www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 11:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: luftrensning
Indlæg: 15 mar 2021, 12:37 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Ikke for at starte en helt ny diskussion, jeg har læst den gamle tråd fra 2009, men i mit indkøb af trædrejebænk (har venter stadig på sælger :D ) har jeg overvejet om det ikke er tid til at skulle have et luft filtreringssystem.
Mit værksted er ca. 30 m³ og der er kun lige godt 2 m til loftet (jeg er heldigvis ikke så høj) , så i alt ca. 60 m³.
Jeg har båndsav og multimaskine med rundsav mv. og de er begge sat til en spåndsuger som er sat uden for værkstedet. Så punkt sugningen er rimelig ok, kan dog se at fra rundsaven kommer der stadig en masse ud i luften. Der kan naturligvis lukkes for hver kreds så der kun er sug på der hvor suget skal bruges. Den stationære del er 125 mm spiro rør, og flexslangerne er 100 mm. Og jeg har en flexslange jeg kan flytte rund med, hvis jeg f.eks. sætter en supersander på søjleboremaskinen, eller bruger min lille båndpudser. Og den slangevil jeg naturligvis også bruge når jeg skal bruge sandpapir på drejearbejdet.

Mit indtryk er, at folk ikke bruger punktudsugning når de drejer, da spåner er forhåndsvis uproblematiske, men der kommer jo noget mikrostøv når man drejer tænker jeg. Og her tænker jeg at jeg har behov for et luftrensningssystem. Jeg laver jo også en del andre ting hvor støv kan forekomme, og det er ikke altid man lige få slangen sat hen til emnet hvis det bare lige er slibning i 2 min i hånden. Kan se at den gamle tråd fra 2009 at der var heftig diskussion.

Hos dorchdanohol kan jeg se at de har disse 3
JET AFS 500 til 2.995 kr. kapacitet på 360/480/600 m³/t (6/8/10 m³/min)
JET AFS 1000 B til 3.795 Kr. kapacitet på 720/900/1200 m³/t (12/15/20 m³/min)
Laguna AFlux 12 til 3.775 Kr. kapacitet på 917/1240/2038 m³/time
Alle 3 skulle have 5 mikron yderst og 1 mikron inderst

Umiddelbart ligger det jo lige til højrebenet at Lagunaen har langt den største effekt. Er der nogle der har erfaringer med disse produkter eller med filtersystemer generelt. Der kan jo være nogle systemer jeg ikke har kikket på. Om JET'en skriver de den er støjsvag, men hvad er det, og ved lagunaen skriver de antallet af dB på de 3 trin. trin 3 er 60 dB umiddelbart lavt, men sammelignet med min støvsuger i værkstedet mener den står til 68 dB så larmer den helt sindsygt synes jeg (jeg har styr på dB skalen).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2021, 16:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Kan ikke hjælpe dig med en sammenligning mellem modeller, men jeg har haft Jets500-model i nogle år og den fungerer fint til mine 25 m2 værksted.
Lyden er en svag susen, der ikke kan høres hvis nogen anden form for masiine kører.

En detalje, jeg sætter stor pris på, er timer-funktionen, så man f.eks. kan sætte den til at suge videre en time efter at man har forladt værkstedet. Det sparer én for virkelig meget aflejret støv uden at man skal huske at gå i værkstedet igen og slukke.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2021, 17:11 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Takker især det med din vurdering af lyden. Og da du sikkert har lidt større loftshøjde end jeg har, så er volumen nok omtrent samme størrelse. Tænkte i første omgang også at det var 500 modellen der passede, men merudgiften til de 2 andre er dog ikke så meget mere. Jeg mener også den du har var en af de 2 omtalte i tråden fra 2009, den anden hed micorclean, da var prisen bare 2K og ikke 3K som i dag, men der er jo også over 10 år siden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2021, 17:23 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Af hensyn til din beregning af ydelser, mener jeg at kunne huske fra tidligere indlæg at: luftskiftet skal op på 8-10 gange i timen, altså: du har 60m3. luftmængde i rummet så du skal op på en ydelse på 480 - 600 m3. i timen og jo lavere hastighed på filtret for at opnå denne mængde jo mindre ekstra støj får du i rummet.

Jeg kører selv med en Record Power der nogenlunde ligger på niveau men Jet 500, den hænger lige over hovedet på mig, det eneste sted der er plads, kører normalt på laveste hastighed, det er tilstrækkeligt for mit vedkommende, har 36m3. rumindhold, selv om den er placeret hvor den er, generer støjen ikke, men den hænger således at den suger støvet væk fra mig når jeg drejer, kan direkte se støvet suges op i filtret.
Kommer lige i tanker om, at jeg har forhæng jeg trækker for når jeg drejer for at beskytte reoler og høvlebænk mod det meste støv, så rumindholdet bliver ca. halveret ca. 18 m3. x 10 = 180 m3. i timen som behov, så når laveste hastighed giver 360 m3. i timen, får jeg luftskifte på 30 gange.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2021, 19:58 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Den med forhænget havde jeg også overvejet, af hensyn til ikke at få spåner ud i hele lokalet. Tak for input med den fra Record Power.

Nu ser det måske endelig ud til at jeg kan få bestilt drejebænken og en del tilbehør, fordi det CBN hjul (grit 360 fra Vicmarc) jeg ville havde bestilt har lange udsigter til at komme hjem, så det bliver nok en bestilling uden den, så jeg forhåbentlig kan få bestilt i morgen. Jeg ville have 2 CBN hjul fra starten et 180 og et 360 grit. Ville ellers have haft et 180 og et 600 da jeg måske synes de de grit lå for tæt på hinanden. Men 600 har D&D slet ikke. Når det var jo en anden snak

Jeg har også tænk på det med at heller have at den er stor, så kan man bare køre på lavt blus når man er i lokalet, og så speede op når man forlader rummet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 mar 2021, 00:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
God fornøjelse med indkøbene.
Dit (ufrivillige) valg af CBN-hjul er præcis min standardløsning, og jeg kan garantere for at den er velfungerende.

OBS lige, at når du ser US-videoer, så refererer de til ANSI-kornstørrelser (en US-standard), der er lidt forskellige fra de samme tal i FEPA-systemet, som vi anvender i Europa.
Det forklarer måske lidt af amerikanernes hang til højere korn-numre.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 mar 2021, 08:37 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for det med grit størrelser. Det var jeg ikke klar over, troede det var standart på CBN hjul. De konkrete hjul var dem fra vicmarc, valgt fordi de har en stor sideflade. Jeg har tænkt meget over det med grit så det var lidt også ud fra hvad de havde. Jeg havde ellers overvejet det fra drechelmeister da de har et som hedder superfine, men det er også ca. korn 400, det ville nemlig være nok med at det grove hjul havde en flad side, når man skal lave scandi grind på knive.

Når nu fik jeg vist drejet det lidt over på CBN hjul. Glad for de input jeg har fået omkring luftrensere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 mar 2021, 08:54 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Det undre mig i øvrigt lidt at luftmængden er så stor gennem de her luftrensere når man sammenligner med spånsugere. Jeg ser tit optalt at almindelige støvsugere er designet til at have et stort undertryk med en lave volumen luft gennem systemet. Derfor egner de sig ikke så godt til centrale udsugninger, da de hurtigt kommer til kort med en Ø100 eller Ø125 slange/rør. Spånsug er designet på en anden måde så de har de kan trække en stor volumen med hvor selve undertrykket ikke er så stort. De virker i sagens natur bedre på større dimensioner.

Når men det der undre mig er at f.eks. på den Laguna, der er luftmængden 2.000 m³/t, og det drives af en 150W motor. Mit spånsug f.eks. det er på 400 V stikket og har en 1,5 hk eller godt 2000 W motor, den trækker "kun" 1.500 m³/t mener jeg. Og hvis spånsug er designet til stor luftmængde så må disse luftrensere jo være designet til ekstreme luftmængder, og det filter luften ryger igennem her er mindst lige så finkornet som den pose der er på mit spånsug. Er der nogle kloge hoveder der kan forklare det.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team