www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 04:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Killinger
Indlæg: 29 apr 2021, 13:41 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Nogen der har erfaringer med Killinger. Prismæssigt ligger de omkring Stratos/Twister. Ved godt begge bliver lavet i Østen selv om det er Østrigsk (killinger) og Tysk (Stratos) tror jeg. Det siges at Killinger skulle have en hak op i kvalitetskontrollen, da de bliver efterset i Østrig inden de sendes videre. Jeg har set er par gamle tråde hvor de blev anbefalet, men har indtryk af at Stratos har et større salg herhjemme. På nettet er der mange videoer med Stratos men kun få med Killinger.

Og hvis der er nogle der kender dem godt er der så nogen forskel på 1450SE og 1500SE andet end længden af vangen, hvor 1500SE er noget længere. Men ellers virker de ret identiske. Understellet er også anderledes, hvor 1450 ser meget traditionel ud og 1500 ser lidt bastand ud (bastand kan jo være godt :D )

Men man kan dog få en Twister XL til samme pris cirka som 1500 SE og den har en større højde over vangen og også lidt tungere, så Killinger er måske alligevel lidt dyrere.

Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Killinger
Indlæg: 29 apr 2021, 18:13 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 20 dec 2014, 00:19
Indlæg: 68
Geografisk sted: Skanderborg
Hej Henrik.
Har sendt dig en mail.

mvh Jørn


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Killinger
Indlæg: 29 apr 2021, 18:22 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 jan 2010, 18:42
Indlæg: 62
Geografisk sted: Haderslev
Hej Henrik
Jeg har været ejer af en Killinger 1500SE i 4 år. Det er i mine øjne en fremragende drejebænk, og den bliver formentlig aldrig skiftet ud med en anden.
Killinger er tysk produceret og bliver fremstillet i Eichenau i nærheden af München. Stratos bliver produceret i Østen (uden den behøver at være ringere af den grund).
Det er rigtigt, at 1450 SE og 1500 SE har samme motor og motordok, anlægsholder og pinoldok. Forskellen er understellet og dermed vægten 180 kg mod 240 kg.
Den anden forskel er længden af vangerne og dermed centerafstanden 720 mm mod 1100 mm. Man har måske ikke brug for at dreje så lange emner, men det er dejligt,
at kunne skyde pinoldokken så langt til højre og arbejde videre uden at være generet af den.
På 1500 SE kunne man godt ønske en lidt større pinolhøjde, da den jo har tyngden.

Hilsen
Finn Niemann


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Killinger
Indlæg: 29 apr 2021, 18:47 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for svar, har også fået den private mail. Jeg skrev også til Killinger, det var bare forhandleren der huskede forkert med østrig vs. tyskland. Ja østen kan skam sagtens lave gode ting, det er alt sammen et spørgsmål om hvor meget de får for det og hvor meget kvaliteten kontrolleres.

Killinger skrev til mig at de samler selv i Tyskland. Delene kan komme fra østen men også nærmere fra. Og så samles om kontrolleres de af killinger, og prøves om alt spiller som det skal. Så de skrev selv at det ikke tåler nogen sammenligning med Stratos :D , men det skal de jo også.

Det lydt godt. Det er måske den manglende højde der gør at det ikke er Twister XL og slet ikke Stratos XL man skal sammenligne med med mere en Stratos FU 180 eller 230 mellemting som størrelsen også indikerer, og så kan jeg godt se at det er en lidt/noget dyrere maskiner, og lige pludselig ikke lettere med nærmere tungere.

Dem der er i Stratos XL størrelsen de koster jo også noget lidt andet.

Men godt at høre at folk er tilfredse med deres maskiner. Den skrives bag øret. På nettet er der dog ikke i nærheden at youtube videoer med killinger som med Stratos/twister, så derfor prøvede jeg lige her på forummet.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Killinger
Indlæg: 01 maj 2021, 21:23 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Henrik.

For 5 år siden skulle vi på Skolen for Kreativ Fritid i Viborg have udskiftet de gamle og veltjente Promat drejebænke ud med nogle nye maskiner. Vi undersøgte markedet, og fik flere tilbud. Valget faldt på otte Killinger 1450 samt to Vicmarc 240. Killinger maskinerne blev valgt på grund af deres meget stærke konstruktion i drivenheden. Dertil kom også at den var kraftigere bygget end de øvrige vi fik tilbudt. Leveringssikkerheden spillede også en rolle. Jeg havde i øvrigt før købet mulighed for at se fabrikken/samlestedet. På daværende tidspunkt kom de støbte dele fra fabrikker i Tjekkiet og Slovakiet. Vi går nu den sjette sæson i møde med maskinerne og vi har ikke fortrudt købet. De kan varmt anbefales.

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Killinger
Indlæg: 02 maj 2021, 10:52 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak Per. Sætter du dem på højde med Vicmarc. Mener at have set på din hjemmeside at du har 3 VL 300 af den tunge version stående hos dig selv. Hvis drejediameteren skal op i mod en VL 300 så skal man jo op og have den der hedder KM 3100 og så er det jo samme pris som Vicmarcen.

Hvordan vurderer du i øvrigt VL 240 mod VL 300. Kan fordelen ved det drejelige hoved opveje den ekstra kapacitet som VL 300 har. Featuren med det drejelige hoved er jo ret dyrt, så en VL 240 med 2 HK koster det samme (omtrent) som en VL 300 med 3 HK.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Killinger
Indlæg: 05 maj 2021, 18:17 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Henrik.
Skulle jeg investere i en drejbænk i dag til eget brug - ikke til kurser, ville jeg købe en Vicmarc 300, med den begrundelse, at den har en pinolhøjde på 300 mm, dertil kommer at jeg med et udenbordsanlæg kan dreje op til en diameter på ca. 100 cm. Vicmarc er en meget drift sikker drejebænk, med en god vægt også.

Skulle jeg derimod indrette et kursus værksted ville jeg på grund af prisforskellen overveje at købe Killinger 1450 eller 1500. Begrundelsen er at kursister normalt ikke dreje emner over 40 cm. Da dokken kan drejes er der dog en mulighed for dette. Mine erfaringer med Killinger fra Skolen for Kreativ Fritid i Viborg er særdeles god.

Personlig kan jeg godt lide en drejebænk med en fast drivenhed, men må erkende at både enheden på Killinger og Vicmarc 240 er meget præcise, når de drejes på "plads"

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Killinger
Indlæg: 07 maj 2021, 11:24 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak Per. Tak for din personlige vurdering. Jeg har hørt og kan se at du er en med erfaring. Jeg er helt grøn.

Jeg skulle lige til at svare at Killinger har jo en KM3100 der ville kunne modsvare VL 300, den har dog "kun"280" højde, men jeg har lige set hos D&D at prisen for den er 56K, jeg mener at den for uger tilbage stod til 48K. I givet fald burde den være i et segment over Vicmarc :D.

Men jeg må ud og se med fingrene. Det er dog ikke alt der er hjemme hos forhandleren.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team