www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 22:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 09 apr 2016, 08:53 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 26 jan 2015, 18:43
Indlæg: 38
Geografisk sted: Holstebro
Jeg har lavet et bord jeg skal bruge til et middelaldermarked i bøg. Det er blevet meget fint. Lidt for fint. Har skåret alle hjørner af, men det hvide træ står stadigvæk frem som næsten sterilt (hvis det ikke var for skimmelsvampen).

Er der en teknik til at gøre bøg mørkere/mere rustik uden bejdse? Det skal være en teknik der var tilgængelig i skandinavien i vikingetiden (ca. år 800-1050). Maling i den tid bestod af et pigment (farverne var hovedsageligt gule, sorte, brune og røde) blandet med enten æggeblomme eller linolie. Finish der blev brugt var linolie, og i mindre omfang bivoks, samt lak lavet ved at koge linolie med pulver af tørt harpiks.

Jeg tænker at harpiks lak er en god teknik også for at beskytte træet lidt (det kommer til at stå ude to-tre uger om året). Men hvis der nu er en "røget bøg" teknik så vil jeg spare mig et par timers jagt i skoven og komme videre med bænkene.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2016, 13:03 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Jeg var ikke klar over, at vikingerne brugte linolie.
Faktisk troede jeg, at den først blev rigtig kendt i Europa omkring 1400 tallet.

Jeg ville faktisk elske at se noget dokumentation på det modsatte.

Ang. teknik til at mørkne bøg, kan jeg på stående fod kun komme på 1 som var tilgængelig dengang.
Brænd overfladen, slib ned delvis ned og behandl igen.
Med trætjære, idet med sikkerhed benyttedes i vikingetiden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2016, 18:18 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 26 jan 2015, 18:43
Indlæg: 38
Geografisk sted: Holstebro
Har overvejet det med at brænde, men så bare at give det olie bagefter ligesom de gør med facadebeklædning i Asien.

Jeg kan ikke finde belæg for det med linolie, jeg er ikke den store "belæg" nørd som der ellers er rigeligt af i vikingemiljøet. Men, jeg ved at der er fundet hør stof fra den tid og linolie er et sideprodukt af hør produktion (hvad der kom først skal jeg ikke kunne sige).

Ribe Vikingecenter har skrevet følgende om produktion af hør til tøj, "olie" er nævnt 8 gange i dokumentet men ikke i i forbindelse med andet end hør som stof.

(redigeret) Glemte et link: http://ribevikingecenter.dk/media/64445/H%C3%B8rrapport_DK.pdf


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 apr 2016, 18:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
At presse olie ud af hørfrø kræver ret meget tryk.

Jeg tror ikke på, at det har været muligt for vikingetidsdanskere at lave en presse, der kunne levere det.

Jeg har aldrig set dokumentation for, at linolie blev brugt i Europa på det tidspunkt.

Romerriget, ja. Men ikke her oppe.

Ikke for at være på tværs, men du startede med at nævne vikingetidskorrekt og linolie i stort set samme sætning, det fik mig til at reagere.

Hvis du vil fravige vikingetidsideologien, er stærk the blevet brugt til at mørkfarve både træ og Golden retrievers med, primært af antikforfalskere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2016, 10:22 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 13 maj 2010, 20:29
Indlæg: 99
Geografisk sted: Skovlunde
Hva med trætjære??

Jeg mener, at norske trækirker bygget for tusind år siden er behandlet med trætjære, og holder derfor endnu.
Så mon ikke teknikken med at lave trækul og dermed biproduktet trætjære, allerede var kendt på vikingetiden??

Og ellers kan trætjære fås i mange forskellige afskygninger af farver.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 apr 2016, 12:20 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 aug 2014, 17:23
Indlæg: 129
Geografisk sted: Knebel, Mols
Jeg så en dokumentarfilm hvor de lavede en naturlig myggebalsam af en slags tjære fra birkebark. Det var ved at henkoge barken ved meget høj temperatur uden ilt og uden vand, i et tildækket jernfad med et læs gløder henover. Det gav en sort tyk væske som helt sikkert farver. Kunne det måske være noget?
Ellers er fedt fra hel almindelig madlavning vel ikke så ringe? Jeg tænker en god gryderet med noget flæsk må give en god sovs.

Jeg antager naturligvis at du ønsker at det ser brugt ud, for et nyt bord i vikingetiden så vel også nyt ud i et stykke tid?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2016, 09:13 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 26 jan 2015, 18:43
Indlæg: 38
Geografisk sted: Holstebro
Stig. Med vikingetidskorrekt prøvede jeg såmænd blot at undgå anbefalinger af moderne kemikalier, jeg er modstander af de ekstreme vikinge entusiasters behov for belæg da det hovedsageligt er fund fra datidens top 0.1%, som blev begravet med pænt tøj og liggods, der ligger til baggrund for deres udsmykninger, hvilket er super uautentisk når man prøver at genskabe et bondesamfund.
Jeg vil tro at vikingerne havde te, dog ikke kinesisk ceylon te, men kogte svampe og mos har været brugt som naturlægemiddel længere tilbage end jeg kan tælle. Når jeg nu alligevel skal ud og have startet bål i dag så laver jeg en gryde "vikinge te", jeg har masser af mos, tøndesvampe og bark.

Jeg har snakket med nogle "vikinger" der ved lidt mere om det hele. Der er generel konsensus om at de havde linolie dog uden nogen reel dokumentation. Nogle hævder at der er fundet maling på skibe og strukturer der er brugt linolie i. Forestillingen er at de har brugt deres møller til at udvinde olien. http://www.baunhoej-moelle.dk/moellen/vikingemoelle Jeg argumenterede imod med at stenene ville komme til at lugte og være svære at gøre rene nok til at melet der efterfølgende blev malet på stenene ikke fik smag fra harsk linolie, men der er stor enighed om at vikinger (og generelt folk der er fra før den tidligere del af det sidste århundrede) ikke var så sarte og ligefrem selv var harske. Det er også muligt at der har været en dedikeret oliemøllesten i omløb som blev delt af mange. Det er også muligt at de ikke havde linolie...

Erlinger, der var helt sikkert trætjære dengang. Jeg har ikke den store erfaring med det, men det jeg kan læse mig frem til er at det ikke er så godt til møbler. Det er et spisebord det skal på, hvor børn spiser så maden ender nok på bordet før det kommer i munden.. Ved ikke hvor godt det er.

Men, Christian. Jeg elsker din ide med sovsen :) Jeg vil lave nogle farveprøver når vi har fået stegt flæsk i aften. Har en ide om bordet kan få lidt "pels" af det pga. råd.
Brugte de myggebalsammen lige fra gryden? Over hele kroppen eller kun på bar hud?

Jeg har også gjort noget andet. Jeg bevægede mig i weekenden ud i skoven sammen med ungerne og samlede noget harpiks. Det vil jeg prøve at lave til lak (varmet i linolie) og se hvordan det bliver. Der er masser af bark, biller og gunk i det jeg høstede, men det tror jeg falder til bunden når harpiksen bliver opløst, så må vi se hvordan det bliver, der er i hvert fald masser af farve i det.

Så jeg har 3 bolde i luften nu. Harpiks lak (det tror jeg har potentiale), "vikingete" og stegefedt. Vender tilbage når jeg har nogle resultater.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2016, 12:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg ville forsøge med trætjæren på en andet stykke træ først. Jeg har bygget en smakkejolle, og den er smurt åindenbords med trætjære. Og ja, det lugter i starten, men gasser da af over tid. Langt de fleste af bygningerne i Bork Vikingehavn har fået den behandling, og det er superflot.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2016, 22:24 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 26 jan 2015, 18:43
Indlæg: 38
Geografisk sted: Holstebro
Har læst at tjære tager 2-4 måneder at tørre helt, har det som en backup plan hvis mine andre forsøg fejler.

Jeg har kogt te i dag, det virkede ikke, men det har muligvis noget at gøre med kogetiden som blev gjort lidt kortere af at jeg fandt på at lave aftensmad på bålet, så måtte gryden tømmes. Prøver igen med noget bedre bark og mere tålmodighed.

Har fået lavet lakken, men ikke testet den. Det har en flot mørk grøn/brun farve og dufter af terpentin. Biller bark og så videre filtrerede jeg fra, men der er stadigvæk lidt bundfald. Er meget prositiv overfor det. Glæder mig til at teste det i morgen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2016, 17:43 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 25 aug 2014, 17:23
Indlæg: 129
Geografisk sted: Knebel, Mols
De benyttede myggebalsamen direkte på huden. De viser hele processen. Dokumentarfilmen hedder "Happy people: A year in the Taiga" og er af Werner Herzog. Den kan iøvrigt varmt anbefales uanset om man er interesseret i fremstillingen af naturlig myggebalsam.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2016, 21:56 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 26 jan 2015, 18:43
Indlæg: 38
Geografisk sted: Holstebro
Tak for det. Den vil jeg se.

Jeg har fået testet lakken, den havde ikke nogen betydelig farve forskel fra rå linolie, så jeg har givet det hele rå linolie. At jeg har haft for travlt til at male udestue taget hvidt i år og bordet er blevet kogt vind og skævt i solen, det kommer i stalden når jeg flytter og så må jeg se hvor meget der skal høvles af når det skal bruges. Kalder det for første forsøg 2/5 stjerner hvis det lykkedes mig at få det til at sidde sammen.

Har ikke kogt mere te, men jeg har lunet noget bivoks/terpentin blanding i udestue heden jeg overvejer at give det når det bliver "lige".


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team