www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 20:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 07 jun 2017, 16:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 10 jan 2016, 15:42
Indlæg: 6
Geografisk sted: Skanderborg
Hej.
Jeg er ikke så garvet i trædrejning, derfor søger jeg en anbefaling af overfladefinish.
Jeg ønsker så glat / blank og holdbar overflade som muligt.
Efter slibning har jeg brugt Mylands Wax med slibemiddel og kørt det varmt på i drejebænken. Den er nu opbrugt og skal ud og købe nyt.
Derefter har jeg kørt Chestnut Friktionspolish på varmt.
Jeg er såmænd udmærket tilfreds med resultatet, men vil gerne høre om det er det optimale og om det er den rigtige rækkefølge?
Jeg drejer mest i birk, svampet birk, guldregn og ædle sorter af udenlandstræ, palisanderlignende.
Mvh
Erik Munk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jun 2017, 17:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej.
Joh, rækkefølgen er rigtig nok på de to produkter selv om de så er af hvert sig fabrikat.
Voksen med slibemiddel først, her behøver du nu ikke at køre på til det bliver gloende varmt. Den efterfølgende Friction Polish indeholder shellak, som lettest bliver en ensartet overflade med godt med friktion/varme - som navnet antyder.
Jeg har bedst erfaring med at arbejde i samme retning hele tiden i stedet for frem og tilbage, det er i hvert fald den metode, der har givet mig den jævneste overflade.

Generelt egner behandlingen sig bedst til ret hårde og tætte træsorter uden for store porer. Jeg har opnået seriøst rædselsfulde, stribede resultater ved at køre slibevoksen ned i porerne på noget Palisander. Jeg har ikke prøvet på svampet træ af samme grund.

Nu spørger du ikke om smag, men for mig passer den meget blanke overflade bedst til mørke træsorter. Lyst træ får meget let et udseende, der minder mig om plastik.

Som du sikkert har erfaret, så er polérvoks og friction polish IKKE erstatning for godt drejearbejde og omhyggelig slibning. Trykmærker fra drejejern og sliberidser bliver tværtimod utrolig synlige med en blank overfalde ovenpå.

God arbejdslyst.
VH, Lars
PS: Skriv gerne i din profil hvor i landet, du holder til. Det fremmer interessen for dine indlæg og forøger chancen for svar.

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2017, 12:01 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 10 jan 2016, 15:42
Indlæg: 6
Geografisk sted: Skanderborg
Tak for dit svar Lars.
Kan du anbefale en overfladebehandling til lyst træ?
Jeg kan godt se dit argument, for jeg har drejet i mit gamle juletræ, som er næsten hvidt med mange flotte knaster, men det ligner elfenben/plast.
Jeg er helt opmærksom på at drejning og slibning skal være optimal inden overfladebehandling.
Har du et alternativ til Mayland Wax med slibemiddel. Jeg skal ud og købe ny portion eller skal jeg bare fortsætte med Mayland?
Jeg har forsøgt men ikke fået lov til at rette min profil til at jeg kommer fra Skanderborg, kan du give et link til rettelsesadgang?
Jeg har tidligere brugt Mayland Friktionspolish. Er Chestnut friktionspolish ikke et sammenlignende produkt?
Mvh.
Erik Munk
Skanderborg


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jun 2017, 12:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej.

Et alternativ til friction polish vil betyde en mindre blank overflade med mindre du går over til lak.

En mulighed kunne være Danish Oil, der er en blanding af olie, opløsningsmiddel og lak.
Resultatet afhænger af antal påføringer og kan variere fra silkemat til halvblank.
Det bedste produkt i handelen er for mig Chestnut Finishing Oil, der farver meget lidt og lader lyst træ beholde mest muligt at farven.

Rigtig mange her på forum er gået over til at bruge valnøddeolie (alm. fra dagligvarebutikker), men så er vi ovre i det matte.

Prøv at bruge søgefunktionen oppe i højre hjørne og søg på Danish Oil og på Valnøddeolie, der har været skrevet rigtig meget om det emne.
Et rigtig godt sted at starte er denne tråd, hvor et skrapt forummedlem ligefrem giver opskrifter til hjemmebryg:

viewtopic.php?f=9&t=6919&p=62675&hilit=Shine+juice#p62675

Der omtales "Shine Juice" som er en hjemmebrygget udgave at friction polish.
Du finder ikke nogen opskrift på polérvoksen, og bor du i Skanderborg, så hent en bøtte hos Allan i Sminge.

Sted-indstillingen finder du i øverste, højre hjørne. Klik på Brugerkontrolpanel og hop så over i menuen i venstre side under Profilindstillinger og klik på Profil.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team