www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 03 aug 2026, 04:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det blev en meget fustrerende dag i går. Ideen var at lave nogle penne uden det standard "snørreliv" som man ser så ofte, men også uden den skinnende "dims" som selve blækkugledele stikker ud igennem.

Jeg prøvede en del forsøg med ubehandlet træ, Bøg, Kirsebær, Ask, Zebrano, Elmeknude og Birk, men, men, når den metal styredims ikke sidder der, og der ikke er et rør til at styre blækpatronen, og, når træet bliver så tyndt (for udtrykkets skyld), så går det galt. Træet har simpelthen ikke mekanisk styrke til at blive spændt op mod pinolen når vægtykkelsen er så tynd som jeg syntes den bør være (o,5-1 mm),

Da jeg så havde brokket 6 stk- en af hver (Elmeknudestykket forsvandt i småstykker, brækkede simpelthen), gik jeg over til at dreje i imprægnerede stykker, og så virkede det.

Ideen er jo at "genbruge" blækpatroner fra div. reklamepenne, så man ikke behøver bruge en formue på at indkøbe dyre stumper til de "brystsyge" :oops: penne som ses så ofte. De levner jo ikke mulighed for at bruge træ frem for metal. :o

Brugen af det "forstærkede" træ betød at jeg kunne dreje trædelene ned til en vægtykkelse omkring blækpatronen på under 1 mm, og at afslutningen enda var til at få helt skarp og jævn.

I vor lokale brugs fandt jeg 2 stk BIG-penne til ca 15 kr pakken, og de patroner er lige til at bruge. Man kan også bruge andre typer, med større diameter, men det er et meget stort arbejde at få dem til at passe.

De to viste stykker er Ask,og Elmeknude, som bare er drejet fra et firkantet stykke, og boret i sammel længde som blækpatronen, og så presset i. Man kan sikre patronen med lidt CA-lim, ligesom man kan forstærke udgangehullet med CA-lim hvis man finder det nødvendigt for at sikre en tynd, skarp kant.

Efter at de er blevet overfladebehandlet - 2 gange Danish Oil(H-base) og poleret vådt/vådt, er de bare stukket af firkanten,og endetræet behandlet med DA olien.

Ny pen på 10 minutter, ikke så ringe enda.

ps: de anvendte blækpatroner har en diameter på 3,5 mm på kuglehovedet, og en diameter på 2,5 mm på blækrøret. Man kan finde andre mål tror jeg. dette var bare første forsøg, men det ser spændende ud syntes jeg.

De af jer som tog imprægnerede træstykker med hjem fra seminaret den 9/10, kunne jo evt lave nogle forsøg. Det kunne være spændende hvis I vil dele jeres erfaringer med forum. :lol:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Jeg bliver helt ked af at jeg måtte melde forfald. Jeg er desværre stadig ret immobil, og tror det er lænden det er galt med.

Jeg har også drejet penne i forskellige slags - og dine forsøg og resultater minder en del om mine.
Det er meget interessant.
Nej - råt træ holder simpelthen ikke i de tynde dimensioner - måske undtagen Pokkenholt.
Man kan sagtens dreje en pen i ét stykke af et af disse "slimline" kits. Man borer bare et langt stykke igennem - og limer de to messingrør i fra hver ende. Husk at tage højde for mavebæltets længde.
Spidsen bliver så i metal - eller man kan lave én i bøffelhorn eller et andet materiale der kan tåle det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej gunnar,

Få nu styr på lænden i en fart og bliv rask,ikk. god bedring. ;)

Ideen er jo netop at undgå alt det som millioner af penne bliver lavet af verden over. jeg ville egenligt gerne så tæt på det ultima simple= træ og blækpatron som muligt, men må dog acceptere kompromiet med at træet så må "forstærkes", f.eks som jeg har valgt at gøre det.

En gratis reklamepen, et stykke imprægneret træ, og 10 minutter på drejebænken, og man har en flot og spændende kuglepen. Vil man så lave den endnu "smartere" kan man jo lave et hylster til at sætte over blækkuglen, og man kan jo også sætte forskellige farver/linier etc. sammen, ja, man kan jo også lave den sådan at blækpatronen kan udskiftes o.s.v, og man kan jo også selv bestemme diameteren/formen på pennen.
Jeg lavede en forsøgsdrejning i går hvor hullet var 3,5 mm, yderdiameter 5 mm, og hele penne var 12 cm lang. Jeg skar den efterfølgende igennem på langs for at se hvorfor det var lykkedes, og det viste sig egenlig at være rent held. Boret havde "slået" en "Skævert", og vægtykkelsen i den bagerste ende var kun 0,5 mm. Der viste impræneringen virkelig sin værdi.
Træet var Alans Moseeg.

Jeg har aldrig tidligere kigget på om pinolen/borepatronen ramte præcist i drivakslens centrum. Det fik jeg så efterprøvet og det vist sig at årenes slid på pinoldokken betød at pinolens centrum er ca. 0,75 mm under akslens centrum, så det må rettes op inden de næste huller skal bores. :oops:

Jeg har tidligere sagt nej til at lave penne af den "brystsyge model"(undskyld udtrykket), og vil gerne kunne udnytte alt det spændende træ vi drejere går og leger med til hverdag. Der er jo ingen ende på de farver,linier, frønnet, hårdt etc træ som vi jo skærer af når vi laver "blanks" til drejning.

Nå, men det ser indtil nu så spændende ud at der da skal arbejdes mere med de tanker og ideer, og jeg håber der er andre her på forum som også finder de muligheder dette giver spændende nok til at prøve deres egene ideer. :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Gunnar

Det er sgu da ærgerligt at du skal døje med den ryg. God bedring.

Bjørn: Jeg tænkte på om du kunne lave en pinol, med et langt spir, der kan gå ind, i dit forborede patronhul, uden at pinolkeglen rør ved spidsen af dit kuglepennehylster.
"Spiret" kunne trykke i bunden af patronhullet.
Værktøjet kan sikkert laves af træ, med et metalspir igennem.
Måske kunne du få Allan til at hjælpe dig med at lave dimsen på metaldrejebænken.

Man kunne jo også lave en slags ringpinol som ikke trykker på forkanten af træspidsen.

I har jo mange muligheder på Vordingborgkanten.
Fint med anderledes skriveværktøjer.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har nok helt ret Torben, men det kræver nok at pinolen sidder præcist i centrum, og det gør min ikke p.t. det er noget der skal arbejdes lidt med de næste dage. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Bjørn, når du vil lave en genbrugspen, tror jeg at du gør som følger:

1a. man borer hul i klodsen, 2,5 x 120mm og man borer enden op til 3,5 mm, så der er plads til messingdelen af en BIC blækpatron.
eller
1b. man borer hul i klodsen, 3,5x120mm
2. man drejer form og laver finish, til man er tilfreds.
3. man monterer blækpatronen, enten ved at den passer stramt i hullet, eller hjælper med en klat CA lim.

Er det rigtigt forstået?

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Yep Jens.

1b, 2 og 3. Jeg har prøvet det der med at starte med en tyndere bor, ingen success, prøvede så at "bore for" med et kort 3,5 mm bor, ingen success, men, da jeg så fik checket bænken/pinoldokken efter, og det viste sig at pinolen ikke var præcist i centrum, tja, så skulle det jo næsten pr. definition gå galt.

OBS: Min erfaring efterfølgende er så at man kan bruge et langt bor direkte, MEN, man skal kun bore kort ind ad gangen, og sørge for at holde boret fri for spåner som kan klemme i hullet. Hvis spånen klemmer løber hullet - næsten helt sikkert skævt, og så hjælper det ikke så meget at man har sikret sig at centrum - virkelig er centrum, vel :idea:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Jens,

her et par eksempler på "hjemmestrikkede penne". Den øverste er lavet af Moseeg, og den underste er lavet af meget frønnet Bøg, med et stykke bøffelhorn som spids.

Begge træstykker er imprægneret, og der er kun anvendt korn 120 og korn 400 til pudsning, ingen yderligere behandling. Der er poleret direkte på P-olien som træet er imprægneret med.

På bøgepennen er vægtykkelsen nede på ca. 1 mm, men den blev alligevel stærk og stabil.

Jeg har vedlagt de 2 typer blækpatroner til illustration.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]