www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Til trods for at kina monsteret driller mig ret meget i tiden. fik jeg da fiksen den her lille sag i går...

Slimline Satin kit med Cocbolo hvor der er en lys stribe i .. og den er linet rigtigt op. den hvide stribe drejede bare i stykket ....

Jeg er nok nød til at fikse mig sådan en foto tingest snart... så jeg kan tage rimelige billeder af det jeg laver... de her er som sædvanlig ringe a h til...

Vedhæftet fil:
combined.jpg

Men lad mig høre hvad siger i til den ??

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
De ser da fine ud... smukt træ og flot finish.
Kan godt li' at træet som du siger, drejer en smule... det er jo da et naturprodukt der skal spille lidt,
og ikke ligne noget der er købt.

Skal vist have et kursus af dig en dag med de penne. Der er flere her omkring der efterspørger dem.
Skal lige have fundet et kit til det.

Det med billeder finder vi hurtigt ud af... et par små halogenlamper og noget hvidt og gråt papir kan gøre meget.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

yep jeg det må jeg have bygget mig :-)

Jeg laver meget gerne et lille kursus en af dagene :-) Det er nu ikke så svært... der er self nogen trix der er rare at få som jeg har fundet ud af hen af vejen

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Om man kan lide den form, eller man bedre kan lide en slimline som virkelig en slimline (helt lige) er jo en smagssag. Jeg kan personligt bedre lide, at bruge en tykkere indsats, og så holde kuglepennen lige, men smag og behag er jo forskellig. Dit finish her der som sædvanligt umiddelbart ikke noget at sætte på, dog kunne det godt se ud som om din bøsning er lige lovligt slidt. Er det bare mig, eller er den forreste "metaldims" lidt tykkere end træet helt nede ved, så der bliver en overgang? I så fald bør du overveje, at skifte bøsninger..
Jeg kan eventuelt tage nogen med på næste søndag, hvis jeg skal forbi. jeg fik en til at lave dem i noget godt stål til 8 kr/ stk. Jeg tror jeg fik 200 stk, men jeg skulle lave 70 penne, og gad ikke købe de der i plastic, og så kunne det altså betale sig, for der skal ikke være noget at sætte en finger på, når man få en større ordre fra et firma. Det er ikke billigere end PSI, men det holder noget længere..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja jeg laver både den ene og den anden og den 3 model :-) men jeg lavede dem her mest som forsøg, skulle lege lidt med den CA finish på den ene og om jek kunne slibe dem så jeg undgik bleedout fra det røde til det hvide ...

Men den med bøsningerne lyder som en super ide :-) jeg har egnetlig et sæt nye men har bare ikke fået tage dem i brug...

Hvor tit skifter du i øvrigt bøsningerne ud ??

Og det er vinklen på fotografiet den er gal med :-)

Og jeg er stadig ikke sikker på jeg er hjemme næste søndag :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
uanset om man kan lide den ene eller den anden model , flot det er den

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hmm det er meget forskelligt.. det kommer faktisk først og fremmest an på hvad jeg drejer i. hvis det er noget blødt træ, der skal slibes meget, så er det oftere, en hvis jeg kan bruge mejslen helt ind til.. Da jeg skulle lave 70 pol til et firma købte jeg, så jeg kunne skifte ved hver 10. men det har jeg da ikke fået gjort.. jeg tror godt jeg kan lave 20, men jeg har faktisk ikke tal på det.. Jeg skifter dem, når de trænger.. Det kommer også meget an på hvad jeg skal dreje, for hvis jeg skal dreje i ibenholt, cocobolo, wengee eller andre af de der lidt vanskelige eller dyre træsorter, så kommer det nok lidt før, end hvis det er billige egepenne. Jeg sørger bare for hele tiden at have mindst 3 sæt på lager, og når de så er ved at være færdige, så er der ikke andet at gøre, end at skifte dem.. Dog har jeg set hvordan det ikke skal gøres, og i mangel på erfaring er jeg da også kommet til selv at dreje 20 kuglepenne om, fordi jeg ikke vidste hvad jeg havde med at gøre.. Det vil jeg ikke igen, så nu skifter jeg bare.. Hvis mit jern rører ved en bøsning, mens den kører rundt, så er der ingen diskussion, det er et godt grundprincip, for den er som regel ikke rund bagefter..

Mht. det med at skulle lave noget om, så skal man passe på med at kommet til at love, at man kan levere 150 kuglepenne i moseeg, for det kan godt gå galt.. Jeg var godtnok ved at være f**ked da jeg stod med halvt så meget træ, som jeg troede jeg havde, fordi der var borebiller i halvdelen.. Det er ikke altid nemt at skaffe. Nu har jeg dog endelig fundet stedet hvor det har alt, og det de ikke har, det skaffer de..

I øvrigt Steffen, så er jeg helt enig..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har lavet en pen i for mig ukendt træsort , men modellen kan jeg godt lide.
kan i fortælle mig hvilket træ det der.
det er gulerodsfarvet når det skæres op, men bliver mørkere med tiden,
når trædet bliver udsat for sprit løber den røde farven ud i det lyse træ .
trædet har den egenskal at det ikke kan brænde,
har været brugt til palletræ.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

steffen jeg gætter cocobolo... den ligner meget noget coco jeg har liggende.....

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har aldrig set cocobolo, der så sådan ud.. Jeg må nok indrømme, at jeg tvivler, men man kan lugte det, hvis det er cocobolo. I øvrigt ville det være fuldstændig sindsygt, at bruge det til paller.. Jeg går ud fra, at du ved hvad kiloprisen er for det stads..

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja jeg ved det... men man skal aldrig sige aldrig.. har et stykke cuba maghoni fra en palle....

men jeg er self ikke sikker.. hvis det er olieagtigt kunne det meget meget nemt være coco

håbløs træ krammer
Brugeravatar

da det ikke kan brænde, har jeg læst mig til at det måske kan være Brasiltræ ( påfugletræ )
Jeg har fået det fra et byggemarked, som fik det med nogle havemøbler.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

self lyder meget sandsynligt...

Hva kunne du være interesseret i noget bytte ?? stykket ser godt og stort ud, kunne blive til et fint håndtag til et af mine ny thomson drejejern ?? jeg kan byde lidt forskelligt....

Hej Steffen.
Jeg tror jeg har noget magen til det lå som strøer mellem noget hårdt træ der blev læsset af nogle banevogne her på havnen truckføren kom med en halv palle til mig,vejr og vind havde djort overfladen trist og grå så jeg troede bare at det var noget skrammel og smed desværre det meste i vores træcontainer men tog dog et par stykker med hjem, og en dag jeg stod og manglede nogle opklodningsmateriale faldt tanken på de stumper jeg havde liggende af det der skrammeltræ, men da jeg skar et stykke over på båndsaven kan det nok være at jeg ændrede mening, jeg har drejet et skaft til et drejerør i et af stykkerne det er knap så kraftig i farven som dit men ellers ligner det til forveksling. Men hvad navnet er hmm. aner det ikke.
MVH EM

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jamen EM...

For hunda da... man smider da aldrig en pind ud, uden at have skåret lidt i den. :ugeek: :ugeek: :ugeek:
Det kunne jo være man kunne bruge det til noget.

Har som sagt lade og stald på omkring 400 m2 der er fyldt op med sager, der måske kan bruges til noget. :idea: :idea:
Kan være man skal holde loppemarked en dag og få ryddet op i skidtet. :!: :!:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

rasmus :
de stykker jeg har tilbage er ikke ret store
kan ikke bruges til skafter, men til et fyrfaflys.

send mig en pb med adresse så skal jeg sende dig en klods.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg har "arvet" en del endestumper af forskelligt hårdttræ fra en lokal snedker - han laver $$$$$ Køkkener i solidt træ til dem som har for mange ££££.

Det meste bliver til et eller andet, men der er ofte klodser eller lister til overs.

Her er spørgsmålet: Hvilke dimensioner er OK til at lave penne af? Penne er ikke noget jeg interesserer mig for, men hvis jeg samler en kasse fuld af stumper i de rigtige dimensioner er der nok nogen som kan bruge dem til noget bedre end naboens brændeovn.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Hej Kaj
Citat
For hunda da... man smider da aldrig en pind ud, uden at have skåret lidt i den. :ugeek: :ugeek: :ugeek:
Det kunne jo være man kunne bruge det til noget.

Hvis jeg skulle save i alle de pinde jeg får tilbudt blev jeg nødt at ansætte to savfører så det har jeg opgivet men det er da et rart luxusproblem at have når man nu er træ freeak af første grad.
MVH EM

Hej Agerbundsen.
Hvis du saver stumper op i ca. 2,5cm.X 2,5 cm.x 7cm så er der rigeligt at tilpasse af til pennedrejning. MVH
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Drejers-Corner skrev:
Hej Agerbundsen.
Hvis du saver stumper op i ca. 2,5cm.X 2,5 cm.x 7cm så er der rigeligt at tilpasse af til pennedrejning. MVH
EM

De 7 cm er kun til en af enderne, ikk'? - altså der skal 2 stykker til en pen, eller 15 cm lang, så kan den skæres over på midten?

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Hej Agerbundsen.
Ja undskyld selfølgelig skal der det dobbelte til i længden til en hel pen.Der er nok nogen der syntes at målene godt kunne være mindre men det er altid rart at have lidt til fraskær ved evt. revner og andet. Når man er vandt at der er træ nok på hylden går man ikke så højt op i spild der skal jo også være lidt til fyret :D :D :D :D
MVH EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Heh EM,

Det er jo kun fordi jeg hverken har fyr eller kamin eller brændeovn at det her kommer på tale. Jeg sætte en papkasse til side, og det der er 25x25x250 eller lidt over kommer så i kassen hvis det ser ud af noget. Når den så er fuld er der nok nogen der gider hente den.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

25x25x250 er også et lækkert mål, for så kan det bruges til alle pennetyper. Dog er 20x20 rigeligt, når det kommer til stykket, men jo større stykkerne er, jo mindre er chancen jo for at miste en finger..

Når jeg saver helt dyre træsorter går jeg faktisk ned i 15-18 mm alt efter hvordan det passer med træet. Men det er da rart med plads til at bore skævt.

Ang. det med at bore skævt, så kan jeg anbefale en maskinskruestik til at holde pennene..
Vedhæftet fil:
P4135421.JPG

Den fås for ca. 250 kr i Odense. Jeg kan ikke huske hvad butiken hedder, men den ligger ude i indusrikvarteret, og henvender sig hovedsageligt til håndværkere og momsede, men de sælger også til private.. Jeg vil lige finde ud af hvad det er den hedder.. Det er i øvrigt et udmærket sted at handle - de sælger Stubai drejejern.

Hej .
I behøver ikke at tage til Odense for at købe sådan en spændefidus den kan købes i de fleste byggemarkeder den jeg selv har, har jeg købt i Bauhaus her i Kolding til 145,00 kr men det er også et par år siden.Men det biligste er at købe en maskinskruestik i metal de fås til 129,00 hos Haral Nyborg og er mere egnede for montage på boreplanet på en søjleboremaskine.
MVH EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg kunne, da jeg skulle bruge en, ikke finde en, der havde det hak, med 90 graders vinkel, så man er sikker på at den står lige, i metal..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

ud over en almindelig maskinskruestik haj jeg også en
hvor man stiller emnet lodret. et arvestykke efter min far
som lavede den da han stod i lære som værktøjsmager.
den har en spændevide på 45 mm.

den kunne måske også laves i hårdt træ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg sidder lige og ser i nogle af de gamle indlæg og faldt over den pen som Steffen har lavet i noget træ, der er rødt og hvidt. Jeg kender tilfældigvis træsorten. Det hedder Padouk. Desværre forsvinder den flotte røde farve med tiden og træet bliver almindelig brun ligesom andre træsorter.
Bjarne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]