www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 12:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der er selvfølgelig uendelig mange ideer og meninger om hvad "glans & Glød" - "transparans" - "genskin/gennemskinnelighed", træets overfladeegenskaber, og sådan kan man blive ved.

Der er også mange som benytter sig af div. polervoxtyper, og der er mange som anvender f.eks Linolie (rå eller kogt), ligesom mange foretrækker Danish Oil - og selvfølgelig også mange som anvender div. ikke-hærdende olier som f.ek vindruekerneolie etc.

Og, i den sidste ende bliver man jo aldrig færdig med at eksperimentere med alt det som vedr. overfladebehandling, vel ;)

En af mine egne "krav" til et drejet emne er at overfladen skal være så vedligeholdelsesfri som mulig. D.v.s at man helst ikke skal "genopfriske" glansen tit og ofte, ikke skal polerer glansen op igen, og at træets glød er "forankret" i den måde man kan stabilliserer træets naturlige farvepigmenter.

Ahorn skålen var først påført 1 x Holie, og efter hærdning, pudset med K180, K240 og K400, inden den afskuttende tur med "grøn pad".

Glans og glød på begge er flotte, og jeg syntes ikke det er nødvendigt at efterbehandle med polervox. (jeg duer s-- ikke til det der med fotografering, jeg håber I tilgiver :( )

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Med hensyn til skurepads:
Der er en grund til at de er farvemærkede, i hvert fald når vi taler om profesionelle produkter. Farvemærkningen skal fortælle hvor agressiv pad'en er.
Her er rækkefølgen:
Sort - prof, Sort, Brun, Blå, Grøn, Rød, Gul, Hvid.

Personligt mener jeg ikke at man bør bruge grovere end rød når man er i poleringsfasen.

For hundredevis af indlæg siden viste jeg en fotoserie af en kuglepen, hvor jeg stoppede ved korn 400. Med en gul pad fik man et resultat der var lig korn 1200.

Jeg kunne ønske at vi efterhånden fik proceduren skrevet op hvordan H-olien bør anvendes. Det er desværre spredt ud over mange indlæg.

Jeg mener at Lars d. k. engang tilbød at samle trådene - er det forkert husket Lars?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
@BjørnB:
Det er ganske rigtigt husket, at jeg foreslog at "man" kunne samle udvalgte "recepter" og "brugervejledninger" m.h.p let at kunne printe dem ud til nærmere studie uden at få H-olie på tasterne - og at denne "man" fint kunne være mig.
Der var flere andre forslag og ideer fremme til en hensigtsmæssig måde at gøre materialet tilgængeligt på.
Skal der gøres mere ved ideen, skal der 3 ting på plads:

1) Rasmus' stillingtagen som husvært og forvalter af det, der kommer på forum

2) Tilsagn fra "Forfattererne" til de enkelte opskrifter/vejledninger om at det er OK

3) Valg af den form, der ønskes:

A) Printervenligt dokument, man kan hente her på forum
B) Filer, man kan have liggende et andet sted internet (Martins forslag)
C) Trykt hæfte (Harris' forslag)
D) Noget helt fjerde...

Jeg vil gerne lave et stykke arbejde i forum-regi ud fra mit eget forslag men jeg har ikke lyst at forvalte et separat websted eller til at have noget med et trykt projekt at gøre, men det har forslagsstillerne måske?
VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er godt nok blevet til mange gode indlæg og oplevelser med H-olien.

jeg vil gerne deltage med at udfylde "huller" - og det er ok for mig hvis f.eks Lars d.k. vil samle trådene.

jeg vil bare forbeholde mig at diskutionen fokuserer omkring H-olie og den muligheder, ikke fordi der ikke kan diskuteres andre muligheder, men ren og skær fordi emnet omkring overfladebehandling er så stort at det kan ende i en tommetyk bog.

Mit evt. indput vil derfor "kun" omhandle H-olien muligheder og principper, og deltagere på dette forum er også velkomne til at anvende hvad vi så får skrevet ned, men copyright og rettigheder ligger hos mig.

Jeg vil også gerne støtte at det hele lægges et sted på dette forum, så hvis Rasmus har nogle forslag og ideer er det fint.

Jeg mener heller ikke at der skal laves en "lærebog" eller andet trykt i forskellige former, så begynder det bare at koste en masse kroner, og det er jo ikke meningen.

Mit udgangspunkt med H-olien er stadig at jeg egenligt lavede den for mig ejen skyld, men det er helt ok hvis I andre her på foum kan få glæde af den :)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Det vil være en rigtig fin ting med en opskriftssamling.
Jeg har puslet lidt med opskriften på H-olie, og gemt den som .pdf fil.
Kunne det være en løsning?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Det nemmeste er vel at oprette en slags wikipedia til formålet. Hvis ikke Rasmus har tid eller af anden årsag ikke kan lyst. Lægger jeg gerne domæne til. Der kan så laves et link fra denne hjemmeside og videre.

Du har skrevet en opskrift på en polervoks (parafin + canauber). Er du sikker på det er BjornA's H-Olie ?

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer

martin_r skrev:
Du har skrevet en opskrift på en polervoks (parafin + canauber). Er du sikker på det er BjornA's H-Olie ?

Nej.
Jeg tog den fra opskriften et stykke nede i tråden:
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=1146
Iøvrigt forhandles parafinolie (med og uden smag) i dag kun på apoteket - har lige investeret 119 kr i en liter. Det er noget med at folk render rundt og drikker stadset.
Hvid vaselineolie fås i byggemarkedet.
Men var det ikke en bedre ide med en samling af opskrifter i .pdf format end et nyt forum? De går jo fint ind som vedhæftede filer, og tråden Finish ligger da lige for.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

recepten som martin har lagt ind som .pdf fil er for POLERVOXEN. Recepten for H-olien er nok ikke for alment brug, så jeg foretrækker at lave den selv til de som læser forum, og som evt kunne ønske sig en flaske eller to.

Martin: jeg laver en opdatering til de fine job du har lavet, hvis du så gider rette tingene til. ;)

generelt er det jeg "har gang i", er at udvikle et "system" så man har nogle forskellige produkter med forskellige egenskaber.

Når jeg engang bliver færdig, er det tanker at denne "interaktive gruppe af vox/olier" skal omfatte:

1: Sandingsealeren : enten baseret på Celluose eller syrehærdende lak, (den kanI slev lave)
2: H-olien som den grundlæggende - polerbare hærdende olie, som - enten alene, eller sammen med en sandingsealer, danner den solide og smuds/vandafvisende grundbehandling af et drejet emne,
2.1 Hpen-olie: Som er specielt udviklet til kniv og pennefolk, som ønsker muligheden for også at kunne imprægnerer frønnet træ/knudetræ osv. og som også ønsker at kunne opnå en god glød og glans på et knivfæste eller en pen.
3.0: Polervoxen baseret på enten Parafinolie eller vaselineolie (Dem kan i selv lave)
31: High friction polish : Er stadig under udvikling, men ideen er at lave en polervox på lakbasis, som kan poleres op til "fransk møbelfinish" - og det vel at mærke med en væsentligt forbedret resistens mod vand og smuds. der går nok nogen tid endnu inden den er klar.

Jeg har formuleret de forskellige produkter så de er "sammenlignelige" - d.v.s at der kemisk ikke sker uventede reaktioner, overflader der "krøller", manglende glans i pletter, o.sv. - og som samtidigt også betyder at man kan undgå de lange hærdetider, og mange påføringer som man kender fra Danish Oil og f.eks Linolie.

Der er jo indtil nu mange som har haft anledning til at "lege" med både H-olien, H-pen olien og polervoxen, og det er en god inspiration for mig med alle de positive tilbagemeldinger som kommer via forum.

jeg glæder mig meget til at høre flere oplevelser med de produkter som allerede er "til afprøvning" hos så mange glade trædrejere. :lol:

håbløs træ krammer

BjoernA skrev:
Hej,

recepten som martin...

det er nu Erling, men OK.
Citat:
1: Sandingsealeren : enten baseret på Celluose eller syrehærdende lak, (den kanI slev lave)
<snip>
3.0: Polervoxen baseret på enten Parafinolie eller vaselineolie (Dem kan i selv lave)

Jeg har delt i to filer, og har nummereret dem 1 og 3.

Hvis der er nogen der har link til andre opskrifter kan de jo så komme ind i dit nummersystem. Jeg organiserer dem gerne, men har lidt svært ved at finde dem.

Jeg kan huske, at jeg en gang for længe siden brugte en rysteblanding af politur, fortynder og en ting mere - vist nok terpentin. Nogen der kender den rigtige formel? Den var god at komme på teak, bøg og fyr med ståluld, stålulden var selvantændende, så den skulle i metaldåse efter brug. Ikke egnet til eg, som risikerer at reagere på stålulden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej erling

Tak for det fine bevaringsarbejde af Bjørn A´s overflademirakler.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

undskyld Erling, men det er et fint job du laver her ;)

En tilføjelse til POLERVOXEN.:

Ønsker man at bruge polervoxen - lavet på parrafinolie til ikke madvare kan man iblande 5-8% alm. celluosefortynder af Borups den bedste. Dermed får man en meget "lind" polermiddel som også trænger særdeles dybt ind i træstrukturen.

dette betyder også at man kan "nøjes" med en type, og undgå at have to forskellige olier involveret.

håbløs træ krammer

Det lyder fint.
Jeg savner at kunne skrive lidt før/efter om de to emner.

Om sandingsealer:
---
Inden brug skal emnet ...

Efter tørring slibes der, og emnet kan nu behandles med ...

---

Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, vil lidt fortynder gøre, at polervoksen kan være eneste behandling. Er det korrekt opfattet?

Med før/efter tekster kunne man jo også behandle købeprodukter som dine H-olier, diverse forskellige bison-voks typer (Bauhaus med flere) osv. så det kunne ende med en samling af opskrifter, som ikke alene gave adgang til at lave nogle af produkterne men også giver en vejledning i, hvordan de bedst kan bruges.
Jeg er godt klar over, at der afholdes kurser som også kommer ind på de emner, men selv efter et kursus kan det vel være nyttigt med lidt på tryk.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Jeg kan ikke bruge H-olien :evil:
efter arbejdstilsynet kom forbi i dag, og jeg ikke kunde fremvise et datablad og en prudukt beskrivelse :(
det var måske en ide at få lavet dem ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, vil lidt fortynder gøre, at polervoksen kan være eneste behandling. Er det korrekt opfattet?

Både ja og nej. Polervoxen er særdeles "fyldig", og kan påføres direkte på træet, og så poleres op, men, det betyder også at "vedhæftningen " til træet er relativ lav da der ikke i sig selv er noget bindemidel i voxen som jo "bare ligger på overfladen. Det er lidt som med en billak som bliver voxet. voxen slides af igen over relativ kort tid, og må ustandselig blive vedligeholdt.

Hvis polervoxen derimod påføres på en hærdet olieovrflade eller en sandingsealer, dannes der en væsentligt bedre vedhæftning, og dermed en bedre resistens mod vand og smuds.

det skal dog nævnes at enhver form for vox ALTID er en "midlertidig" løsning for at opnå glans, hvorimod en højglans hærdet olie eller lak giver en mere langtidssikker glans, og samtidigt en temmelig resistent overflade, som umiddelbart kan opfriskes hvis man syntes der er behov for det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steen viggo skrev:
Jeg kan ikke bruge H-olien :evil:
efter arbejdstilsynet kom forbi i dag, og jeg ikke kunde fremvise et datablad og en prudukt beskrivelse :(
det var måske en ide at få lavet dem ;)

Jeg vil da gerne lave et datablad på et tidspunkt, men det er nu ikke meningen at H-olien skal være et kommersielt produkt - måske hvis der er stor nok interesse - så stor at det er økonomi i det for en produksent - hvem ved ;) ;)

Produktbeskrivelse : Hvad mener du. En brugsanvisning ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Så vidt jeg har forstået på en af mine leverandører, så koster det spidsen af en jetjager at få lavet et datablad.
Så medmindre man kender en der har købt et program til at lave datablade med, er det en pæn udgift.

Og.... Nej det er ikke bare et tekstbehandlingsprogram. Det er ligesom et regnskabsprogram, det er konstrueret til formålet. :)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

H-olien er formuleret ud fra en kombination af IKKE MÆRKNINGSPLIGTIGE VEGITABILSKE OLIER og MINERALSK TERPENTIN:

Cas nr. 64742-82-1, Naphta (Råolie) Hydroafsvovlet tungt (< 0,1 bensen)

Sikkerhedsdatabladet for mineralsk Terpentin kan ses f.eks

http://www.borup-kemi.dk/~/media/Files/ ... ralsk.ashx

Da H-olien er et rent hobbyprodukt er der - mig bekendt, ikke krav om at olien skal udstyres med et formelt sikkerhedsdatablad, men hvis det forlanges, skal det naturligvis dokumenteres hvad olien indeholder af mærkningspligtige stoffer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvordan er H-Olie set i forhold til mad (er det ikke giftigt) og at kunne sætte et økologi prædikant (det er altid fedt at kunne sige der kun er brugt naturlige råvarer) på?

I polervoksen bruges der canaubervoks er det naturligt produkt ligesom bivoks og kunne canubervoksen udskiftes med bivoks?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

H-olien er - i sin flydende form IKKE egnet til fødevarekontakt, men vil formenelig kunne godkendes efter at terpentinen er fordampet, idet de anvendte vegitabilske olier alle IKKE er mærkningspligtige.

(at et produkt ikke er mærkningspligtigt betyder absolut ikke at det er spiseligt)

Hvid syrefri Vaselineolie eller parrafinolie er beskrevet i sikkerhedsdatablade som følger:

Vaselineolien se f.ek: http://www.borup-kemi.dk/~/media/Files/ ... refri.ashx

Eller Parrafinolien: http://www.borup-kemi.dk/~/media/Files/ ... PhEur.ashx

Canaubervox er et rent naturprodukt som jeg ikke har kunne finde et sikkerhedsdatablad for, men Canaubervox er - i sin rene form, ikke mærkningspligtigt.

Man skal ALTID omgås enhver form for kemi med opmærksomhed og påpasselighed, og altid sætte sig ind i de eventuelle helbredsrisici som kemiske produkter udgør. Det gælder også ethvert kemisk produkt man køber i dagligvarehandelen.

Hvis man selv ønsker at lave Sanding sealer, f.eks hvor man opløser Shellac in denatureret sprit, skal man lige kigge på sikkerhedsdatabladet for spritten:

http://www.borup-kemi.dk/~/media/Files/ ... %2093.ashx

Ønsker man at lave sin sandingsealer på lakbasis, skal man sikre sig et sikkerhedsdatablad for den anvendte lak, samt for den celluosefortynder man så anvender:

F.eks denne fra Borup kemi: http://www.borup-kemi.dk/~/media/Files/ ... ynder.ashx

håbløs træ krammer
Brugeravatar

så hvis jeg har forstået dig ret så er emner, hvor der er påført sandingssealer (sprit + shellak) og efterfølgende poleret med polervoxen ikke specielt sund at anvende til fødevarer.

er der så kun vindruekerneolien tilbage eller kan der anvendes sandingssealer under olie??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Martin,

Grundlæggende er der kun MADOLIE (og f.eks Vindruekerneolie etc) som kan bruges i kontakt med fødevare, MEN, for at gøre det hele en smule mere kompliseret tror jeg nok at den eneste træsort som er godkendt her i Danmark til fødevarekontakt er ovntørret BØG, som ikke er behandlet på nogen måde, og som ikke er bakterieangrebet.

Hvis det stadig gælder, betyder det egenligt at vi stakkels trædrejere ikke - med myndighedernes velsignelse, kan dreje en flot salatskål i f.eks Kirsebær eller ----, træet er ikke godkendt til fødevare, og så er det jo formelt ligegyldigt hvad man så behandler den med, ikk ;)

med henvisning til dit spørgsmål, ligger der en resept på : viewtopic.php?f=8&t=1634

som er en ældgammel formulering som (med Fransk terpentin i stedet for mineralsk terpentin) har været brugt i mange hundrede år.

Den er heller ikke fødevareegnet, suk. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg nedlægger straks drejebænken og slår mig sammen med Frank Eriksen (Bonderøven). :D

Men den gamle recept kan anvendes til madvarer selvom der er anvendt terpentin som alle jo ved er et ganske naturligt produkt vi alle indtager i store mængder til dagligt ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Emnet har været debatteret til hudløshed på forum.

Der er ingen hærdende olier som ikke er "foodsafe" NÅR FØRST DE ER HÆRDET HELT AF!!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Kære kemikere og kemikloge.
Vi er utrolig glade for jeres indlæg i diverse debatter her på forum!
- og det mener jeg virkelig!
Men kan I ikke lade være med at gøre alle drejere bange for at forgifte den danske befolkning.
Hvis en drejer har brugt sprit, terpentin, canaubervoks, H-olie eller lignende og lige spørger om det er farligt at komme på en frugtskål eller en nøddeskål, kommer der fluks et svar om at det er giftigt.
For pokker vi drikker ikke af flasken, vi lufter ud og vasker hænder osv.
Jeg er enig med Stig: Det er ikke farligt at komme hærdende olie på en frugtskål og lade det hærde.
Det er ikke farligt at bruge hærdende olie!
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Helt enig Stig og Bjarne, jeg har selv ikke noget problem med at bruge hærdende olie i et utal af blandingsforhold, fortyndinger ect., enda også med forskellige opløsningsmidler - i sikker forvisning om at når det påførte volume er totalt afdampet, er der ikke noget problem med at bruge tingene.

Omvendt føler jeg også at man må forholde sig lidt til rigets lovgivning, og jeg tror de fleste har et indtryk af hvor svært det kan være ind imellem.

Men mon ikke emnet er ved at være belyst tilstrækkeligt så man kan dreje sig en lækker salatskål og overfladebehandle den uden at arbejdstilsynet kommer efter en. ;)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg har lige købt Parafinolie i Biltema, 30 kr for ½ L.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vil bare lige vise et par eksempler på forskellen mellem hvor der først er brugt polervox - som så har fået en gang H-olie ovenpå.

Det er jo ret tydeligt at træets strukturer - vimmer - mazur etc kommer fint frem.

Så kan jeg jo polerer dem op i morgen når H-olien er gennemhærdet.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Amager København
Nu må i hjælpe mig jeg har søgt vidt og bredt efter en opskrift på H-olie, er det parafinolie (amarikansk olie)? med hærder (destruktor) mineralskterpentin hvad mere og i hvilket blandings forhold.
Hjælp
Hjælp
Og enu en gang hjælp.
Den uvidendene Peter
På forhånd mange tak

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej alle.
Jeg var lige i den lokale tømmerhandel for at købe ingredienser til sandingsealer. Der kunne de fortælle at fra nytår er det slut med lakker som ikke er vandbaserede. Jeg fik det sidste de havde til ca. halv pris.
Nogen her der har hørt om det?? og hvis det er tilfældet - er der så en ny opskrift på sandingsealer der kan bruges, når vi løber tør for den forbudte og "giftige"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Schaarup skrev:
Nu må i hjælpe mig jeg har søgt vidt og bredt efter en opskrift på H-olie, er det parafinolie (amarikansk olie)? med hærder (destruktor) mineralskterpentin hvad mere og i hvilket blandings forhold.
Hjælp
Hjælp
Og enu en gang hjælp.
Den uvidendene Peter
På forhånd mange tak

recepten til polervoxen ligger her på forum et eller andet sted, men kan ikke lige finde den, men fra Hukommelsen kan du lave den af:

f.eks

500 ml Paraffinolie som varmes op i et vandbad til ca 80 C,

Tilsæt 30 g CANAUBERVOX, som du på forhånd har knust fint, og rør det hele sammen til al Canaubervoxen er totalt opløst i Paraffinolien.

Hæld den flydende vox i et "rødbedeglas" eller tilsvarrende, og lad det køle af, og polervoxen er klar til brug.

Denne type vox er særdeles effektiv til dine piber, men, vær opmærksom på at paraffinolien IKKE er en hærdende olie type, hvorfor du bør påføre - og polere ad flere gange.

H-olien er egenligt beregnet til trædrejere, men du kan sagtens bruge den til piperne.
Den har jeg valgt selv at lave, der er lidt for meget kemi i den til at jeg syntes det er smart at lade folk som ikke er vandt til den slagt gå i lag med "Alkymien"

H-olien er baseret på en vifte af Hærdende vegitabilske olier som er stabilliseret i bl.a terpentin. Olien hærder hårdt op og giver en særdeles restistent overflade som kan viderebehandles effektivt med. f.ek ultra Shine polish (Slibende polermiddel), så man kan komme frem til den skinnende overflade som man ynder til piper. H-olien betyder også at du vil se at træets naturlige farver og texturer kommer gevaldigt flottere frem end du normalt ser.

Bruger man H-olien, vil der normalt gå ca. 6-12 timer før overfladen er "fødevaresikker", fordi de flygtige komponenter skal fordampe helt.

Tag evt kontakt til Poul M Byg, han har et lille antal flasker H-olie på lager, så sparer man postomkostningerne.

Hvis du beslutter dig at prøve de ovenstående muligheder, skal jeg nok "pege din næse i den rigtige retning" hvis behov opstår. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]