www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 14:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 maj 2021, 21:00 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 aug 2020, 17:32
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aarhus
Hej herinde!

Jeg håber jeg kan bruge mit første indlæg herinde på noget der ikke har med trædrejning at gøre. Faktisk har jeg slet ikke en drejebænk :?

Til gengæld har jeg netop bygget mig en CNC-fræser - mest som et "kan-jeg-det"-projekt - og det kunne jeg så nogenlunde. Nu er jeg dog som en hund der netop har fanget en bil - hvad skal jeg så! Ind til videre har jeg prøvet mig med pladeudskæringer og indgraveringer - med skiftende held.

Det gode ved at komme til at ødelægge en masse af de ting man laver er at man får mulighed for at eksperimentere med noget andet! Så nu vil jeg gerne prøve at behandle de skilte og skrammeltræ jeg får lavet mig, for at lære lidt om finish.

Jeg har fræst krydsfiner, spånplade, eg, lærk indtil videre, men håber også på at ramme i andet hårdt træ hen af vejen. Det eneste olie jeg har er noget rå linolie. Det bliver også ganske pænt, men det er jo blot et udtryk ud af mange mulige man kan ramme.

DERFOR: Kom meget gerne med gode forslag til hvordan i opnår pæn finish på jeres træprodukter. Tænker også gerne sortpigmenterede olier (bland selv eller færdigblandet?).

Hvis nogen af jer har malet på jeres ting tænker jeg også at i har haft behov for at behandle med et eller andet så malingen ikke trænger igennem hvor den ikke skal hen - hvad har i brugt der?

Træ fræst i rest vinduesplade i limtræs-eg. Efterfølgende med lidt rå linolie:
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2021, 20:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Det store træ er faktisk ikke helt ringe.
Sorry, jeg har hængt ud med for mange vestjyder, "flot" ville jeg have sagt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2021, 21:04 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 aug 2020, 17:32
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aarhus
stig bredsgaard skrev:
Det store træ er faktisk ikke helt ringe.
Sorry, jeg har hængt ud med for mange vestjyder, "flot" ville jeg have sagt.

Samme træ motiv, forsøgt i en egetræsplanke (købt i Bauhaus, af alle steder..).
Knap så dybt denne gang (samme omdrejningstal, men mindre svident træ.
Billede
Klattet godt ind i rå linolie.

Overvejer at prøve at lave en mere og dampe med salmiakspiritus.

Andre forslag er meget kærkomne (når det nu er en computer der sørger for det hårde arbejde må man jo give det et menneskeligt touch på finishen).
Som det måske kan fornemmes på datoen har jeg også en udløbsdato for hvornår dette stykke stykke træ skal være klar - men jeg har mere træ i garagen


Senest rettet af jacobhl0 10 maj 2021, 22:18, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2021, 22:15 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2008, 19:06
Indlæg: 260
Geografisk sted: Kirke Såby
Billedet er desværre ikke kommet med i dit indlæg.

_________________
Med venlig hilsen

Mogens Hartmann

Nu står der også Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 maj 2021, 22:25 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 aug 2020, 17:32
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aarhus
Hawkeye skrev:
Billedet er desværre ikke kommet med i dit indlæg.

Teknik er svært - nu er den rettet


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 maj 2021, 08:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Min personlige favorit lige for tiden er valnød olie tilsat 10% kanauba voks.
Giver en fin glød og uden tilsætningsstoffer, kan derfor bruges til træ som kommer i kontakt med fødevarer.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 maj 2021, 12:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har de sidste tyve år til det meste af det jeg har drejet brugt Finishing Oil fra Chestnut til overfladebehandling.
Lige nu laver jeg forsøg med Monocoat fra Rubio.
Fordele og ulemper.
Finishing Oil er en olie baseret på tung Oil og linolie, der er ingen voks i olien.
Emnet skal have 1 - 4 lag, alt efter hvilken glans du ønsker. Et døgn imellem hvert lag. Emnet kan poleres men det er ikke et krav. Efterbehandling efter nogle år gøres nemt med et lag olie, ligesom møbler.
Fin og holdbar overflade da olien hærder.
Monocoat er en olie baseret på linolie, med et stof der går i kemisk forbindelse med træets cellulose og skaber en hård og slidstærk overflade. Desuden er der voks i produktet, derfor skal det, ligesom andre olietyper med voks, poleres. Det gøres efter et kvarters tid og giver en flot let skinnende overflade.
Som navnet siger skal det kun have et lag olie.
Det findes i 40 forskellige farver.
Vedligeholdelse efter et par år, kender jeg ikke, men det er jo med voks, så måske er det lidt svært for menigmand at polere op igen.
Her er mit sidste forsøg med Monocoat.
Et par skåle drejet i rødeg og jeg har brugt den farve, der hedder super hvid.
Skålene måler hhv 17x9cm og 12x6cm


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 maj 2021, 21:12 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 aug 2020, 17:32
Indlæg: 4
Geografisk sted: Aarhus
Bjarne skrev:
Jeg har de sidste tyve år til det meste af det jeg har drejet brugt Finishing Oil fra Chestnut til overfladebehandling.
Lige nu laver jeg forsøg med Monocoat fra Rubio.
Fordele og ulemper.
Finishing Oil er en olie baseret på tung Oil og linolie, der er ingen voks i olien.
Emnet skal have 1 - 4 lag, alt efter hvilken glans du ønsker. Et døgn imellem hvert lag. Emnet kan poleres men det er ikke et krav. Efterbehandling efter nogle år gøres nemt med et lag olie, ligesom møbler.
Fin og holdbar overflade da olien hærder.
Monocoat er en olie baseret på linolie, med et stof der går i kemisk forbindelse med træets cellulose og skaber en hård og slidstærk overflade. Desuden er der voks i produktet, derfor skal det, ligesom andre olietyper med voks, poleres. Det gøres efter et kvarters tid og giver en flot let skinnende overflade.
Som navnet siger skal det kun have et lag olie.
Det findes i 40 forskellige farver.
Vedligeholdelse efter et par år, kender jeg ikke, men det er jo med voks, så måske er det lidt svært for menigmand at polere op igen.
Her er mit sidste forsøg med Monocoat.
Et par skåle drejet i rødeg og jeg har brugt den farve, der hedder super hvid.
Skålene måler hhv 17x9cm og 12x6cm


Gode input! Generelt ser jeg mange olier værende blanding af linolie og tung (ligesom "danish oil") - det er måske i virkeligheden også en blanding der er ret fin til de ting jeg kan fræse. Nu nævner du at voks kan være svært at polere op igen - nu har jeg jo et hav af små kroge og nøkker i de ting jeg fræser (indtil videre), så måske jeg skal holde mig helt fra produkter med voks i virkeligheden - for jeg får vel aldrig poleret helt op.

Og virkelig flotte rødeg skåle - dem kan du sagtens være stolt af. Og så tror jeg at jeg vil se om jeg kan fange en Finishing oil fra Chestnut :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team