www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 14:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 07:26 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg prøver at være lidt konkret i dette spørgsmål for en gangs skyld. Da jeg nok er tæk på at bestille en Laguna 1216, altså en mindre maskine.

Jeg skal have en spændepatron. Er der nogle herinde der har erfaringer de vil dele omkring en Teknatool Nova G3. Jeg kan se at til en lille maskine hvor man jo ikke kan dreje de største emner anbefales det at det også er en lille spændepatron, så pladsen bliver mindre trang. Det ser ud til at der er en "ny" udgave af G3 som har betegnelsen Pro-Tek, er det en tydelig forbedring. Jeg har set meget gode anmeldelser, men det er der jo om meget af grejet, men jeg er mest i tvivl om er den skruenøgle, som er af den model man også bruger på en boremaskine hvor man rammer direkte ned i hjulet man drejer på. Nogle bruger Unbrako som jeg umiddelbart ville tro var bedre. Men prisen virker rimelig og det samme gør ekstra udstyr til den.

Eller skal han heller give 500 kr mere og så få en vicmarc vm 100. Der er ekstraudstyret jo også lidt dyrere.

Eller hvad med G3's storebror supernova 2.

Og jeg ved godt at man bør prøve en masse og se hvad der passer bedst til en, men så kommer jeg vist aldrig i gang.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 11:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Valg af spændepatron er en gammel traver her på forum. Tjek evt. via søgefunktionen.

Der er primært fire mærker i spil, Vicmarc, Oneway, Nova og Axminster.

Dertil kommer to, der nærmest er kloner af Nova: Record og Sorby.

Din påtænkte bænk kan sagtens trække en fuldstørrelses spændepatron. Så er du bedre dækket ind opad i vægt, størrelse og ubalance på emnet. Nedad er de lige gode, der er ingen andre fordele ved en mindre patron end reduceret størrelse og vægt.

Vicmarc og Oneway er berømte for kvalitet. Begge har solid opbakning fra importør og forhandlere.
Nova har haft kvalitetsproblemer ifølge engelske og tyske fora. Samme gælder Axminsters billigste modeller.

Oneways rillede kæber/jaws griber om en cylindrisk tap og har dermed en klar fordel i hastighed ved skift af emner ved langsdrejning.
Vicmarc griber om en svalehaleformet tap.
Et valg mellem de to handler mere om overbevisning og vaner.

Valget mellem G3 og VM100 er dit, men jeg ville ikke være et øjeblik i tvivl. Min første Vicmarc 100 har været brugt flittigt i over 10 år, kører så fint som da den var ny og har aldrig fejlet det mindste. Det samme gælder de Vicmarc-patroner, der har været i sving i to Husflidsforeninger, hvor jeg færdes. Nogle af deres patroner er ældre end mine og de lever et hårdt liv med megen og somme tider forkert brug.
Udvalget af Vicmarc-kæber/jaws er kæmpestort, så patronen kan vokse med opgaverne.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 12:17 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak Lars, dejlig konkret.

Jeg er også mere overbevist om at det skal være en Vicmarc. Men du vil så mene at det skal være VM 120 som vel er den næste størrelse.

Apropo "min maskine er stærk nok" så har jeg lige talt med trædrejer butikken han mener ikke at en maskine med DC motor duer som der er i den, de er for svage, det skal helst være AC med frekvensomformer. Det var også derfor jeg før har skrevet om hvilken motor, men der er der dog ikke nogen der har kunnet komme med noget så konkret som valg af spændepatron. Men Laguna siger selv at deres pwm styring giver et fantastisk moment. Søger man på nettet siges der dog ofte af DC har det største start moment, så det er ikke til at blive klog på.

Når men det beviser jo det alle siger man skal have en masse maskiner i hænderne før man vælger :D, men så tager det nok år før jeg kommer i gang og finder den helt rigtige maskine.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 13:14 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg kan ikke hjælpe med det med motors- og reguleringstyper, men bare for at få de rigtige proportioner på "problemet:
Jeg har en Jets mindste model, 1015VS med snoldede 0,5 hk. Den trækker uden spor problemer en Vicmarc 100.
Jeg prøvede netop en G3 og en anden, ældre patron, der er et kg lettere end VM100.
INGEN mærkbar forskel i funktion og man skal være meget præcis med et stopur for at fange forskellen på tiden fra nul til max omdrejninger. M.a.o. pizzaligegyldigt i praksis.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 18:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Lars har ret ( Måtte jo ske før eller siden........blind høne og så videre).

Hvis du regner med at blive ved med det her drejeri, så køb en Oneway eller Vicmarc.
Jeg har drejet i over 20 år på en Stronghold, adskillige tusind skåle, og den kører endnu.
Vicmarcen har vel holdt 15 år, primært til langsdrejning, monteret med shark jaws.

Det er grej, som kan tåle tæsk år efter år.



Nu er du ny herinde, så jeg må hellere sige at Lars er min buddy.
Så jeg kan godt tillade mig at tage lidt pis på ham.


Senest rettet af stig bredsgaard 03 mar 2021, 20:50, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 19:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Henrik hvis Stig ikke kan splitte noget ad på 20 hhv. 15 år, så er det virkelig "built like a tank".

VH, Lars

Disclaimer: Dette indlæg kan indeholde spor af jordnødder og godmodige spydigheder

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 20:56 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak begge
Regner med at gå med vicmarcen. Men skal jeg så springe direkte til vm 120. Det er stadig tanken at det bliver den omtalte laguna 1216. Den er jo ikke bare større den er meget større. Den er naturligvis også dyrere, men kun 15 %. Men vil jeg få meget mere alsidighed i den store.

Ja undskyld jeg spørger så meget, men jeg holder da liv i forummet :D
mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Nova G3
Indlæg: 03 mar 2021, 21:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg ville "nøjes" med VM100. VM120 gør først en reel forskel i holdekraft ved noget større ting, end der er fornuft i at spænde op i den størrelse bænk, du sigter efter.

Jeg bruger 120'eren flittigt til større skåle, men til mindre ting griber jeg efter den mere handy 100'er.
Tro mig, hvis du bliver bidt af at dreje, ender du med at købe flere patroner (DAMHIK!)

Og se så at få bestilt og kom i gang med at drysse nogen spåner på gulvet ;)

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team