www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 14:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 17 feb 2021, 19:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Er der nogen her på forum, der bruger DMT DiaSharp eller DuoSharp- slibeplader, f.eks. til høvljern, stemmejern eller knive?
Helt nøjagtigt efterlyser jeg én, der bruger sådan én i størrelsen 203 mm længde.

VH, Lars


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 feb 2021, 15:00 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Hej Lars
Jeg kan desværre ikke hjælpe direkte, da jeg ikke har brugt sådanne "sten", men jeg kunne som dig godt tænke mig at høre erfaringer med dette. Jeg kan dog fortælle, hvad jeg har fra nogle eksperter jeg har fulgt på nettet.

Jeg er jo selv meget interesseret i slibning af værktøjer. Jeg har også skrevet nogle indlæg med nogle spørgsmål. Jeg har et manuelt system til slibning af knive en Edge Pro som er et ammerikansk system der er en konkurrent til f.eks. Wiked Edge, og andre systemer. Kniven spændes ikke fast, men ligger op ad et land og det er rimelig nemt at holde en konstant vinkel. Dette system bruger traditionelle sten, som er måske 15 cm lange og 1 tomme bredde. De er limet på en aluplade der passer i holderen. Selve stenen er kun omkring 5 mm tyk, så den bliver jo slidt ned på et tidspunkt, og under alle omstændigheder slidt hul. Og det er en af pointerne hvorfor jeg fortæller det. Det er jo det klassiske problem med almindelige sten, altså aluminiumoxid. Det sliber rigtig godt (med mindre stålet er ekstremt hårdt), men i takt med at man sliber går det mindst lige så meget ud over stenen. Så derfor kan man ikke forstå at man ikke bruger diamant sten til en sådan sliber (så kunne de dog ikke sælge nye sten :D ). Når men ham der har udviklet systemet, Ben Dale, han har inden han valgte at bruge almindelige slibesten, eksperimenteret med diamantplader. Og han siger, at de ikke virker. Diamanten synker ned i pladen. Jeg har også for nyligligt spurgt ind til CBN plader om ikke det var noget. For det med at skulle plane sten og de til sidst skal erstattes af nye er jo irriterende. Men han siger at både Diamant og CBN ikke virker særligt godt til plader til manuel slibning til hans system i al fald. Både det med at diamanterne synker ned i metallet på pladen og så synes han heller ikke om måden de skær på og den æg de efterlader. Han har dog udviklet en korn 4.000, som er deres fineste "sten" som er diamant, men det er diamant i en resin påføring, så stenen slides som en almindelig aluoxid, dog langsomt. Og det virker siger han. Det er grunden til at jeg ofte har holdt mig fra at købe diamant plader. Man skal være opmærksom på at der jo er forskellige kvaliteter, og det har noget med hvordan diamanten er påført, lige som med CBN, det skal være elektro (kan ikke lige huske det helt rigtige begegnelse). Jeg vil dog tro at DMT bruger den mest optimale metode, da de skulle være noget af det bedste.

Når det var en eksperts mening. Jeg har set rigtig mange snedkertyper på youtube f.eks. Paul Sellers, og de bruger diamant plader, noget i retning af dem du viser. Så hvorfor skulle det ikke virke, det må det gøre. Det er netop til håndslibning af stemmejern og høvljern, især til honing. Prøv at google ham, og slibning, så kommer der også andre frem der bruger sådanne sten.

Så om ikke andet er du måske blevet mere forvirret. Jeg har i øvrigt nogle plastik udgaver med diamant, som jeg bruger til slibning af stålkanter på ski, de virker fint, men de har jo heller ikke været brugt 100 gange som man nemt kan gøre med plader til skærende værktøjer, så jeg kender ikke til levetiden.

Jeg vil gerne høre om dine erfaringer hvis du beslutter dig. Jeg bruger selv sten, og har en kombi 220/1000 og så en 4000. Hvis du skal bruge dem til høvle og stemmejern, så vil jeg sige at man ikke skal købe dem for små, jeg regner med at du spænder fast på en jig, og ruller hen over stenen/pladen. Og det er jo så her diament er smart så stenen ikke er hul.


mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2021, 09:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tak for dit meget omfattende svar.
Som du næsten kan ane på mit spørgsmål inklusive mål, så er det ikke brugen af "stenene", jeg mangler hjælp til. Med en lille holder med hjul under er det det nok at holde en fast vinkel, når høvlbladet skal have en tur.
Vedhæftet fil:
20210219_084734.jpg


Jeg ligger bare inde med noget tilbehør til DMT-"sten" i længden 203 mm, som ikke passer på min størrelse grej. Det kunne jo være at andre kunne bruge det.

VH, Lars


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2021, 11:07 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Så har jeg misforstået dit indlæg. Jeg troede at du ville høre om andre havde erfaring med de sten da du overvejede at købe nogle. Og DMT diamantplader er jo ret dyre, så er det jo altid godt at høre andres erfaringer. Så mit besyv var mere på om diamant var godt til høvl- og stemmejern.

Men har du de DMT diamantplader? Og i givet fald er de gode. Som jeg nævner så har jeg helt sikkert overvejet det på grund af det med at de forbliver plane (men det er ham Ben Dale, og hans erfaringer med diamant som spøger :D ). Jeg bruger den "traditionelle" metode med våde sten, og jeg bruger samme holder som du har vist. Det fungerer fint. Men det er derfor jeg er irriteret på de traditionelle sten og også selv kunne overveje diamant. For leden lavede jeg en stopjig, hvor man sætter stemme eller høvljernet i jiggen uden at stramme helt, og så fører man jernet op til stoppet og så har man samme vinkel hver gang. Det er sikkert noget lignende man bruger på drejejern til de jigge man bruger der.

Men har du problemer med at bruge en sådan IRWIN jig som det ligner på en plade af den størrelse. Et høvljern eller et stemmejern stikker jo kun 20-40 mm ud over kanten ved de vinkler man arbejder med på sådanne jern. På små billige sten på 15 cm kan det være lidt bøvlet, så de der sten der ofte følger med en sådan jig er jo ikke til meget.

PS: Jeg har nogle stemmejern fra Hultafors, nogle ret grove jern. De er lidt klodsede når de skal i jiggen, kan faktisk ikke rigtig huske om det gik. Jeg ved blot at jeg har måttet modificere jiggen så den er blevet bedre til den slags jern. Til gengæld er de Hultafors jern gode på andre områder. Der holder skæret godt, og så kan de lægges fladt uden at håndtaget kommer i vejen.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2021, 13:40 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Man kan åbenbart også spørge *for* kort, men jeg efterlyste altså en ejer af DMT-plader i 203 mm længde.
Jeg lavede en holder imens jeg ventede på at få mine plader leveret, og da de kom, var de større end bestilt - det vil jeg jo ikke klage over, men så havde jeg altså denne fod til overs.
Holderen er nu foræret væk til en knivbygger, der manglede sådan én.

Pladerne fungerer fint sammen med jiggen til mit brug, men jeg har bestilt en anden jig med et bredere hjul nedenunder. Den er nok mindre tilbøjelig til at kæntre ved brug med smalle jern.

VH, Lars


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2021, 16:14 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Ja så kan jeg godt se at det var noget helt andet jeg svarede på :D

Hvad har du købt for grits, og hvor har du købt og hvad måtte du gi. Som sagt så overvejer jeg selv diamant pga. planheden, så må jeg lukke ørene for det ham min knivslibejig mand mener. Som sagt så er der jo mange der sværger til diamant.

Hvilken slibejig har du købt. Jeg har også den Irwin som det ser ud til der er et billede af, og jeg kan også have tendens til at komme til at rulle til siden. Har du købt en som er så stor at den ruller uden for pladen, siden du har bygget et land til den.

Jeg eksperimenterede også med nogle hjemmelavede jigs på et tidspunkt, med ideer tyvstjålet fra Youtube, men jeg bruger nu mest bare den Irwine som jeg har fra jem og fix. Men ved tynde stemmejern så er der meget svært at den ikke tipper til siden.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2021, 20:54 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Alle dele er fra Dictum i Tyskland.

Her er den bedre jig - som er i restordre til sidst i marts:

https://www.dictum.com/de/schleiffuehru ... ung-711400

Jeg har tre af de her plader, i grob, fein og extrafein. Det skulle angiveligt svare til korn
300, 600 og 1200.

https://www.dictum.com/de/banksteine/dm ... 705358?c=3

Jeg sliber ikke japanske kokkeknive, samuraisværd eller barberknive, så jeg investerer ikke i korn 1.000.000 og den slags.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 feb 2021, 21:42 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2008, 19:06
Indlæg: 260
Geografisk sted: Kirke Såby
Kære Lars
Jeg kan ikke lade være :o
Når nu du er så godt i gang med 3D printeren, hvorfor printer du så ikke en jig selv?
Holderen ser i øvrigt rigtigt godt ud, så mon ikke du også kunne designe en ligeså fin jig?

/Mogens

_________________
Med venlig hilsen

Mogens Hartmann

Nu står der også Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2021, 00:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Mogens.
Her er dem, jeg har lavet efter forbilleder, fundet på www.
Det er noget skrammel. Selv om jeg har forstærket den orange med små kuglelejer i begge sider afdet brede baghjul så den kører jævnere, så er selve spændesystemet ikke godt nok til at give et stabilt hold om jernet.
Den blå er helt til grin.

VH, Lars


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 feb 2021, 21:46 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2008, 19:06
Indlæg: 260
Geografisk sted: Kirke Såby
Jamen hvorfor er jeg ikke forbavset over at det selvfølgelig er prøvet.
Men godt at høre om dine erfaringer, så én ikke behøver at teste det af :D

VH Mogens

_________________
Med venlig hilsen

Mogens Hartmann

Nu står der også Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 feb 2021, 21:39 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 20 dec 2014, 00:19
Indlæg: 68
Geografisk sted: Skanderborg
Hej Lars, hej alle sammen.
Med fare for, at i griner ad mig, drister jeg mig alligevel til at skrive dette indlæg, vedr. slibning af "almindeligt gammeldags" værktøj. :)

Jeg gennemførte uddannelsen som bygningssnedker tilbage i 1970 - 1973.
Det var et gammeldags snedkerværksted, hvor vi arbejdede rigtig meget med håndværktøj.
Vi filede selv savbladene til rammesavene, savklinger og bånd til båndsaven.
Vi sleb høvljern og stemmejern på hånd carborundumsten og sluttede med polering på belgisk brok.
Med disse to sten kunne vi lynhurtigt hjemme på værkstedet,- som ude på arbejdspladsen,- slibe værktøjet, så det blev "pivskarpt". - Uden jig eller andet hjælpeværktøj.
Engang imellem blev det nødvendigt lige at rette jernene af på en elektrisk slibesten.
Jeg er godt klar over, at vi ikke nødvendigvis ramte helt den samme slibevinkel hver gang, og specielt høvljernene blev også lidt runde i enderne, grundet at slibestenene blev lidt hule, men til det arbejde, vi udførte, havde det ingen betydning.
Det var effektivt og hurtigt at holde sit værktøj i orden.

Jeg har kun ganske kort tid arbejdet som bygningssnedker, efter at jeg blev svend, så jeg har ikke fulgt udviklingen i slibeteknikker ude i den virkelige verden.
Derfor læser jeg med stor iver om jeres erfaringer med nye teknikker, og afventer nye input fra jer.

Indtil videre sliber jeg dog stadig mine høvl- og stemmejern på "gammeldags vis", da det virker for mig. :lol:
Dog har jeg ikke filet en eneste sav siden min læretid!!

NB! Mine drejejern får en tur på Tormek,
Jeg er ligeledes OBS på, at der nu om dage findes værktøjsstål, som man ikke kan slibe på ovennævnte gammeldags slibesten.

Bedste hilsen
/Jørn


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2021, 08:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Jørn.
Der er ikke meget, som en rutineret håndværker ikke kan slibe i hånden. Min nabo er faglært drejer, og når han lige hvæsser jernet inden han drejer, kigger han dårligt nok på det han laver, det sidder i fingrene og finish på hans ting fejler ikke noget.
Som faglært har han drejet tusinder og atter tusinder at genstande, men alle i regulært træ.
Jeg har drejet ganske få ting sammenlignet med ham, men jeg drejer i alt muligt "aparte" træ (hans udtryk) med barkinklusioner, revner med skidt og møg i osv. - jo værre jo bedre.
Jeg forsøger også at dreje tættere på materialets grænser (tykkelse, barkkant, revner), så jeg har brug for at holde mine jern skarpe hele tiden - jo værre træ, jo hyppigere slibning.

Når slibe-hjælpemidler er blevet så populære, er det nok fordi de (med lidt øvelse) leverer præcis samme resultat hver gang på ganske få sekunder.
Hvis jeg sliber 5 gange i træk og rammer 58°, 62°, 57°, 61° og 59°, så har sliberen ædt betydeligt mere af mit dyre drejejern end hvis jeg sliber 60° hver gang.

Jeg har haft en håndfuld uøvede drejere, der skulle i gang med at slibe værktøj. I løbet af en formiddag var de sikre nok på hånden til at lave gode og pivskarpe og symmetriske slibninger på alt fra mejsler over skrubstål og stikstål til spindeljern og skåljern - med minimalt slid på jernene.

Da jeg begyndte at slibe, havde mine drejejern flere facetter end en brilliant og der lå et tykt lag godt værktøjsstål på gulvet bagefter.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team