www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 16:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 27 feb 2021, 20:06 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg er i seriøse overvejelser omkring en Laguna 1216. Det tiltaler mig er, at man kan dreje på venstre side, og dermed gå fra 12 til 16 tommer. Men det er tiltaler mig mest er, at have et permanent CBN hjul der. Det er for at spare plads og spare maskiner. Jeg tror jeg mest kommer til at dreje spindel ting i starten i al fald, men skal selvfølgelig også kunne dreje bowler ting. Måske lyder det lidt skørt at vælge en 16" længde (den gaber kun 390mm) men den kan forlænges med 250, så kan den jo klare 64 cm om det er OK tænker jeg.

Når men hvad skal jeg bruge for at komme i gang. Der skal jo forskellige holdere til at lave forskellige ting. Jeg vil heller have lidt færre ting men ordentlige ting. Drejeshoppen har nogle sæt der hedder supernova og supernova 2 og sådan noget. Er det sådan et sæt. Henrik fra drejeshoppen kan sikkert også hjælpe, men det er rat at høre forskellige bud.

Jeg besøgte en drejer i går, og jeg vil betegne det han laver som højt plan, jeg var ret imponeret, tror også han drejer meget. Og der var i al fald meget udstyr, tænker jeg kan klare mig med mindre.

Håber I har nogle meninger om hvad der er nødvendigt. Jeg ved godt det med ikke at købe et sæt jern, men købe dem man har brug for. Men det er mere spændeting og deslige.

Og hvis I synes min ide med at have et permanent CBN hjul på venstre side for at spare en bænksliber så må I også gerne skyde det til hjørne. Jeg er klar over det med metalstøv, det vil der blive taget højde for når jeg laver mit bord til maskinen.

mvh
Henrik

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2021, 20:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Er du så skarp, at du kan slibe på et CBN hjul i frihånd?

Hvis ikke, hvordan har du så tænkt dig at montere slibe jiggen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2021, 21:36 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for input Stig og god pointe. Det er jeg helt sikkert ikke god nok til. Håber også at der er nogle der skyder min skøre ide ned :D

Jeg har tænkt en jig. Kan godt se at umiddelbart ikke virker for smart, men jeg tænker at det kan løses. Jeg har det i al fald oppe i mit hoved. Men nogle gange når man så skal have det udført so man har hovedet ikke lige tænkt det hele igennem. Det har jeg i al fald prøvet før.

Men min tanke var at maskine stod på et hjemmelavet bord. Og den forlængeren til vangen permanent var på højre side, så vangen blev længere. Det vil være det jeg bruger mest. På venstre side så vil der være en anordning man sætter sin jig i, lige som wolverine eller andre systemer. Den skal man kunne fjerne, og sætte på samme sted igen, når man bar brug for at dreje på venstre side når man har brug for de mere end 12 " som den laguna jeg påtænker at købe kan klare. Den kan klare 16 på venstre side. Der er nemlig ikke mange maskiner der kan det umiddelbart med at dreje på venstre side. Men måske det med at sætte CBN hjulet der kan gøres på andre maskiner også selv om man ikke kan dreje der. Og jeg tror det vil være sjældent jeg får brug for at skulle dreje over 12". Men måske det griber om sig. Jeg kan forstå at man nemt kan blive bidt. Men jeg tror ikke jeg bliver decideret drejer, men vil dreje ting jeg skal bruge. Derfor tænker jeg heller ikke den største og dyreste maskine, men en mindre maskine af god kvalitet, jeg har set mig lun på en laguna 1216 som er drejeshoppen har på tilbud. Men det er jo ikke gjort ved det så jeg skal jo have noget med til at gribe om emnerne, så det var også det jeg søger lidt hjælp til.

Som du er lidt inde på i et andet indlæg jeg har skrevet, er det helt rigtigt at man bør have en masse maskiner mellem fingrene, og jeg plejer også at teste en masse ud inden jeg køber ting. Men nu var der lige det her tilbud, men der kommer nok også andre med tiden. Alt godt kommer til den der venter. Men det har jo ikke lige været tiden til at shoppe rundt fysisk i denne tid, men fra på mandag skulle det jo løsne lidt op.

mvh
Henrik

Det var for at spare plads, og en bænksliber.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 13:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Jeg antager du ikke har slebet jern før!

Hvis du sliber i fri hånd uden jig skal du købe flere jern eftersom du vil ende som slibe støv meget hurtigt. Et jern koster rask væk 500 +
Der skal ikke ende mange jern som slibe støv før end at en bænksliber har tjent sig ind og så har jeg slet ikke regnet spild tid med.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 13:47 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Enig. Skal have jig.

Men hvad skal man have af gribemekanismer mv. Før at komme i gang.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 16:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det første man skal, er at lære at sige chuck eller spændepatron ( Sorry, I spend most of my time writing English, it does have a tendency to slip through, when I write Danish) istedet for " gribemekanismer".

Når man så har lært det, kan man gå ud og købe en enkelt spændepatron med forskellige kæber.
Hvilken, skal jeg ikke kloge mig på, jeg har ikke fulgt med markedets udvikling.

Start billigt og opgrader, hvis det viser sig, du bliver bidt af drejning.

Jeg ved godt, det her kommer som et shock for mange: Det er altså ikke alt det fine udstyr, som gør en til drejer.
Jeg kan dreje røven ud af bukserne på de fleste herinde med en slebet skruetrækker ( Langsdrejning).

Nu håber jeg, der er en som bider på den.
Så tager vi en video af det, til almindelig moro.
( Ikke dig, Rasmus!)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 19:43 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Ja engelske termer er også meget anvendeligt i det jeg har beskæftiget mig mest med (altså i værkstedet i min fritid), nemlig at lave buer. Så der hedder det heller ikke at tilpasse en bue men at tiller en bue, så det starter fra engelsk (tillering) og så siger men det lidt på dansk :lol: . Så jeg er helt OK med at kalde en chuck.

Og tak for input. Det er nok også sådan jeg vil gøre med en enkelt.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team