hej Bjarne,
Det burde ikke være nødvendigt med at anvende en eller anden vox for at få glansen op. Jeg syntes jeg oplever at :
1: "gløden" og dermed "dybden" i strukturen kommer flot frem allerede ved 2'den påføring og hvis man polerer overfladen direkte kommer glansen flot op allerede hvis man polerer direkte på den "våde" olie, og bliver endnu højere hvis man venter med at polerer til næste dag.
2: H-olien hærder så "hårdt op" at vox ikke vil have nogen effektiv effekt, nærmest som når man påfører vox på en lakeret overflade - uden at mellemslibe.
3: Min oplevelse er at man skal påføre H-olien i meget tynde lag, meget gerne "vådt i vådt", og så polerer den våde olie ned i træet så den fordeles effektivt.
H-olien indeholder ikke nogen form for tilsat vox eller lak (shellac), og den hærder nærmest som man kender det fra en møbellak.
Omvendt, er det korrekt at man reducerer glansen til et lidt lavere niveau ved at polerer direkte på den ikke fuldt hærdede overflade, men , hvis man bruger ordet glans i betydningen "genskin" er det korrekt at man ikke får H-olien til at "skinne" med mindre man påfører et MEGET TYNDT slutlag, og lader det hærde fuldt ud i min. 24 timer.
Så kommer der et højt "skin" fra overfladen, faktisk så højt at "glansen" underliggende bliver svær at se, men , man skal også være klar over at overfladen ikke må berøres mens olien hærder - berør man den våde olie, opstår der en mat "plet" som man ikke kan polerer op igen når olien er hærdet.
Jeg glæder mig til at høre mere om dine erfaringer med H-olien.