www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 01:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tørring
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Nu er mine grovdrejede skåle ved at være nede på 15 % vand og jeg får dem nok ikke længere ned ude i værkstedet. Skal jeg tage dem ind i varmen? Og hvor mange % skal de ned på inden jeg kan drejer dem færdig.?

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Titel: Re: Tørring
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Du er nu tæt påtræets "ligevægtsfugt" (mellem 10 og 12% ved 20C), så du kan nok roligt dreje dem færdig nu. De vil slå sig alligevel. Det er generelt best at tage færdigdrejede emner ind i huset, det der med grovdrejede emner indendørs kan i mange tilfælde medføre revner etc.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg er ikke enig.
Hvis de er nået så langt ned i fugt og har slået sig, det de skal, vil der ikke ske noget ved at tørre dem færdig inden døre.

Jeg kørte skåle over til en kammerat, som havde et stort pillefyr, før i tiden når de skulle eftertørre om vinteren. Der var ca 42 grader i fyrrummet. 1 uge der, så var de HELT tørre.

Skåle, som skal bo i et hus med centralvarme, skal være tørret ned til den luftfugtighed, der er i deres kommende hjem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Tak for svarene. De er tørret ned så de er vind og skæve, uden de store revner, så jeg tror jeg vover at tage dem ind lidt.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg er - og bliver en "forsigtigprås" når træ som skal bruges indendørs har en fugt% på 8% eller højere, og så er det jo ikke alle som kan smide emnerne ud til pillefyret og mere end 40C - for så skal det da godt nok komme ned, det svarer jo næsten til klimaet i en tørreovn - uden fugtkontrol ;)

Det har trods alt altid været en gylden regel at tørre træ ned til en RF% som ligger lavere end det klima hvor det skal bruges. Starter man med en lavere fugt%, sker der en langsom "opfugtning" når træet "indstiller" sig til omgivelserne, og når fugt%'en stiger, revner det da i det mindste ikke ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er først når det er kommet ned på de ca 15-17% som er på mit loft om vinteren, at jeg giver det en over nakken, ved pillefyret.
Men på det tidspunkt har det allerede været igennem minimum 1 sommer på loftet, hvor der er endnu varmere.
Jeg har aldrig været så utålmodig omkring optørring og videreforarbejdning, som medlemmerne her på forum. Jeg har altid tørret tingene i minimum 1 år.

Bortset fra en ordre, jeg fik engang: en stor ( 20x20 cm) æske, der skulle til Japan.
Den havde jeg 14 dage til at lave færdig i.
Jeg valgte at lave den i elmemaser, da det kan tåle en brutal tørring uden at revne.
Jeg grovdrejede to æsker( for at være på den sikre side) ned til 1 cm. godstykkelse og lagde dem på en tændt radiator i en uge.

Så var de tørre og kunne laves færdige.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Sådan, så må man jo bare konstatere at den energitunge tørrestue til at "pine" træfugten i træ ned fra 100 % "grønt træ" til "møbeltørt træ" på 8% (RF%) ikke er opfundet alene for at gøre danske amatørdrejere glade. Det tage jo trods alt omkring 8 uger at tørre f.eks Bøg (1" planker) i en tørrestue, og et enormt energiforbrug. :o ;)

Så, alt i alt, er det år du bruger på loftet jo den helt rigtige måde (Min tålmodighed har det også best med den langsomme tørring af træet, selv om det kan føles en smule anstrengende) -men dog uden at man skal ud og købe CO2 beviser/kvoter (eller hvad det nu hedder)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]