B V Hansen skrev:
Hej Bjørn & Bjarne, den er go’ nok, Brian det er mig.

Jeg har brugt sandingsealer under pudsningen, er det meningen at man også skal afslutte med en gang sandingsealer UDEN pudsning, inden man påbegynder bejdsningen.
Jeg har en kværn mere stående som jeg har bejdset sort, men den blev af h……. til.
Så den skal lige op i bænken og have en tur med mejslen inden jeg prøver at bejdse den igen.
Jeg tror også at jeg skal lege lidt mere med bejdse inden jeg får et respektabelt resultat, men det er da heldigvis sjovt.

Hej Brian
Pudsning af sandingsealeren er et MUST. I modsætning til hvad mange tror er best -jo finere sandpapir desto bedre- er grundlæggende forkert (jeg ved godt jeg betræder de hellige haller med hat på her). Det , det drejer sig om er at få SKÅRET fibrene af - og det gøres best med et korn 120-til max korn 180.
Dette skal forstås således: Et korn 120 laksandpapir SKÆRER fiberne over helt nede i den hårde lakfilm. Når man så pudser lidt videre, opnår man at lakfilmen, og de KVÆLLEDE (Udvidede) træceller - nærmest bliver høvlet flade, og modsat hvad mange tror, kommer der ikke dybe slibemærker fordi man jo kommer ned i træstrukturen igen. Slutsliber man så med korn 180 fjerner/udjævner man langt det meste af det hvor man har trykket lidt for hårdt, og når man så påfører en gang sandingsealer mere, burde man nærme sig et flot resultat, MEN, hvis sletdrejningen ikke er i orden, er det ikke sikkert at man får fjernet al ulden.
Hvis man så, når man er tilfreds med overfladen, og begynder at se sandingsealeren begynder at se ud som en lakkeret overflade, har man egenligt et godt billede af hvordan man er sluppet fra sletdrejningen/træpudsningen, fordi, hvis der er ULD tilbage, så viser det sig umiddelbart som det også kan ses på din bejdsede bøgekværn.
Jeg kan godt forstå at du har et problem med en sortbejdset bøgekværn. Den overflade sladre om nogen gør det.
Man skal jo heller ikke glemme at enhver form for bejdse får træet til at kvælle (udvide sig, og at det ikke alene er evt. løse fibre, men også de "faste" celler som expanderer når der tilføres opløsningsmiddel/vand (vand er værst fordi det fordamper så meget langsommere, og lettere indgår i træstrukturen permanenet)