www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Roskilde
Hej!

Jeg er ivrig amatør-snedker og har store ambitioner om at lave møbler til mig eget hus.
Indtil videre er det kun blevet til mindre ting såsom gyngeheste (godt nok en elefant og en løve :) ), gå-vogn, lille to-trins trappestige, brødkasse, spækbrædder og p.t. er jeg igang med en seng til min datter.
På den måde får jeg øvet mine færdigheder og engang om 30år er jeg vel ved at være helt ferm til det :D

Anyway - jeg har flere gange følt at jeg mangler en drejebænk.
Det har primært været fordi jeg lige har manglet en rundstok i en bestemt type træ, små håndtag eller andre mindre emner, men jeg kunne da godt forestille mig at jeg også gerne ville lave skåle eller andre større emner HVIS jeg havde en drejebænk.

Det er snart 20år siden jeg sidst stod ved en drejebænk (i folkeskolen) og derfor ved jeg ikke så meget om hvad jeg skal kigge efter hvis jeg skulle købe mig en ordentlig drejebænk.

Inden jeg går ud og bruger en mindre (eller større) formue, så tænker jeg at det måske var smart hvis jeg kunne prøve at dreje først for at se om det overhovedet ER noget for mig.

Findes der kurser (gerne mod betaling) som man kan tage nogen steder?
Jeg har kigget på aof.dk og der er INTET i hele landet længere, men det har der været (engang).

Alternativt er der måske én eller flere af jer her fra forumet i relativ nærhed af min bopæl som jeg kunne få lov at besøge?
Jeg forestiller mig bestemt ikke at jeg skal have et kursus i trædrejning af jer - så påtrængende er jeg dog ikke :D - mere en kort snak om hvad der skal til og jeres syn på diverse udstyr, bøger m.v.

Mvh,
Niels

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Hej Niels,

velkommen her på forummet.

Du er hjertelig velkommen til at kom en tur ned til mig og få en snak, samt prøve at dreje lidt. Vi er nogle stykker her i byen der drejer lidt, med helt forskellige maskiner så du kunne få lidt forskellige input.

Send mig en PM hvis du er interesseret, så finder vi en tid..

hilsen

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
velkommen til niels ! du er velkommen i odense i værkstedet til snak og drejning.

På dine kanter er der flere drejere (som sikkert melder sig når det er)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Du skulle nok unde dig selv at bladre rundt i rubrikken 'værktøj/maskiner'. Der har adskillige drejebænke været oppe og vende.
Det har også været diskuteret om man skal købe nyt eller brugt.
Og ellers velkommen til en herlig hobby/passion/besættelse.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Niels,

Velkommen til mange gode diskutioner fremover, Hobbytrædrejerfolket i Danmark er en god og broget skare som hygger sig gevaldigt med deres hobby, og som altod er åbne for en snak og et hyggeligt samvær. Tag Alan Cristoffersen på ordet og smut evt til Sydslælland en dag ved lejlighed.

I KØNG, ikke langt fra Vordingborg ligger der en husflidsskole, hvor de har et antal trædrejningsbænke, og hvor de jævnligt holder drejerkurser. Der er - næsten helt sikkert, også en husflidsskole i din nærhed hvor de drejer i træ, og evt. også holder kursus.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: 2630 Taastrup
Hej Niels.

Du er velkommen til at komme forbi mig en dag, jeg er som dig ret ny, men vi kan da få en snak og du kan se min bænk.
Jeg har et par vintre gået til aftenskole i trædrejning i Køge, det var måske en mulighed for dig også.

Du er velkommen til at ringe 21758144
Mvh. Bent

Ny bruger

Geografisk sted: Roskilde
Mange tak for den varme velkomst!

tjmanden har skrevet til mig og tilbudt mig at komme på besøg og da han var en af de første, så tager jeg imod hans tilbud (først) :D

Alan, du bor en anelse for langt væk til at jeg synes det er sjovt lige p.t. - især når tjmanden og Bent bor tættere på. Det skal dog ikke afholde mig fra at tage imod dit tilbud på et senere tidspunkt!

Bent, jeg kontakter dig lige når jeg har været forbi tjmanden.

Endnu engang tak! - herligt at finde et forum hvor man ikke bliver svinet til med det samme man siger man er nybegynder!

/Niels

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Du er velkommen Niels, og alle andre der kommer en tur forbi sydsjælland...

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]