www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 11:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Frejasgade 4A, kælderen, 8700 Horsens
Jeg kan læse mig til, at man gør bedst i at passe lidt på Carsten og Trædrejerbutikken. Problemet er, at han har en billig drejebænk (mc900) med mulighed for kopianlæg jeg godt kunne tænke mig, og som dækker behovet til rimelige penge. Har søgt efter denne maskine på Google, men har ikke fundet den andre steder i Danmark. Er der nogen der kan foreslå noget tilsvarende (med mulighed for kopianordning)? Gerne i begynder prisklassen.

- Søren

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Carsten har som så mange andre en temmelig kontant måde at sige tingene på. Han har sine markante meninger, som man kan vælge at tage afstand fra, eller ignorere. ;)
Han har også i nogle tilfælde haft svært ved at forstå sit ansvar i forhold til købeloven.
Jeg har haft en kontrovers med ham (det kommer nok ikke bag på nogen når de har læst mine kommentarer på forum'et) men nu synes jeg det går helt fint. Jeg har købt 2 drejebænke hos ham - en 1018 og en 1100, og de har fungeret fint.

At jeg ikke har en 1100 i dag skyldes en portion SP penge.

Det er svært, næsten umuligt, at finde en tilsvarende bænk til samme pris.
Men kig hos Linå, de har en fornuftig lille bænk. Den er meget stille og kan justeres i højden.
DK tool har Scheppach drejebænke, der ligner Carstens. Dog med den forskel at de kan reversere kørslen.
Endelig er der også Leifs Trædrejeri der har et par Axminster modeller.

Tag evt. et kig på min danske leverandørliste.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Nej der er ikke mange tilbeder af MC-bænkene. Det kan du læse mere om her på forummet.

Jeg tror at du skal overveje en JET - jeg mener at de har noget kopi - hali - haløj. og her tror jeg heller ikke at du går helt ved siden af i f.ht kvalitet og pris - Du skal snakke med Ras når han kommer fra provence og ikke længere har søm stikkende ud af hans fingre. Du kan fange ham på 29 48 66 37.

Alternativt kan du overveje en schepparch, men jeg tror du er nødt til at hente den fra Tyskland hvis du vil have en f.eks. her: http://drechslershop.de/index.htm kvalitetten af dem kender jeg ikke noget til.

Jeg tror også at Fyns Tryluft har nogen med kopi men jeg kender ikke til kvalitetten på dem. http://www.fynstrykluft.dk/shop/

Linå ved jeg ikke rigtigt med - de er ret ofte for dyre i forhold til alle andre. Det findes der mange eksempler på - deres service er vist ok - men det koster så også ofte på den anden side af hvad rimligt er.

Men der skal godt nok laves rigtig mange ens ting for at det overhovedt kan svare sig. Kopi anordningerne har også ofte den ulempe at de efterlader en oprevet oveflade og der skal arbejdes ekstra meget med finish for at have et færdigt produkt. så pris tid ekstra arbejde kan oftest ikke svare sig.

Selv har jeg en tømrer jeg låne en dedikeret kopibænk af hvis behovet skulle opstå - og det er ikke sket endnu.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
"Men der skal godt nok laves rigtig mange ens ting for at det overhovedt kan svare sig. Kopi anordningerne har også ofte den ulempe at de efterlader en oprevet oveflade og der skal arbejdes ekstra meget med finish for at have et færdigt produkt. så pris tid ekstra arbejde kan oftest ikke svare sig."

Jeg havde også på et tidspunkt nogle forestillinger om et kopianlæg. Men det er jeg gået helt bort fra. Jeg så hvordan det foregår, og er ikke imponeret. Det er i hvert fald ikke noget der ligger til mit temperament, at "mase" sig til en form der ligner originalen, men i øvrigt ser skrækkelig ud og ender med at være meget "tyndere" fordi der skal pudses i en uendelighed.
Det kommer selvfølgelig an på træet og meget mere, men...

Nu skal jeg lave knopper - håndtag - til køkkenlågerne, som min kone lige har malet. Det bliver nok på øjemål.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
JEG havde kopianlæg på min gude bænk sikke noget l... idet hele taget gude var noget skrammel synes jeg og en ting du skal se efter understel skal ikke være af pladejern det er noget dingelværk
hilsen allan

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Søren,
Jeg vil anbefale dig at gå ind på Dorch og Danola´s hjemmeside og under drejebænke. De har muligvis det du søger. der er flere typer MC 900 eller MC 1100 modeller. De har også Scheppard modeller i forskellige prisklasser. Det der med kopiværktøj vil jeg holde mig langt fra, når vi taler om den prisklasse du nævner, jeg tror det er noget skrammel, men har ikke selv erfaring med det. Hvis du vil lære at dreje, erdet at lave flere ens stykker en super øvelse. Jeg håber dette kan hjælpe dig.
Hilsen

Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
De kopianlæg jeg har set, har været af meget forskellig kvalitet.

De billige er noget dingel, og som andre nævner får du en masse arbejde med slutfinnish på dine drejeopgaver.
De gode kopianlæg er dyre, og jeg tror ikke det kan betale sig at investere i dem, med mindre man virkelig skal lave masseproduktion ... og så skal bænken også være en god kvalitet.

spånbunke
Brugeravatar

OK, og mange tak for svar. Det med kopianlægget, er tiltænk at vi (måske) skal lave en mindre produktion at salt & peberkværne til min forhenværende arbejdsplads, som sælger til restauranter. Derfor kunne det være rart med kopi, hvis en restaurant bestiller ens sæt til 12 borde. Men hvis det er noget hø, er det jo penge ud af vinduet. Kunne man evt. vælge et motiv med færre små detaljer, og bruge et rundere jern i kopianlægget, for at minimere opflosning?

- Søren

moderator
Brugeravatar

Både det ene og det andet, Søren.
En ordentlig kopibænk med et ordentligt kopianlæg er dyr.

Med noget øvelse kan man sagten lave salt og peberkværne, der er ens med alm. hånddrejning.
Nu ved jeg ikke hvordan de skal se ud, men ved at stikke nogle faste mål af, er det til at have med at gøre.
Vi kan jo evt. se på det, hvis vi får anledning til at holde et drejermøde.

spånbunke
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Både det ene og det andet, Søren.
En ordentlig kopibænk med et ordentligt kopianlæg er dyr.

Med noget øvelse kan man sagten lave salt og peberkværne, der er ens med alm. hånddrejning.
Nu ved jeg ikke hvordan de skal se ud, men ved at stikke nogle faste mål af, er det til at have med at gøre.
Vi kan jo evt. se på det, hvis vi får anledning til at holde et drejermøde.

Jeg vil nok holde en ret enkel facon. Det gør det så også lidt nemmere at dreje dem i frihånd. Noget i stil med den vedhæftede fil

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Ja, det burde være muligt, uden de store problemer.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Kaj Petersen skrev:

-og det er meget meget hurtigere i hånden. Det skal du alligevel ovejer når du regner omkostninger med.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Højer
Hej Søren!
Jeg har en MC 900 med kopianlæg til salg for kr. 2000,-
v.h.
Børge L

spånbunke
Brugeravatar

Børge L skrev:
Hej Søren!
Jeg har en MC 900 med kopianlæg til salg for kr. 2000,-
v.h.
Børge L

Det var ellers et tilbud der var til at føle på. Jeg har desværre ikke værksted endnu, jeg er kun skrevet op til et, her i blokken. Så der kan gå både halve og hele år, inden det bliver min tur. Men ellers et godt tilbud ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]