www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 22:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Her er lige en lille skål af elmetræ.
Jeg ved, der mangler en hel del i finishen, men det er jo bl.a. også det jeg er i gang med at lære mere om og øve mig på.
Jeg har valgt at lade foden være, som den er, men jeg er i gang med at lave en vakuumanordning noget lignende den, som er vist i et andet forum, jeg har alle delene til det og er begyndt, mangler bare at gøre den færdig ;) , men jeg vil jo også gerne dreje lidt ind i mellem samt passe mine andre forehavender.

Hilsen Kai I.

Ps.: Skålen er ca 6 cm høj og 18 cm i diameter.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Det er godt at øve øve og øve selvom man lave om på værstedet mere end man kan nå at dreje. Så det er godt at du holder gang i arbejdet. Jeg er selv ved at lave om på indretningen og kan ikke nå at dreje ved siden af .... øv

Som du selv skriver så mangler der finish - det er jeg enig i.
Prøv at øv dig mere på at shearscrape det vil lette en hel del på finisharbejdet, overvej evt. også rotende sliberondeller ligesom den fra Sorby eller Vicmac de er rigtig gode.

Vi ser frem til at se din vacuumløsning. :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Godt at se nogle produkter, selvom - som du selv skriver - der mangler lidt finish.
Teknik og finish kommer med tiden - har du overvejet et kursus? Der vil du på en weekend kunne opnå kraftig forbedring af teknik.
Jeg er mest fikseret på formgivning.
Et par overvejelser: Prøv at holde ens godstykkelse hele vejen langs skålens sider, så undgår du også det lille knæk på ydersiden. Bunden bør være mindre og lidt lavere.
Men godt at se at der arbejdes på sagen.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Bjarne.
Tak for konstruktiv kritik :)
Jeg har meldt mig til hos Tempa til sommer, hvor Clive Brooks fra Robert Sorby kommer, men kurset er også egnet for begyndere som jeg.
Jeg har jo været på kursus for længe siden, men spørgsmålene kommer jo først hen ad vejen, når man står med det, så jeg kommer nok også på flere kurser hen ad vejen.
Jeg forstår godt, hvad du mener med at holde ens tykkelse, men det med knækket udvendigt er godt nok bevidst fra min side :? , så kan det godt være, at det ikke er teknisk korrekt..., men det får jeg ve også mere skærpet syn på hen ad vejen.

Kai Ingemann

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Kai,
Først vil jeg rose dig, fordi du tør lægge dine drejede ting ind på dette forum, og som du kan se af de indkomne kommentarer, er der plads til forbedringer. Efter min opfattelse skal der være en overensstemmelse mellem det indre og ydre i en skål, d.v.s. den skal være lige tyk over det hele. Dernæst er det vigtigt at du prøver at tænke i kurver og ikke i rette linier. Der er bemærkninger om din finish, du kan stadig se sporene efter drejejernet, så vel indvendig som udvendig på skålen. De kan fjernes endten med sandpapir eller med et meget et nyslebet jern, når du tager den sidste spån, men helt undgå sandpapir er ikke muligt. Jeg kan godt lide vores tennispiges (Caroline) ordsprog: " Glem hvad du kan og begynd at øve dig" Det gælder på alle niveauer af trædrejning.

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Kai.

Der skal noget mere øvelse til, for at fjerne sporene efter drejejern og andet.
Formen virker en smule tung i det, men det er op til den enkeltes smag.

Kunnne være vi skulle prøve med et værkstedsmøde her ved mig. Jeg har skrevet lidt med "maskinsnedker"
om at han gerne ville komme på besøg, så måske skulle vi lave et lille træf her ved mig, hvor vi kan samles nogle stykker?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kaj.
Det med værkstedsmøde lyder som en idé, jeg godt kan tilslutte mig :)
Hils Kai I.

Kai Ingemann

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Kai og Kaj,
Vi er nogle Fynboer plus Østjyder, der forsøger at holde et værkstedsmøde her hos mig Skærtorsdag d. 1. april. Jeg ved det er lidt langt at køre efter, men jeg synes jeg ville nævne det. Jeg har før skrevet, at det er bag ved drejebænken drejningen læres, og så se hvordan andre gør.

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Per.

Jeg har set din invitation, og mange tak. det lyder som en god ide. Hvis jeg og familien skal den vej på,
vil jeg overveje det meget. Det kunne være hyggeligt at se nogle af de andre drejenørder in natura.

Min ide er såmænd, at vi drejere rundt omkring i landsdelene kunne mødes lidt oftere for udveksling af ideer og teknikker. Og selvfølgelig ikke mindst at kigge hinanden lidt over skuldrene når vi står ved bænken.
Man lærer lidt hver gang man ser anden drejer der arbejder ved bænken, og den der står ved bænken kan
måske også få nogle gode ideer og input.

Som sagt har jeg/vi ikke lagt planer for påsken, så det kan være jeg dukker op til dit arrengement.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]