lidt luft ind i slangen, ellers får motoren ingen køling og brænder sammen. Jeg har boret et 12 mm hul i min, det rækker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mere og mere tyder på, at jeg ikke skal have noget med en container alligevel.. Fragten for UPS er 150 USD og det er lige i overkanten, når man tænker på, at jeg kun bestiller hjem for 300 USD. Alternativet til det er bare med post, men man ved aldrig hvor det lander.. Jeg ved, at sandsynligheden for at det bliver leveret til en forkert adresse, hvis jeg bestiller den hjem til mig selv, er lige i overkanten. Det virker af og til som om posten leverer tingene hvor de har lyst til.. Min far bestilte engang en kalender, men den havnede et andet sted, og vi så den aldrig.. Og det er ikke første gang.. Tør man?

Er der en anden, der kan bestille dem hjem i stedet?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Kaj Petersen skrev:
Sådan lidt i forlængelse af hvad der er skrevet andre steder, om billige kineserbænke og deres dårligdomme.

Det er jo heller ikke nødvendigvis de store dyre forkromede løsninger der er de bedste. Mange gange er en simpel billig løsning den bedste, fordi det er til at få til at fungere. Og det man drejer bliver heller ikke nødvendigvis bedre
af at alt værktøjet er det dyreste der findes.

Der var en gang en klog mand der sagde: "Man bliver ikke nødvendigvis en bedre pianist, fordi man har et Steinway flygel" :D :D :D :D

Tror selv jeg vil kigge på sådan en billig vacum fætter, det virker meget rimelig i pris. Og en gammel støvsuger kan sagtens lave de vacum der skal til.

Jeg holder afgjort med Kaj - jeg elsker at leje :idea: Georg Geoløs :idea: - og forresten så kan man faktisk godt lave en pæn skål og meget andet på en kinesermodel. :lol:

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jamen det kan man da.. ingen problemer i det.. Man skal bare have tålmodigheden med sig.. Eller tune kineseren.. Det kan man godt, og jeg overvejede 2 muligheder.. 1 købe ny 2 tune den gamle med en 3 hk motor fra Axminster.. Det var også blevet en helt ny bænk at dreje på.. og det må da være begrænset hvad sådan en motor kan koste..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Et eller andet sted har jeg mistet tråden i denne maskindiskution - som, undskyld udtrykket, jo nærmest er en snak rundt om middagsbordet. :( :( :( ;)

mangler man power på bænken, kan man jo sikkert købe en overskuds jetmotor på omkring 25000 hk. Så er man da sikker på at man - måske kan drømme om at dreje nogle "joniske søjler" til brug i haven. En Bøg på omkring 25 m3 er sikkert velegnet. ;) ;)

Med andre ord, og ikke for at være "utidig", men jeg syntes der mangler lidt "indhold" og ikke mindst en "linie" i hvad forskellige deltagere på forum ønsker/planlægger/ har af ønsker til en bænk, samt - måske også en diskution relateret til bænkstørrelser/emnestørrelser etc.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Forummedlemmer...

Bjørn A har jo ret et langt stykke... vi skal passe på at trådene ikke udvikler sig til noget andet end det der var formålet for den der oprettede tråden.
Vi skal nok alle sammen have en smule mere disciplin når vi svarer på tråde... også jeg selv, selvom det ind imellem kan være en smule svært. Hermed ikke noget om kadaverdisciplin, der skal være plads til alle... men lidt omtanke skader ikke.

Denne tråd var vist oprindeligt noget om "Opspændingsmetoder til...." :D :D :D så jeg må hellere stoppe.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har ret Kaj..

Lige for at komme tilbage på det med vacuumpumpen var der så nogen, der kunne få den hjem, for jeg tror ikke jeg kan alligevel??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]