joe-pearson skrev:
Hej Bjørn, Ja jeg har brugt sanding sealer, det sagt du jeg skulle

og der er lidt (meget lidt vimrer ) på bund siden ellers kan jeg ikke se noget grå toning, der er lidt mærker under kanten som er hulet ud med en krog til at lave ring med, det var "lidt vanskelige" men også svært at puds ren.

hej Joe,
Jeg har kigget på dit fad flere gange i dag, og syntes stadigvæk at overfladen ser "grå" ud = fugt som er "fanget" under den hårde voxoverflade.
Selvfølgelig kan det være at fotoet snyder, men jeg vil egenlig gerne foreslå at du gør følgende:
1: Sørg for at træet har rumtemperatur, d.v.s er min 22 C når du starter,
2: Sæt fadet op i bænken og indstil til ca. 1000 rpm,
3: brug en kraftig bommuldsklud til at pollere overfladen "hårdt" d.v.s at du pollerer så længe som du føler at voxen giver dig "modstand".
4: Fortsæt derefter til du kan mærke at træet begynder at blive varmt, d.v.s godt håndvarmt ca. 40 - 45 C.
5: Vend fadet om om gentag proceduren umiddelbart. fadet bør ikke "køle" ned, men skal helst holde temperaturen mens du pollerer den anden side. Nu vil du mærke at "modstanden fra voxen" forsvinder hurtigere, og du fortsætter nu indtil du kan mærke at træet/voxen er jævnt håndvarm.
Tag fadet af maskinen og stil det til afkøling i rumtemperatur. fadet må ikke køles i temperatur under 20 C. Sker det vil der ske en kondentation af fugt på overfladen som igen vil give indtrængen i voxen og dermed gråtoning.
Når fadet er kølet pænt ned i rumtemperatur, kan du lave den endelige pollering i hånden med en tør bommuldsklud, dette er nærmest for at fjerne evt. restfugt/kondens mens voxen hærder endeligt op.
Olien er jo dybt nede i træet, og den imprægnere træet uden at blande sig med vand.
God fornøjelse